دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا مننژیت فقط در کودکان دیده میشود؟
2
زمان مطالعه: 5 دقیقه
مننژیت در کودکان:نوزادان وشیرخواران کوچک ممکن است نشانه های درد و یا سفتی گردن را نداشته باشند و به جای آن نشانه هایی مانند:گریه مداوم.بی قراری و کاهش میل به غذاو..

مننژیت.پیشگیری.درمان

مننژیت عفونت و التهاب پرده های مغزی و مایع مغزی نخاعی است که دور مغز و نخاع را احاطه م یکنند. ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها همگی می توانند باعث ایجاد مننژیت شوند. با ما در مجله دلگرم همراه شوبد نشانه های مننژیت ویروسی، خفیف است اما مننژیت باکتریایی بسیار شدیدتر از مننژیت ویروسی است و در موارد بسیار باعث بروز مشکلات ثانویه در مغز و سیستم عصبی می شود. علت اکثر موارد مننژیت، ویروس ها هستند. امکان گرفتارشدن به مننژیت درهرسنی وجود دارد اما بیشتر درکودکان زیر5 سال دیده می شود ودر کودکان زیر 2 سال شدید ترین شکل بیماری ظاهرمی شود. زمان شیوع مننژیت باکتریایی درفصل زمستان و مننژیت ویروسی دراواخر تابستان و اوایل پاییز است.

نشانه های مننژیت:

  • تب بالا
  • سردرد شدید
  • تهوع و استفراغ همراه با سردرد
  • گیجی
  • تشنج
  • بی خوابی و یا سخت از خواب بیدار شدن
  • سفتی گردن
  • کم حرکتی گردن
  • حساسیت به نورو صدای بلند
  • کاهش تمایل به نوشیدن یا خوردن

نشانه های مننژیت در نوزادان:

نوزادان وشیرخواران کوچک ممکن است نشانه های درد و یا سفتی گردن را نداشته باشند و به جای آن نشانه هایی مانند:

گریه مداوم

خواب آلودگی

بی قراری و کاهش میل به غذا

گاهی نیز ملاج نوزاد برجسته می شود

بثورات جلدی مشخصی به صورت نقاط مسطح صورتی یا قرمز که با فشار دست محو نمی شوند

توجه:اگر کودک به طور غیرعادی بدحال باشد و یا حداقل دو نشانه از نشانه های فوق در وی پدیدار شده باشد، بلافاصله با پزشک مشورت کرده و یا کودک به نزدیکترین بیمارستان رسانیده شود.

مننژیت

عوامل ایجاد کننده مننژیت

مننژیت باکتریایی:دراین نوع مننژیت، باکتری وارد جریان خون شده و ازراه جریان خون به پرده های مغز و مایع مغزی نخاعی دسترسی پیدا میکند.

مننژیت ویروسی:این نوع مننژیت خفیف بوده و دوره بیماری آن به روز و یا کمتر طول می کشد مصرف آنتی بیوتیک در درمان مننژیت ویروسی بی اثر است. اغما، تشنج یا نقایص عصبی بندرت در مننژیت ویروسی بروز میکند.

مننژیت قارچی:یکی ازقارچ هایی که عامل مننژیت درافراد دارای نقص ایمنی به شمار می رود، «کریپتوکوکوس» است که اگر تشخیص و درمان به موقع انجام نشود باعث مرگ بیمار می شود

عواملی که می توانند خطر ابتلا به مننژیت را افزایش دهند

رد کردن نوبت واکسن:اگر شما یا کودکان یکی از نوبت های واکسن زدن را رد نمایید خطر ابتلای شما به بیماری مننژیت افزایش می یابد.

سن فرد:اغلب انواع مننژیت ویروسی در سنین قبل از ۵ سال رخ می دهند و اکثر موارد مننژیت ویروسی در افراد زیر بیست سال را تحت تاثیر قرار می دهد.

زندگی در مکان های اجتماعی: داشنجویان ساکن در خوابگاه، پرسنل نظامی ساکن پایگاه های نظامی و کودکان مدرسه هستند، در خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری می باشند

بارداری:اگر شما باردار هستید، در خطر بیشتری برای ابتلا به مننژیت قرار دارید

سیستم ایمنی مختل شده:عواملی که سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار داده همچون بیماری ایدز، الکلی بودن، دیابت و … می تواند فرد را مستعد ابتلا به مننژیت نماید

عوارض بیماری مننژیت

  • از دست دادن شنوایی
  • ناتوانی در یادگیری
  • آسیب مغزی
  • مشکل در راه رفتن
  • تشنج
  • نارسایی کلیه
  • شک
  • مرگ

پیشگیری از بیماری مننژیت

واکسن بر علیه سرخک، HIB، فلج اطفال، اوریون، پنوموکوک، مننگوکوک به کودک شما در محافظت از مننژیت کمک می کند

از بوسیدن و هم بازی شدن با فرد مبتلا خودداری شود.

به بچه ها بگویید دست های خود را قبل از اینکه آنها چیزی بخورند به خصوص بعد از دستشویی بشویند

از به اشتراک گذاری ظروف با کسی که بیمار است جلوگیری کنید

گوشت باید کامل پخته شده وسپس مورد استفاده قرارگیرد

ازخوردن لبنیات غیرپاستوریزه خودداری شود

دست زدن به حیوانات اهلی ممنوع

بهداشت خوب نیز شما و کودک شما را در برابر مننژیت محافظت می کند چرا که بسیاری از ویروس ها و باکتری هایی که باعث این وضعیت می شوند کاملا رایج هستند

این مهم است که واکسیناسیون کودک خود را برای بیماری مننژیت یک بار در 11 سالگی انجام داده و سپس دوز تقویت کننده در سن 16 سالگی را دریافت کنید

عوارض مننژیت

درمان بیماری مننژیت:

مهم ترین درمان اولیه مننژیت باکتریایی درمان با آنتی بیوتیک های وریدی است تا ازعوارض ناگوارجلوگیری شود.(نوع آنتی بیوتیک با مشخص شدن نوع باکتری تجویز می شود)

درمان مننژیت باکتریایی:

مننژیت حاد باکتریایی نیاز به درمان سریع با آنتی بیوتیک های داخل وریدی و داروهای کورتیزونی برای اطمینان از بهبود و کاهش عوارض آن همچون ورم مغذی و یا تشنج دارد.

درمان مننژیت ویروسی:

آنتی بیوتیک ها قادر به درمان مننژیت ویروسی نیستند و در بیشتر موارد مننژیت ویروسی خود بخود در طول چند هفته بهبود می یابد.

درمان سایر انواع مننژیت:

اگر علت مننژیت شما معلوم نباشد، پزشکتان شروع به استفاده از درمان های ضدویروسی و آنتی بیوتیکی تا زمان مشخص شدن علت بیماری می کند.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

آشنایی بیشتر با بیماری مننژیت

مننژیت را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید

divider

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits