دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دانستنی مواد مخدر همراه علائم نوجوانان مشکوک به اعتیاد
3
زمان مطالعه: 10 دقیقه
دانستنی مواد مخدر همراه علائم نوجوانان مشکوک به اعتیاد-دانستنی های بهداشت-دانستنی های اعتیاد به مواد مخدر -دانستنی هایی درباره مواد مخدر نخ و برنز -دانستنی های که تا به حال نمیدانستیم

دانستنی مواد مخدر همراه علائم نوجوانان مشکوک به اعتیاد

دانستنی مواد مخدر همراه علائم نوجوانان مشکوک به اعتیاد

حتی از شنیدن کلمه اعتیاد هم پشت انسان می لرزد، چه برسد به این که با آن رو به رو شویم، شاید خیلی ها ترجیح می دهند که فرزندشان یک بیماری داشته باشد تا این که معتاد باشد، اعتیاد به مواد مخدر، بلایی است که واقعا خانه و خانواده را می سوزاند، آنهم نه یک آن، بلکه ذره ذره جان فرد معتاد و همه اعضای خانواده او را می گیرد.

نوجوانی که معتاد است، چه آینده ای پیش رو خواهد داشت؟ دزدی و قتل و اعدام؟ مرگ در کنار خیابان؟ پس امیدها و آرزوهای پدر و مادرش چه می شود؟ دانشگاه؟ شغل خوب؟ ازدواج؟ فرزند؟ و ...قبل از پرداختن به موضوع راهکارهای برخورد با اعتیاد نوجوانان به یک مقدمه نیاز است تا اهمیت موضوع واضح تر شود. وقتی با خانواده های معتادان در رابطه با پیامدهای اعتیاد صحبت می شود

آن ها مسائلی مثل فقر، طلاق، بیکاری، مشکلات روانی، مشکلات خانوادگی و ... را مطرح می نمایند. اما اگر از دید کلان تر به موضوع نگاه شود شاید با مسائل مهم تری نیز مرتبط باشد به عنوان نمونه مصرف مواد یکی از مشکلات اصلی جهان کنونی است که در حال حاضر بیش از سرطان یا ایدز دل مشغولی متخصصان بهداشت جهانی را برانگیخته است.

بررسی ها نشان می دهد، تقریباً نیمی از بزرگسالانی که به علت جرائم وخیم مانند قتل، سرقت مسلحانه یا تهاجم دستگیر می شوند به هنگام دستگیری از مواد استفاده کرده اند، همچنین 40% تا 50% از کسانی که به علت جرایم وخیم در زندان به سر می برند به هنگام ارتکاب جرم تحت تأثیر مصرف الکل یا مواد مخدر بوده اند.

نتایج یک نظرسنجی در نمونه ای متشکل از 10 هزار نفر در سراسر امریکا نشان داد که دو سوم از پاسخ دهندگان، علت اصلی جرم را فروش و مصرف مواد می دانند. بررسی ولفگانگ (1958) در باره افرادی که مرتکب قتل شده بودند نیز نشان داد که 55% از مجرمان و 53% از قربانیان، مشروبات الکلی یا مخدر مصرف کرده بودند

و بسیاری از محققان دیگر هم یافته های مشابهی به دست آوردند.لذا با توجه به رابطه بین مصرف مواد مخدر و وقوع خشونت، جرم و جنایت، به نظر می رسد پرداختن به موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. زیرا چنانچه بتوانیم از وقوع اعتیاد و مصرف مواد مخدر بکاهیم شاید بتوان از وقوع بسیاری از معضلات مهم جامعه

از جمله جرم و جنایت نیز پیشگیری نمود. معمولاً والدین تصور می کنند که اعتیاد، فرزندانشان را تهدید نمی کند و فقط برای دیگران پیش می آید، اصطلاحا مرگ فقط واسه همسایه است. در صورتی که اعتیاد یک معضل اجتماعی است و والدین باید به محیط دوستان فرزندان خود توجه داشته باشند.

- علائم و نشانه های مصرف مواد مخدر در نوجوانان را بدانید:

در اینجا به ذکر مسائلی که لازم است والدین به آن ها توجه داشته باشند اکتفا می شود:گاه والدین علائم مصرف مواد مخدر و اعتیاد را نمی دانند. این موضوع می تواند باعث برچسب زدن بی مورد و گمانه زنی های نابجا و حتی برخوردهای ناجور شود. برعکس امکان دارد مدتهاست فرزند ما معتاد بوده، ولی از علائم آن آگاهی نداریم. لذا بهتر است به منظور پیشگیری از عواقب احتمالی، بعضی از علائم اعتیاد به مواد مخدر را بشناسیم.

دانستنی مواد مخدر همراه علائم نوجوانان مشکوک به اعتیاد

1- اعتیاد نوجوانان و تغییرات آنها در مدرسه:

- افت تحصیلی
- غیبت های مکرر
- انجام کارهای بزهکارانه در مدرسه
- دیرآمدگی

2- علائم جسمانی اعتیاد نوجوانان

- کاهش وزن و اشتها
- بی توجهی به شکل ظاهری و زیبایی (البته گاه به منظور سرپوش گذاشتن این مورد مشاهده نمی شود)
- سرما خوردگی مکرر و خون دماغ به ویژه در مصرف کوکایین
- بیش فعالی مخصوصا در مصرف اکستازی و کوکایین
- سیاه شدن دور چشم ها
- قرمز شدن چشم، و خشک شدن دهان به ویژه از علائم مصرف حشیش است.
- تغییر در رنگ چهره

3- اعتیاد نوجوانان و تغییرات رفتاری آنها

- زیاد شدن بیماری های جسمی
- کاهش ارتباط با اعضای خانواده و دعوا با آنها
- تغییر در خلق و خوی
- پر حرفی یا تمایل به گوشه گیری
- رفتارهای ضد اجتماعی از جمله دزدی و دروغ
- مطالبه مکرر پول از پدر و مادر
- زود رنجی و علائم افسردگی

4- علائم فیزیکی اعتیاد نوجوانان

- بسته بودن مکرر درب اتاق
- شلخته شدن
- سوختگی در لباس
- استفاده افراطی از عطر و ادکلن

5- اعتیاد نوجوانان و تغییر روابط اجتماعی آنها

- کاهش روابط با فامیل و دوستان قدیمی
- تغییر دادن دوستان
- رابطه با افراد مسن تر
- رابطه با افرادی که سابقه مصرف یا در حال حاضر مصرف کننده هستند
- بی نظمی در ساعات ورود و خروج منزل

پان پراگ (بی تیBT) نام محصولی که بارها بسته خالی سبز رنگش را در خیابان می‌ دیدم و نمی‌ دانستم چیست، ماده‌ ای که ظاهرا مخدری جدید برای نابودی دانش‌آموزان؛ دانشجویان و قشر جوان است.نام پان پراگ (بی تی) (BT) را در غول جستجوگر جهان جستجو می‌کنماما گوگل هم این سرطان و غول بی‌شاخ و دم را به زور می‌شناسد.این مخدر خطرناک، اما بسیار ارزان که در بسته‌های سبز رنگ و به قیمت کم‌ تر از 500 تومان حتی در برخی در سوپر مارکت‌ها نیز یافت می‌شود،

محصول کشور هندوستان است که مخدر‌های مشابه آن نیز در پاکستانو افغانستان تولید می‌ شوند و دقیقا همانند مخدر ناس، یعنی از طریق بزاقِ دهان مصرف می‌شود.هرچند پیش تر برخی رسانه ها اشاره ای به این قبیل ماده مخدر داشتند؛ اما به دلیل برخی کم توجهی ها هنوز این مخدر ارزان قیمت برای عمده مردم و جوانان ناشناخته است.

*اجزای تشکیل دهنده پان پراگ

مواد اولیه این محصول خطرناک، تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه های معطر، ساخارین(ماده بسیار سرطان‌ زا) و برای افزایش قدرت نشئه‌ گی و سرخوشی ترکیبات مخدر و یا توهم‌ زایی چون تریاک و حشیش و ترکیبات شیمیایی دیگری چون آرسنیک، منیزیم، سرب و حتی داروهای روان‌ گردان از قبیل اکستازی گزارش شده است.

*کودکان، جامعه هدف بی تی

بزرگ‌ ترین فاجعه این مخدر ویران‌گر که در بسته بندی های بسیار شیک و با طعم انواع میوه ها وجود دارد این است که اگر تریاک و حتی کراک و هروئین و سایر مواد مخدر سنتی و صنعتی، قشر بزرگ سال، جوان و یا حتی نوجوان را مورد هجمه قرار داده اند؛ این سرطان بی صدا نوک پیکان شومش را به سمت کودکان و خردسالان دانش آموز نشانه رفته است و گویا قصد دارد تمام جامعه را شخم بزند!

اگر تریاک و شیشه و کراک و هرویین و ... مواد مخدر محسوب می شوند، نتیجه آن می شود که همه آن ها را می شناسند و معتادان برای تهیه آن باید به محله های خلاف نشین بروند و ساقی را پیدا کند؛ اما برای تهیه بی تی کافیست سری به سوپر مارکت محله مان یا حداکثر دست فروشان بزنیم و تنها با 500 تومان خودمان را نابود کنیم!

* عوارض و خطرات بی تی(پان پراگ)، اعتیاد روانی+اعتیاد جسمانی

کارشناسان و متخصصان بر این باورند که این مخدر بی‌صدا و کم‌تر شناخته شده، علاوه بر ایجاد وابستگی و اعتیاد روحی و روانی، به سلول های مغزی، دستگاه تنفسی و قلب و عروق آسیب های جدی فراوانی می‌رساند و موجب، افت تحصيلي، گیجی و از دست دادن تعادل روحی- رفتاری و حرکتی می‌شود.

همچنین بروز حرکات غیر طبیعی در چشم ها، افزایش ضربان قلب، دندان قروچه، لرزش، اختلال در خواب، سرطان روده بزرگ، نارسایی کلیوی، اختلالات رفتاري همراه با پرخاشگری، افزايش فشار خون، تخریب زیبایی و بروز سرطان دهان، حنجره و لثه، از مهم ترين عوارض جسمي و رواني مصرف اين ماده خطرناک به شمار مي‌رود.

دانستنی مواد مخدر همراه علائم نوجوانان مشکوک به اعتیاد

*بی تی ناشناس نزد همه

فاجعه سنگین تر، ناشناس بودن این محصول، به عنوان مخدر نزد خانواده ها، معلمان، مدیران، دانش آموزان و حتی غالب مصرف کنندگان است! تعجب نکنید، در بسیاری موارد مشاهده شده که فرد خردسال مصرف کننده نمی داند این چه چیزی است که مصرف می کنند و فکر می کند

پاستیل، آدامس و یا امثال این هاست!نکته تاسف بار دیگر این که برابر گزارشات رسیده از سوی خبرنگاران ما، برخی کودکان دبستانی این ماده را در جلوی چشم پدر و مادر و حتی مدیر و معلم خود مصرف می کنند، بی آن که خود و یا پدر و مادر و معلم او بدانند این سرطان چیست.

خطرناک بودن این ماده زمانی بیش تر به چشم می‌خوردکه کودک بدون اطلاع از عواقب و عوارض و خطرات این ماده، با قیمتی ارزان و نسبتا راحت آن را تهیه می کند و آن را برای خوشبو کردن دهان یا لذت بردن استفاده می کند و چون در بسته بندی هایی شیک همانند آدامس، پاستیل و ... است؛

والدین با تصور این که بسته‌ای که فرزندشان مصرف می کند پاستیل هست و نه مواد مخدر نگرانی یا ممانعتی به خرج نمی دهند! این ماده که در حال آلوده کردن و نابود کردن جوانان، دانشجویان و به ویژه دانش آموزان است؛ بیش از دو سال است که در کشور وارد شده و روند استفاده از آن در حال گسترش است.

* اسامی دیگر پان یا بی تی

گزارش های ما از استان های کشور حاکی از آن است که این ماده مخدر با اسم های دیگری چون پان پراگ، پان اسنفناح، ملبان زبل، راجا، تایتانیک، نسوار، پان عربی، چاآیا و ... و در بسته بندی های زیبا، شکیل و جذاب با عکس‌هنرپيشه‌هاي هندي و پاکستانی به صورت آدامس، پاستيل و پودرهايي با طعم نعنا پرتقال، لیمو و ...

تحت عنوان هایی چون خوشبو کننده دهان وارد کشور مي‌شود که قیمت ارزان و بسته بندی متنوع آن موجب گسترش مصرف این مخدر ناشناخته در بین دانش آموزان خردسال و نوجوان شده است.البته در مواردی به صورت غیر رسمی مسئولین آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بودند که ضمن برخورد با عوامل این موضوع از شیوع آن در مدارس جلوگیری کرده

و خانواده ها، دانش آموزان، معلمان و مسئولین مدارس را نسبت به این ماده مخدر آگاه خواهند کرد تا با هشیار کردن دانش آموزان با این ضربه اجتماعی و فرهنگی مبارزه شود.باشگاه خبرنگاران از تمامی دانش آموزان عزیز و باهوش ایرانی خواهش می کند، هوشیار تر بوده و فریب ظاهر این ماده را نخورند و سایر دوستان و یا خواهر و برادر کوچک تر خود را از عواقب این مخدر آگاه سازند.

به گفته یک کارشناس متخصص دارو، مصرف این مخدر برای بار اول ضمن ایجاد وابستگی روانی باعث می شود تا فرد مصرف کننده برای بار های بعدی خود دو عدد، بعد چهار تا، بعد 6 تا و گاها تا 10 عدد همزمان برای یک وعده مصرف کند تا جایی که پس از مدتی مثلا در راهنمایی یا دبیرستان این ماده دیگر جوابگوی نیاز روحی و جسمی او نمی شود و بعد می شود شیشه، کراک و ... و بعد هم مرگ!

علیرضا.م نوجوانی 12 ساله در حالی که مشغول خريد يک بسته BT است با اظهار بی اطلاعی از این که بی تی یک ماده مخدر به شمار می آید می گوید: اگر اين بسته ها مشکلي داشتند و برای دانش آموزان عوارض بدی داشت، آزادانه به فروش نمي رسيد.دکتر "مسلمی فرد" نایب رییس انجمن پزشکان عمومی ایران نیز در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: ماده اولیه و پایه این مخدرها آمفتامین است و ترکیبات این ماده مخدر، آهک، تنباکو، کمی مواد مخدر و ساخارین است.

وی در ادامه یادآور شد: استعمال این مواد حالت گیجی، سبکی سر، بد رنگ شدن دندان ها، ضعف و رخوت را برای فرد ایجاد می کند و این مواد از طریق بزاق دهان جذب می شود و باعث بروز سرطان لثه، حنجره و دهان می شوند.دکتر "نقش واريان" هم پیش تر گفته بود: با توجه به نحوه تهيه اين ماده که در کارگاه هاي غيربهداشتي به صورت دست ساز تهيه و توزيع مي شود، مي تواند باعث افزايش مخاط دهان و شيوع بيماري هاي عفوني چون سل و هپاتيت در جامعه شود.

گردآوری: مجله ی اینترنتی دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits