دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چه سنی برای تزریق بوتاکس مناسبه و عوارض جانبی بوتاکس کدامند؟+ فیلم!
2
زمان مطالعه: 11 دقیقه
روش تزریق بوتاکس و عوارض جانبی بوتاکس .تزریق بوتاکس جوان‌کننده این‌روز‌ها شایع‌ترین عمل زیبایی در آمریکاست و در کشور ما نیز شیوع بالایی دارد تا جایی که در اطرافمان افراد زیادی را می‌شناسیم که از این راه جوانی را به خود هدیه کرده‌اند.

این روزها همه ی ما درباره ی بوتاکس زیاد میشنویم بوتاکس یک سمّ است، قویترین سمی که بشر تاکنون شناخته است. چنانچه فقط یک میلیونیوم گرم آن وارد بدن شود انسان را میکشد.

تزریق سمی که در خیلی از موارد توسط یک باکتری تولید می‌شود و بعد از رقیق و ضعیف شدن باعث مهار حرکت عضلات می‌شود تا دیگر چروک‌ها کمتر روی پوست جلوه کنند.

تزریق بوتاکس

بوتاکس

مقدمه ای درباره ی بوتاکس سمی خطرناک

تزریق بوتاکس جوان‌کننده این‌روز‌ها شایع‌ترین عمل زیبایی در آمریکاست و در کشور ما نیز شیوع بالایی دارد تا جایی که در اطرافمان افراد زیادی را می‌شناسیم که از این راه جوانی را به خود هدیه کرده‌اند.

تا به حال درمورد بوتاکس زیاد صحبت شده‌است و ما نمی‌خواهیم دوباره‌‌ همان حرف‌ها را تکرار کنیم بلکه به دنبال گفتن نکاتی در مورد این ماده جوانی هستیم که شاید کمتر جایی شنیده ‌باشید با دلگرم همراه باشید.

بوتاکس

بوتاکس چیست ؟

امروزه در کشورهای اروپایی از ترکیبات تزریقی متعددی جهت رفع چروک یا افزایش حجم اعضای بدن استفاده می شود که متاسفانه در جامعه ما اطلاعات محدودی در این باره وجود دارد.

به اختصار باید گفت که این نوع ترکیبات به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

ترکیبات فلج کننده؛ که با فلج کردن عضلات پیشانی یا دور چشم، اسپاسم آن ناحیه را رفع می کنند و مانع از انقباض عضلات می شوند، بنابراین باعث رفع چروک و گاه بالا بردن ابروها می شوند و طول اثرشان بین 3 تا 6 ماه می باشد.

بوتاکس نام اختصاری سم بوتولیسم است. تزریق مقدار کمی از این ماده بطور مستقیم در ماهیچه فعالیت آن را کم کرده و خطوطی را که نتیجه پرکاری آن روی صورت به وجود می آید از بین می برد در نتیجه صورت جوان تر و شاداب تر به نظر می رسد. يک روش سريع و نسبتا غير تهاجمی است.

برای درمان چروکهای پیشانی و کنار چشم ها (در مناطقی که حرکت عضلانی ضروری نیست) میتوان از بوتاکس استفاده کرد تا از پیشرفت و ایجاد چروکها جلوگیری شود.

هم اکنون بوتاکس در آمریکا روشی است که بیشترین استفاده را از نظر زیباسازی صورت دارد و هنرپیشه های هالیوودی بیشترین مصرف کنندگان این ماده هستند.

بوتاکس

چرا بوتاکس؟

چرا بوتاکس بهترین راه است؟

تزریق بوتاکس روش سریع و موثری برای رفع چروک است زمان شروع اثر بوتاکس بین ۴تا۷ روز است. مدت تزریق آن بین ۱۰ تا۲۰ دقیقه طول می‌کشد و می‌توانید بعد از تزریق سریع به سر کار خود برگردید، حتی در اکثر مواقع هنگام خروج کمتر کسی متوجه تزریق‌ها خواهد شد.


اثرات تزریق بوتاکس بسته به تعداد تزریق قبلی بین ۴ تا ۶ ماه طول می‌کشد. اگر هر۳ ماه به مدت یک سال تزریق بوتاکس انجام شود، به تدریج فواصل تزریق‌های بعدی بیشتر می‌شود، یعنی عملا با تزریق بوتاکس کمتر اثرات طولانی‌تری حاصل می‌شود.

بوتاکس

اگر بوتاکس را فرد غیرمتخصص تزریق کند...

عوارض پس از تزریق بوتاکس معمولا به سبب اشتباهات در تزریق کردن ایجاد می‌شود.

برای مثال اگر بوتاکس در نقاط صحیح تزریق نشود یا دوز دارو مناسب نباشد و بیش از حد تزریق شود، دارو بسیار رقیق شده باشد و پخش شود یا نقاطی که تزریق می‌شود فشار و ماساژ داده شود یا اگر از داروهای تقلبی و غیر استاندارد استفاده شود و تزریق به‌وسیله اشخاص غیر متخصص و در مکان‌های نامناسب مثل آرایشگاه‌ها صورت گیرد، احتمال ایجاد عارضه افزایش پیدا می‌کند و اگرنه بوتاکس به خودی خود کارایی بسیار خوبی دارد و عارضه چندانی ندارد.

اگر هم عارضه‌ای داشته باشد برای مثال سبب سردرد گذرا و علائمی شبیه سرماخوردگی بعد از تزریق می‌شود یا یک مقدار افتادگی پلک می‌دهد که این عوارض گذراست و خطرناک نیست. البته یادتان نرود افتادگی پلک ممکن است به سبب عدم مهارت کافی پزشکی در تزریق هم پیش بیاید.

انواع بوتاکس‌های (دیسپورت) موجود در بازار کشورمان از کشور انگلیس، کره و کاناداست اما بوتاکس‌های نوع کانادایی مورد تایید وزارت بهداشت نیست چرا که این نوع بوتاکس در واقع ساخت کشور چین است و در بعضی بیماران سبب ایجاد عوارض آلرژی می‌شود.

این نوع بوتاکس‌ها نه تنها کیفیت بسیار پایینی دارند بلکه قیمت پایینی هم دارند و به همین دلیل متاسفانه برخی پزشکان با خریداری بوتاکس چینی ارزان قیمت هزینه‌های بالایی را از بیماران و اشخاص علاقه‌مند به تزریق بوتاکس دریافت می‌کنند.

بوتاکس

این سمّ چگونه ساخته میشود؟

در حقیقت یک نوع باکتری به نامه کلوستریدیوم بوتولینوم این سمّ را تولید می‌کند. اولین بار در اوائل قرن ۱۹ میلادی یک نوع مسمومیت غذایی بسیار کشنده که عمدتاً از خوردن سوسیس ایجاد میگردید، شناخته شد. آنگاه این باکتری و سمش که به نام بوتولوس که معادل کلمه سوسیس است کشف گردید.

بوتاکس

تزریق بوتاکس

خطوط اخم ۲ نوعند

نوع ثابت

که در حالت آرامش هم وجود دارد. این خط با زدن بوتاکس به تنهایی از بین نمی‌رود و احتیاج به تزریق فیلر دارد.


نوع حرکتی

یعنی در آرامش وجود ندارد، این نوع با زدن بوتاکس و ممانعت از انجام اخم به طور کامل از بین می‌رود.

بوتاکس

آیا فلج شدن عضله همیشگی است؟

خیر. اثر این دارو بین ۲ تا ۶ ماه می‌باشد و پس آن ترشح استیل کولین مجددا آغاز شده و عضله شروع به حرکت و انقباض می‌کند.

چه مقدار ازاین دارو به منظور درمانی و زیبایی‌ استفاده میشود؟

مقدار این دارو بر اساس واحد محاسبه میشود، با توجه به خطرناک بودن آن باید بین دوز درمانی و کشندهٔ آن فاصلهٔ زیادی باشد. در تزریقات زیبایی‌ حدوداً ۱۰۰ واحد و در درمانی حداکثر ۶۰۰ واحد به کار میرود، این در حالیست که دوز کشندی آن بیش از ۳۰۰۰ واحد است. این دارو به چه شکلی‌ است و چگونه نگهداری میشود؟ این دارو به شکل تزریقی و به دو نام بوتاکس و دیسپورت می‌باشد. البته امروزه در بیشتر نقاط دنیا از جمله در ایران نوع بوتاکس آن مصرف میشود. نحوه نگهداری این دارو نیز مهم است. عمر آن کوتاه بود و حتما باید در دمای -۵ درجه سانتیگراد نگهداری شود، در غیر اینصورت اثر آن از بین میرود.

چگونه تزریق آن در صورت میتواند چین و چروک را از بین ببرد؟

تمامی‌ حرکات صورت از جمله حرکات احساسی‌ و عاطفی صورت توسط عضلاتی که درست زیر پوست قرار دارند انجام میشود. فعالیت و انقباض بیش از اندازهٔ این عضلات باعث بوجود آمدن خطوطی در صورت میشود. کار بوتاکس از کار انداختن موقت این ماهیچه هاست.

بوتاکس

ترکیبات پُرکننده

که با پرکردن شیارها باعث پرشدن چروک ها مثل پركردن خط خنده، رفع لاغری دست و صورت، گودی زیر چشم ها، افزایش حجم لب، گونه، چانه و نیز اندام (سینه و...) می شوند و این ترکیبات حتی برای پر کردن فرورفتگی های ضایعاتی چون سالک و... و نیز تغییرات محدود در حالت بینی کاربرد دارند.

ترکیبات پرکننده به دو نوع موقت و دائم تقسیم می شوند.البته نوع ژل دائم(پلی اکریل آمید) خود دارای انواع مختلفی می باشد و مطالعات و تحقیقات متعدد بر روی برخی انواع آن در اروپا طی سی سال گذشته نشان داده که نه تنها هیچ گونه حساسیت، سرطان زایی، مسمومیت و... با آن وجود ندارد، بلکه غیرقابل جذب و تجزیه بودن، تطابق کامل با بافت پیوندی بدن و یکنواختی کامل آن نیز به اثبات رسیده است.

ژل ها ترکیباتی هستند که چروک های عمیق و گودی ها را پر کرده و از آن ها برای برجسته کردن گونه و لب استفاده می شود. اثرشان بین 6 ماه تا 6 سال می باشد.

ژل های موقت بین 6 تا 18 ماه و ژل های دائم حداقل تا 6 سال ماندگاری دارند.ژل های موقت مثل کلاژن ها و هیالورونیک اسیدها بوده و اسامی مختلفی مانند ژوودرم، روفیلان، رستيلن، ماتریدکس و... دارند.

ژل های دائم در اصل همیشگی بوده، اما چون بعد از گذشت 5 تا 6 سال کوچک تر شده و بافت های بدن نیز تحلیل می روند، ماندگاری آن ها را باید بین 5 تا 10 سال در نظر گرفت. امروزه ژل های دائم به طور عمده شامل پلی اکریل آمید و پلی متیل متاکریلات می باشند.

تفاوت بين ژل هاي پاژ و اكراميد چيست؟

تفاوت بین ژل های دائم پاژ و اکرامید - ایجاد عوارضی همچون حساسیت نسبت به نوع آکرامید خیلی کم تر می باشد و با توجه به اینکه فرمول هر دو ژل دارای ماندگاری یکسانی می باشد، تفاوت عمده در میزان درجه خلوص و مواد افزودنی به ژل پاژ و بسته بندی و تکنولوژی تولید آنهاست و ژل پاژ برای جاهای ظریف مانند لب و خط خنده مناسب نمی باشد.

بوتاکس

بوتاکس افسردگی می‌آورد؟

پژوهشگران دریافته‌اند تزریق بوتاکس در اطراف چشم لبخند اشخاص را تحت تاثیر قرار می‌دهد و چنین به نظر می‌رسد که گویی این افراد به هیچ‌وجه نمی‌خندند و اگر این را در نظر بگیریم که شادی و خوشحالی از درون ماست و خندیدن جلوه بیرونی می‌تواند در خوب جلوه کردن و شادی‌بخشی ما موثر باشد پس می‌توان گفت انجام بوتاکس به هر چه بیشتر افسرده شدن کمک می‌کند.


پژوهشگران در ضمن این تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که اشخاصی که در ناحیه چشم نسبت به دیگر قسمت‌های خود بوتاکس انجام می‌دهند نسبت به دیگران افسرده‌تر هستند و کمتر احساس شادی می‌کنند، در واقع افرادی که در ناحیه دور چشم بوتاکس انجام می‌دهند، نمی‌توانند تا مدت بسیاری احساسات خود را بروز دهند و همین سبب افسردگی آن‌ها می‌شود.

بوتاکس

در چه مواردی تزریق بوتاکس ممنوع است؟

۱. اگر فرد بیماری اختلالات انعقادی داشته باشد.
۲. استفاده از داروهای ضد انعقاد خون
۳. دوران حاملگی
۴. سن کمتر از ۱۸ سال و همچنین سن بالا‌تر از ۷۵ سال
۵. بیماری ام‌اس، می‌استنی گراویس، نفروپاتی و نارسایی کلیه
۶. بیماری‌های قلبی و عروقی حاد
۷. ضعف ایمنی یا کسانی که عفونت فعال دارند.
۸. واکسیناسیون در ۲ هفته اخیر
۹. کسانی که بدون دلیل مشخص مبتلا به بیماری فلج عضلانی هستند.

بوتاکس

بوتاکس جهت زیبایی چگونه عمل می کند؟

بوتاکس از طریق بلوک ایمپالس عصبی عمل می کند و باعث کاهش حرکت عضلات می شود. با کاهش حرکت، سطح پوست به تدریج صاف می شود و خطوط متوسط تا شدید شروع به ناپدید شدن می نمایند.

در صورت قطع تزریق بوتاکس پوست دچار افتادگی بیش از پیش نخواهد شد؟

خیر.این مشکل پیش نخواهد آمد و بعد از اتمام مدت اثر دارو عضلات آرام آرام شل خواهد شد و به حالت اول باز خواهد گشت اما افتادگی بیش از پیش نخواهد بود.

مدت زمان لازم برای انجام بوتاکس چه مدت خواهد بود؟

در صورتی که فرد تحمل نماید این تزریق بیش از چند دقیقه طول نخواهد کشید و ظرف مدت چند دقیقه اتمام خواهد یافت.

بوتاکس را می توان برای تمام نواحی صورت انجام داد؟

خیر.این امر برای تمام نواحی صورت امکان پذیر نخواهد بود.زیرا به برخی از نواحی صورت نیمی توان بوتاکس را تزریق نمود و این کار باعث می شود فرم طبیعی صورت غیر طبیعی شود.

مدت دوام این تغییر ۳ تا ۴ ماه است. هزینه‌ای که این روش درمان جدید در پی دارد در ایالات‌متحده هزار تا۲ هزار دلار تخمین زده شده است. باید گفت فارغ از هزینه و زمان دوام این روش درمانی به دلیل پیچیدگی روش کار باید بررسی‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد و بعدا به مرحله اجرا درآید.

بوتاکس

عوارض بوتاکس چیست؟

خوشبختانه عوارض عمومی همچون مسمومیت و یا آلرژی بسیار نادر است، تنها برخی‌ افراد از ضعف شکایت میکنند که ظرف ۳ تا ۴ روز برطرف میشود.

بیشتر عوارض موضعی است. تورّم، کبودی و خونمردگی گاهی دیده میشود که تا یک هفته خود به خود برطرف میگردد.

مهمترین عوارض بوتاکس مربوط به ۳ چیز است، تزریق بیش از اندازه، تزریق نابجا و انتشار دارو به نقاط اطراف که مورد نظر و قابل پیش بینی‌ نیستند. در نتیجه ممکن است عضلات یا بیش از اندازه ضعیف شوند یا عضلات اطراف از کار بیفتند. علامت اینها در پیشانی و اطراف چشم افتادگی ابرو، و بینی، افتادگی پلک، در اطراف دهان افتادگی دو گوشهٔ دهان و اشکال در غذا خوردن، و در گردن اگر عمیق تزریق شود اشکال در بلع و صدا میگردد.

بوتاکس

ویدئو های مربوط به تزریق بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس

پزشکان مربوط به تزریق بوتاکس

دکتر هادی سرمست متخصص جراحی و( بوتاکس)

آدرس: تهران-پاسداران، بوستان ۹، ساختمان مهر، پلاک ۱۳۳، طبقه پنجم، واحد

تلفن تماس:۱۷۲۲۷۹۳۰۴۲
۲۲۷۹۳۰۲۵

آدرس دوم:

تهران-بلوار دهکده المپیک-خیابان زیبا دشت شمالی-جمب فروشگاه شهروند-مرکز جراحی ارم


۰۲۱-۴۴۷۶۳۱۱۰

بوتاکس

دکتر فرشید دبیر زاده متخصصص پوست و مو ( بوتاکس)

آدرس:اصفهان ، خیابان توحید میانی ، نبش کوچه بهار ، مجتمع کوه نور(بانک پارسیان) ، طبقه چهارم ، واحد 43

تلفن : 36290838

بوتاکس

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۲ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

هلن | ۷ سال پیش
سلام خسته نباشید ببخشید میشه بفرمایید که آیا بوتاس باعث پف صورت نمیشه؟
0
0
عرفان | ۷ سال پیش
سلام خیلی خوب بود بنده واقعا از این مطالب استفاده کردم.ممنون.
0
0

hits