دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
این نکات را برای پیشگیری از اعتیاد نوجوان خود بخوانید!
9
زمان مطالعه: 3 دقیقه
پیشگیری از اعتیاد : مهارت های فرزندپروری در خانواده می تواند کمک بکند که کارکرد های داخل خانواده و روابط داخل خانواده را بهبود بیابد و از مشکلات رفتاری پیشگیری کنند

با مجله دلگرم همراه باشید تا شما را با مهارت های فرزند پروری در پیشگیری از اعتیاد بیشتر آشنا کنیم

پیشگیری از اعتیاد


ممکن است بعضی از ما آدم ها عادت های بدی داشته باشیم که زندگی را برای خودمان و اطرافیانمان سخت کند، عادت های بدی که می تواند قاب سفید هستی و زندگی مان را مخدوش و خاکستری نماید. این عادت های بد می تواند منجر به اعتیاد شود.


اعتیاد یک بیماری است، بیماری ای که فرد بیمار رفتار های مخرب را به طور مداوم انجام می دهد، خیلی از رفتار های شخصی مثل پرخوابی، پرخوری، تنبلی، پرخاشگری، بی مسئولیتی و دروغ گویی و خیلی دیگر از جنبه های اجتماعی هم از جنبه های اعتیاد محسوب می شوند. اما اعتیاد به مواد مخدر می تواند از مهلک ترین عادت ها باشد.


تجربه ای طی چند دهه اخیر در دنیا شکل گرفته است این تجربه ثابت کرده که اگر خانواده ها مجموعه ای از مهارت ها را در نحوه تربیت فرزندانشان بیاموزند و آن ها را در پرورش کودکانشان رعایت کنند می توانند کمک کنند که نحوه ارتباط بین والدین و فرزندانشان بهتر شود.


اگر توانایی خانواده در مدیریت فرزندان افزایش پیدا کند، در طولانی مدت از این که افراد مصرف سیگار، الکل و سایر مواد را شروع کنند پیشگیری کند. پس هدف این است که با یادگیری مجموعه ای از مهارت ها و به کار بستن آن در تعامل با بچه ها می تواند اثر پیشگیرانه داشته باشد و وضعیت را بهتر کند.


ما برای ورود به هر کاری ابتدا باید مهارت آن را به دست آوریم، مثلا برای راندن ماشین باید گواهینامه ماشین داشته باشیم. درمورد تربیت فرزندان که موضوع بسیار مهمی است و می تواند پر چالش باشد، بیراه نیست که بگوییم باید دانش کافی داشت.

مهارت فرزند پروری در پیشگیری از اعتیاد


شاید بتوان فرزند پروری را به این شکل خلاصه کرد که چطور خانواده ها از یک طرف، محبت خودشان را به فرزندان نشان دهند

یعنی بتوانند با آن ها رابطه برقرار کنند و فضایی گرم و صمیمی در خانواده بوجود بیاورند و خانواده طوری باشد که فرزندان نسبت به آن تعلق خاطر داشته باشند

از طرف دیگر خانواده در عین حال باید بدانند که چطور باید ارزش های خود را به فرزندانش منتقل کنند

مثلا این که دیدگاه خانواده درباره مصرف مواد چیست.

این موضوع از مهم ترین موضوعاتی است که والدین باید با فرزند در میان بگذارند که ما درباره دیگر خانواده ها نمی دانیم اما برای خانواده ما مصرف مواد قابل قبول نیست و این که این موضوع با صراحت با فرزندان در میان گذاشته شود مهم است.

نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد


خانواده ها بدانند که چطور انضباط را در محیط خانواده اجرا کنند و بدون این که خجالت بکشند یا بدون این که سخت گیری بیش از حد داشته باشند بتوانند تعادلی ایجاد کنند که نه خیلی بی توجه و نه خیلی سخت گیر باشند. بنابراین مهارت های فرزندپروری در خانواده می تواند کمک بکند که کارکرد های داخل خانواده و روابط داخل خانواده را بهبود بیابد و از مشکلات رفتاری پیشگیری کنند که این مشکلات رفتاری می تواند شروع مصرف سیگار، الکل و ... باشد.

تهیه شده مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits