دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید تزریق سلولهای بنیادی به زانو
10
زمان مطالعه: 7 دقیقه
تزریق سلولهای بنیادی به زانو برای درمان ساییدگی زانو ، درمان آرتروز و آرتریت روماتوئید بسیار مفید است

از تزریق سلولهای بنیادی به زانو بیشتر بدانید


تزریق سلولهای بنیادی به زانو برای درمان ساییدگی زانو ، درمان آرتروز و آرتریت روماتوئید بسیار مفید است و این عمل در کشور با موفقیت همراه بوده است. با تزریق سلول‌های بنیادی به مفصل زانوی بیمار، این سلول‌ها روی نواحی زخم و آسیب‌دیده بیمار می‌نشینند تا بیمار درمان شود.


هر یک از مفاصل بدن از دو بخش مهم تشکیل شده است، غضروف که باعث لغزندگی و حرکت می‌شود و مایع درون مفصلی که منجر به آسان شدن حرکات و لغزش می شود و اگر به هر دلیلی این مایع بین مفصلی کاهش پیدا کند تغییر بافت غضروفی به استخوانی رخ می‌دهد که این موضوع حرکت مفاصل را با مشکل رو به رو کرده و احساس درد در مفاصل بوجود می آید که در پزشکی از آن به عنوان آرتروز یاد می کنند. از شایع‌ترین علت‌های زانو درد می‌توان به استئوآرتریت یا همان ساییدگی زانو اشاره کرد که در آن غضروف مفصل، دچار آسیب‌دیدگی و خوردگی می‌شود.


به علاوه آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی بیماری است مزمن و شایع که حدود یک درصد از جمعیت جهان به آن مبتلا هستند و در زنان شایع‌تر از مردان است. برخی نشانه‌های این بیماری عبارتند از درد، تورم، درد در هنگام حرکت، محدودیت حرکت مفصل و درد در هنگام لمس؛ همچنین بیمار ممکن است دچار نشانه‌های سیستمیک مانند تب، ضعف، خستگی، بی‌اشتهایی و کاهش وزن شود. در حال حاضر درمان قطعی و دائمی برای این بیماری وجود ندارد اما امید‌هایی برای سلول درمانی این بیماری ایجاد شده است.


بهتر است تزریق سلول های بنیادین در اوایل بروز بیماری انجام شود. به دلیل این که اگر آرتروز پیشرفت کرده باشد تاثیر زیادی در روند بهبود فرد ندارد و نمی توان انتظار معجزه برای درمان داشت.

آرتروز


تزریق سلولهای بنیادی به زانو برای ساییدگی زانو

درمان این بیماری همواره مورد توجه متخصصان بوده است. چراکه این بیماری همراه با درد و تورمی که ایجاد می‌کند، شکل راه رفتن بیماران را نیز تغییر می‌دهد.غضروف‌های مفصلی که روی سطح استخوان‌ها را در ناحیه مفصلی می‌پوشاند، در واقع لایه‌های نرم و لغزنده‌ای هستند که باعث می‌شوند استخوان‌ها به راحتی روی هم حرکت کنند. در عکس رادیوگرافی بیمارانی که دارای ساییدگی زانو هستند، کاهش فاصله مفصلی به خوبی نمایان می‌شود. در این حالت لایه غضروف مفصلی ضعیف و نازک شده و در ادامه ممکن است تمام سطح مفصل یا قسمتی از آن پوشش غضروفی خود را از دست بدهند. با گذشت زمان فاصله بین استخوان پایین ران و انتهای بالای استخوان درشت‌نی، به‌ تدریج کمتر می‌شود. بدین ترتیب بیماری پیشرفت کرده و شدیدتر می‌شود. با پیشرفت بیماری، استخوان‌های دو طرف سطح مفصل رشد کرده که ممکن است منجربه تشکیل استخوان اضافی شود. در طرح درمانی برای ساییدگی زانو یا آرتروز، در ابتدا کاهش درد و سپس بازگرداندن کارآیی به زانو مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر بیماری در مراحل اولیه خود باشد، می‌توان با استفاده از دارو درمانی، درد بیماران را کنترل کرد اما در مراحل پیشرفته، پزشک معالج ممکن است عمل جراحی را برای درمان انتخاب کند.


به تازگی روش‌های دیگری برای درمان ساییدگی زانو مورد توجه متخصصان قرار گرفته است. از این روش‌ها می‌توان به سلول درمانی اشاره کرد. در این روش سلول‌های بنیادی از نمونه مغز استخوان بیمار جدا شده و پس از کشت در فضای آزمایشگاهی کاملا استریل، به زانوی بیمار تزریق می‌شود. برای اجرای این طرح بیمارانی که دچار ساییدگی مفصل زانو بودند، انتخاب شدند و پس از تزریق سلول‌های بنیادی، روند بهبودی آنها در بازه‌های زمانی ۲ماهه، ۶ماهه و یکساله بررسی شد.در این روش با انجام معاینه‌های دقیق پزشکی ازجمله تصویربرداری «ام‌آرآی» میزان غضروف ساخته شده اندازه‌گیری می‌شود. سلول‌های بنیادی توانایی تکثیر و تبدیل شدن به بافتی که در آن قرار می‌گیرند را دارند، از این‌رو برای درمان بسیاری از بیماری‌ها قابل استفاده هستند.


تزریق سلول های بنیادی یکی از روش های درمانی برای بهبود بیماری های مفاصل است که تزریق آن، غضروف ها و مفاصل را برای ساختن سلول های جدید تحریک می کند، اگر تزریق سلول های بنیادین در زمان مناسب انجام شود می تواند تاثیر بسزایی در روند بهبود فرد داشته باشد اما این موضوع به معنای درمان قطعی نیست.

تزریق سلول بنیادی


درمان با تزریق سلول های بنیادی به زانو برای مقابله با پیری

دو آزمایش بالینی کوچک نشان داده اند که درمان با سلول های بنیادی در معکوس کردن علائم ضعف مرتبط با افزایش سن بی خطر و کاملا موثر است. در سنین بالا، انسان با افت عملکرد جسمانی و سیستم ایمنی بدن مواجه می شود. در یک مطالعه، عملکرد جسمانی افراد پیش و پس از گذشت شش ماه از تزریق سلول های بنیادی بررسی شد. آزمایش ها شامل فعالیتی هایی مانند شش دقیقه پیاده روی، آزمون عملکرد جسمانی، و آزمایش تنفس بودند. همچنین، پژوهشگران شش ماه پس از تزریق خون شرکت کنندگان را برای بررسی نشانگرهای ایمنی ضعف آزمایش کردند و این در شرایطی بود که به شرکت کنندگان پرسشنامه ای درباره کیفیت رابطه جنسی داده شده بود.


در مطالعه ای دیگر، بیماران با میانگین سن 76 سال یک تزریق با تراکم بالای سلول های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان انسانی (20 میلیون، 100 میلیون یا 200 میلیون سلول) داشتند، که از اهداکنندگانی در بازه سنی 20 تا 45 سال گرفته شده بود. بررسی ها هیچ عوارض جانبی را نشان ندادند. پژوهشگران دریافتند افرادی که 100 میلیون سلول دریافت کرده بودند، بهبود چشمگیر در تمام پارامترهای اندازه گیری شده که پیش‌تر به آنها اشاره شد را تجربه کرده اند.


کاهش عوارض داروهای شیمیایی و کاهش دوره درمان و ترمیم بهتر غضروف از مزیت های این روش درمانی است و با توجه به اینکه سلول های بنیادی از بدن فرد بیمار گرفته می شود درصد موفقیت آن هم بالاتر از روش های دیگر است.


مراقبت هایی برای عدم نیاز به تزریق سلولهای بنیادی به زانو در آینده


بیماری آرتروز اجتناب ناپذیر است اما می توان از بروز آن پیشگیری کرد، بروز این بیماری در سنین بالاتر شیوع بیشتری دارد و بروز این بیماری معمولا به دلیل افزایش وزن و رعایت نکردن اصول ارگونومی در محیط کار است.


بدیهی است که مفصلی که برای تحمل و حمل 50 کیلو وزن ساخته شده است توانایی تحمل 100 کیلو وزن را ندارد و همین افزایش وزن به مرور زمان باعث آسیب دیدگی مفاصل و تخریب سلول های استخوانی می شود. لذا توصیه می کنم افراد برای پیشگیری از بروز آرتروزنسبت به کاهش وزن و ایجاد تعادل در وزن خود اقدام کنند، همچنین در طول زندگی خود اصول ارگونومی را در محیط کار رعایت کنند. به طور مثال نشستن بر روی صندلی، فشاری بالغ بر 20 درصد وزن بدن را بر مفاصل وارد می کند اما چهار زانو نشستن یا دو زانو نشستن باعث بروز فشار چند برابری به مفاصل زانو می شود.

divider

بیشتر بخوانید:

تقویت غضروف زانو برای جلوگیری از آرتروز

ورزش های مناسب برای درمان آرتروز دست

چگونه خطر آرتروز را کم کنیم؟

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.1 از 5 (10 رای)  
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits