دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تفاوت بین علائم بیماری کرونا و آلرژی فصلی
1
زمان مطالعه: 9 دقیقه
کرونا ویروس جدید دارای دامنه‌ وسیعی از شدت مشکلات تنفسی، مانند مشکلات سطحی تنفسی تا ذات الریه را در برمی گیرد و در موارد خیلی حاد باعث از کار افتادن کلیه و جمع شدن مایع در ریه ها می شود.

تفاوت ها و شباهت بین بیماری کرونا و آلرژی

کرونا (Coronavirus) و نشانه های بروز ویروس کرونا یا کووید ۱۹ (COVID-19) در حال حاضر به یکی از ترس ها و سوالات اساسی در کل جهان تبدیل شده است.

گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی (WHO) “کرونا ویروس” خانواده‌ بزرگی از ویروس هاست که اعضای آن عامل طیف وسیعی از بیماری های عمدتا تنفسی از سرماخوردگی معمولی تا بیماری هایی به مراتب جدی‌تر را در بر می گیرد. این بیماری‌ها می‌تواند هم انسان و هم حیوانات خاصی را درگیر کند.

این نوع خاص که شیوع آن از ‌ووهان در جنوب شرقی چین آغاز شده است و با دو عضو دیگر خانواده‌ کرونا که سابقا نسبتا همه‌گیر شده بود، یعنی سندرم حاد تنفسی (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه یا همان مرس (MERS) در ارتباط است.

علائم عفونت کرونا ویروس جدید دارای دامنه‌ وسیعی از شدت مشکلات تنفسی، مانند مشکلات سطحی تنفسی تا ذات الریه را در برمی گیرد و در موارد خیلی حاد باعث از کار افتادن کلیه و جمع شدن مایع در ریه ها می شود.

ویروس کرونا چگونه پخش می‌شود؟

افراد می‌توانند بیماری کرونا را از دیگرانی که ویروس را دارا هستند بگیرند. بیماری می‌تواند از طریق قطرات کوچکی که از بینی یا دهان موقع سرفه یا بازدم خارج می شوند از شخص ناقل ویروس کرونا به شخص دیگر منتقل شود.

این قطرات کوچک سپس روی سطوح یا اشیا اطراف فرد بیمار می نشیند سپس افراد دیگر این ویروس را از طریق لمس کردن این اشیا یا سطوح و سپس لمس کردن چشم ها، بینی یا دهان می گیرند .

افراد همچنین می توانند ویروس کرونا را از طریق تنفس قطرات کوچک خارج شده به موقع سرفه یا بازدم از دهان یا بینی شخص بیمار مبتلا به کرونا بگیرند. دلیل اهمیت فاصله گرفتن حداقل یک متر (۳پا) از شخص بیمار نیز همین موضوع است.

آلرژی یا کرونا

دوره نهفتگی ویروس کرونا چقدر طول می کشد؟

دوره کمون یا نهفتگی (incubation) به معنی زمان بین گرفتن ویروس و شروع علایم بیماری است. بیشتر تخمین ها در خصوص دوره نهفتگی ویروس کرونا از ۱تا ۱۴ روز متغیر است که معمولا حدود پنج روز می باشد.

علایم اولیه بیماری کرونا چیست؟

معمول ترین علایم کرونا تب، خستگی، و سرفه های خشک هستند. بعضی بیماران ممکن است درد ، انسداد بینی، آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال داشته باشند. این علایم معمولا خفیف هستند و به تدریج آغاز می شوند .

برخی افراد آلوده می شوند، اما هیچ علائمی در آنها ایجاد نمی شود و حس ناخوشی نمی کنند. اکثر مردم (حدود ۸۰%) بدون نیاز به مراقبت خاص بهبود می یابند. حدود ۱ نفر از هر ۶ نفر که به ویروس کرونا آلوده می‌شوند به طور جدی بیمار می‌شوند و تنفسشان مشکل می شود .

افراد پیرتر و اشخاص با بیماری های زمینه ای مثل فشار خود بالا ، مشکلات قلبی یا دیابت احتمال بیشتری دارند که به طور شدیدی بیمار شوند و حدود ۲% از افراد آلوده به بیماری فوت شده اند.

همچنین احتمال ابتلای کودکان به بیماری کرونا نزدیک به صفر می باشد. افرادی که تب، سرفه و مشکل در نفس کشیدن دارند باید به دنبال مراقبت های پزشکی بروند.

نشانه های ابتلا به بیماری کرونا ویروس جدید

نشانه ها (symptoms) در بیماری به مجموعه شرایطی می گویند که باعث می شود فرد احساس کند تغییری در شرایط طبیعی بدنش ایجاد شده و نشانگر یک حالت غیرعادی یا وجود بیماری در فرد است.

علائم ویروس کرونا می توانند قابل مشاهده مانند تب، سرفه و نفس تنگی و یا غیر قابل مشاهده مانند احساس ضعف و سرگیجه باشند. نشانه هایی که قابل مشاهده باشند را علائم بیماری (signs) می نامند.

علائم به معنای دقیق‌تر، هرگونه تغییراتی در حال فرد که قابل اندازه‌گیری و ردیابی باشد، مانند تب و سرفه. برخلاف نشانه های بیماری که قابل مشاهده نبوده و تنها با بیان شرح حال توسط بیمار قابل شناسایی است.

علائم و نشانه ها عمدتا غیر اختصاصی هستند، اما معمولا مجموعه ای از علائم و نشانه ها می تواند به تشخیص بیماری‌ کمک کند. البته در بعضی مواقع این موارد کاملا اختصاصی بوده و منجر به تشخیص دقیق می شود.

نشانه ها نیز گاها توسط چشم قابل مشاهده هستند، اما بعضا هم نیاز به آزمایش برای تشخیص آنها وجود دارد. به عنوان مثال وجود کبودی با چشم قابل مشاهده است، اما تشخیص افزایش تعداد گلبول های سفید به دنبال یک عفونت در بدن نیازمند به انجام آزمایش خون می باشد.

کرونا ویروس

تفاوت بین علائم بیماری کرونا و آلرژی

همزمانی افزایش شیوع آلرژی فصلی با بیماری کرونا یا همان بیماری کووید ۱۹ (COVID-۱۹ ) و فراگیر شدن آن در سراسر جهان، نگرانی های بسیار زیادی در ایران و سایر کشورها برای افراد مبتلا به آلرژی فصلی (آلرژی بینی) ایجاد نموده است!

بسیاری از افراد مبتلا به آلرژی فصلی (رینیت آلرژیک) با بروز علائم این بیماری مضطرب و نگران می شوند! پرسش همه آنها این است که آیا این علائم مربوط به شروع بیماری کرونا است و یا مطابق هر سال آلرژی فصلی آغاز شده است؟!

با توجه به اینکه مراجعه به مراکز درمانی می تواند خطر ابتلا به بیماری کرونا و انتشار آن را افزایش دهد، پس راهکار منطقی و بی خطر در مواقع بروز علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی و سرفه چیست؟!

بی شک آگاهی از علائم بالینی بیماری کرونا در انجام اقدامات بعدی بسیار سودمند می باشد. در مقابل عدم اطلاع از شباهت های علائم اولیه بیماری کرونا با بیماری های دیگر مانند آلرژی فصلی (آلرژی بینی، رینیت آلرژیک)، سرماخوردگی و یا آنفلوانزا می تواند موجب ایجاد نگرانی و اضطراب بسیاری در افراد گردد.

هراس و نگرانی ایجاد شده در اثر ندانستن شباهت ها و تفاوت های بیماری آلرژی فصلی با بیماری کرونا می تواند موجب مراجعات غیرضروری به مراکز درمانی و تشخیصی گردد که این نیز خود زمینه ساز ابتلا احتمالی فرد آلرژیک به بیماری کرونا و همچنین افزایش حجم کاری مراکز درمانی و تشخیصی و پرسنل این مراکز است!

علائم آلرژی فصلی شباهت های متعددی با علائم بیماری کرونا یا همان بیماری کووید ۱۹ دارد! پس چه باید کرد؟! در پاسخ به این پرسش سعی گردیده است در نوشتار حاضر اطلاعات علمی و کاربردی، اما به زبان ساده! در خصوص شباهت ها و تفاوت ها ی میان آلرژی تنفسی و بیماری کرونا ارائه گردد.

علت ایجاد و علائم آلرژی بهاره یا آلرژی فصلی؟!

فصل بهار با همه زیبایی هایی که دارد بواسطه گرده افشانی درختان و گیاهان موجب بروز علائمی در افراد حساس می گردد که این بیماری را آلرژی فصلی یا آلرژی بینی (رینیت آلرژیک) می گویند.

آلرژی یا حساسیت های تنفسی (آلرژی بینی، آسم آلرژیک و یا سینوزیت آلرژیک) ناشی از واکنش نابجای سیستم ایمنی بدن فرد حساس به مواد تنفسی خارج بدن (در اغلب موارد گرده های گیاهان) می باشد.

بروز واکنش ها و علائم آلرژیک در فرد حساس به عوامل مختلفی نظیر جنس ماده حساسیت زا (آلرژن)، راه ورود ماده حساسیت زا به بدن، سن، ژنتیک بستگی دارد. برای آگاهی از مکانیسم واکنش های آلرژیک به نوشتار مکانیسم ایجاد حساسیت یا آلرژی به زبان ساده مراجعه شود!

علائم بالینی آلرژی فصلی (آلرژی بینی) شامل عطسه، آبریزش بینی، انسداد بینی (کیپ شدن بینی) و خارش بینی می باشد. البته اغلب افراد مبتلا به آلرژی بینی از خارش چشم ها، حلق و سقف دهان نیز شکایت دارند.

شایان ذکر است علائم بیان شده در بالا در هنگام صبح بسیار بیشتر بوده و افراد آلرژیک احساس می نمایند که علائم آنها به محض بیدار شدن از خواب، شروع می شود!

فرق کرونا و حساسیت فصلی

اگر علائم کرونا را در خودمان دیدیم،‌ چکار کنیم؟

اگر نکات ایمنی پیشگیرانه به طور کامل انجام شود،احتمال ابتلا به صفر نزدیک می شود اما هنوز هم احتمال اندکی وجود دارد که فرد به ویروس مبتلا شود.

در صورت مشاهده ی یک یا چند علامت از علایم ذکر شده فرد باید ارتباط خود با سایر افراد را بطور کامل قطع کرده و خود را در یک اتاق در بسته که هوا در آن جریان دارد ایزوله کند.

این جریان هوا از طریق پنجره می تواند ایجاد شود از استفاده از دستگاه تهویه خودداری شود. زیرا دستگاه های تهویه معمولا جریان هوا را در درون خانه به گردش در می آورند و هوای اتاق فرد بیمار را به سایر نقاط خانه منتقل می کنند.

پس از ایزوله شدن فرد بیمار با مراکز درمانی تماس گرفته و از مراجعه ی حضوری به این مراکز اجتناب شود همانطور که گفته شد علایم اولیه بیماری کرونا عمومی بوده و ممکن است در اثر یک سرماخوردگی ساده و یا بیماریهای دیگری ایجاد شده باشد.

مراجعه به بیمارستان می تواند حتی در صورت نداشتن کرونا، فرد را به این بیماری مبتلا کند. پس تماس با مراکز درمانی کفایت میکند و پس از معاینه ی اولیه ی فرد در منزل، در صورت صلاحدید فرد به بیمارستان منتقل می شود تا مراقبت های لازم از او به عمل بیاید.

فردی که مشکوک به ابتلا به کرونا است باید بسیار مراقب باشد تا بیماری را به دیگران انتقال ندهد. پوشاندن کامل دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه و شست و شوی مرتب دستان و رعایت فاصله با سایرین از اصول ابتدایی جلوگیری از انتشار بیماری توسط فرد بیمار است.

مهمترین نکته در مواجهه با این بیماری و سایر بیماریها حفظ آرامش و خونسردی است. در هنگام استرس در بدن هورمون کورتیزول ترشح می شود که میتواند باعث سرکوب سیستم ایمنی و افزایش خطر بیماری شود.

مهمترین نکات مراقبتی در هنگام مشاهده علائم کرونا ویروس

  • در صورت مشاهده علائم کرونا خانه را ترک نکنید و از مصرف خودسرانه داروهای آنتی‌بیوتیک اجتناب کنید ابتدا از مراجعه بدون‌ دلیل به مراکز درمانی پرهیز کرده و در صورت نیاز ابتدا با آنها تماس بگیرید ، از ماسک طبی استفاده کنید و هنگام عطسه یا سرفه دهان و بینی‌مان را بپوشانید.
  • به‌طور مکرر دست‌ها را با آب و صابون بشویید و تمیز کنید و هنگام پختن غذا موارد احتیاطی و بهداشتی را رعایت کنید.
  • جاهایی که زیاد در تماس با دست‌ها قرار می‌گیرند را تمیز و ضدعفونی‌کنید.
  • از لوازم و وسایل خانه به‌صورت اشتراکی استفاده نکنید ، ارتباطمان را با دیگر افراد حاضر در خانه و حیوانات خانگی محدود کنید..
  • تا حد امکان در خانه بمانید و از رفتن به سفرهای بی‌مورد خودداری کنید
  • علائم بیماری را زیر نظر گرفته و در صورت تشدید علائم با مراکز درمانی تماس بگیرید.


بیشتر بخوانید:

تفاوت بین کرونا ویروس و آنفلونزا چیست؟

مقایسه خطرات ویروس کرونا نسبت به آنفولانزا

separator line



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits