دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
بهترین درمان های خانگی برای رفع عفونت لثه

درمان فوق العاده عالی عفونت لثه در خانه

بهترین درمان های خانگی برای رفع عفونت لثه
325
زمان مطالعه: 10 دقیقه
درمان عفونت دندان بهتر است از راه و روش طبیعی باشد تا عوارضی برای بخش های دیگر بدن به خصوص بخش های داخلی بدن نداشته باشد.

درمان عفونت و التهاب لثه و دندان در خانه

مقدمه ای در مورد درمان عفونت لثه

متورم شدن لثه اغلب به علت رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان رخ می دهد. ورم لثه را نمی توان به عنوان یک بیماری در نظر گرفت، اما این مسئله می تواند علایم چند بیماری نهفته باشد.

هنگامی که یک دندان بطور مداوم درد ضربانی دارد و شما با درد در طول شب بیدار می شوید، می تواند علت مشکل ایجاد شده چیزی نگران کننده تر از یک دندان درد ساده باشد.

در این حالت همواره احتمال دارد با عفونت دندان مواجه باشید و این عفونت در ناحیه سر ریشه دندان یا اطراف ریشه پخش شده باشد. عفونت دندان از لایه داخلی دندان سر چشمه می گیرد که در اصطلاح تخصصی به آن «حفره پالپ» گفته می شود.

بیشتر بخوانید:

۱۵ راهکار خانگی موثر برای درمان خونریزی لثه

بیماری های لثه فقط و فقط به یک دلیل ایجاد می شوند، التهاب و عفونت ناشی از باکتری های موجود در جرم و پلاک غذایی تجمع یافته بر روی طوق دندان ها لثه ها را بیمار می کند و به مرور زمان باعث از بین رفتن لثه و استخوان دربرگیرنده ی دندان می شود.

درمان عفونت دندان بهتر است از راه و روش طبیعی باشد تا عوارضی برای بخش های دیگر بدن به خصوص بخش های داخلی بدن نداشته باشد. از قدیم شنیده ایم که موادی مثل سیر و نمک و گیاهان دارویی برای درمان عفونت دندان و آبسه لثه توصیه شده است؛ با دلگرم همراه باشید تا شما را با نحوه ی درمان عفونت لثه و درد دندان آشنا کنیم.

درمان التهاب لثه

عفونت دندان چه زمانی اتفاق می افتد؟

عفونت دندان زمانی اتفاق می افتد که باکتری های منشا عفونت در داخل دندان، لثه ها و بافت اطراف آن پخش می شوند.

دهان انسان پر از باکتری است که از ترکیب آنها با مواد غذایی کوچک باقیمانده در دهان و بزاق، یک لایه چسبنده بر روی دندان ها ایجاد می شود که در اصطلاح به آن پلاک گفته می شود.

مسواک زدن دندان ها می تواند به توقف ایجاد پلاک بر روی دندان ها کمک کند. خوردن و نوشیدن مواد غذایی و نوشیدنی های دارای سطح بالای کربوهیدرات باعث می شود باکتری های موجود در پلاک دندان کربوهیدرات را به انرژی مورد نیاز خود تبدیل کند.

در نتیجه این کار اسید در دهان تولید می شود که این اسید می تواند باعث ایجاد پوسیدگی دندان شود و در نهایت پوسیدگی دندان می تواند منجر به عفونت دندان شود.

این مساله زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها به بخش های زیر نفوذ کند:

مرکز دندان (ناحیه پالپ) از طریق حفره های ریزی که در دندان به خاطر اسید اضافی دهان ایجاد شده و باعث پوسیدگی دندان می شود، هنگامی که عفونت به زیر سطح دندان برسد، در اصطلاح فرد به عفونت دندان مبتلا شده است.

لثه ها و بافت اطراف آن که به این مشکل در اصطلاح عفونت لثه گفته می شود.

درمان التهاب لثه

انواع عفونت لثه کدام است ؟

انواع عفونت مربوط به دهان و دندان از قرار زیر می باشد:

  1. عفونت لثه : آبسه تنها در بافت لثه وجود دارد و دندان یا رباط اطراف آن را تحت تاثیر قرار نمی دهد.
  2. آبسه پریودنتال : این عفونت دندان در ساختارهای بافت استخوانی محافظ دندان ها ایجاد می شود.
  3. آبسه پری اپیکال : این نوع عفونت در پالپ نرم دندان بوجود می آید.عفونت ریشه دندان و دندان معمولا باید تحت درمان قرار بگیرد. درغیر این صورت، وخیم تر شده و منجر به تخریب بافت استخوانی می شود.

درمان التهاب لثه

علائم و نشانه های عفونت لثه کدام است ؟

نشانه چیزی است که بیمار احساس می کند و گزارش می دهد، در حالی که علامت چیزی است که افراد دیگر مثل پزشک یا پرستار آن را تشخیص می دهند. برای مثال، درد نشانه است، در حالی که جوش یک علامت است.

علائم و نشانه های عفونت دندان شامل موارد زیر می باشند:

  • درد

نشانه اصلی عفونت لثه و دندان درد می باشد. درد ناشی از عفونت دندان می تواند آزاردهنده و اغلب شدید باشد. این نوع درد معمولا به صورت ناگهانی شروع می شود و در چند ساعت یا روز بعدی شدت پیدا می کند. در بعضی از موارد، درد تا گوش، استخوان فک و گردن نیز امتداد پیدا می کند.

  • احساس درد در ناحیه دارای عفونت دندان در حین گاز زدن چیزی
  • لمس ناحیه دارای عفونت لثه همراه با درد است
  • حساسیت به غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد
  • بد بو شدن دهان بیمار
  • تب و سردرد
  • ناخوشی عمومی
  • تریسموس که در صورت بروز بیمار به سختی می تواند دهان خود را باز کند
  • ناراحتی و درد در هنگام بلع غذا
  • بی خوابی

درمان التهاب لثه

علت عفونت دندان چیست ؟

هنگامی که عفونت دندان ایجاد می شود، پلاک تشکیل شده دندان شما را در نتیجه پوسیدگی دندان تحت تاثیر قرار می دهد. در این حالت بخش سخت خارج دندان (مینای دندان) آسیب می بیند.

پوسیدگی دندان باعث شکسته شدن مینای دندان و ایجاد آسیب به لایه نرم تر بافت زیر دندان (عاج دندان) می شود که این پوسیدگی می تواند مرکز پالپ دندان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

به این مشکل در اصطلاح التهاب ناحیه پالپ گفته می شود. به این ترتیب پالپ قرار گرفته در وسط دندان می میرد و حفره پالپ دچار عفونت می شود.

باکتری ها به ایجاد عفونت در پالپ ادامه می دهند تا به استخوانی که دندان را احاطه کرده و آن را نگه می دارد(استخوان نگهدارنده)، برسند و به این ترتیب عفونت دندان ایجاد می شود.

درمان التهاب لثه


علت عفونت لثه چیست؟

عفونت لثه در نتیجه بیماری لثه ایجاد می شود که در اصطلاح به آن التهاب لثه یا پریودنتیت گفته می شود. عفونت لثه ممکن است در نتیجه شرایط زیر ایجاد شود:

  • ایجاد آسیب برای لثه حتی اگر شما به بیماری التهاب لثه مبتلا نباشید.
  • سیگار کشیدن
  • جویدن تنباکو

درمان التهاب لثه

تسکین درد دندان و عفونت لثه

درمان آبسه و عفونت دندان

  • عصاره گل رز را با آب تازه لیموترش مخلوط کنید و برای چند دقیقه این مخلوط را در دهان نگه دارید و سپس دور بریزید. این عمل را حداقل روزی 3 بار تکرار کنید.
  • غرغره کردن با آب لیموی تازه و آب ولرم روزی 2 بار علاوه بر از بین بردن بوی بد دهان، شدت ورم را نیز کاهش می دهد.
  • برای تسکین فوری التهاب و خون ریزی با آب نمک غرغره کنید و یا ضماد زنجبیل و نمک را بر روی لثه قرار دهید.
  • برای درمان سریع آبسه دندان روزی سه حبه سیر را به اندازه ماش خرد کرده و هر حبه را همراه با یک لیوان آب یا آب عسل میل کنند.

برای درمان ورم لثه بهتر است از درمان های خانگی استفاده کرد که علاوه بر موثر بودن، عارضه جانبی نیز ندارد.

  • آلوئه ورا

می‌توانید با مالیدن پالپ گیاه آلوئه ورا به لثه‌ها، تورم لثه را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. بعد از اتمام کار، دهان را با آب خالص شستشو دهید.

  • جوش شیرین

مقداری جوش شیرین را با آب گرم ترکیب کنید و بعد از مسواک زدن، لثه‌‌های خود را با این محلول ماساژ دهید. از این روش به مدت 6 تا 75 روز استفاده کنید و نه بیشتر.

  • میوه و سبزیجات تازه

مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه تاثیر بسیار زیادی در از بین بردن علائم بیماری التهاب لثه دارد. بهتر است از مواد غذایی دارای فیبر و ویتامین ث بیشتر استفاده کنید. برای نتیجه گرفتن از این مورد می‌توانید مواد حاوی فیبر از جمله هویج، بروکلی و انواع فلفل ها را برای چند دقیقه بجوید تا دندان‌های شما تمیز شوند.

  • عصاره گل رز را با آب تازه لیموترش مخلوط کنید و برای چند دقیقه این مخلوط را در دهان نگه دارید و سپس دور بریزید. این عمل حداقل روزی ۳ بار تکرار شود.
  • ضماد تهیه شده از زنجبیل و نمک را روی قسمت های ملتهب بمالید.
  • غرغره کردن با آب لیموی تازه و آب ولرم روزی ۲ بار علاوه بر از بین بردن بوی بد دهان، شدت ورم را نیز کاهش می دهد.
  • برای تسکین فوری التهاب و خون ریزی با آب نمک غرغره کنید.

درمان التهاب لثه

دهانشویه های خانگی برای درمان خونریزی لثه ها

علاوه بر درمان خانگی لازم است، نکات بهداشتی زیر نیز رعایت شود:

  • حداقل روزی ۲ بار مسواک بزنید.
  • پس از بهبود عفونت از مسواک قبلی استفاده نکنید.
  • پس از هر وعده غذایی غرغره کنید.
  • در طول روز آب کافی مصرف کنید.
  • آب میوه های مرکباتی را که حاوی آنتی اکسیدان است و از عفونت پیش گیری می کند، مصرف کنید.
  • با استفاده از نخ دندان تمامی بقایای مواد غذایی را از دهان خارج کنید
  • استفاده از میخک

گیاه میخک دارای اثر بی حس کنندگی درد می باشد.

اگر مقداری از روغن میخک را به پنبه ای آغشته کنید و آن را به منطقه ای از لثه که دچار درد و ناراحتی شده است بمالید ،به کاهش درد در آن ناحیه کمک زیادی خواهد کرد.

همچنین می توانید خود گیاه میخک را در ناحیه ای که درد می کند قرار دهید. سپس آن را فشار دهید تا روغن آن خارج شود.

می توانید این کار را برای مدت 30 دقیقه ادامه دهید تا درد کم شود.

  • دم کرده نعنا

دم کرده نعناع، نوشیدنی آرام بخشی است که می تواند برای تسکین دردهای ناشی از ناراحتی های لثه به کار رود.

برای این منظور می توانید یک قاشق غذاخوری برگ نعنای خشک را در یک فنجان آب جوش ریخته و آن را هم بزنید. سپس آن را در دهان ریخته و کمی نگه دارید.

این کار باعث تسکین درد لثه می شود.

  • کرن بری

با نوشیدن یک لیوان آب کرن بری در روز از رشد باکتری‌ها در دهان جلوگیری کنید. البته توجه کنید که در این مورد باید حتما از آب کرن بری خالص و بدون افزودنی و شکر استفاده شود. ترکیب آب کرن بری با میوه‌های دیگر نیز تاثیر آن را کاهش داده و شما را به نتیجه مورد نظر نمی‌رساند.

  • روغن نعناع

چند قطره روغن نعناع را در یک لیوان آب گرم بریزید و دهان خود را با این محلول شستشو دهید. می‌توانید از این درمانی خانگی ساده و بی دردسر هر روز استفاده کنید تا عفونت و تورم لثه کاهش بیابد.

درمان التهاب لثه

زمان مراجعه به پزشک

هر فردی که علائم مرتبط با عفونت دندان را دارد باید فورا به دندان پزشک مراجعه کند. دندان پزشک مجرب به راحتی آبسه دندان را تشخیص می دهد. توصیه می شود که در این شرایط یا به دندان پزشک مجرب و داری مجوز، مرکز دندان پزشکی محلی یا بخش اورژانس بیمارستان مراجعه کنید. افرادی که مشکلات بلع و تنفسی دارند باید مستقما به بخش اورژانس بیمارستان خود مراجعه کنند.

در صورتی که بنا به دلایلی نمی توانید فورا به دندان پزشک مراجعه کنید، باید نزد پزشک عمومی بروید. پزشک عمومی نمی تواند عفونت دندان را درمان کند، اما داروهایی و توصیه هایی برای مراقبت شخصی و کنترل درد ارائه می کند و در صورت نیاز، سریع ترین راه برای دریافت درمان اضطراری را به شما اطلاع می دهد.

درمان التهاب لثه

پزشکان مربوط به درمان عفونت دندان و لثه

دکتر نرگس اسماعیلی

آدرس : تهران-ستارخان،سازمان آب غربی،بعد از گلناز شمالی،مجتمع آریانا،پلاک318،طبقه3 واحد11

شماره تلفن مطب : 02144252890

درمان التهاب لثه

شماره تلفن تماس با مطب پرفسور خیراندیش و مطب دکتر روازاده

شماره مطب دکتر روازاده

تلفن مطب

  • 021-66425483
  • 021-66425483

ساعتهای تماس ساعت 11 الی14

روابط عمومی: 66920128-021 - فکس: 66427235-021

پیامک:09121967006

آدرس مطب دکتر روازاده : تهران-خ جمهوری،بین کارگر وگلشن،چهار راه شهید یاسری،مقابل بانک ملت،شماره1229(با مترو در ایستگاه نواب پیاده شده کمتر از 5 دقیقه فاصله دارید.

درمان التهاب لثه

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (325 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    ۴۲ دیدگاه

    شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

    احبک موت | ۴ سال پیش
    من از آبلیمو استفاده کردم نتیجه نداد
    0
    0
    فاطمه | ۵ سال پیش
    سلام خسته نباشید خیلی عالی بودمطالبتون.ممن
    ون
    0
    0
    محمد | ۵ سال پیش
    اقا سردرد و کلافه شدیم انقدر درد داره این تروخدا خوب میشه یا نه بلاخره مدت زمانش چقدر هست اصلا؟؟؟؟؟؟
    1
    0
    نوید | ۵ سال پیش
    سلام من کنار لثه ام یه جوش دارم گاهی موقع ناپدید میشه وگاهی دوباره بوجود میاد ولی درد چندانی نداره برای راهکار ازبین بردنش باید چکار کنم لطفا راهنمایم کنید .باتشکر
    0
    5
    Gisoo | ۵ سال پیش
    درده لثه داره دیونم میکنه زده ب دندونم چکارش کمم
    3
    1
    محمد | ۵ سال پیش
    سلام من لثم فک کنم عفونت داره وقتی فشار میدم انگاری ک ازش خون میاد بعد بوی بدی میده لطفا پاسخ بدید
    1
    1
    حسن | ۵ سال پیش
    باسلام.مطالب خیلی مفیدی بود
    0
    0
    زهرا | ۵ سال پیش
    از نمک استفاده نکنید ...چون من هم تو گلو درد هم درد لثه حالم بد تر شد..
    1
    0
    پاسخ ها:
    علی | ۴ سال پیش
    حتما نمک زیاد زده ای و گرنه به اندازه کم بزنی خوبه
    1
    1
    محمدرضا | ۵ سال پیش
    سلام خسته نباشید،من دندونم داره از لثه هرروز تیکه به تیکه میشکنه وسوراخ میشه برای جلوگیری ازش چی کارکنم؟
    0
    0
    فا | ۵ سال پیش
    ما اصفهانی ها به دود انبر نسارا خیلی اعتقاد داریم.. اونو روی آتش بگیرید وقتی دودش بلند شد اونو رو فک تون بگیرید چند دقیقه..البته برای تمام عفونت‌ها کارسازه.
    0
    0
    پاسخ ها:
    حسین | ۵ سال پیش
    عالی حتی میشه خوردش کرد داخل سیگار ریخت کشید دودش داخل دهن نگه داری
    0
    0
    هیرسا | ۵ سال پیش
    در مورد عفونت لثه چیزی نگفتید.من دندانم عفونت داره وعفدنش از لثه بیرون میزنه.تمام این راه حل ها را انجام دادم ولی فایده ای نداشت.
    0
    0
    پاسخ ها:
    سوگل | ۵ سال پیش
    سلام
    عزیزم
    برو عطاری چیزی هست بنام مرهم سیاه بخر بزن با یه دستمال روی لثه و چن دقیقه نگه دار هرچی عفونت هست زیرش جمع میشه
    با یه سوزن ضد عفونی شده بزن ب لثه تا عفونت خارج بشه
    التماس دعا
    0
    0
    محمد | ۵ سال پیش
    سلام ازآنجا که معلومه احتمال ۱۰۰%سینوزیت داری ،برادر من یه سری به دکتر حلق وبینی بزن
    0
    1
    کیمیا | ۶ سال پیش
    من دندونم و لثه ام خیلی درد میکنه کل قسمت راست سرمو درگیر کرده اصلا خوب نمیشه چیکار کنم خواهشا راهنمایی کنید
    0
    1
    رضا | ۶ سال پیش
    سلام من متن گذاشتم که به علت بدبو شدن دهانم روم نمیشه به پزشک مراجعه کنم ایا میشه جوابم رو در ایمیل هم بهم بدید ممنون میشم با تشکر
    0
    0
    رضا | ۶ سال پیش
    سلام من نظری ندارم راستش دهانم بد بو شده مقصر هم خودم هستم اما به پزشک روم نمیشه مراحعه کنم ایا با روش های خانگی ذکر شده در بالا میشه مقدار این بدبویی رو کاهش داد و سپس بتونم راحت تر به پزشک مراجعه کنم . از دهانشویه کلروهگزیدان استفاده میکردم بد نبود اما متاسفانه ادامه ندادم اما از جوش شیرین هر شب استفاده میکنم یا از اب نمک اما میخوام بدونم درمان های بالا کاهش دهندگی بالایی داره تا ادامه بدم و در شرایط بهتری به پزشک مراجعه کنم یا نه ممنون از صفخه خوبتون و نکاتی که ذکر کرده اید
    0
    0
    sora | ۶ سال پیش
    درررررررررررررر
    ررد دارم لثه ام داره دیونم میکنه
    0
    1
    sora | ۶ سال پیش
    سلام من حدودا یک هفته پیش بابت درد لثه به دندانپزشک مراجعه کردم يه دردیه که انگار ناشی از زخم و خونریزی لثه که دقیقا سمت چپ دندانهای بالا و پایینم درگیر کرده جوري که تموم سرم از درد نبض میزنه و درد دارم،دکتر بهم گفت برو عکس بگیر رفتم عکس گرفتم،دکترم دید گفت دندونت هیچ مشکلی نداره مرتب مسواک و دهانشویه کلر هرزگوین هم استفاده میکنم و البته نخ دندون هم استفاده میکنم تپ رو خدا بگيد این چیه آخه چ دردیه ک ساکت نميشه من ج مرگمه دیونم کرده این درد
    0
    0
    Sina | ۶ سال پیش
    سلام
    ممنون بابت مطالبتون
    0
    0
    پاسخ ها:
    فرهنگ | ۶ سال پیش
    ممنون از توصیه های عالیتون .
    0
    0
    فاطم | ۶ سال پیش
    سلام من دندونمو بدون عصب کشی رو کش کشیدم الان لثه ام متورم میباشد ولی درد نداره لطفا راهنمایی کنید
    0
    0
    پاسخ ها:
    مهناز | ۶ سال پیش
    اخی عزیزم منم الان سه ساله لثه هام بدجور ورم کرده فک بالا خیلی داغونه و فک پایینی ک نبوده از امسال داره اینجوری میشه
    جرئت نکردم هنو برم دندانپزشک البته دردی هم ندارم
    0
    0
    سعید | ۶ سال پیش
    حدود 4روز است دندان عقلم را کشیدم و الان احساس ایجاد بوی بد در لثه ام را دارم، آیا طبیعی است یا نه؟ اگر غیرطبیعی است درمانش چیست؟
    0
    0
    حسین | ۶ سال پیش
    سلام حدود سه ماه است که احساس میکنم در دهانم اب متمایل به شور(مانند اب نمک)موجود است واخیرا دو تا از دندانهای اسیاب راکشیده ام ولی باز هم اب دهانم مزه شوری میدهد لطفا راهنمایی کنید بدانم علت بانمک شدن اب دهانم چیست وبرای رفع شوری چکاری باید انجام بدهم باتشکر
    1
    0
    علی | ۶ سال پیش
    بابا تورو خدا یه سری چیز ها رو مد نظر بگیرید.یکی مثل من داره از درد لثه هر چی میاد دستش میزنه تو دیوار اونوقت اینقدر توضیح علمی میدید.بابا خوبه آدم توضیحات علمی رو بلد باشه ولی اینجا جاش نیست.وقتی نوشتین درمان فوق العاده طرف میاد فقط یه روش یاد بگیره از درد نجات پیدا کنه.خوب آدم با لثه درد میتونه این توضیحات رو بخونه؟؟؟
    0
    1
    پاسخ ها:
    امیر | ۶ سال پیش
    دمت گرم دیدم انقد علمیه رفتم با مسواک رولثه ها کشیدم کلی خون اومد عوضش دردش اروم شد فعلا .اول راه کنترل درد رو بنویسین بعد کسشرای علمیشو ممنون
    0
    0
    داوود | ۶ سال پیش
    احتمالا سینوزیت داری.منم همینطوریم درد لثه های سمت چپ طوری که احساس فشار رو لثه داری .من حتی چشم درد هم دارم
    0
    0
    حمید | ۵ سال پیش
    عزیز دل شما باید به یک دندانپزشک که جراح لثه است مراجعه کنی فقط همین
    0
    0
    هلیا | ۵ سال پیش
    زرد چوبه رو با یکم اب خمیریش کن بذار روش بعدم پودر زنجبیل و نمک استفاده کن اینم به صورت خمیری دردش اروم میشه
    0
    0
    محمود | ۶ سال پیش
    خوب نبود. خیلی طولانی گفید. به اندازه ای که یه نفر بخواد از اول عمرش دندون در بیاره و پیر بشه و از دستتش بره توضیح دادید
    0
    0
    پاسخ ها:
    لیلا زنگنه | ۵ سال پیش
    مگه بده خوب.به دردمون خورد
    1
    0
    نازي جووووون | ۶ سال پیش
    من لثه هام تازه سياه شده چكار كنم؟
    0
    0
    پاسخ ها:
    م | ۵ سال پیش
    منم لث هام سیاه شده واقعا دیونم کرده.درد میکنه.معدع درد گرفتم بسکه قرص خوردم.سر درد هم گرفتم شدید.
    0
    0
    حمیدرضا | ۶ سال پیش
    سلام ممنون بسیار مفید بود
    0
    1
    ناهید | ۶ سال پیش
    ممنون عالی بود.
    0
    0
    سیامک | ۷ سال پیش
    سلام ممنون خیلی مفید بود
    0
    0
    شهاب | ۷ سال پیش
    خیلی مفید بود مرسی
    0
    1
    سوگند | ۷ سال پیش
    تشکر و سپاس از مجله ی اینترنتی بسیار خوبتون.
    0
    0
    گندم | ۷ سال پیش
    سلام تشکر از راهنمایهای خوبتون
    0
    0
    کاظم | ۷ سال پیش
    خیلی خوب بود تشکر از دلگرم
    0
    0
    
    hits