دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
انواع عرق کردن همراه با علت آن
156
زمان مطالعه: 7 دقیقه
انواع عرق کردن همراه با علت آن-با این 10 توصیه کمتر عرق بریزید -آشنایی با انواع عرق کردن و علل آنها-عرق کردن در خواب را جدی بگیرید -عرق کردن زیاد نشانه چیست - حقیقت درباره عرق کردن

انواع عرق کردن همراه با علت آن

انواع عرق کردن همراه با علت آن

در بهترین شرایط عرق کردن زیاد می تواند فقط عذاب دهنده و ناراحت کننده باشد، اما بعضی اوقات این تعریق زیاد ناشی از بیماری می باشد. عموما تشخیص علت زیاد عرق کردن برای افراد عادی ممکن نیست. تعریق زیاد ممکن است علامت مشکلات تیروئیدی، دیابت و یا عفونت باشد. تعریق زیاد در افراد مبتلا به اضافه وزن نیز نسبت به سایر افراد شایع تر می باشد. خبر خوب اینکه اکثر موارد تعریق زیاد بی خطر هستند، اگر نگران زیاد عرق کردن خود هستید، در ادامه مطالبی برای راهنمایی شما و اینکه مراجعه به پزشک لازم است یا خیر قرار داده ایم.

تعریق زیاد از حد چیست؟

اگر در هوای گرم بیشتر از بقیه عرق میریزید و یا هنگام کار و فعالیت عرق می کنید، معمولا این نوع تعریق شما خطرناک نیست. عرق کردن واکنش طبیعی بدن به کار زیاد و نیاز به خنک شدن است. افراد مختلف با شدت های مختلف عرق می کنند و این نوع عرق کردن طبیعی می باشد.

بعضی از افراد راحت تر از بقیه عرق می نمایند.عرق کردن زیاد و بیش از حد که نشانه بیماری است، یعنی بسیار بیشتر از آنچه که معمول است عرق کنیم. اگر مبتلا به hyperhidrosis (تعریق زیاد) هستید، زمان های نامناسب که دلیلی برای عرق کردن وجود ندارد، بشدت عرق می نمایید. بعنوان مثال،

هوا کاملا مطبوع و مناسب است، شما مضطرب نیستید، تب ندارید و بطور مثال درحال دیدن تلویزیون هستید و یا دراز کشیده اید، اگر ناگهان شروع به عرق کردن کردید و میزان آن بیشتر از حد طبیعی بود، پس عرق کردن شما نرمال نیست.تعریق بیش از حد به دو دسته کلی تعریق عمومی و تعریق موضعی تقسیم می شود.

تعریق موضعی یا عرق کردن زیاد اولیه کانونی

عرق کردن زیاد اولیه کانونی (Primary focal hyperhidrosis) باعث بیماری نمی شود. بطورکلی، در این حالت مشکل شما فقط تعریق زیاد در یک نقطه بوده و دچار یک بیماری نشده اید. افراد مبتلا به این نوع سالم هستند و مشکل خاصی ندارند.علایم و نشانه های تعریق کانونی نسبتا خاص هستند. برای این به این نوع عرق کردن

زیاد کانی و یا موضعی می گویند که فقط بخش خاصی مانند زیر بغل، ران، سر، صورت، دست ها و یا پاها را تحت تاثیر قرار می گیرد.چرا افراد به این نوع تعریق دچار می شوند؟ هنوز محققان مطمئن نیستند، بااینحال بنظر می رسد که این نوع تعریق ناشی از نقص در سیستم عصبی باشد. مدارکی وجود دارد که ثابت می کند این نوع تعریق بصورت ارثی نیز منتقل می شود.

انواع عرق کردن همراه با علت آن

تعریق عمومی یا عرق کردن زیاد عمومی

این نوع شیوع کم تری داشته و باعث تعریق در سراسر بدن فد نه فقط دست و یا پا می شود. دلیل اینکه به این نوع تعریق ثانویه می گویند این است که تعریقی ناشی از سایر بیماری ها می باشد. یکی از علایم معمول و مشهور تعریق عمومی ثانویه عرق کردن در شب می باشد.


بعضی از بیماری های و یا مواردیکه باعث تعریق عمومی ثانویه می شوند، شامل:

قاعدگی
بارداری
مشکلات تیروئیدی
دیابت
اعتیاد به الکل
بیماری های عفونی همچون مرض سل
بیماری پارکینسون
ورم مفاصل
سکته مغزی
نارسایی قلبی
سرطان ها همچون لوسمی و لنفوم

درمان عرق کردن


لباس کم بپوشید. لباس سبک، شل بافت، و ساخته شدن از مواد طبیعی مثل نخ بپوشید تا عرق را جذب و تبخیر کنند. پارچه‌های ساخته شده از مواد مصنوعی مثل ابریشم مصنوعی، نایلن، و پولیستر عرق را جذب نکرده و ایجاد تهویه نمی‌کنند.ضد عرق مصرف کنید. دقت کنید! مواد ضدبو ضد عرق نیستند،

ولی ممکن است محتوی آن نیز باشند. مؤثرترین نوع اینها دارای کلریدرات آلومینیمیا نمک‌های دیگر آلومینیم هستند که مجاری عرق را مسدود می‌کنند. این افشانه را به هر جای بدن می‌توان زد: دست، پا، تن، و حتی پیشانی. انواع قوی‌تر ضد عرق‌ها غلظت بیشتری از نمک آلومینیم دارند که فقط با تجویز پزشک فروخته می‌شوند.


بمالید، نپاشید. انواع مالیدنی ضدعرق‌ها بهتر از انواع افشانه‌ای آنها روی پوست را می‌پوشانند. قبل استفاده خود را خوب خشک کنید، چون وجود رطوبت روی بدن ضدعرق را رقیق کرده و اثر آن را کم می‌کند. اگر از محلول ضدعرق استفاده می‌کنید، قبل از مصرف آن را تکان دهید، چون ماده مؤثر آن ته‌نشین می‌شود.مجاری عرق را ببندید. اخیراً روشی با استفاده از جریان ضعیف الکتریکی برای انقباض مجاری عرق و کنترل کردن مقدار آن ابداع شده است. دستگاه انجام این کار با دستور پزشک فروخته می‌شود و بسیار گران است.

انواع عرق کردن همراه با علت آن


الکل بمالید. مالیدن کمی الکل به ناحیه پر عرق بدن چند ساعت مجاری آنها را منقبض می‌کند. این کار فقط گاه‌گاهی باید انجام شود، چون مالیدن زیاد الکل پوست را خشک کرده و موجب تحریک آن می‌شود.پودر بزنید. در برخی افراد، زدن کمی پودر بچه یا نشاسته ذرت کافی است. این کار از تولید عرق جلوگیری نمی‌کند، ولی عرق را جذب کرده و بدن را خشک می‌کندخود را خیس کنید. فرو رفتن در آب خنک به مدت ۳۰ دقیقه روزنه‌های عرق را به مدت سه ساعت تنگ کرده و مانع تعرق زیاد و خیس شدن لباس می‌گردد.

غذاهای تند نخورید. یکی از علل عرق کردن در بعداز ظهر خوردن غذاهای پر ادویه و سس‌های تند همراه با ناهار است. عادت خود را به خوردن این‌گونه مواد تغییر دهید. سعی کنید غذاهائی را که باعث عرق‌کردنتان می‌شود بیابد و کمتر بخورید.از سیگار و الکل دوری کنید. مصرف الکل باعث گشاد شدن رگ‌های خونی پوست گردیده و دمای بدن را بالا می‌برد. سیگار هم آدرنالین خون را زیاد می‌کند. هر دو این موارد باعث بالا رفتن میزان تعریق بدن می‌شوند.

جراحی کنید. اگر با رعایت موارد بالا هنوز هم زیاد عرق می‌کنید، پزشک ممکن است سه روش جراحی را پیشنهاد کند. اول، قطع کردن اعصاب منتهی به غدد عرق، دوم، برداشتن خود غدد عرق، و سوم، بیرون کشیدن غدد عرق با استفاده از یک لوله مکش. هر سه این روش‌ها خطراتی مثل آسیب‌دیدن اعصاب دارند و در بسیاری موارد، ظرف دو سال تأثیر آنها از بین می‌رود.


چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟


ـ عرق کردن به حدی است که لباس و کفش را خیس می‌کند یا از صورت می‌چکد، حتی وقتی هوای اتاق خنک است.


ـ عرق کردن مانع انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود.


ـ به‌طور مداوم یا مکرر تب، سرگیجه، یا نبض تند وجود دارد.


ـ عرق بلورهای رنگی روی پوست تشکیل می‌دهد یا تحرک پوستی ایجاد می‌کند.

– چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟


ـ با اینکه اتاق خنک است شب عرق می‌کنید، مخصوصاً به صورت دوره‌ای و نامنظم.


ـ عرق شبانه با تب، خستگی، ناراحتی، یا درد بدن همراه است


ـ گرفتاریهای خواب، مثل راه رفتن در خواب، کابوس دیدن، بی‌نفسی، یا بی‌خوابی هم وجود دارد.


– عرق شبانه نشانه چیست؟


برای یک خواب خوش شبانه به رختخواب می‌روید. اما به جای غرق در دریائی از آرامش، خود را غرق در دریای کوچکی از عرق می‌یابید.اگر گرفتار عرق شبانه می‌شوید، آن را زیاد بزرگ نکنید. کمی عرق کردن در شب می‌تواند تمام لباس خواب و ملافه‌هایتان را خیس کند.خوشبختانه این نوع عرق کردن بسیار نادر است. عرق‌های شبانه معمولاً ناشی از چیزهای ساده‌ای مثل گرم بودن اتاق، پتوی گرم،

خواب دیدن، یا خوردن چیز خاصی است. عرق کردن شبانه زنان در هنگام شروع یائسگی هم چیزی طبیعی است و اگر در طی روز زیاد عرق می‌کنید، تمایل بدن به عرق کردن به شب هم ممکن است بکشد.هیجانات و تنش‌های روانی هم باعث عرق می‌شوند که ممکن است در شب هم روی دهد. دیدن کابوس، راه رفتن در خواب، و بی‌نفسی (آپنه) شبانه هم می‌توانند باعث عرق شوند.


تکرار عرق کردن در شب معمولاً تلاش بدن برای مقابله با تب است. این تب ممکن است ناشی از یک عفونت خفیف، آنفلونزا، یا سرماخوردگی باشد.برخی گرفتاری‌های شدیدتر هم ممکن است باعث عرق شبانه شوند. از جمله، سل، التهاب کبد، اختلالات دستگاه ایمنی بدن، بیماری‌های تیروئید، سرطان خون، سکته مغزی، بیماری‌های روده، و بیماری‌های قلبی.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (156 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۸ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محمدحسن امن آور | ۴ سال پیش
باعرض سلام وخسته نباشید.بنده تقریباحدودیکسال است که داروی شربت متادون مصرف میکنم وعلرغم اینکه قبل ازاین به هیچ وجه عرق نمیکردم ولی از زمان استفاده دارو به شدت وبیش ازاندازه از ناحیه سروصورت وبادرصدکمتری نسبت به صورت درناحیه بالا تنه ام غرق میکنم،این قضیه باعث ایجاد مشکل درکار وزندگی زناشوئی بنده شده..لطفا برای درمان قطعی ویاحداقل کمتر شدن مشکلم راهنمائیم کنید.باتشکرفراو
ان از زحمات شما
0
3
فاطی | ۴ سال پیش
سلام من مدتی هست از ناحیه سر عرق میکنم مخصوصا وقتی آب میخورم .علت چیست
4
1
آرش | ۴ سال پیش
سلام
من هر وقت روی جایی می شینم(مثلا تو کاس رو صندلی) به شدت قسمت نشیمنگاه و ران پاهایم عرق می کنن باید کجا برم دکتر؟؟؟؟؟؟
0
2
پاسخ کارشناس:
دوست گرامی سری به متخصص غدد بزنید .
sahar | ۵ سال پیش
من هميشه در تابستان و زمستان عرق ميكنم نميتونم يه لباس رنگ روشن بپوشم بايد به چه دكتري مراجعه كنم؟؟
0
1
ashk | ۵ سال پیش
سلام... مدتیه که من یه نوع عرق عجیب غریب میکنم! فقط سمت چپ بدنم عرق میکنه در حالی که سمت راست کاملا خشکه! دلیلش چیه؟
0
25
پاسخ ها:
حسین | ۲ سال پیش
منم همینطور.. دلیلش چیه؟
2
0
Mah | ۶ ماه پیش
سلام.مشکلتون حل شد؟
ممنون میشم اگه حل شده رهنمایی فرمایید
0
0
نامدار | ۶ سال پیش
لطقا به متخصص داخلي و هورمون و خون مراجع فرماييد . در ضمن ورزش و نرمش كم روزانه و ترك سيگار ... پرهيز از چربي و شكر و قند . لطا ميوه و الو انجير و نان سبوس دار بخوريد
3
0

hits