دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا مصرف فلوکستین در دوران یائسگی مفید است؟
4
زمان مطالعه: 9 دقیقه
فلوکستین غیر از کاربرد اصلی یعنی درمان افسردگی و اضطراب، در درمان برخی دیگر از اختلالات ازجمله سندروم پیش از قاعدگی، درمان مشکلات زناشویی و.. استفاده می شود


فلوکستین و موارد مصرف آن


فلوکستین غیر از کاربرد اصلی یعنی درمان افسردگی و اضطراب، در درمان برخی دیگر از اختلالات ازجمله سندروم پیش از قاعدگی، درمان مشکلات زناشویی، برخی اختلالات خوردن (پراشتهایی عصبی)، حملات ترس (حملات غیرقابل پیش‌بینی و ناگهانی ترس و نگرانی شدید)، اختلالات خواب و برخی دیگر از اختلالات نیز کاربرد داشته و براساس بررسی و نظر پزشک تجویز می‌شود.


فلوکستین به شکل کپسول‌های 10 و 20 میلی‌گرم در بازار رایج است و برای درمان بیماری‌های افسردگی، اضطراب و وسواس جبری تجویز می‌شود.


مکانیسم عمل فلوکستین


سلول های مغزی که نورون نام دارند،چندین نوع ماده ی شیمیایی را به عنوان پیام رسان در فضای بین سلولی آزاد می کنند تا نورون ها تحریک شوند و پیام عصبی منتقل گردد.این روند برای کنترل بسیاری از عملکردهای مغزی صورت می گیرد.


سروتونین یکی از این ترکیبات می باشد که پس از تحریک نورون ها توسط پمپ هایی به داخل سلول های عصبی بازگردانده می شود. داروهای مهارکننده ی اختصاصی این پمپ های جمع کننده ی سروتونین (SSRI) که فلوکستین یکی از آنهاست، با مهار بازجذب سروتونین به داخل سلول ها منجر به باقی ماندن سروتونین در فضای بین سلولی در مغز و در نتیجه تحریک بیشتر سلول های عصبی می شوند.

در بیماری هایی نظیر افسردگی،پرخوری عصبی و وسواس،سطح سروتونین در مغز کاهش می یابد و با اثر این داروها می توان تعادل بین عوامل شیمیایی مغز را برقرار کرد تا علائم این بیماری ها برطرف گردد.

طریقه مصرف صحیح فلوکستین

  • این دارو در ایران بصورت کپسول ۱۰و ٢٠ میلی گرم و شربت ٢٠میلی گرم در ۵ میلی لیتر موجود می باشد.
  • فرم شربت بیشتر برای درمان مشکلات افسردگی و وسواس در اطفال استفاده می شود.
  • ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
  • این دارو با غذا تداخلی ندارد و می توانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید.
  • کپسول را باید بصورت کامل میل کنید و از بازکردن یا جویدن آن خودداری نمایید و در صورتی که با بلع کپسول مشکل دارید می توانید از پزشک خود بخواهید که فرم دارویی شربت را برایتان تجویز نماید.

اگر این دارو به صورت یک نوبت در روز تجویز شود می توانید آن را هر زمان که راحت هستید مصرف کنید زیرا مشاهده شده است که این دارو برخی از افراد را دچار خواب آلودگی و برخی از افراد را دچار بی خوابی می کند به همین دلیل بسته به شرایط خودتان زمان مشخصی در شبانه روز را برای مصرف این دارو تعیین نمایید.

پروزاک


میزان و دوز مصرف فلوکستین


در بزرگسالان برای درمان افسردگی معمولا از فلوکستین به میزان 20 میلی گرم خوراکی یکبار در روز آغاز می شود و در موارد حاد و فوری تا 60 میلی گرم افزایش میابد . افزایش و کاهش مصرف فلوکستین باید تحت نظر پزشک بوده و کاملا به تدریج انجام شود . از قطع و ترک مصرف فلوکستین به صورت خودسرانه شدیدا خودداری کنید .

حداکثر دوز برای مصرف فلوکستین 80 میلی گرم به صورت خوراکی در روز میباشد . اولین علائم بهبودی معمولا بعد از 14 روز مشاهده می شود . در صورتی که بعد از 21 روز از مصرف فلوکستین ، علائمی از بهبودی مشاهده نمی کنید به پزشک اطلاع دهید .

دوز مصرف فلوکستین در بزرگسالان برای درمان اختلالات وسواس معمولا با 10 میلی گرم خوراکی در روز آغاز شده و به مرور و با فاصله حداقل یک هفته ای به 20 میلی گرم در روز افزایش پیدا میکند . حداکثر دوز توصیه شده برای مصرف فلوکستین در درمان اختلالات وسواسی در بزرگسالان 60 میلی گرم در روز است که باید در وعده های مختلف تقسیم شود .

میزان مصرف فلوکستین برای درمان اختلالات قبل از قاعدگی معمولا به صورت مصرف روزانه 20 میلیگرم در طول چرخه قاعدگی و یا 20 میلیگرم 14 روز قبل از شروع قاعدگی می باشد . حداکثر میزان مصرف فلوکستین برای درمان اختلالات قبل از قاعدگی و پریود ، 80 میلی گرم و در موارد حاد می باشد .

مقدار مصرف فلوکستین در کودک و نوجوان 10 میلیگرم در روز بوده و می توان تا 20 میلی گرم در روز به صورت افزایش با فاصله دوهفته ، افززایش داد . حداکثر دوز مصرفی در کودکان و در شرایط بسیار حاد 60 میلیگرم در روز میباشد که باید در وعده های مخلف روز تقسیم شود .

مصرف فلوکستین در دوران بارداری


استفاده از فلوکستین در دوران بارداری می تواند باعث ایجاد مشکلات ریوی جدی و یا سایر عوارض و ناهنجاری ها در جنین شود . در صورتی که از کپسول فلوکستین استفاده می کنید اقدام به بارداری نکرده و حتما از روش های پیشگیری از بارداری استفاده نمایید . در صورتی که در زمان مصرف کپسول فلوکستین متوجه شدید که باردار هستید ، سریعا به پزشک مراجعه نمایید .

مصرف فلوکستین در دوران شیردهی


فلوکستین از طریق شیرمادر به نوزاد منتقل می شود و در زمان شیر دهی نباید از کپسول فلوکستین استفاده کنید . در هر صورت جهت مصرف این دارو در دوران شیردهی حتما باید طبق نظر پزشک متخصص رفتار کنید .


تاثیر فلوکستین بر مشکلات دوران یائسگی


تحقیقات نشان داده است که مصرف فلوکستین در دوران یائسگی می تواند باعث بهبود و کاهش تعداد حمله های گرگرفتی های شایع در این دوران شود.


گرگرفتگی یکی از مشکلات شایع در دوران یائسگی است که مؤثرترین درمان آن هورمونی است اما نیاز جدی برای درمان جایگزین احساس می‌شود زیرا هورمون درمانی با افزایش خطر سرطان پستان و بیماری قلبی همراه است.


در تحقیق صورت گرفته تاثیر فلوکستین (20 میلی‌گرم) بر گرگرفتگی در زنان سنین یائسگی که حداقل 14 حمله گرگرفتگی در طی یک هفته داشتند مورد بررسی قرار گرفت. این بررسی پس از 4 هفته نشان داد که دفعات گرگرفتگی 55 درصد در این زنان کاهش یافته است.

بنابراین فلوکستین یک جایگزین حقیقی برای درمان گرگرفتگی در زنانی است که تمایلی برای دریافت هورمون به دلیل ترس یا هر علت دیگری ندارند.


فلوکستین

توصیه های دارویی فلوکستین

  1. پیش از شروع مصرف این دارو در صورت باردار یا شیرده بودن ،سابقه ی بیماری هایی نظیر تیروئید پر کار ،مشکلات کبدی ،صرع ،دیابت،یبوست های مزمن، بیماری قلبی عروقی،چشمی و یا بیماری های اعصاب و سایر بیماری هارا به پزشک خود اطلاع دهید.
  2. در صورتی که همزمان با مصرف این دارو تحت درمان با جریان الکتریکی برای بیماری خود می باشید،پزشک تجویز کننده را مطلع نمایید.
  3. از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.اگرچه ممکن است در چند هفته ی ابتذایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود،با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق برنامه ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و سوالات خودرا از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید .
  4. قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،می تواند عوارض نامناسبی برای بیمار در برداشته باشد که اصطلاحا به آن سندرم محرومیت دارو می گویند و عوارضی همچون سردرد،تهوع،ضعف،حملات ترس و بی حالی در بر دارد.
  5. از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود (خصوصا سایر داروهایی که تاکنون و در یک ماه اخیر برای درمان افسردگی و خواب استفاده نموده اید) در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.
  6. به دلیل این که مسمومیت با این دسته از داروها بسیار خطرناک می باشد دارو را به همان مقدار تجویز شده مصرف کنید و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.در صورت مصرف بیش از حد یا ناخواسته ی دارو حتما با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید.

عوارض شایع فلوکستین

  • در مدت درمان با این دارو ممکن است احساس خستگی و کوفتگی،سوهاضمه و یا اسهال خفیف را تجربه کنید که با یک رژیم غذایی حاوی وعده های غذایی سبک و ساده و حاوی فیبر مناسب و با محدود کردن غذا های چرب و پر ادویه این علائم را کاهش دهید.
  • سردرد و تغییرات خلق و خو،عصبانیت و اضطراب،گیجی،ضعف وتاری دید نیزمی تواند از عوارض این دارو باشد.
  • مصرف این دارو ممکن است خشکی دهان ایجاد کند که برای برطرف نمودن آن می توانید از آدامس یا آبنبات های بدون شکر استفاده نمایید.
  • در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده شما از گذشته بیشتر شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند.
  • بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید .
  • مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.
  • اگر برای اولین بار از این دارو استفاده می کنید ممکن است با تغییر وضعیت سریع از حالت نشسته به ایستاده سرگیجه مختصری ایجاد شود کهبه مرور برطرف می شود. این حالت طبیعی است. هنگام برخواستن ، به ارامی بلند شوید.
  • در صورتی که مبتلا به دیابت هستید ،مصرف این دارو ممکن است باعث افزایش قندخون شما شود لذا قندخون خود را به صورت منظم چک کنید و با پزشک خود درمورد آن صحبت کنید.

یک عارضه خاص: سندرم سروتونین یا مسمومیت با سروتونین یک عارضه ی خاص مربوط به داروهای موثر برروی سطح سروتونین می باشد که اگرچه احتمال وقوع آن کم است اما در صورت عدم رسیدگی درمانی می تواند تهدیدکننده حیات باشد.


این عارضه ناشی از فعالیت بیش از اندازه ی سروتونین در بدن می باشد .در صورت مشاهده علایمی همچون احساس برافروختگی،تعریق، بی خوابی و بی قراری، سفت شدن یا گرفتگی عضلات، پریشانی و تغییرات خلق و خو فورا تا پیش از مصرف نوبت بعدی این دارو به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه نمایید.


فلوکستین با چه داروهایی تداخل دارد ؟


مصرف فلوکستین با داروهای خواب آور و آرامبخش بسیار خطرناک است و می تواند باعث مرگ شود . در صورتی که داروهای آرامبخش ، مسکن ، شل کننده های عضلات ، داروهای ضدسرفه ، داروهای تشنج یا سایر داروهای ضدافسردگی مصرف می کنید ، قبل از تجویز کپسول فلوکستین به پزشک خود اطلاع دهید .

برخی از داروهایی که با کپسول فلوکستین تداخل دارند عبارتند از :

تریپتوفان ، وارفارین، کومادین، یانوتون و سایر رقیق کننده های خون ، آمی تریپتیلین، بوزپیرین، دیزاپامین، لیتیوم، نوریتیپتیلین و سایر داروهای ضد اضطراب ، آدرال ، ریتالین ، تریپتان ، سوپاتریپتان، زولمیترپتان ، فنتانیل، ترامادول ، آسپیرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب (Celebrex)، دیکلوفناک، اندومتاسین، ملوکسیکام و …

divider

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف و عوارض فلوکستین (داروی ضد افسردگی) در دراز مدت

تناسب اندام با فلوکستین واقعیت دارد؟

آیا فلوکستین تنها یک داروی ضد افسردگی است

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits