دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تقویت هوش کودکان با چند روش ساده 
1
زمان مطالعه: 17 دقیقه
تقویت هوش کودکان با بازی های ذهنی و فکری و در کل بازی کردن با کودک در حالت طبیعی در بالابردن هوش اجتماعی او موثر و مفید است

نکات کاربردی برای تقویت هوش کودکان


تقویت هوش کودکان از مهمترین دغدغه های والدین است تا بتوانند فرزند با استعدادی پرورش دهند. برای تقویت هوش کودکان شما باید در طول بارداری و همچنین بعد از آن با رژیم های غذایی خاص به رشد مغزی کودکتان کمک کنید. شما می توانید از زمان بارداري تا پايان دوسالگي افزون بر رشد جسماني مناسب، زمينه هاي افزايش بهره هوشي كودكان را تقويت كنيد. از آنجا كه پايه ريزي و شكل گيري رشد جسماني و ذهني كودكان از بارداري تا دو سالگي است، به كارگيري اين شيوه به طور هماهنگ به رشد همه جانبه و مناسب كودك كمك مي كند.


جالب است بدانيم كه كه پدر و مادر با تشويق‌ هر گام‌ كوچك‌ كودك ، كمك‌ بزرگي‌ به‌ خلاقيتهاي‌ بزرگتر وي‌ در آينده‌ خواهند كرد. اكنون‌ محققان‌ معتقدند كه‌ تحريكات ذهني كودكان از سوي والدين نقشي‌ بسيار مهم‌ در تقويت‌ هوش‌ کودکان دارد.


مطالعات‌ نشان‌ مي‌دهند ژن و محيط هر دو سهم‌ فراواني‌ در افزايش‌ تقویت هوش‌ كودکان دارند و در اين‌ راستا عوامل‌ محيطي‌ را سلامت ، تغذيه‌ و تربيت‌ خانوادگي‌ معرفي‌ كرده‌اند. براساس‌ يافته‌هاي‌ اخير ، حتي‌ اگر ژنها نقش‌ اصلي‌ در ميزان‌ ضريب‌ هوشي‌ افراد داشته‌ باشند، هرگز نمي‌‌توان‌ تأثير والدين‌ را بر تقویت هوش كودكان منكر شد. بخصوص‌ در سالهاي‌ اول‌ زندگي‌ كودك ، وقتي‌ مغز هنوز در حال‌ شكل‌گيري‌ و تكامل‌ است، توجهات‌ والدين‌ حتي‌ اگر شركت‌ در بازي‌ ساده‌اي‌ چون‌ دالي ‌موشك‌ باشد، به‌ ايجاد مداربندي هاي‌ مغزي‌ پيچيده‌ و ضروري‌ و تقويت‌ آن‌ براي‌ ارتقاي‌ تقویت هوش‌ كودکان كمك‌ مي‌‌كند.


راههای تقویت هوش کودکان


دو سال‌ اول‌ زندگي‌ به ‌نوعي‌ دوره‌ طلايي‌ رشد مغزي‌ كودك‌ است و اين‌ زمان‌ دوران ايجاد ارتباطاط مغزي به‌ حساب‌ مي‌آيد. در اين‌ سن‌ در مغز بيش‌ از 300 تريليون‌ ارتباط‌ وجود دارد و در همين‌ زمان‌ سلولهايي‌ كه‌ هنوز مرتبط‌ نشده‌اند و مورد استفاده‌ قرار نگرفته‌اند غير قابل‌ استفاده‌ مي‌شوند.



به‌ چشمان‌ كودك نگاه‌ كنيد


چشمان‌ نوزاد در شش‌ هفتگي‌ تا فاصله‌ 17.5 سانتيمتري‌ متمركز مي‌شود و اين‌ دقيقا به‌ اندازه‌ فاصله‌‌اي‌ است‌ كه‌ شما كودك‌ را جلوي‌ خود نگه‌ مي‌داريد و به‌ صورت‌ او نگاه‌ مي‌كنيد. اين‌ عمل‌ ارتباطات‌ مغزي‌ را به‌ الگويي‌ تشخيصي‌ كه‌ با هر بار ديدن‌ تقويت‌ مي‌شود تبديل‌ مي‌كند. و به‌ كودك‌ كمك‌ مي‌كند در شناخت‌ مفاهيم‌ مشابه‌ و نامتشابه‌ مهارت‌ بهتري‌ كسب‌ كند.

هوش کودک


تقویت هوش کودکان با تغذیه


به طور کلی تغذیه ی مناسب در همه ی موارد رشد کودک ، عامل موثری است . می توانید با کمی تحقیق در مورد مواد تغذیه مناسب برای رشد هوش کودک ، با تامین کردن او از این راه باعث تقویت هوش کودکتان شوید .


تقویت هوش کودکان با خواب کافی


میزان خواب کافی و مناسب برای کودک به همان اندازه که تغذیه در رشد هوش او موثر است ، میتواند تاثیر گذار باشد . میزان خواب کافی برای کودک حداقل ده ساعت است .


تقویت هوش کودکان با بازی های ذهنی و فکری


بازی کردن با کودک در حالت طبیعی در بالابردن هوش اجتماعی او موثر و مفید است . حال می توانید با در نظر گرفتن سن کودک و مناسب با آن ، بازی فکری برای او ترتیب دهید که مهارت های هوش او را بالا ببرید . در این راه باید مراقب باشید که باعث اعتیاد کودک به بازی های کامپیوتری و از این قبیل نشوید .


برای تقویت هوش کودکان با كودك‌ حرف‌ بزنيد


دكتر هوتنلوچر (HUTTENLOCHER) پروفسور روانشناسي‌ معتقد است: «فرمانهاي‌ اوليه‌ زباني‌ براي‌ كودك‌ بسيار مهم‌اند. زيرا زبان‌ در موفقيت‌ عملكرد ذهني‌ بسيار اهميت‌ دارد و هر درك‌ و استنباطي‌ از زبان‌ به‌ ايجاد توانايي‌ كلامي‌ و بيان‌ صحيح‌ لغات‌ كمك‌ مي‌كند. دامنه‌ لغات‌ كودك‌ بستگي‌ مستقيم‌ به‌ ميزان‌ صحبت‌ والدين‌ طي‌ دو سال‌ اول‌ زندگي‌ او دارد.»

تقویت هوش کودکان با موسيقي‌


موسيقي‌ دنيايي‌ فراتر از ريتم‌ و ملودي‌ به‌ كودك‌ مي‌آموزد. دانشمندان‌ معتقدند تعليم‌ سرودهاي‌ گروهي‌ و نواختن‌ پيانو براي‌ كودكان‌ سه‌ ساله‌ به‌ تدريج‌ باعث‌ تقويت‌ هوش کودکان و قدرت‌ استدلال‌ فرا زماني‌ آنان‌ مي‌شود. اين‌ كودكان‌ در تركيب‌ و ساخت‌ پازل‌ در مقايسه‌ با بچه‌هايي‌ كه‌ تمرين‌ موسيقي‌ نداشته‌اند، دقيق‌تر و سريع‌تر و در درك‌ مفاهيم‌ رياضي‌ موفق‌‌ترند.

با تشويق ، كنجكاوي‌ كودك‌ را تحريك‌ كنيد


همگام‌ با رشد جسماني‌ كودك ، قدرت‌ تفكر و انديشه‌ او نيز در حال‌ رشد و شكوفايي‌ است. او از طريق‌ تجربه‌ وقايع‌ جديد در زندگي‌ دنيا را مي‌شناسد و آن‌ را كشف‌ مي‌كند. نيازي‌ نيست‌ كنجكاوي‌ را به‌ بچه‌ها آموزش‌ دهيم، بلكه‌ بايد وجود سرشار از كنجكاوي‌شان‌ را به‌ صورت‌ هدفمند ارضا كنيم. پدر و مادر با تشويق‌ هر گام‌ كوچك‌ كودك ، كمك‌ بزرگي‌ به‌ خلاقيتهاي‌ بزرگتر وي‌ در آينده‌ و تقویت هوش کودکان خواهند كرد.

تقویت هوش کودکان با اسم گذاری اشیاء


كودكان‌ حتي‌ پيش‌ از آنكه‌ بتوانند صحبت‌ كنند، قادرند بسياري‌ چيزها ( براي‌ مثال‌ اجسام‌ مختلف‌ و رنگها) را درك‌ كنند. در اين‌ سن‌ اگر به‌ او بگوييد: «عروسك‌ خرسي‌ سفيدت‌ را بياور»، او دقيقا مي‌داند اين‌ اسم‌ متعلق‌ به‌ كدام‌ اسباب ‌بازي‌اش‌ است. بنابراين‌ يكي‌ ديگر از وظايف‌ والدين‌ نامگذاري‌ انواع‌ رنگها ، اندازه‌ها و شكلها براي‌ تقويت‌ درك‌ كودك‌ است.

بايستيد و هورا بكشيد


وقتي‌ كودكتان‌ موفق‌ مي‌شود براي‌ اولين‌ بار از فنجان‌ آب‌ بخورد و شما فرياد شادي‌ سر مي‌دهيد، اين‌ عمل‌ شما نه ‌تنها او را خوشحال‌ مي‌كند، بلكه‌ ارتباطات‌ قشر جلويي‌ مغز و بخش‌ دروني‌ مغز او را كه‌ جايگاه‌ احساسات‌ است، تقويت‌ مي‌نمايد. بين‌ ده‌ تا هجده ‌ماهگي‌ اين‌ ارتباطات‌ مغزي‌ شكل‌ مي‌گيرد. براي‌ مثال‌ وقتي‌ اولين‌ گامهاي‌ او را تشويق‌ مي‌كنيد، اين‌ عمل‌ باعث‌ خوشحالي‌ او مي‌شود و در پي‌ آن‌ جرياني‌ از مواد شيميايي‌ در مغز او آزاد مي‌گردد كه‌ اين‌ چرخه‌ را تقويت‌ مي‌كند. در مقابل ، هرگونه‌ بي‌توجهي‌ والدين‌ به‌ رفتارهاي‌ كودك‌ موجب‌ تقويت ‌نشدن‌ چرخه‌ ارتباطات‌ مغزي‌ او مي‌شود و كودك‌ نسبت‌ به‌ انجام‌ كارهاي‌ جديد دلسرد مي‌گردد. دامنه‌ لغات‌ كودك‌ بستگي‌ مستقيم‌ به‌ ميزان‌ صحبت‌ والدين‌ طي‌ دو سال‌ اول‌ زندگي‌ او دارد.

به‌ توجه‌ خود نسبت‌ به‌ فرزند ادامه‌ دهيد


هرگز توجهات‌ خود را از فرزندانتان دريغ‌ نكنيد. گرچه‌ توجه‌ والدين‌ در سنين‌ پايين‌ براي‌ كودك‌ بسيار مهم‌ است، اما پيشرفت‌ ذهني‌ و هوشي‌ او در اين‌ سنين‌ به‌ پايان‌ نمي‌‌رسد. شبكه‌هاي‌ عصبي ، بخصوص‌ آنها كه‌ به‌ احساسات‌ مربوط‌ مي‌شوند تا سنين‌ نوجواني‌ در حال‌ توسعه‌اند. بنابراين‌ با افزايش‌ سن‌ مي‌توانيد به‌ كتاب‌ خواندن‌ فرزندتان‌ اهميت‌ بيشتري‌ بدهيد، او را در گفت‌ و گوهاي‌ خانوادگي‌ سهيم‌ كنيد، از وي‌ نظر بخواهيد، به‌ او موسيقي‌ بياموزيد و نيز مشوقي‌ مهربان‌ برايش‌ باشيد. علاوه‌ بر اينها ، نقش‌ ما به‌ عنوان‌ پدر و مادر تنها به‌ دوران‌ كودكي‌ و نوجواني‌ محدود نمي‌شود، زيرا فرزندان‌ در جواني‌ و بزرگسالي‌ هم‌ به‌ پشتيبان‌ و راهنما نياز دارند.

افزایش هوش کودکان


روش های تقویت هوش کودکان در دوران بارداري

  • تيروئيدتان را آزمايش كنيد زيرا كم كاري خفيف تيروئيد در خانمهاي باردار سبب كاهش معني داري در هوش كودكان مي شود.
  • كولين مصرف كنيد، اين ماده مغذي در گوشت، تخم مرغ و حبوبات وجود دارد.
  • ويتامين هايي را كه پزشك در دوران بارداري براي شما تجويز مي كند مصرف كنيد
  • با جنين خود حرف بزنيد و او را صدا كنيد
  • از نوشيدن قهوه و خوردن دارو بدون تجويز پزشك اجتناب كنيد

روش های تقویت هوش کودکان در شش ماهه نخست پس از تولد

  • فرزندتان را با شير مادر تغذيه كنيد.
  • در صورت بروز افسردگي بعد از زايمان ، براي درمان آن اقدام كنيد.
  • منابع غني از آهن مانند گوشت، سبزيجات، تخم مرغ و ميوه هاي تازه مصرف كنيد.
  • در زمان شيردهي خوردن غذاهاي حاوي ويتامين مانند مخمر، نان، غذاهاي دريايي و تخم مرغ را فراموش نكنيد.
  • براي كودكتان موسيقي به ويژه موسيقي سنتي و كلاسيك پخش كنيد.
  • كودك را ماساژ دهيد ، مطالعات نشان دادهاند كه ماساژ روزانه كودكان رشد مغزي آنان را به ميزان قابل توجهي افزايش مي دهد.

روش های تقویت هوش کودکان تا يك سالگي

  • با كودكتان به طور مستقيم و چشم در چشم صحبت كنيد.
  • معناي لغات را با اشاره ارتباط دهيد ؛ به طور مثال هنگامي كه نام چيزي را مي بريد به آن اشاره كنيد يا كودك را در مقابل آن نگه داريد.
  • با هديه هاي مخصوص كودكان، او را تشويق كنيد.
  • اجازه آزادي حركت به كودكان بدهيد، بگذاريد كه آنها كنجكاوي غريزي شان را همواره به كار برند.
  • تشخيص و فرق گذاري بين اشيا را به كودكتان با پرسش و گفتن جواب درست بياموزيد.
  • كودكان از آموزش اجباري خوششان نمي آيد، از آن بپرهيزيد.
  • هنگامي كه فرزندتان احساس خستگي كرد، آموزش را قطع كنيد.

تقویت ذهن کودکان

تقویت دوران يك تا دو سالگي كودك

  • كودكان را با غذاهاي سرشار از آهن تغذيه كنيد.
  • به كودكان ميان وعده هاي سالم و مغذي بدهيد و از دادن ميان وعده هاي بي فايده مانند پفك و چيپس به كودك خودداري نماييد.
  • براي كودكتان كتاب بخوانيد.
  • در حضور او مطالعه كنيد.
  • براي او اسباب بازي هاي كمك آموزشي تهيه كنيد.
  • با كودك خود بازي كنيد. شركت در بازي هاي دسته جمعي ، مهارت هاي هوش اجتماعي كودك را افزايش مي دهد.
  • مطمئن شويد كودكتان خوب استراحت كرده است، خوابيدن دستكم ده ساعت در شبانه روز براي او لازم است.
  • هنگامي كه با كودكتان صحبت مي كنيد صداهاي اضافي مانند راديو و تلويزيون را خاموش كنيد و نور را در حد متوسط نگاه داريد.
  • درخواست هاي تكراري كودك را اجابت كنيد. تكرار ارتباط نورون ها را در مغز تقويت مي كند ؛ بنابراين اگر براي چندمين باز از شما مي خواهد كتابي را برايش بخوانيد ، بدون اصرار و پافشاري روي خواندن يك داستان ديگر ، آن را براي او بخوانيد.
  • وقتي كودك نوپاي شما به چيزي اشاره مي كند و نامش را مي پرسد در جوابش به او اطلاعات بيشتري بدهيد. به طور مثال : آن يك توپ است، يك توپ آبي با خط هاي قرمز.
  • در تربيت كودك انضباط همراه با محبت فراوان داشته باشيد.
  • هرگز به كودكتان نگوييد "تو چيزي نمي فهمي" زيرا اگر كودك آن را باور كند، حرف شما تحقق خواهد يافت.

تقویت هوش کودکان با خوراکیها


تقویت هوش کودکان با امگا3


امگا3 ماده‌ای است که در تقویت سلول‌های مغز و افزایش یادگیری و تمرکز تاثیر مثبت می‎گذارد. این ماده با تاثیر در انتقال بین سیگنال‌های بین سلول‌های مغز(میانجی های عصبی) نقش دارد. همچنین این ماده در تقویت ضریب هوشی و مشکلات رفتاری کودکان مانند بیش‌فعالی موثر است.


امگا3 ماده‌ای است که در آبزیان مخصوصا ماهی‌های چرب موجود است. مثل ماهی تن، ماهی آزاد، ماهی ساردین و ماهی قزل‌آلا. بعضی از روغن‌های گیاهی نیز به میزان کمتر دارای امگا3 هستند. به عنوان مثال روغن زیتون، روغن کانولا، روغن بذرکتان. همین طور دانه‌های مغذی مانند بادام، گردو، بادام زمینی، کنجد، تخم کتان و آووکادو نیز حاوی مقادیری از امگا3 هستند.

تقویت هوش کودکان با لسیتین


این ماده با تاثیر روی میانجه‌های عصبی در تقویت مغز و افزایش یادگیری و تمرکز نقش دارد. این ماده نوعی اسید چرب است که در تولید استیلکوئیل نقش دارد. این ماده در زرده تخم‌مرغ، ذرت، شیر، تخمه آفتاب‌گردان، جو، گندم، بادام زمینی و جو دوسر وجود دارد.

تقویت هوش کودکان با استیل کولین


ماده‌ای بسیار مهم برای افزایش قدرت حافظه است. تمام موادی که حاوی کولین باشند یا ترکیباتی داشته باشند که به استیل کولین یا کولین تبدیل شوند برای حافظه بسیار مفید هستند. این ماده برای مادران باردار نیز بسیار مفید است تا به تقویت هوش جنین آنها نیز کمک کند. مواد غذایی مانند کلم، کاهو و کره بادام‌زمینی حاوی این ماده هستند.

تقویت هوش کودکان با تخم مرغ


زرده تخم مرغ می تواند به تشکیل یک انتقال دهنده عصبی در مغز به نام استیل کولین کمک کند که این انتقال دهنده عصبی برای بهبود و تقویت حافظه کودکان مناسب است.


زردچوبه برای بهبود عملکرد مغز


زرد چوبه حاوی مقدار زیادی کورکین می باشد که باعث رشد سلول های مغزی ، بهبود عملکرد مغز و کاهش خطر آلزایمر در افراد کمک می کند و از بروز سکته مغزی جلوگیری می کند.


آووکادو برای رشد مغز


آووکادو دارای چربی های سالم می باشد که برای رشد مغز ضروری است.


تقویت هوش کودکان با ماست


چربی های ماست در رشد مغز کودک شما بسیار سودمند است و پروبیوتیک هاییی که در آن وجود دارد برای بهبود روحیه کودکتان مفید واقع می شود.


سیب برای تقویت حافظه کودک


سیب حاوی آنتی اکسیدانی به نام کوئرستین می باشد که برای تقویت حافظه بسیار مناسب است.

رشد هوش کودک


تقویت هوش کودکان با سبزیجات


سبزیجات آنتی اکسیدان های قوی و مفیدی برای بدن دارند که می تواند در هوش تمرکز و عملکرد بهتر عصبی کمک کند و آنها را تقویت کند.


بادام برای ترمیم سلول مغزی


بادام حاوی پروتئین و چربی مفید می باشد که باعث ترمیم سلول های مغزی می شود.


عسل مناسب برای یادگیری


عسل داری خواص زیادی می باشد که یکی از خواص آن کاهش استرس و ایجاد تمرکز بیشتر برای یادگیری است.


گردو برای تقویت حافظه


گردو غنی از امگا 3 و ویتامین E می باشد که برای حافظه و تقویت آن مناسب است.


تقویت هوش کودکان با جو دوسر


جو دوسر با توانایی حفظ آرتریت می تواند کلسترول بد خون شما را از بین ببرد که به نوبه خود حافظه را بهبود می بخشد.


روغن زیتون برای بهبود حافظه


پخت و پز با روغن زیتون می تواند حافظه را بهبود ببخشد.

ویتامین‌های گروه B


نگه‌داری سلول عصبی و حافظه نقش دارد در غلات کامل، جوانه گندم، مخمر آبجو و جگر موجود هستند. غلات کامل بر خلاف قند ساده عمل می‌کنند آنها آرام آرام قند خون را بالا می‌برند و باعث می‌شوند حافظه عملکرد بهتری داشته باشد.

هوش کودک

آنتی‌اکسیدان‌ها


آنتی اکسیدان‌ها باعث می‌شوند رادیکال‌های آزاد که از مواد غذایی آزاد شده نتوانند به سلول‌های عصبی آسیب برسانند. این ماده عملکرد واسطه‌های شیمیایی را مختل می‎کنند. آنتی اکسیدان‌ها علیه رادیکال‌های آزاد عمل کرده وآنها را خنثی می‌کنند. همچنین باعث خونرسانی بهتر به مغز می‌شود که باعث بهبود عملکردهای سلول‌های عصبی و افزایش توانایی هوش می‌شود. ویتامین‌های ث، ای، سبزیجات برگ سبز، گوجه فرنگی و شکلات تلخ از منابع آنتی اکسیدان هستند.

آهن


غذاهای سرشار از آهن نیز به بهبود عملکرد ذهن کمک می‌کنند. اغلب کودکان دچار کمبود آهن هستند. وقتی آهن در بدن کم باشد سطح عملکرد ذهن آنها پایین می‌آید و زود خسته می‌شوند. گوشت قرمز بدون چربی، حبوبات، غلات کامل و میوه‌های خشک سرشار از آهن هستند که باعث می‌شوند سطح هوشیاری و انرژی افزایش پیدا کنند. این مواد خصوصا حبوبات به افزایش گلوکز خون کمک می‌کنند که سوخت اصلی مغز هستند.

تقویت هوش کودکان با میوه‌ها

  • اغلب میوه‌ها به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک می‌کنند. به بعضی از مهمترین میوه‌ها و مواد مغذی آنها اشاره می‌کنیم:
  • سیب: این میوه حاوی فسفر است که تقویت کننده اعصاب و مغز است.
  • انگور: فسفات موجود در انگور باعث افزایش هوش و حافظه می‌شود و ذهن را فعال می‌کند.
  • انار: مقوی روح و ذهن و تقویت کننده حافظه است.
  • انجیر: حاوی کلسیم و فسفر و تقویت‌کننده مغز و اعصاب است.
  • انبه: بهبود گردش خون و خونرسانی به مغز و افزایش حافظه.
  • توت: حاوی ماده‌ای به نام آنتوسیانین است که به سلول‌های عصبی برای پاسخگویی و تسریع کنش‌های عصبی کمک می‌کند.
  • سویا: کلسترول بد را کاهش می‌دهد، رادیکال‎های آزاد را خنثی می‎کند و به خاطر ترکیبات فیتواستروژنی که دارد باعث تقویت حافظه می‌شود.
  • اسفناج: به خاطر دارا بودن اسیدفولیک باعث افزایش حافظه می‌شود. اسفناج همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامی‌های ث و آ است.

divider

بیشتر بخوانید:

حساسیت دارویی در کودکان و راههای پیشگیری از آن

۱۳ درمان خانگی بی اشتهایی کودکان

حساسیت پوستی کودکان را بیشتر بشناسید!

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits