دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نشانه های ابتلا به ایدز در دهان
10
زمان مطالعه: 13 دقیقه
نشانه های ابتلا به ایدز در دهان:نشانه های بیماری ایدز در دهان چیست؟ديدن چه علائمي در دهان بايد به اچ‌آي‌وي/ ايدز شک کرد؟با دلگرم همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

نشانه های بیماری ایدز در دهان چیست؟

ديدن چه علائمي در دهان بايد به اچ‌آي‌وي/ ايدز شک کرد؟با دلگرم همراه باشید تا در این باره بیشتر بدانید.


نشانه های بیماری ایدز در دهان چیست؟ + عکس

علائم ابتلا به ایدز در دهان کدام است؟

پس از آلوده شدن به ویروس ایدز، ممکن است بدن شما هیچ علامت و نشانه ای نشان ندهد. پیشرفت ویروس بسته به افراد مختلف متفاوت است. افراد ممکن است از چندماه گرفته تا 10 سال در این مرحله باقی مانده و بدنشان نشانه بروز ندهد. در این دوره، ویروس درحال رشد، آلوده کردن و کشتن سلول های ایمنی بدن می باشد.پس از پیشرفت بیماری کم کم نشانه های آن در بدن نمایان می شود علائمی مثل تب ، عفونت های قارچی ، بیحالی و ... اما در این مطلب شما را با نشانه هایی که بیماری ایدز در دهان بروز می دهد آشنا می کنیم.

علائم دهانی ایدز را بشناسید

با دیدن چه علائمی در دهان باید به اچ آی وی/ ایدز شک کرد؟

علائم دهانی ایدز را بشناسید

بیماری ایدز سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می دهد و آن را تضعیف می کند. در واقع وقتی ویروس ایدز وارد بدن می شود، به سلول هایی که مسئول دفاع بدن هستند حمله می کند و آنها را از بین می برد. در نتیجه بدن به تدریج در برابر عوامل بیماری زا ضعیف می شود و علائم بیماری در فرد بروز می کند. در دهان هم این اتفاق می افتد هر چند ممکن است با از بین رفتن تعدادی از سلول های دفاعی، بدن هیچ واکنش خاصی نشان ندهد و بیمار هم متوجه ابتلا به عفونت نباشد اما وقتی تعداد بیشتری از سلول های دفاعی از بین می روند، برخی علائم در بدن ظاهر می شوند که ممکن است بسیار مشکوک و مبهم باشند.

البته علامت هایی هم در دهان بروز می کنند.یکی از این علائم ظاهر شدن آفت هاست. البته آفت بیماری شایعی است و بسیاری از افراد در اثر استرس های روزانه به آن مبتلا می شوند اما وقتی آفت متعدد و چند بار در دهان ایجاد شود و دوره های آن 6-5 یا 7 بار در ماه تکرار شود، اعمال فیزیولوژیک فرد را تحت تاثیر قرار دهد و با هیچ روشی نتوان آن را کنترل کرد، می تواند علامت هشداردهنده بیماری ایدز باشد.

با دیدن این شرایط و نشانه ها دندانپزشک بیمار را برای انجام برخی آزمایش های تکمیلی ارجاع خواهد تا علت بروز آفت های متعدد و مکرر پیدا شود. علت های متعددی باعث بروز این مشکل می شود که یکی از آنها نقص سیستم ایمنی بدن است. توجه داشته باشید که از لحاظ ظاهری آفت های ناشی از نقص سیستم ایمنی کاملا شبیه آفت های معمولی هستند. تنها تفاوت شان مدت زمان طولانی بروزشان است که با هیچ روشی هم درمان نمی شوند در حالی که آفت های معمولی بعد از چند روز کاملا از بین می روند.

علائم دهانی ایدز را بشناسید

ایدز جز آفت چه علائم دیگری وجود دارد؟

در اثر کاهش مقاومت سیستم دفاعی بدن ممکن است بیماری های قارچی در دهان ایجاد شوند. البته این بیماری هم نسبتا شایع است و افراد زیادی به خصوص کسانی که دندان مصنوعی دارند، افرادی که به هر دلیلی سیستم ایمنی بدن شان ضعیف شده است، افرادی که داروهای مختلف مصرف می کنند و ... به آن مبتلا می شوند اما اگر بیماری قارچی یا کاندیدیازیس مدت زمان طولانی در دهان بیمار باقی بماند و درمان های ضد قتارچ مفید نباشند،

دندانپزشک یا پزشک باید به بیماری هایی که می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند، شک کند و درخواست آزمایش های تکمیلی بدهد یا بیمار را به مراکز تخصصی تر ارجاع دهد. بنابراین به همه مردم توصیه می کنم در صورتی که در دهانشان ضایعات قرمز یا سفیدرنگی مشاهده کردند که با سوزش یا بدمزه شدن دهان همراه بود و مدت زمان زیادی طول کشید و درمان نشد، حتما برای بررسی علت به دندانپزشک مراجعه کنند.

علائم دهانی ایدز را بشناسید

علائم اصلی ایدز

  • کاهش وزن بیشتر از ۱۰ درصد
  • اسهال مزمن بیشتر از یک ماه
  • تب های متناوب یا دائمی بیش از یک ماه
  • علائم فرعی ایدز:
  • سرفه پایدار به مدت بیش از یک ماه
  • عفونت پوستی منتشر همراه با خارش
  • تبخال های عود کننده
  • برفک دهانی
  • عفونت تبخالی مزمن پیش رونده
  • بزرگ شدن عمومی غدد لنفی

علائم دهانی ایدز را بشناسید

آیا تبخال هم یک علامت هشداردهنده باشد؟

تبخال هم یک بیماری ویروسی است اما انواع مختلف و خاصی دارد. نوعی از تبخال داخل دهان ایجاد می شود و لثه را درگیر می کند و باعث قرمزی و درد لثه می شود. نوع دیگری از تبخال که به آن نوع عودکننده می گویند هم روی لب ایجاد می شود و بسیاری از افراد به آن مبتلا می شوند.

این تبخال ها معمولا خیلی مهم نیستند و پس از مدت کوتاهی از بین می روند اما اگر تبخال داخل دهانی که با هیچ داروی ضد ویروسی کنترل نشود، مدت زمان طولانی در دهان بماند و بیمار مکرر به آن مبتلا شود، می تواند نشانه این باشد که سیستم ایمنی بدن دچار مشکل شده است و پزشک باید با آزمایش هایی بررسی کند که آیا این مشکل از نقص سیستم ایمنی ناشی از بیماری هاست یا تهاجم ویروس اچ آی وی.

خونریزی از لثه ها چطور؟

بیماری های لثه هم می توانند هشداردهنده باشند ولی برخی بیماری های لثه بسیار شایع اند و حدود 70 تا 80 درصد افراد جامعه به دلیل رعایت نکردن بهداشت و ... به آنها مبتلا هستند؛ مثل خونریزی لثه ها هنگام مسواک زدن اما وقتی در سنین خاص دندان های فرد به طور کلی یا در حد چند دندان همزمان با هم لق شوند، لثه ها بی جهت و مکرر خونریزی کنند یا قرمز باشند، باید این موضوع را جدی گرفت و به دندانپزشک مراجعه کرد.

علائم دهانی ایدز را بشناسید

علائم حتمی بیماری ایدز در دهان کدام ها هستند؟

با سرکوب سیستم ایمنی، علائم به تدریج در سرتاسر بدن ظاهر می شوند که دهان هم یکی از آنهاست. در این مرحله ضایعات سفیدرنگی در کناره های دو طرف زبان به وجود می آید. این ضایعات ارتباط بیشتری با بیماری ایدز دارند اما می توانندن به دلایل دیگری هم ایجاد شوند، بنابراین نمی توان قبل از مشاهده نیتجه آزمایش به طور قطع گفت وجود این ضایعات حتما دلیل ابتلا به بیماری ایدز است.

علائم دهانی ایدز را بشناسید

همانطور که می دانید یکی از راه های انتقال بیماری ایدز به افراد سالم از راه خون است؛ به همین دلیل بسیاری از افراد فکر می کنند مراجعه به دندانپزشک و ترمی دندان هایشان آنها را در معرض خطر ابتلا به بیماری ایدز قرار می دهد در حالی که به جرأت می گویم چنین اتفاقی در مطب ها یا کلینیک های دندانپزشکی نمی افتد زیرا اگر اینطور بود، کسانی که در مراکز دندانپزشکی کار می کنند، بیشتر در معرض خطر هستند تا بیمارانی که موردی مراجعه می کنند.

به همین دلیل در تمام مطب ها یا کلینیک های دندانپزشکی نکته های استریلیزاسیون رعایت می شود تا خطری سلامت دندانپزشک و بیماران را تهدید نکند.همچنین در حال حاضر بیشتر وسایلی که برای بیماران به کار می روند یک بار مصرف هستند و پس از استفاده دور انداخته می شوند، بنابراین راه های انتقال عفوت در دندانپزشکی تقریبا به صفر رسیده است و جای نگرانی نیست.

اگر چه بهتر است بیماران مبتلا به بیماری های عفونی دندانپزشک را از بیماری شان آگاه کنند اما به کادر پزشکی آموزش داده شده است که به همه بیماران به چشم اینکه به ویروس ایدز مبتلا هستند، برخورد و با همان دید همه وسایل را استریل کنند. با استریل کامل همه عوامل عفونی و بیماری زا از بین خواهند رفت و خطری سایر افراد را تهدید نمی کند.

علائم دهانی ایدز را بشناسید

آزمایش ایدز

ابتدا تست الایزا انجام می‌شود. اگر تست الایزا برای ایدز مثبت شد، باید الایزا با کیت دیگری دوباره تکرار شود. اگر باز هم مثبت شد، تست تاییدی با وسترن بلات گرفته می‌شود. اگر تست وسترن بلات منفی بود فرد دچار نیست.مواردی هست که تست الایزا مثبت است ولی فرد دچار اچ‌آی‌وی نیست مثلا خطای آزمایشگاه، همودیالیز، دریافت خون و فراورده‌های آن، تست RPR مثبت، مشکلات همراه از قبیل اختلالات خودایمنی (اتوایمون)، مالتیپل میلوما، هموفیلی، هپاتیت الکلی، اعتیاد تزریقی، موارد افزایش IgG مانند کسی که واکسن آنفلوانزا دریافت کرده‌است.مواردی که تست الایزا به اشتباه منفی می‌شود (منفی کاذب) عبارتند از: عفونت تازه و اولیه، بیماران با سیستم ایمنی ساپرس شده، و خطای آزمایشگاه.

علائم دهانی ایدز را بشناسید

درمان ایدز

در مجموع پنج دسته دارو وجود دارد که در مقاطع مختلف ورود و رشد اچ‌آی‌وی عمل می‌کنند:

بازدارنده‌های ورودی: این داروها به پروتئین‌های موجود بر سطح بیرونی ویروس اچ‌آی‌وی می‌چسبد و از پیوستن و ورود آن به سلولها جلوگیری می‌کند. از این گروه تاکنون تنها یک نمونه از دارو، به نام "فوزیون (Fuzeon)، وارد بازار شده‌است.

بازدارنده‌های گیرنده کموکاین(Chemokine Coreceptor Antagonists): این داروها به نوعی پروتئین موجود بر سطح بیرونی سلولهای پذیرنده اچ‌آی‌وی می‌چسبد و از چسبیدن ویروس به سلول جلوگیری می‌کند. از این گروه تاکنون تنها یک دارو، به نام Maraviroc وارد بازار شده‌است.

داروهای مهارکننده ترانس کریپتاز معکوس نوکلئوزیدی(NRTI)(Nucleoside reverse transcriptase): این بازدارنده‌ها اچ‌آی‌وی را از نسخه‌سازی از ژنهای خود باز می‌دارند مانند زیدوودین و لامیوودین.

داروهای مهارکننده ترانس کریپتاز معکوس غیرنوکلئوزیدی (NNRTI (Non-nucleoside reverse transcriptase): این بازدارنده‌ها نیز فرآیند نسخه سازی را مختل می‌کنند. آنها با چسباندن خود به آنزیمی که این فرآیند را کنترل می‌کند نسخه سازی را مختل می‌کنند مانند نوی راپین و افاویرنز.

داروهای مهارکننده پروتئاز (PI) (Protease): پروتئاز RT وانتگراز به صورت پلی پروتئین‌هایی سنتز می‌شوند که نیازمند شکافت پروتئاز می‌باشد و این داروها با مهار شکافت پلی پروتئین‌ها چرخه تکثیری ویروس را مسدود و موجب برخی اجزاء نابالغ و معیوب ویروسی می‌شوند مانند ساکی ناویر.

داروهای ضد ایدز باید به صورت ترکیبی مصرف شوند. معمولاً سه نوع داروی مختلف از دست کم دو دسته مختلف از داروها به طور هم‌زمان به بیمار تجویز می‌شود. با تغییر شکل دادن اچ‌آی‌وی، برخی از نمونه‌های این ویروس در مقابل داروها مقاوم می‌شوند. بنابراین شانس کنترل اچ‌آی‌وی در صورت استفاده از چند دارو بیشتر خواهد بود. در برخی موارد از مبتلایان تازه، ویروسهایی ردیابی شده‌اند که حتی پیش از آغاز معالجات در برابر داروهای موجود مقاومت نشان می‌دهند.

دارویی ایرانی بنام ' آیمد ' ساخته شده است که این داروی گیاهی از قابلیت بالا بردن سلولهای CD۴ (که نقش بسیار مهمی در مبارزه با میکروبها دارد) برخوردارست و می تواند طول عمر این بیماران را افزایش دهد. همچنین داروهای ضد ویروس دیگر هم بمنظور افزایش طول عمر در بیماران مبتلا به ایدز تجویز می شود که باعث افزایش تعداد گلبولهای سفید در بدن این افراد بطور موقت و بالا بردن طول عمر و کیفیت زندگی آنها به طرز محسوسی می شود.

گاهی اوقات نیز درمان پیشگیری از هفته ۲۴ بارداری در زنان حامله ایی که مبتلا به ویروس HIV هستند، صورت می گیرد که این امر سبب می شود نوزادان این مادران به این ویروس کشنده مبتلا نباشند. بکارگیری این روش در ایران از موفقیت چشمگیری برخوردار بود و تا حدود زیادی از تولد نوزدان HIV مثبت، پیشگیری کرده است.

علائم دهانی ایدز را بشناسید

دو روش درمانی جدید برای درمان بیماری ایدز

پیشرفت های کوچک علمی اخیر در زمینه درمان ایدز امیدهای بزرگی را بوجود آورده است. ویروس HIV با قدمت سه دهه ای خود مدتهاست به جان برخی از افراد افتاده و گاهی هم آنها را از پا در آورده است. خوشبختانه با روش های درمانی تازه کشف شده امیدهای زیادی به درمان این بیماری حاصل شده است.

در روش اول که بر یک گروه ۱۲ نفره انجام شده یک نوع آنتی ویروس را به بدن افرادی که تازه حدود ۱۰ هفته است این عفونت در بدن آنها شروع شده وارد می‌کنند. عمر این آنتی ویروس ۶ سال است و در طی این مدت آنتی ویروس ها مانند یک دروازه عمل می‌کنند و اجازه می دهند توسط سلولهای HIV آلوده شوند و هیچ دفاعی از خود در مقابل آنها نشان نمی‌دهند و با جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس ایدز این بیماری را کنترل می کند و این روند تا زمانی ادامه دارد که بدن خود فرد بیمار شروع به دفاع درمقابل آن بکند و پس از ۳ سال از شروع درمان هم سلول های کمتری به این ویروس آلوده می‌شوند و هم این که افراد مریض تر نمی‌شوند.

محققان می‌گویند این روش در افرادی که تازه علائم عفونت در آنها ظاهر شده بهتر جواب می‌دهدمتاسفانه حدود ۳۴ میلیون نفر در جهان به این بیماری مبتلا هستند و حدود ۸ میلیون نفر از آنها با این روش جدید تحت درمان قرار گرفتند.در روش درمانی دوم از افرادی که مبتلا به سرطان خون و تحت درمان هستند سلول‌های بنیادی از مغز استخوان آنها بر می‌دارند و به بیماران ایدزی پیوند می زنند این روش را در دو مرد مثبت به اچ آی وی تست کردند و پس از ۱۷ ماه DNA آنها هیچ اثری از ویروس ایدز را نشان نداد و در حدود دو تا سه سال و نیم پس از کاشت این سلولها این دو مرد بدون هیچ نشانه ای از بیماری HIV به زندگی تازه خود برگشتند.

محققان معتقدند از طریق روش های سرطان درمانی و آنتی ویروس ها می توان کنترل این بیماری را دردست گرفت البته فعلا به طور دقیق نمی توان گفت در چه مدتی این بیماری طول می‌کشد تا درمان شود ولی با این پیشرفت های اخیر امیدهای جدیدی در درمان این بیماری حاصل شده است.

راه‌هایی که اچ‌آی‌وی نمی‌تواند منتقل شود:

علائم دهانی ایدز را بشناسید

  • از طریق تنفس، سرفه و عطسه.
  • از طریق بوسیدن، تماس پوستی یا دست دادن.
  • از طریق استفاده مشترک از لوازم آشپزی مانند بشقاب، قاشق و چاقو.
  • از طریق تماس با صندلی توالت یا سایر اشیاء عمومی مانند دستگیرهٔ در یا میلهٔ اتوبوس
  • از طریق حشرات، نیش یا گاز حیوانات.
  • از طریق شنا در استخرهای عمومی یا حمام و حولهٔ مشترک.
  • از طریق خوردن غذایی که توسط فرد مبتلا به اچ‌آی‌وی تهیه شده باشد.
  • ضایعات پوستی یک مبتلا به ایدز، این ضایعات پوستی نشان دهنده کاپوسی سارکوما هستند

علائم دهانی ایدز را بشناسید

میزان طول عمر بیماران مبتلا به ایدز

طول عمر افراد از زمان ورود ویروس HIV به بدن آنها با توجه به سیستم ایمنی فرد، کپی برداری ویروس و دسترسی به درمانهای مختلف از ۱۰ تا ۲۰ سال در میان بیماران متفاوت است.

مهم ترین راههای ابتلا و انتقال ویروس HIV

انتقال از طریق خون آلوده، از مادر آلوده به نوزاد و برقراری تماسهای جنسی نامطمئن بواسطه پالایش فرآورده های خونی و تجویز داروهای ضد ویروس برای مادران باردار آلوده، میزان انتقال ویروس HIV از طریق این دو عامل تا حدود زیادی کنترل شده و انتقال از طریق تماسهای جنسی پرخطر و بدون حفاظ نگران کننده است. اما آنچه در زمینه بیماری ایدز دارای اهمیت است افزایش سطح آگاهی افراد از راههای پیشگیری و کنترل بیماری ایدز در جامعه می باشد ، چراکه همه با هم تا ریشه کنی این بیماری، باید پیشگام شویم.

علائم دهانی ایدز را بشناسید

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.1 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

زهرا؟ | ۷ سال پیش
سلام من 24سالم سرفه خشک دارم و پوستم خیلی خشک شده پوسته پوسته میشه اینام از علاعم این بیماری هست یا نه
0
3
محمد | ۷ سال پیش
سلام خسته نباشید ممنون ازسایتتون
آیا برفک دهان وکاندیدا دردهان که بادرمان خوب شود، میتواند ازعلایم بیماری باشد؟
خیلی نگرانم لطفاجواب دهید ممنون
0
3
راضیه | ۷ سال پیش
سلام، خسته نباشید
آیا علایم دهانی در زمان نهفتگی بیماری هم ایجاد میشود و اگر با درمان خوب شود، جای نگرانی هست یا نه؟
خیلی نگرانم. لطفا پاسخ دهید متشکرم
0
2

hits