دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تنفس بد بو نشانه اولیه 9 بیماری
42
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تنفس بد بو نشانه اولیه 9 بیماری-تنفس بد بو- نشانه اولیه- 9 بیماری-سرطان معده-سرطان ریه-نارسایی قلبی-تنفس با بوی میوه- تنفس با بوی استون-تنفس با بوی ماهی- تنفس با بوی آمونیاک- دهان ترش-تنفس متعفن-التهاب لثه

بررسی و آزمایش نحوه‌ی تنفس‌های سریع نه تنها مانع از شرمندگی در موقعیت‌های اجتماعی می‌شود، بلکه زندگی شما را نجات می‌هد. مطالعات منشر شده در آوریل ۲۰۱۵ که در مجله‌‌ی Gut به چاپ رسید حاکی از آن بود که جدیدترین تکنولوژی در بررسی تنفس، منجر به تشخیص سرطان معده در اولین مراحل پیشرفت آن می‌شود.

تنفس بد بو



اما سرطان معده تنها سرطانی نیست که از بررسی و آزمایش تنفس می‌توان به تشخیص آن دست یافت. اگرچه در اغلب موارد بوی بد نفس‌ها ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است، اما گاهی این بوی ناخوشایند از علائم بیماری‌های نهفته‌ی دیگری حکایت دارد. در چنین شرایطی تنفس‌های بدبو اجتناب ناپذیرند و حتی تازه‌ترین نفس‌ها در ورای بیماری‌های داخلی مستتر می‌شوند.

سرطان معده

در امریکا انجام آزمایشات منظم که به تشخیص سرطان معده منجر می‌شود چندان متداول و خوشایند نیست، این ناخوشایندی اغلب به دلیل روش هجومیِ تشخیص یعنی آندوسکپی ناشی می‌شود. اما با پیشرفت تکنولوژی که با انجام تست تنفس موسوم به تجزیه و تحلیل nanoarray صورت می‌پذیرد که به تشخیص ترکیبات خاصی در تنفس که با بیماری‌ها مرتبطند می‌پردازد، قطعا تغییراتی در زمینه‌ی آزمایشات منظم حاصل خواهد کرد.

محققان در حیفای اسرائیل، به بررسی نمونه‌هایی از تنفس ۴۸۴ شرکت‌کننده که به مدت ۱۲ ساعت هیچ آب و غذایی نخورده بودند و حداقل از ۳ ساعت پیش از انجام این آزمایش سیگار نکشیده بودند، پرداختند. تشخیص بر آن بود که ۹۹ مورد از شرکت‌کنندگان مبتلا به سرطان معده هستند اما هنوز برای درمان اقدام نکرده‌اند. با استفاده از تکنولوژی تجزیه تحلیل nanoarray سرطان معده در مراحل اولیه کاملا دقیق تشخیص داده شد که همین امر به متخصصان در تعیین میزان خطری که بیمار را تهدید می‌کند، کمک شایانی نمود.

گرچه این مطالعات جزئی و مقدماتیست اما آزمایشات گسترده‌تری در اروپا در دست بررسیست تا مشخص شود تجزیه تحلیل nanoarray می‌تواند به عنوان روشی کارآمد موثر واقع شود یا خیر.

سرطان ریه

متخصصان آسیب‌شناسی معمولا با روش‌های بافت‌برداری و فراوانمایی به تشخیص سرطان ریه اقدام می‌کنند، اما طبق مطالعات انجام پذیرفته در سال ۲۰۱۳ مشخص شد که با استفاده از تست تنفس نه تنها بیمار متحمل هزینه‌های گزاف نخواهد شد بلکه این روش از نظر بیماران جایگزین مناسبی برای روش‌های هجومی می‌باشد.

در این روش از "بینی الکترونیکی" با برنامه‌های از پیش طراحی شده که نماهای مختلفی از ترکیبات آلی فرار و ناپایدار در بازدم را نمایان می‌سازد، استفاده می‌شود. محققان دانشگاه لاتویا نمونه‌های از تنفس ۴۷۵ شرکت‌کننده را جمع آوری نمودند که این شرکت‌کنندگان متشکل از ۲۵۲ نفر مبتلا به سرطان ریه، ۲۲۳ نفر از دیگر بیماری‌های مرتبط با ریه رنج می‌بردند و داوطلبان سالم، که ۲۶۵ نفر از آنها سیگاری و ۲۱۰ نفر دیگر غیر سیگاری تشکیل می‌شد.

محققان دریافتند که تشخیص سرطان ریه در ۱۲۸ نفر از شرکت‌کنندگان غیر سیگاری کاملا صحیح بوده و فقط در ۵ مورد تشخیص اشتباه داده شده است. در بین شرکت‌کنندگان سیگاری نیز بینی الکترونیکی تشخیص داد که ۱۱۴ نفر از آنها مبتلا به سرطان ریه و در ۵ مورد تشخیص با خطا همراه بود.

نارسایی قلبی

مقاله‌ای که در مارچ ۲۰۱۳ در مجله‌ی قلب شناسی به چاپ رسید حاکی از آن بود که محققان قادرند با استفاده از تست ساده‌ی تنفس، بیماری نارسایی‌ قلبی را تشخیص دهند.

محققان کلینیک کلیولند نمونه‌های از تنفس ۴۱ بیمار را جمع نمودند. تشخیص بر آن بود که ۲۵ نفر از این بیماران رسما در خطر حمله‌ی قلبی ناشی از نارسایی قلبی حاد قرار دارند. گرچه ۱۶ مورد از آنها مبتلا به بیماری‌های قلبی وعروقی دیگر بودند اما علائمی از نارسایی قلبی در آنها دیده نمی‌شد.

سپس محققان از تکنولوژی عظیم طیف‌سنج برای تحلیل نمونه‌های تنفس بهره بردند تا ترکیبات مولکولی و شیمیایی علائم نارسایی‌های قلبی را بازشناسند. تست تنفس در ظرف ۲ ساعت به درستی بیمارانی که از نارسایی قلبی رنج می‌بردند را از دیگر بیماران مبتلا به دیگر مشکلات قلبی عروقی تشخیص داد.

تنفس بد بو

تنفس با بوی میوه یا استون: دیابت

عدم توانایی در کنترل دیابت فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه و خشکی دهان می‌نماید. چنانچه میزان قند خون ناپایدار و نامتعادل باشد، بدن فرد تحلیل رفته و قادر به نبرد با باکتری‌ها نخواهد بود، همین امر موجب بروز عفونت و صدمه به لثه‌ها خواهد شد. تنفس بدبو ناشی از همین عقونت است.

اما تنفسی که بوی میوه یا بوی شبیه استون( پاک‌کننده‌ی لاک ناخن) دارد ممکن است یکی از عوارض خطرناک بیماری دیابت موسوم به ketoacidosis باشد. چنانچه بدن انسولین کافی در اختیار نداشته باشد ازاسیدهای چرب که تولید کننده‌ی اسیدهای کتون هستند، برای تامین انرژی استفاده می‌کند. چنانچه این اسیدها که حاوی استون، اسید هیدروکسی بوتیریک و اسید استیک هستند در خون تجمع کنند و موجب غلظت خون شوند، می‌تواند منجر به کما یا حتی مرگ افراد دیابتی گردد.

تنفس با بوی ماهی: نارسایی کلیه

بوی ماهی همواره از مصرف غذاهایی دریایی نیست: فردی که از دهانش بوهایی مانند ماهی، ادرار یا آمونیاک استنشاق شود، ممکن است مبتلا به نارسایی کلیه باشد.

کلیه با تولید ادرار مسولیت دفع سموم شیمیایی از خون را بر عهده دارد. در نارسایی‌ کلیه که مرحله‌ی پایانی بیماری‌های کلیوی نیز خوانده می‌شود، کلیه‌ها متحمل چنان آسیبی می‌شوند که قادر به زدودن ضایعات تولیدی و سموم شیمیایی از خون نیستند. درهنگام بروز چنین شرایطی، امکان خروج و دفع سموم خطرناک و ضایعات از بدن وجود نخواهد داشت و تجمع آنها تقریبا منجر به آسیب به همه‌ی اعضای بدن خواهد شد. چنانچه نارسایی کلیه بر سیستم تنفسی فرد تاثیر گذارد و مشکلات تنفسی حادی را برای وی ایجاد کند، تنفسی که بوی ماهی از آن استنشاق می‌شود، پدیدار خواهد شد.

تنفس بد بو نشانه اولیه 9 بیماری

دهان ترش: ایست موقتی تنفس در خواب

تنفس بدبوی صبحگاهی پس از خواب شبانه شاید امری عادی به نظر برسد. ترشح بزاق در حین خواب کاهش می‌یابد، که همین امر فرصتی برای تکثیر و رشد باکتری‌های مولد بو فراهم می‌سازد.

تنفس بد بو

اما کند شدن ترشح بزاق در طول خواب ممکن است ناشی از باز ماندن دهان برای مدت طولانی باشد. احتمالا افرادی که از اختلالات خواب از قبیل ایست موقت تنفس در خواب و خروپف رنج می‌برند، نارسایی تنفس از راه بینی داشته و مجبور به تنفس از راه دهان می‌شوند که همین امر منجر به ایجاد بوی ناخوشایند در دهان آنها می‌گردد.

GERD

تنفس‌های متعفن ممکن است از علائم تجمع گندیدگی در روده باشد. مشکلات گوارشی از قبیل رفلکس اسید و رفلکس معده و مری موسوم به GERD می‌تواند در تنفس نمایان شود. هر یک از مشکلات گوارشی ذکر شده می‌تواند فرایند هضم صحیح غذا از معده را به تعویق اندازد یا موانعی بر سر راه آن ایجاد کند.

چنانچه غذا امکان عبور از سیستم گوارشی را نیابد، فرایند فساد آن آغاز می‌گردد. حتی اندک مقدار غذای هضم نشده نیز می‌تواند موجب حالت تهوع و تنفس بدبو می‌گردد. دندانپزشکان نیز هنگامی که حلق بیمار قرمز و ورم کرده باشد و فرسایش اسید را در گلوی بیمار مشاهده نمایند، درمی‌یابند که وی به GRED مبتلاست.

اما GRED تنها مشکل گوارشی که موجب تنفس بدبو می‌شود، نیست. نتایج مطالعات منتشر شده در مجله‌ی پزشکی میکروبیولوژی در سال ۲۰۰۸ حاکی از آن بود که چنانچه باکتری H. pylori که عامل زخم معده است در دهان جای خوش کند، موجب تنفس متعفن می‌گردد.

عفونت دستگاه تنفسی

عفونت‌های مجرای تنفسی از قبیل آنفلونزا، برونشیت و سینوزیت در زمره‌ علل ریشه‌ای تنفس‌های بدبو به شمار می‌روند. چنانچه عفونت‌های مجرای تنفسی به بافت‌های دستگاه تنفسی آسیب برساند یا آنها را ملتهب سازد، زمینه‌ی تولید و تغذیه‌ی باکتری‌های سلولی و مخاطی فراهم می‌شود. ‌

حساسیت‌ و آبریزش‌ بینی نیز می‌تواند عامل تنفس بدبو گردد زیرا امکان بسته‌شدن حفره‌های بینی به حداکثر می‌رسد. گرفتن حفره‌های بینی به اجبار موجب تنفس از راه دهان می‌گردد که نتیجتا منجر به خشکی و رشد باکتری‌های متعفن در سر راه دستگاه تنفس می‌شود.

پوسیدگی دندان‌ها و التهاب لثه

هنگامی که مینای دندان سائیده و از بین رود، خرده‌های غذا خود را در حفره‌های ایجاد شده بر اساس سائیدگی موسوم به پوسیدگی دندان‌ رسوب می‌کنند. از آنجایی که حتی مسواک زدن نیز نمی‌تواند این رسوبات را بزداید در نهایت محل رشد باکتری‌ها شده و تنفسی بدبو را به ارمغان می‌آورد.

تنفس بد بو

التهاب لثه از دیگر مشکلاتیست که تنفسی بدبوی را در پی دارد. باکتری‌هایی که باعث تورم لثه می‌شوند، علاوه بر درد شدید با تنفس‌های بدبو و شبیه کپک همراهند.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (42 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱۰ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

بو گندو | ۴ سال پیش
خسته شدم دیگه بیشتر از 2 ساله نفسم بوی به شدت بدی می ده به طوری که در فضای بسته تا 20 متر هم می ره. باور کنید خسته شدم.
همه دکتر هارو هم رفتم هی الکی قرص می دن.
یکی کمکم کنه.
0
0
محمد | ۵ سال پیش
سلام من هم مدتیه که این مشکل رو دارم و‌خوشبختانه علت بروز این مشکل رو تا حدی فهمیدم معده من با خوراک لوبیا و قرمه سبزی مشکل داره هرکس که این مشکل رو داره که در دهان و بینیش احساس بوی بد میکنه باید اول بدونه بعد خوردن چه غذاهایی این مشکل پیش میاد تا در حد امکان از خودن اون غذاها خودداری کنه
نظر شخصی خودمو میگم منم کلافه شدم از این بوی بد تا اینکه با داروهای گیاهی نتیجه تقریبی گرفتم
من کلپوره یا همون مریم نخودی رو با عسل استفاده میکردم عالی جواد میده و یا خوردن شیرین بیان خیلی موثره
اینم بدونید اینجور مشکلات طول درمان داره پس کلافه نشید شاید گاهی اوقات تا شش ماه باید پرهیز کنید از خیلی چیزا به نظر من که با نخوردن آدم چیزیش نمیشه تا زمانی که سلامتیتونو به دست بیارید دوباره با رعایت کردن آزادید همه چیز بخورید
فقط از داروهای شیمیایی تا میتونید پرهیز کنید
اینم بگم اول مطمئن بشید مشکل از کجاست بعد با ***ه یه متخصص طب سنتی اقدام به درمان کنید عالی جواب میده بازم میگم کلافه نشید بیماریه دیگه پیش میاد
با آرزوی سلامتی برای همه شما عزیزان
0
0
نگین | ۵ سال پیش
سلام برای بوی بد بینی از داروخانه دستگاه اسگالش با نمک اسگالش را تهیه کنید وبعد از هر وعده ی غذایی یک قاشق چای خوری سیاه دانه میل کنید .ان‌شاءالله خوب بشید.در نا امیدی بسی امدی است زندگی هیچ وقت با ما سازگار نیست این ما هستیم ک باید با صبوری وارامش این سنگ هارو از سر راه زندگیمون برداریم .اگ مشکلتون حل شد محتاجم ب دعاتون.موفق باشید
0
0
محمد | ۵ سال پیش
سلام من نزدیک سه ساله به بیماری بوی بد تنفس مبتلا ام همه چیز یکهو شروع شد، بعد از اون هیچ روز خوشی بهم نگذشت روزی نبود از خدا آرزوی مرگ نکنم، موقعیت اجتماعیم به شدت پایین اومد دانشگاه رو اواخر نرفتم کلاس های نرم افزاری که میرفتم رو کنار گذاشتم هنوز هم این مشکل رو دارم و درست شدنم رو شبیه به معجزه میدونم،،،، چندین دکتر گیاهی و شیمیایی رفتم از معده و سینوس و لوزه و ریه همه رو چک کردم با اینکه توی جواب آزمایشات مشکلی نمیدیدند باز هم یکسری دارو میدادن(بیشتر دکتر های ایران ذره ای وجدان و انسانیت ندارن) لااقل همه دکتر هایی که من توی تهران دیدم اینطور بودن اگر مطلب بالا براتون تاثیر گذار بود یا تجربه مشابه و خوبی دارید اینجا به اشتراک بزارید در همه حال توکلتون به خدا باشه
ما که زندگیمون همین بیماریمونه و 99درصد سی پی یو مون رو مشغول خودش کرده طوری که به چیز دیگه ای فکر هم نمیکنیم :|
0
0
پاسخ ها:
سهیلا | ۵ سال پیش
سلام خسته نباشید.راستش من در یکی از کانلهای تلگرام خوندم که بعضی از بوهای بد بدن که به هیچ دلیل برطرف نمی شود دلایل متا فیزیکی وجود دارد.
0
0
بنده ی خدا | ۴ سال پیش
عنبر نسارا بگیر شب قبل خواب دودشو استنشاق کن، مطمئن باش فردا صبح هیچ بویی نمیدی، هیچ ضرری هم نداره، در ضمن عرق نعنا با بارهنگ بگیر هر شب قبل خواب و هر روز ناشتا نصف لیوان بجوشون بخور، میتونی با عسلم قاطی کنی، عنبر نسارا رو حتما امتحان کن، خوب شدی منم دعا کن....
0
0
مجتبی بهرامی زاده | ۵ سال پیش
درود
پیروز باشید و ***
هزارتا سایت گشتم هزارجا خوندم هزارتا دکتر پرسیدم توروخدا یکی به دادم برسه ناراحتم خسته ام تنها موندم روابطمو کم کردم بخاطر بوی بد دهنم از ته حلقم جایی که مجاری تنفسی حلق بینیم به هم وصل میشع بوی بدی میاذ حس میکنم ی چیز تو گلوم هست و انگار خشنه ناراحتم اگر راهی نداره بگید تا خودمو بکشم بخدا وضع مالی خوبی هم ندارم که عمل کنم رابطم با همه دوستام سرد شده از همه دوری میکنم خسته شدم بگید چکار کنم این درد مزخرفو کم آوردم
خسته شدم مجبورم همش آب بخورم چیز بخورم تا بوی مزخرفی که از ته حلقم میاد کم بشه همه جا مجبور به سکوتم خسته شدم سپاسگذارم
0
1
پاسخ ها:
نگین | ۵ سال پیش
از داروخانه دستگاه اسگالش با نمکش تهیه کن روزی دوبار بینی خود را با آن شستشو بده،بعداز هر وعده ی غذایی یک قاشق چای خوری سیاه دانه میل کنید .خوب شدین برای منم دعا کنید
0
1
شهلا | ۵ سال پیش
مرتب مسواک بزنید موقع رفتن به پیش دوستان یک قاشق ابلیمو طبیعی بخورید واز ادامس خوشبو کننده که انواع مختلف دارد استفاده کنید انشاالله مشکلتان رفع میشود
0
0
ناشناس | ۳ سال پیش
ازدمنوش آویش استفاده بکن وروزی دوبارناهارو شب میل بکن انشالله جواب میده
0
0

hits