دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آزمایش اجباری ایدز قبل از ازدواج:آری یا نه؟
7
زمان مطالعه: 4 دقیقه
بررسی میزان صحیح بودن آزمایش ایدز قبل از ازدواج و انجام این آزمایش برای تشخیص ایدز قبل از ازدواج

آزمایش ایدز قبل از ازدواج

آزمایش ایدز قبل از ازدواج

همان‌ طور که می ‌دانید قبل از ازدواج انجام برخی آزمایش‌ ها اجباری است و شما با ارایه ی جواب این آزمایش‌ ها می ‌توانید ازدواج کنید.
با توجه به افزایش آمار مبتلایان به ایدز در کشور، عده‌ ای می‌ پرسند که آیا می ‌توان آزمایش ایدز را جزو آزمایش‌ های اجباری قبل از ازدواج گنجاند؟

دکتر عباس‌ صداقت، رییس اداره ایدز وزارت بهداشت در این ‌‌باره می‌ گوید: "انجام آزمایش ایدز قبل از ازدواج برای تعیین سلامت افراد نه از لحاظ اخلاقی و نه از نظر علمی، صحیح نیست و به هیچ عنوان توصیه نمی ‌شود."


دکتر صداقت برای حرفش 2 دلیل می ‌آورد:
اول این که بیماری ایدز یک دوره ی پنجره دارد که در این دوران با دادن آزمایش بیماری تشخیص داده نمی ‌شود، بنابراین اگر آزمایش یک شخص منفی بود نشان‌ دهنده ی سلامت وی از نظر وجود ویروس HIV نیست.


دوم این که هیچ تضمینی وجود ندارد که اگر آزمایش فرد، سلامت وی را تایید ‌کند، او تا 6 ماه دیگر رفتار پُرخطر نداشته باشد. در نتیجه این آزمایش تاثیری در نشان دادن سلامت فرد ندارد.

رییس اداره ی ایدز به نقش مشاوره ی قبل از ازدواج در سلامت افراد تاکید می ‌کند و می‌گوید: "این مشاوره ‌ها بسیار اهمیت دارند چون اگر افراد رفتار پُرخطر داشته باشند، به آن ها آگاهی داده می ‌شود یا علایم خطر این بیماری برای زوجین گفته می‌ شود و اگر نیاز باشد به‌ صورت داوطلبانه و رایگان از آن ها تست گرفته می‌ شود."


دکتر صداقت توضیح می‌ دهد: تاکید ما در مورد ایدز، اطلاع‌ رسانی و آموزش است بنابراین مشاوره ی قبل از ازدواج برای آگاهی و پیشگیری از رفتارهای پُرخطر بسیار موثر است.


دکتر عباس صداقت: انجام آزمایش ایدز قبل از ازدواج برای تعیین سلامت
افراد نه از لحاظ اخلاقی و نه از نظر علمی، صحیح نیست و به هیچ عنوان توصیه نمی ‌شود


رییس اداره ی ایدز با اشاره به توصیه‌ های سازمان جهانی بهداشت درباره آزمایش ایدز، تصریح می ‌کند: بنابر دستور سازمان جهانی بهداشت، آزمایش ایدز باید داوطلبانه و محرمانه باشد و برای پیشگیری از این بیماری مهم ‌ترین اقدام، اطلاع ‌رسانی است.
دکتر صداقت ادامه می‌ دهد: سازمان جهانی بهداشت نیز انجام آزمایش ایدز پیش از ازدواج را ضروری نمی ‌داند و بر نقش آموزش تاکید می ‌کند.
وی در پایان تاکید می ‌کند مردم باید اطمینان داشته باشند که اگر رفتار پُرخطر نداشته باشند، ایدز به سراغ آن ها نخواهد آمد.

آزمایش ایدز قبل از ازدواج


آزمایش ایدز گران است


آزمایش ‌های قبل از ازدواج در اکثر کشورهای دنیا بنا به توصیه ی سازمان جهانی بهداشت دربرگیرنده ی تست ‌های خونی و ژنتیکی است که سلامت افراد را هم از نظر خونی و هم از نظر ژنتیکی تعیین می‌ کند.

دکتر مینو محرز، متخصص بیماری ‌های عفونی با بیان این مطلب می ‌گوید: " معمولا آزمایش ‌های قبل از ازدواج در جهت پیشگیری از بیماری ‌ها و سلامت افراد انجام می ‌شود. به عنوان نمونه آزمایش خون و تالاسمی جهت پیشگیری از تولد نوزاد تالاسمی ماژور صورت می ‌گیرد."

دکتر محرز تاکید می‌ کند: "آزمایش ایدز هم مقرون به صرفه نیست و هم بی ‌فایده است. این متخصص عفونی با بیان این که این بیماری دوره ی نهفته دارد، ادامه می‌ دهد: تست منفی در مورد آزمایش ایدز در افراد، سلامت آن ها را ثابت یا رد نمی ‌کند؛ بنابراین آزمایش ایدز قبل از ازدواج فایده ‌ای ندارد."
دکتر محرز: رسانه ‌ها، مخصوصا صدا و سیما، نقش مهمی در آگاهی مردم دارند و در این زمینه هر چقدر اطلاع ‌رسانی قوی ‌تر باشد، شیوع ایدز کمتر خواهد شد
دکتر محرز به کشورهای دیگر نیز اشاره می ‌کند: " در اکثر کشورهای دنیا آزمایش قبل از ازدواج همانند کشور ما است. به‌ عنوان نمونه در کشور آمریکا زمانی که بیماری ایدز افزایش پیدا کرده بود در چند ایالت، این آزمایش ‌ها را انجام دادند اما بعد از مدتی متوجه شدند که بی ‌فایده است."

وی ادامه می ‌دهد: "در کشورهای غربی نیز بر افزایش آگاهی‌ ها تاکید شده است و آزمایش ایدز جزو آزمایش‌ های قبل از ازدواج نیست."
دکتر محرز در پایان خاطرنشان می ‌کند: "رسانه ‌ها، مخصوصا صدا و سیما، نقش مهمی در آگاهی مردم دارند و در این زمینه هر چقدر اطلاع ‌رسانی قوی ‌تر باشد، شیوع ایدز کمتر خواهد شد."



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits