دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۲۹ خاصیت و کاربرد باورنکردنی پماد وازلین 
12
زمان مطالعه: 9 دقیقه
پماد وازلین ماده ای قدیمی با خواص فوق العاده است که این روزها کمتر کسی از آن استفاده می کند ولی فواید آن معجزه آسا و بی نظیر است

پماد وازلین و خواص آن


وازلین یا ژل پترولیوم یا پترولاتیوم نوعی روغن معدنی است که رابرت آگوستوس چیسبوری در سال 1859 آن را کشف کرد. وازلین در حقیقت ترکیبی از پارافین، واکس میکرو کریستالی و مواد معدنی می باشد. وازلین ماده ای قدیمی با خواص فوق العاده است که این روزها کمتر کسی از آن استفاده می کند ولی فواید آن معجزه آسا و بی نظیر است و با سایر محصولات قابل مقایسه نیست. خواص وازلین برای بدن زیاد است و خیلی از ما مایلیم چیزهای ارزان و مفید برای مراقبت از خود داشته باشیم. وازلین یکی از گزینه های ارزان و قابل دسترس می باشد که معمولا در هر داروخانه یافت می شود.


خیلی از مادرها و مادربزرگ‌های ما هنوز هم از فواید وازلین بهره می‌برند و از آن به عنوان اصلی‌ترین ماده برای مراقبت از پوستشان استفاده ‌می‌کنند. این کرم ژله‌ای برای پوست و زیبایی آن فواید بسیار زیادی دارد. وازلین یک محصول مفید و ارزان قیمت، یک فرآورده جانبی حاصل از تقطیر نفت است که با پارافین مخلوط می‌شود و به حالت ژله‌ای در می‌آید. اما خواص فوق‌العاده آن در رفع مشکلات عدیده پوستی و موها، می تواند شگفت زده تان کند.


فواید و خواص وازلین برای پوست صورت


1- رفع چروک زیر چشم و صورت


وازلین به عنوان یک مرطوب کننده قوی پوست شناخته می شود که می تواند برای پیشگیری و درمان چروک صورت و چروک دور چشم استفاده شود.

هر شب قبل از خواب پوست را خوب بشویید و خشک کنید، سپس مقداری روغن وازلین را با عسل و سفیده تخم مرغ ترکیب کنید و بر روی پوست صورت و دور چشم بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 20 دقیقه بماند و بعد با آب سرد بشویید.


2- درمان سیاهی دور چشم


وازلین برای درمان سیاهی دور چشم و پف زیر چشم مفید می باشد. چند قطره آب لیموترش را با وازلین مخلوط کنید و به آرامی به ناحیه زیر چشم بمالید، بگذارید 1 ساعت بماند و سپس با آب سرد بشویید.


3- درمان زخم و سوختگی


یک مطالعه نشان می دهد که روغن وازلین برای درمان زخم و سوختگی مفید می باشد. توجه کنید که حتما از وازلین استریل استفاده کنید در غیر این صورت باکتری ها و دیگر پاتوژن ها می توانند در باعث عفونت در زخم شوند و درمان را طولانی تر کنند. توجه داشته باشید که استفاده از وازلین بر روی سوختگی تازه شرایط را بدتر می کند پس از وازلین بیشتر برای درمان جای سوختگی استفاده کنید.

وازلین


4- مرطوب کننده دست و صورت و بدن

لوسیون بدن وازلین : بعد از حمام مقداری روغن وازلین را بر روی پوست صورت و بدن خود بمالید تا از خشک شدن پوست جلوگیری کند.

وازلین برای ترک کف پا : پاهای خود را در آب گرم بشویید و کاملا خشک کنید، روغن وازلین بمالید و جوراب پنبه ای تمیز بپوشید تا ترک کف پا را درمان کند.


کرم دست وازلین : پس از شستشوی دست ها مقداری روغن وازلین را بر روی دست بمالید تا ترک ها و خشکی پوست دست را سریع تر درمان کند.


وازلین برای ترک لب : مقداری وازلین را بر روی لب ها بمالید تا ترک و خشکی لب را درمان کند و رنگ لب ها صورتی شود.

5- ماسک وازلین و شکر

وازلین را با شکر ترکیب کنید و بر روی لب ها بمالید، این ترکیب سلول های پوست مرده بر روی لب را از بین می برد و لب ها را نرم و صورتی می کند.

6- درمان سوختگی پوست نوزاد

تحقیقات نشان داده روغن وازلین برای درمان سوختگی پوست نوزاد ناشی از پوشک بچه مفید می باشد. پوست نوزاد را خوب بشویید و خشک کنید، یک لایه روغن وازلین بر روی آن بمالید و بگذارید بماند تا به رطوبت رسانی به پوست بهبود آن را تسریع کند.


7- پاک کننده آرایش

روغن وازلین یک راه موثر برای پاک کردن آرایش صورت و آرایش چشم می باشد. با استفاده از پد پنبه ای مقداری وازلین را بر روی چشم بمالید تا آرایش پاک شود و سپس با آب بشویید. دقت داشته باشید که وازلین به داخل چشم نرود.

8- ماسک وازلین برای پوست صورت

مقداری وازلین را با توت فرنگی و آب ترکیب کنید تا یک خمیر صافی به دست آید سپس به مدت 10 دقیقه آن را به آرامی در حرکات دایره ای بر روی پوست صورت ماساژ دهید و بعد صورت خود را با آب گرم بشویید.

9- پاک کردن لکه های آرایش

اگر لباس های شما به ماتیک یا کرم پودر آغشته شده باشد، مقدار کمی وازلین به آن قسمت لکه بزنید. سپس به طور معمول آن را بشویید.

10- وازلین در آرایش صورت

گونه ها و برجستهسازی آن ها با استفاده از هایلایت ها و براق کننده ها، تاثیر بسیاری در زیبایی چهره دارد. اگر شما هم علاقمند هستید زیباتر دیده شوید ولی علاقه ای به مواد براق کننده ی غیر طبیعی ندارید؛ می توانید از وازلین استفاده کنید. برای این کار مقدار کمی وازلین را روی گونه و استخوان زیر ابرو بمالید. سعی کنید مقدار وازلین کم باشد که پوست تان را چرب نشان ندهد.

11- وازلین و رنگ سازی برای رژ لب

برای بسیاری از ما ممکن است این اتفاق رخ دهد که رنگ رژی را که دوست داریم، در بازار پیدا نکنیم. برای این کار می توانید از مخلوط وازلین و چند رنگ رژ استفاده کنید. مقداری از رژ را بریده و با وازلین ترکیب کنید. شما با امتحان چند رژ در طیف رنگی مختلف ، می توانید به رنگ دلخواه تان برسید.

پماد وازلین

خواص پماد وازلین برای موها


12- درمان موخوره


اگر موخوره دارید مقداری وازلین را با آب ترکیب کنید و آن را بر روی نوک موها بمالید و بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب و شامپو بشویید تا موخوره را درمان کند.


13- مرطوب کننده مو های خشک


وازلین به عنوان بهترین مرطوب کننده موهای خشک و آسیب دیده شناخته می شود که با آبرسانی به موها از شکنندگی آن ها جلوگیری می کند.
مقداری روغن وازلین را بر روی موها بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب و شامپو بشویید.

14- درمان شپش


وازلین برای درمان شپش سر بسیار مفید است. یک لایه ضخیم روغن وازلین را بر روی موها و پوست سر بمالید و خوب ماساژ دهید و سپس با آب و شامپو خوب بشویید.

15- درمان شوره سر


وازلین را می توان برای درمان شوره سر هم به کار برد. مقدار را بر روی پوست سر و موهای خود بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.

16- نرم کننده مو

وازلین می تواند به عنوان یک نرم کننده طبیعی مو عمل کند.

17- ماسک وازلین برای مو


1 قاشق سوپخوری وازلین آب شده را با یک سفیده تخم مرغ مخلوط کنید و بر روی موهای خود بمالید، بگذارید 20 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو بشویید.


18 - تقویت مژه


وازلین باعث تقویت و رشد سریع مژه ها می شود. هر شب تا دو هفته قبل از خواب مقداری روغن وازلین را بر روی مژه ها خود بمالید تا مژه های شما تقویت شده و سریع تر رشد کنند.


19- پرپشت کننده ابرو


وازلین یک روش طبیعی برای تقویت و پرپشت شدن ابرو می باشد. مقداری روغن وازلین را به صورت حرکات دایره ای بر روی ابرو ها بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب بشویید.


20- تقویت ناخن


وازلین برای تقویت و افزایش رشد ناخن ها هم مفید می باشد.مقداری روغن وازلین را بر روی ناخن ها بمالید و ماساژ دهید تا هم ناخن ها را تقویت کند و هم رنگ آن ها را صورتی کند.

وازلین


سایر کاربردهای پماد وازلین


21- استفاده در بیرون آوردن زیور آلات تنگ


کمی از وازلین را به گوشواره بزنید بدون درد سر می توانید آن را خارج کنید . همچنین می توانید برای دستبند و یا حلقه تنگ هم استفاده کنید.

22- جلوگیری از سایش

ورزشکاران از وازلین در ران یا زیر بغل خود برای جلوگیری از سوزش ناشی از سایش استفاده می کنند.

23- درخشان کردن کیف

اگر کیف پول کهنه و رنگ پریده شده، آن را با وازلین تمیز کنید.

24- روان کننده لولا

اگر لولای در یا کشو سفت شده است کمی وازلین بزنید تا روان حرکت کند.

25- باز کردن قفل ها

اگر قفلی را برای مدت طولانی استفاده نکردید اول به آن وازلین بزنید بعدا کلید داخلش قرار دهید تا روان شود.

26- مراقبت از سگ

اگر پوست پنجه سگ خشک و ترک خورده، آن را با وازلین ماساژ داده تا نرم شود.

27- پلینگ پوست

وازلین را با قهوه و یا نمک دریا مخلوط کنید، اسکراب طبیعی خانگی برای پوست است.

28- پولیش (جلا دادن) سطح

مقداری وازلین را بر یک تکه پارچه فلانل بزنید، و از آن برای پاک کردن سطوح چوبی استفاده کنید. اثاث منزل براق می شوند و مدت زمان بیشتری تمیز می مانند بدین سبب که وازلین یک لایه می پوشاند که دفع کننده گرد و غبار است.


29- سفید کردن دندان


یک ترفند جالب استفاده از وازلین این است که کمی وازلین به دندان هایتان بزنید و آنها را کاملا سفید نگه دارید، چرا که هرگز رژلب به دندان هایتان برخورد نمی کند.

عوارض و مضرات پماد وازلین


آلرژی : وازلین از مشتقات نفتی بوده و ممکن است در بعضی افراد آلرژی ایجاد کند.

خطرات آسپیراسیون : قبل از استفاده از روغن وازلین به ویژه در کودکان با پزشک خود مشورت کنیدف استنشاق روغن های معدنی ممکن است باعث ایجاد پنومونی آسپیراسیون شود.


عوارض خوراکی : عوارض جانبی مصرف خوراکی وازلین شامل اسهال و بیماری های مختلف معده می شود.

divider

بیشتر بخوانید:

تاثیرات جادویی وازلین در زیبایی پوست

تاثیر بی نظیر وازلین بر روی پوست

معجزه بی نظیر وازلین در زیبایی پوست

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.9 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits