دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تقویت کبد و تاثیرات شگفت انگیز آن بر سلامتی
9
زمان مطالعه: 14 دقیقه
تقویت کبد برای عملکرد این عضو مهم بدن بسیار ضروری است زیرا عملکرد نادرست کبد منجر به تضعیف سیستم ایمنی و بیماری می شود


نسخه ای ساده برای تقویت کبد


تقویت کبد برای عملکرد این عضو مهم بدن بسیار ضروری است. کبد بزرگترین اندام داخلی بدن انسان و یکی از مهم‌ترین اعضاء محسوب می شود و سلامت آن به نوعی با سلامت کلی بدن انسان گره خورده است. اگر کبد عملکرد درست خود را ارائه نکند، این شرایط می تواند به تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان منجر شده و مشکلات سلامت بسیاری را موجب شود.


کبد سالم تمام سموم را از بین می برد، هورمون ها را تجزیه می کند، به گوارش چربی ها کمک می کند و بسیاری موارد دیگر. مصرف الکل تنها عادتی نیست که می تواند به کبد آسیب برساند. قرار گرفتن در معرض مواد شمیایی، استفاده بیش از حد از دارو و مصرف نرمتنان صدفدار نپخته نیز می توانند موجب آسیب دیدگی کبد شوند. تقویت کبد با تغذیه سالم یکی از راه هایی است که به حفظ سلامت عمومی بدن کمک می کند.


تقویت کبد با مواد غذایی

تقویت کبد با سیر

سیر به کبد کمک می‌کند تا آنزیم‌های مورد نیاز برای سم زدایی را فعال کند. به علاوه سیر دارای سطح بالایی از آلیسین طبیعی و سلنیوم است که به عمل پاکسازی کبد کمک می‌کنند. برای مثال آلیسین شامل آنتی اکسیدان، آنتی بیوتیک و ضد قارچ است در حالی سلنیوم عمل آنتی اکسیدان‌ها را افزایش می‌دهد. هم‌چنین سیر حاوی آرژنین نیز هست که باعث قوی‌تر شدن کبد می‌شود.

تقویت کبد با قهوه

قهوه دارای خواصی است که احتمال بیماری‌های کبدی را کاهش می‌دهد. محققان هنوز دلیل آن را به طور واضح نمی‌دانند. مطالعه نشان داده است که به نظر می‌رسد نوشیدن دو فنجان قهوه در روز احتمال ابتلا به بیماری‌ها را ۴۴ درصد کاهش می‌دهد. با وجود اثرات مثبت آن بر روی کبد پژوهشگران اصرار دارند که قهوه به تنهایی اثرات نوشیدن سنگین را خنثی نمی‌کند.

تقویت کبد با آووکادو

علاوه بر دلایل دیگر برای خوردن آوکادو پژوهشگران این ابر میوه را به دلیل اثرات مفید آن بر کبد پیشنهاد می‌کنند. اثرات آن به دلیل وجود آنتی اکسیدانی به نام گلوتامین است که مسئول فیلتر کردن مواد مضر از کبد و حفاطت از سلول‌های کبدی را برعهده دارد.

تقویت کبد با گریپ فروت

گریپ فروت نه تنها یک میوه خوشمزه است بلکه از آسیب کبد نیز جلوگیری می‌کند. سطح بالای ویتامین C. و خواص آنتی اکسیدانی گریپ فروت به دفع سموم از بدن کمک می‌کند و جلوی آسیب رسیدن به آن را می‌گیرد. یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ مشخص کرد که عصاره گریپ فروت دارای ماده‌ای به نام Naringenin است که می‌تواند موادشیمیایی مسئول اکسیداسیون اسیدچرب را فعال کند. در یک مدت طولانی این ممکن است از بیماری کبد چرب جلوگیری کند.

تقویت کبد


تقویت کبد با تمشک آبی و زغال‌اخته


تمشک آبی و زغال‌اخته هر دو حاوی آنتوسیانین هستند. آنتی‌اکسیدان‌هایی که به این میوه‌ها رنگ خاص خود را می‌دهند. به‌علاوه این آنتی‌اکسیدان‌ها فواید زیادی هم برای سلامتی دارند.

چندین تحقیق روی حیوانات نشان داده‌اند تمشک آبی و زغال‌اخته، یا آب یا عصاره‌ی آن می‌تواند به سلامت کبد کمک کند. خوردن این میوه‌ها برای ۳ تا ۴ هفته از کبد در برابر آسیب محافظت می‌کند. به‌علاوه تمشک آبی عکس‌العمل سیستم ایمنی و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان را افزایش می‌دهد. یک آزمایش دیگر به این نتیجه رسیده که آنتی‌اکسیدان‌هایی که در تمشک‌ها دیده‌ می‌شوند ایجاد زخم‌های فیبروز کبد را آهسته‌تر می‌کنند. این مواد ایجاد بافت التیامی در کبد موش‌ها را کند می‌کند.

تقویت کبد انگور

انواع انگور مخصوصا انگور قرمز و بنفش،‌ مواد مغذی مفید زیادی دارند. یکی از شناخته‌شده‌ترین این مواد رستراترول است. این ماده فواید زیادی برای سلامتی دارد.


تحقیقات زیادی روی حیوانات انجام شده‌اند که نشان می‌دهند انگور و آب انگور می‌تواند برای کبد مفید باشد. تحقیقات نشان می‌دهند انگور فواید زیادی دارد. این فواید شامل کم شدن التهاب، جلوگیری از آسیب و افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شوند.تحقیق کوچکی روی انسان‌های مبتلا به کبد چرب غیرالکلی انجام شد. این تحقیق نشان داد استفاده از عصاره‌ی دانه‌ی انگور برای سه ماه عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. تحقیقاتی که روی انسان‌ها و حیوانات انجام شده‌اند، نشان می‌‌دهند عصاره‌ی دانه انگور می‌تواند از آسیب به کبد جلوگیری کند. این ماده همچنین آنتی‌اکسیدان‌ها را افزایش می‌دهد و تورم را کم می‌کند.


تقویت کبد آب لبو


آب لبو سرشار از نیترات‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام بتالین است. منطقی است که فکر کنیم خوردن خود لبو هم می‌تواند همین تأثیر را روی سلامتی داشته باشد. اما بیشتر آزمایش‌ها از آب لبو استفاده کرده‌اند. می‌تواند خودتان آب لبو را بگیرید. یا آن را آماده از بازار تهیه کنید . این تحقیقات نشان می‌دهند آب لبو اکسایش و تورم کبد را کاهش می‌دهد. همچنین آنزیم‌های سم‌زدای طبیعی در کبد را افزایش می‌دهد.


تقویت کبد با سبزیجات خانواده کلم


سبزیجات صلیبی مانند بروکلی و کلم بروکسل می‌توانند آنزیم‌های سم‌زدای طبیعی کبد را افزایش بدهند. این سبزیجات از کبد در برابر آسیب محافظت می‌کنند و سطح آنزیم‌های کبد را در خون بهبود می‌بخشند.


تقویت کبد با روغن زیتون


روغن زیتون یکی از روغن‌های سالم است. این روغن فواید زیادی برای سلامتی دارد، مثلا تأثیرات مثبت روی قلب و سوخت‌وساز. اما روغن زیتون تأثیرات مثبتی هم روی کبد می‌گذارد. تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون سطح چربی و آنزیم‌های کبد را بهبود می‌بخشد. چندین تحقیق دیگر هم انجام شده‌اند که به نتایج مشابه رسیده‌اند. این‌که استفاده از روغن زیتون در انسان‌ها باعث تجمع کمتر چربی در کبد می‌شود. این روغن همچنین حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و سطح آنزیم‌های کبد را بهتر می‌کند.


تجمع چربی در کبد بخشی از اولین مراحل بیماری کبد است. روغن زیتون تاثیرات مثبتی روی چربی کبد و سایر جنبه‌های سلامتی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید رژیم غذایی سالمی داشته باشید، باید آن را بخشی ارزشمندی از غذای خود کنید.

تقویت کبد با لیمو

هیچ فهرست مواد غذایی تقویت کننده کبد بدون لیمو تکمیل نمی شود. لیمو توانایی کبد برای متابولیز گلیکوژن - یک منبع انرژی برای بسیاری از عملکردهای بدن را تقویت می کند. پژوهشی که در نشریه Toxicology Letters منتشر شد، نشان داد که ترکیبات بسیاری در لیموها وجود دارند که متابولیز گلیکوژن را در کبد بهبود می بخشند.

سیر


تقویت کبد با جو دوسر


پژوهش منتشر شده در نشریه پزشکی غذاهای گیاهی برای انسان نشان داد که مصرف منظم جو دوسر سلامت کبد را تقویت می کند.همچنین، این مطالعه نشان داد که جو دوسر چربی شکمی و چاقی کلی را در شرکت کنندگان کاهش داده است و زمانی که بدانیم که کبد نقش مهمی در گوارش چربی و سوخت و ساز ایفا می کند، این شرایط چندان جای شگفتی نخواهد داشت.


تقویت کبد با ماست


زمانی که درباره ماست صحبت می کنیم، بیشتر سلامت گوارش مد نظر قرار می گیرد، اما پژوهشی که در نشریه پزشکی Food and Function منتشر شد، نشان داد که می توان ماست را به عنوان محصولی مفید برای سلامت کبد نیز در نظر گرفت. مصرف ماست حاوی باکتری زنده لاکتوباسیلوس پاراکازئی کاهش تری گلیسیرید و کبد چرب را نشان داد.


تقویت کبد با روغن نارگیل


مطالعه ای جدید که در نشریه علوم غذا و کشاورزی منتشر شد، نشان داد که مصرف روغن نارگیل بکر می تواند به بهبود علائم و نشانه های بیماری کبد چرب کمک کند.کبد چرب اغلب با چربی شکمی، سندرم متابولیک و چاقی مرتبط است که هر سه مورد در بیماری قلبی نقش دارند. به جای استفاده از روغن های پخت و پز می توانید از روغن نارگیل استفاده کنید، اما درجه حرارت را باید زیر 325 درجه فارنهایت (113 درجه سلسیوس) نگه دارید تا از دود کردن و تغییر ماهیت این ماده جلوگیری شود.


تقویت کبد با قاصدک


مقداری پودر ریشه قاصدک بوداده را به اسموتی شکلاتی خود اضافه کنید تا نه تنها طعم آن را بهبود ببخشد، بلکه به تقویت شرایط کبد نیز کمک کند. ریشه قاصدک عملکرد کبد را تقویت می کند و نرخ سوخت و ساز را افزایش می دهد.مقداری از این محصول را می توانید به همراه یک فنجان شیر بادام، یک مشت بادام هندی و مقداری یخ نیز در یک دستگاه مخلوط کن ترکیب کرده و از نوشیدنی حاصل لذت ببرید.

تقویت کبد با کنگر فرنگی

کنگر فرنگی می تواند از سمیت کبد پیشگیری کند و اثرات مصرف الکل و غذاهای فرآوری شده را کاهش دهد. به لطف سینارین و سیلیمارین، مواد مغذی گیاهی که به تولید صفرا کمک می کنند و از سلول های کبد محافظت می کنند، در حقیقت کنگر فرنگی عملکردی فراتر از پاکسازی کبد ارائه می کند. پژوهش ها نشان داده اند که این گیاه دارویی می تواند سطوح کلسترول را طی 12 هفته به میزان 4.2 درصد کاهش دهد.

تقویت کبد با ریشه بابا آدم


این گیاه دارویی شهرت خود را به واسطه توانایی در پالایش خون کسب کرده است. پژوهش ها نشان داده اند که ریشه بابا آدم حاوی موادی است که فلزات سنگین موجود در خون را از بین می برند. فواید سلامت این گیاه دارویی به همین جا ختم نمی شود و می تواند تولید صفرا را تحریک کرده، در شرایطی که به بازسازی سلول های آسیب دیده کبد نیز کمک می کند.

سبزیجات


تقویت کبد با سیب و سبزیجات برگ


سبزیجات برگ دار با تحریک جریان صفرا و پکتین موجود در سیب با حذف سموم از دستگاه گوارش به سلامت کبد کمک می کنند. از طرفی، نوشیدن ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب روزانه برای سالم نگه داشتن کبد و پاکسازی آن از سموم موثر است.


تقویت کبد با خار مریم


یکی از راههای تقویت کبد با داروهای گیاهی استفاده از خار مریم است. این گیاه به عنوان یک مکمل شناخته شده است که می تواند از آسیب کبدی جلوگیری کند، در مدیریت بیماری های مزمن کبد مؤثر است و کبد را از مواد شیمیایی سمی، الکل، داروها و شیمی درمانی محافظت می کند. این امر ناشی از ترکیبات شیمیایی فعال در این گیاه است که در مجموع سیلی مارین نامیده می شود. سیلی مارین این توانایی را دارد تا رشد سلول های کبدی را تحریک کند و آن ها را جایگزین سلول های آسیب دیده کند. هم چنین می تواند با عمل کردن به عنوان یک آنتی اکسیدان از آسیب در برابر رادیکال های آزاد جلوگیری کند. خار مریم عملکرد طبیعی کبد را حفظ می کند. این گیاه تقریبا در درمان هر نوع بیماری کبدی مؤثر است از جمله: سیروز کبدی، هپاتیت، نکروز یا فساد کبد و آسیب کبدی که ناشی از مصرف داروها یا سوء استعمال الکل است.

تقویت کبد با ادویه ها


تقویت کبد با زردچوبه


زردچوبه دارای خواص ضد عفونی کنندگی بوده و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. این ادویه می تواند سلامت کبد را بطور قابل توجهی بهبود بخشد. زردچوبه ضد ویروس بوده و مانع از تکثیر ویروس های هپاتیت B و C می شود.

  • شما می توانید ½ قاشق چایخوری زردچوبه را با شیر مخلوط کرده و هر روز آن را بنوشید.
  • نصف یک قاشق چایخوری زردچوبه را با ۱ قاشق مرباخوری عسل مخلوط کرده و هر روز آن را مصرف کنید.


تقویت کبد با بذر کتان


کبد هورمون هایی را که در جریان گردش خون وجود دارند پاکسازی کرده و این باعث می شود فشار کبد بالا برود. دانه کتان مانع از حرکت هورمون در گردش خون شده و فشار روی کبد را کاهش می دهد. استفاده از بذر کتان خرد شده بر روی نان یا سالاد یا مصرف آن همراه با غلات و حبوبات به عملکرد کبد کمک می کند.

خوراکیهای غیرمفید برای کبد

الكل

الكل يكي از پنج ماده مخرب و آسيب رسان كبد محسوب مي شود. زماني كه الكل وارد بدن مي شود كبد مجبور مي شود براي مقابله و از بين بردن ميزان زيادي توكسين توليد شده از طريق مصرف الكل تلاش زيادي بكند. مصرف زياد الكل باعث مي شود كبد به زحمت زيادي بيفتد و طولي نمي كشد كه اين عضو حياتي كارايي خود را از دست مي دهد.

آرد سفيد

آرد سفيد يا همان آرد بدون سبوس نيز معمولاً يكي از عوامل تشكيل سنگ كليه محسوب شده و در عين حال باعث ابتلا به بيماري سيروز كبدي مي شود. اگر هر روز از نان هايي استفاده مي كنيد كه از آرد سفيد بدون سبوس تهيه مي شوند بايد بدانيد كه كبدتان دچار مشكل مي شود.

برنج سفيد، نمك و قند تصفيه شده

همه محصولات غذايي فراوري و تصفيه شده مانند برنج سفيد، نمك تصفيه شده و قند سفيد مي توانند به كبد آسيب برسانند. سعي كنيد برنج قهوه اي، شكر قهوه اي يا عسل و همچنين نمك دريايي را جايگزين اين مواد غذايي بكنيد. تا جايي كه مي توانيد مصرف نمك را كاهش دهيد. گوشت هاي دودي نيز مي توانند عاملي براي آسيب رساندن به كبد شوند. براي اينكه طعم مواد غذايي تان را بهتر كنيد از آب ليموترش استفاده كنيد چون هم به غذا طعم بهتري مي دهد و هم باعث تميز شدن كبد مي شود.

مواد غذايي سرخ كردني

تا جايي كه مي توانيد مصرف مواد غذايي سرخ كردني، گوشت هاي چرب، گوشت هايي با پوست يا چربي و مواد غذايي نيمه پخته شده را محدود كنيد. از اين گذشته توصيه مي كنيم از مصرف مواد غذايي حاوي رنگ هاي خوراكي و شيرين كننده هاي مصنوعي بپرهيزيد.

سلامت کبد

مهمترين عواملي كه به كبد آسيب مي رسانند

۱. دير خوابيدن در شب و دير بيدار شدن در صبح
۲. ادرار نكردن هنگام بيدار شدن از خواب
۳. زياد غذا خوردن
۴. با عجله صبحانه خوردن
۵. مصرف بيش از حد داروها
۶. مصرف بيش از اندازه رنگ هاي مصنوعي موجود در مواد غذايي (مثل آدامس هاي رنگي، پاستيل و...)، قندهاي مصنوعي، ادويه ها و به طور كلي استفاده از خوراكي هايي كه موجب از دست رفتن مواد مغذي مفيد از بدن مي شود.
۷. مصرف نامناسب روغن. (بهتر است مصرف روغن را در غذاهاي خود كاهش دهيد، حتي روغن هايي كه جزو بهترين روغن ها شناخته شده اند، مثل روغن زيتون)
۸. غذاهاي آماده و سرخ شده را كمتر مصرف كنيد (مصرف سبزيجات و ميوه هاي خام مفيد است)

دانستني هاي مفيد برای تقویت کبد

جايگزيني گوشت با سويا، جايگزيني شام با سالادي شامل هويج، كلم، كاهو، ترب، تربچه، سركه سيب، آبغوره، پرهيز ار آب خوردن بين غذا، استفاده بيشتر از سير، پياز، سبزيجات تازه، ليموترش و سيب در رژيم غذايي روزانه بسيار مفيد است.

  • زنجبيل و زردچوبه تاثير مفيدي بر روند بهبود كبد چرب دارند.
  • مصرف مقطعي و كوتاه مدت ويتامين E مي تواند مفيد باشد.
  • مصرف روزانه يك ليوان سركه انگبين تاثيرات شفابخشي در درمان كبد چرب دارد و عرق كاسني، عرق خارشتر، عرق بيد و عرق شاتره نيز مفيد است.
  • نوشيدن دم كرده گل مريم نيز اثربخش است.
  • مصرف چند روز متوالي شربت يا مرباي آلبالو و گيلاس داروي نارسايي كبد است.

divider

بیشتر بخوانید:

عوارض کبد چرب و درمان سریع آن با چند راهکار ساده

درمان حیرت انگیز کبد چرب با عرقیجات گیاهی

مزایای باورنکردنی قرص لیور (انبر باریس) برای تقویت کبد

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.1 از 5 (9 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits