دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه تبخال لب را سریع خوب کنیم؟
31
زمان مطالعه: 9 دقیقه
تب خال چیست؟>تب خال لب و درمان آن:تبخال ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است ، و می‌تواند به سایر نقاط بدن یا سایر افراد سرایت کند. همچنین می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، اما تب‌خال را می‌توان درمان کرد. این عفونت در وهله اول به صورت یک نوع زخم صورت است ...

در این مقاله از دلگرم شما را با راه های مناسب درمان تبخال لب آشنا میکنیم.

مقدمه ای در مورد تبخال

تبخال

تبخال چیست؟

تبخال، مشکل ناخواسته و دردناکی است که زیبایی لب ها را می رباید. تبخال نوعی عفونت است که به صورت زخم یا تاول در اطراف دهان به وجود می آید. این عارضه به علت وجود ویروسی به نام Herpes Simplex Virus (HSV) است. تبخال ها معمولا بین 3-2 هفته از بین می رود.

تبخال ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است ، و می‌تواند به سایر نقاط بدن یا سایر افراد سرایت کند. همچنین می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، اما تب‌خال را می‌توان درمان کرد. این عفونت در وهله اول به صورت یک نوع زخم صورت است که روى لب‌ها یا پوست صورت، نزدیک منطقه ی دهان اتفاق می‌افتد و به همین دلیل ظاهرى ناخوشایند را براى فرد مبتلا پدید می‌آورد.

تبخال كاملاً با آفت كه بعضى افراد آن را با تبخال اشتباه می‌کنند، متفاوت است. آفت ها معمولاً مسرى نیستند و زخم هایى هستند كه بر روى بافت‌هاى نرم درون دهان به وجود مى آیند، جایى كه تبخال نمى‌زند.

تب‌خال، برجستگی‌هایی قرمزرنگ یا تاول‌هایی ارغوانی‌رنگ است که معمولاً روی لب‌ها یا اطراف دهان بروز می‌کند.
اگر علائم شما شدید است و دچار سوزش و خارش لب و تحریک دهان، درد در اطراف دهان، یا تاول‌های کوچک روی دهان که می‌ترکند هستید، استفاده از داروهایی مانند رنگ یدوکسوریدین یا داروی ضد ویروسی آسیکلوویر می‌تواند به شما تسکین دهد.


تب‌خال ممکن است برای مدت‌های طولانی پنهان باقی بماند، و برخی افراد ممکن است در اولین سرایت ویروس بیماری، علائمی نشان ندهند.

این بیماری به طور معمول لب‌ها و ناحیه دهان و به ندرت نواحی چون قرنیه و ناحیه تناسلی را گرفتار می‌کند. پیش از ایجاد عفونت تبخال، ویروس تا ماه‌ها و یا سال‌ها در آنجا باقی می‌ماند و بدن شما پاد‌تن‌هایی را علیه ویروس می‌سازد که به کنترل آن می‌انجامد مگر اینکه عواملی موجب شوند خطر بروز آن افزایش یابد.

وجود یک بیماری که مقاومت بدن شما را کاهش دهد، حتی سرماخوردگی و یا ناراحتی خفیف گوارشی یا تب به هر علت، دوره خون‌ریزی قاعدگی و بسیاری موارد این‌چنینی می‌تواند عوامل افزایش‌دهنده خطر محسوب شود. مصرف داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و در کودکان، وجود اگزما می‌تواند جزو این دسته قرار بگیرد.

تبخال لب

علائم و نشانه هاى تبخال

تاول هاى كوچك و دردناك پر از مایع كه روى منطقه برجسته، قرمز و دردناك پوستتان قرار دارند.

درد یا مورمور شدن كه اغلب یكى دو روز پیش از ظهور تاول‌ها احساس می شود.

معمولاً 7 تا 10 روز طول مى‌كشد تا تبخال برطرف شود. تبخال معمولاً روى لب‌ها ظاهر مى شود. اما گاهى روى سوراخ هاى بینى، چانه یا انگشتان دست هم دیده مى‌شود. گرچه غیر معمول است، اما ممكن است تبخال در داخل دهان هم بروز كند(اما تنها بر روى لثه ها یا كام سخت كه در سقف قرار دارد).

اگر زخمى روى بافت هاى نرم درون دهانتان ظاهر شود ممكن است آفت باشد، ولى مطمئناً تبخال نیست.

علائم تبخال ممكن است حداكثر تا 20 روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر نشود و معمولاً 7 تا 10 روز طول مى‌كشد. تاول ها شكل مى‌گیرند، مى‌تركند و ترشح مى‌كنند. سپس كبره زردرنگى تشكیل مى شود و نهایتاً با ریختن آن، پوست صورتى رنگى در زیر ظاهر مى‌شود و تبخال بدون گذاشتن جا بهبود مى یابد.

تبخال لب

دلایل بوجود آمدن تبخال چیست؟

دلایل بوجود آمدن تبخال چیست؟

وقتی ویروس HSV با بافت آسیب پذیر دهان یا غشا مخاطی دهان تماس پیدا می کند، تبخال به وجود می آید. این ویروس وقتی وارد بدن شود، دیگر خارج نمی شود و از دهان به سیستم عصبی مرکزی رفته و آن جا می ماند.

وقتی دوباره فعال می شود به صورت تبخال در اطراف لب ها بروز می کند.تعدادی از مهم ترین علل بروز تبخال عبارتند از:

  • استرس و اضطراب
  • قاعدگی زنان
  • آفتاب سوختگی
  • تب
  • در معرض آفتاب بودن
  • کم آبی بدن
  • تاتو لب
  • ناراحتی زیاد
  • جراحی عصب یا دندان ها

تبخال لب

عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به تب خال

  • آنفلوآنزا
  • سرماخوردگی
  • فشارهای روحی و روانی
  • صدمات به لب یا جراحی‌های روی نواحی دهان و لب
  • سوء تغذیه

تبخال لب

عوارض تبخال

اگر به تبخال مبتلا هستید، از تماس با نوزادان، افراد مبتلا به اگزما (التهاب پوستى ناشى از آلرژى) یا افراد دچار اختلال دستگاه ایمنى مثل مبتلایان به سرطان، ایدز یا گیرنده پیوند عضو خوددارى کنید.

عفونت تبخالى چشم که باعث ایجاد جوشگاه بر روى قرنیه مى شود یکى از علل مهم کورى است. این عارضه نیاز به مداخله فورى پزشکى دارد.

تبخال لب

چگونه تبخال رادرمان کنیم؟

گل همیشه بهار


گل همیشه بهار از دیگر داروهای طبیعی و گیاهی برای درمان تبخال به ویژه تبخال دهانی است. شست و شوی تبخال با کمک عصاره همیشه بهار علاوه بر آن که به کنترل و از بین رفتن ویروس ها کمک می کند موجب تسریع روند درمان در بیمار نیز می شود.

این مرهم علاوه بر خاصیت ضدویروسی موجب کاهش درد و سوزش تبخال نیز می شود. برای تهیه این عصاره کافی است 3 قاشق از گیاه خشک شده گل همیشه بهار را در 2 لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان از این عصاره باقی بماند، سپس محل تبخال را با کمک پنبه و عصاره این گیاه شست و شو دهید.

عصاره وانیل

وانیل دارای خواص ضدعفونی کنندگی است. یک گوش پاک کن تمیز را داخل عصاره وانیل زده و روزی 4-3 بار روی تبخال هایتان بمالید.

نمک دریایی

کمی از نمک دریایی را روی موضع تبخال بمالید. یادتان باشد که بلورهای نمک باید روی تبخال بچسبند. نمک را پس از 10 دقیقه بشویید.

برگ ریحان

چای ریحان بهترین درمان برای تبخال است. مقداری برگ ریحان را داخل آب جوش بریزید تا چایتان درست شود. برای درمان تبخال از این چای گرم بنوشید.

برگ زیتون

عصاره برگ زیتون مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی در درمان تبخال عمل می کند.

روغن چای


استفاده از روغن چای تأثیر زیادی در پیشگیری از انتقال تبخال به سایر قسمت های عضو درگیر از قبیل لب و داخل دهان دارد.
روزی دو بار پنبه ای تمیز را به روغن چای آغشته کنید و روی تب خال قرار دهید.
این روغن به دلیل تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش توان آن برای مقابله با ویروس تبخال، تأثیر زیادی روی از بین رفتن تبخال دارد.

تاثیر شگفت انگیز سیر بر درمان تبخال

سیر رنده شده


یک حبه سیر بردارید و آن را به دو نیم کنید. آن را به مدت 10 دقیقه روی تبخال تان بگذارید. این کار را روز چند مرتبه تکرار کنید.
سیر روند گسترش تبخال را به سرعت کاهش می دهد و به اصطلاح آن را خشک می کند. بعد از دو الی سه روز تأثیر فوق العاده این ماده غذایی بد بود اما پرخاصیت را به چشم خواهید دید.

تاثیر مثیت روغن اسطوخودوس بر درمان تب خال

روغن اسطوخودوس


اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می شود.

مصرف لبنیات


برای درمان تب خال، مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله خودداری کنید.

روغن نعناع

ابتدا اطراف و روی تبخال را با آب تمیز کنید. سپس سر گوش پاک کن را ابتدا در آب خیس کرده و سپس در روغن نعناع بگذارید. بعد آن را مستقیم روی لبتان مالیده و این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

ویتامین C وE

ویتامین ها برای درمان تبخال مفید هستند. ویتامین C به افزایش گلبول های سفید کمک کرده که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شوند و ویتامینE ناراحتی های پس از تبخال را از بین می برد. مواد غذایی مانند کلم بروکلی، گوجه فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای سبز و قرمز و اسفناج غنی از ویتامین C هستند. آجیل، آووکادو، غلات کامل و سبزیجات برگ سبز دارای مقادیر فراوانی از ویتامین E هستند.

سرکه سیب

چند قطره از سرکه سیب را روی سر یک گوش پاک کن بریزید و به آرامی روی تاول های اطراف تبخال بزنید.

نکته: اگر سرکه سیب را مستقیم روی تبخال بزنید، احساس سوزش شدیدی می کنید.

کمپرس آب گرم

یک بطری پر شده با آب گرم را روی تبخال گذاشته و نگه دارید. همچنین می توانید یک حوله ی خیس شده با آب گرم را روی موضع ملتهب بگذارید. این کار درد شما را کم می کند.

درمان های دیگر


کمپرس یخ

می تواند به کاهش التهاب و ورم تب خال کمک کند، اما قرار گرفتن در معرض باد و آفتاب بهبودی تب خال را به تأخیر می اندازد.

استفاده از کرم ضد ویروس آسیکلوویر

و قرار دادن لایه نازکی از آن با استفاده از گوش پاک کن بر روی تب خال هر شش ساعت دوره تب خال را کوتاه نمی کند، اما ریزش ویروس را از روی زخم افزایش می دهد، بنابراین در بهبود آن مؤثر است.


مراقبت نکردن و دست کاری کردن زخم

ممکن است منجر به ایجاد عفونت ثانویه شود. وی همچنین به ارائه راهکارهای درمانی این ضایعه پرداخت و اظهار کرد:پماد آسیکلویر و در مواردی استفاده از برخی کمپرس ها که روی تب خال قرار می گیرد، می تواند موجب تسریع در روند بهبودی شود.

ریشه شیرین بیان

این یکی از بهترین درمان های طبیعی تبخال است. تمام کاری که لازم است انجام دهید این است که 1 قاشق غذاخوری پودر ریشه شیرین بیان را در نصف قاشق چایخوری آب بریزید. آن ها را مخلوط کنید تا به صورت خمیری در آیند و آن را روی تبخال بمالید. همچنین می توانید پودر ریشه شیرین بیان را دم کرده و به صورت چای بنوشید

تبخال لب

برای پیشگیری از بیماری تب خال باید:

از تماس فیزیکی با افرادی که ضایعات فعال دارند خودداری کنید. به هنگام تبخال، برای جلوگیری از انتقال ویروس، دستان خود را مرتب بشویید. با مالیدن روزانه داروی آسیکلوویر می توان بیماری درمان کرد.

تبخال لب

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (31 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۶ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امیر | ۵ سال پیش
من تازه تب خال زدم وای خیلی وحشتناکه یک قراره دارم خدایا ایکاش نیان خخیلی
0
0
آناتا | ۷ سال پیش
راهكاري كه من برام پسرم انجام ميدم وسريع خوب ميشه استفاده از الكل هست تو هر مرحله اي ك متوجه شديد داريد تبخال ميزنيد روزي4تا5مرتبه الكل بزنيد تا در همان مرحله ايست كند..ممممممنون از مجله ی خوب دلگرم.
0
0
شیرین | ۷ سال پیش
متاسفانه من اکثر فصل ها تبخال دارم،علاوه بر درد جسمانی از نظر روحی هم آدم رو داغون میکنه. مرسی از راه کاراتون.
0
1
وفا | ۷ سال پیش
خیلی ممنون بابت مطالبتون خیلی به دردم خورد.همش کلافه میشدم از دست تبخال.دورو بریهام هم همینطور.خوب شد اتفاقی سایتتون رو دیدم بیشتر سر میزنم از این به بعد
0
1
ستاره | ۷ سال پیش
ممنون از راهنمایی های مفید وبه جا تون چون من چندروزه که تبخال زدم و نمیدونستم ک برای درمان سریعش باید چیکارکنم. :)ممنون از دلگرم
0
0
محبوبه | ۷ سال پیش
دوستای خوبم من این نکته رواز یک دکتر زنان شنیدم که زمانی که تبخال میزنید خیلی احتیاظ کنید زمانی که دستتون روبه تبخالتون زدید بعداون دستتون بادستگاه تناسلی تون برخوردنکنه چون باعث ایجاد تبخال تناسلی میشه که وحششششتناکه
0
0

hits