دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تقویت کلیه با این راهکارهای ساده خانگی
3
زمان مطالعه: 8 دقیقه
تقویت کلیه با زالزالک ؛ این گیاه فوق العاده برای کاهش احتباس آب اضافی و حمایت از عملکرد کلیه‌ها بهترین انتخاب است.


تقویت کلیه با خوراکی ها


تقویت کلیه برای سلامت کل بدن ضروری است. کلیه از مهم‌ترین و حساس‌ترین اعضای بدن است. اگر می‌خواهید کلیه‌هایتان سالم بماند باید تغذیه مناسبی داشته باشید. متاسفانه اکثر مردم اهمیت کلیه ها را فراموش می‌کنند و یادشان می رود که مراقبت از سلامت آن ها بسیار مهم است. باید بدانید که بیشتر بیماری ها به دلیل مشکلات موجود در دستگاه ادراری به ویژه مشکل در سلامت کلیه ها بروز می‌کنند؛ چون عمل دفع مواد زاید از بدن از اهمیت بالایی برخوردار است.


اگر می‌خواهید سلامتی کلیه‌های خود را بالا ببرید، سعی کنید میزان مصرف میوه و سبزی را افزایش دهید. بیشتر میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ها و موادمعدنی هستند که می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و شما را از آسیب‌های کلیوی ناشی از عفونت‌ها، سموم‌، ویروس‌ها و بیماری‌ها محافظت کنند، از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنند و از التهاب کلیه‌ها ممانعت به‌عمل آورند. میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان شامل تمشک، فلفل دلمه‌ای، گریپ فروت، اسفناج، کلم برگ، توت‌فرنگی، پرتقال و گوجه‌فرنگی است.


اگر کلیه‌های شما آسیب‌دیده یا بیماری کلیوی دارید، میزان پتاسیم بدن خود را برای اطمینان از سطح مطلوب سالم‌تر کنترل کنید. برای سلامت کلیه ها هر روز به میزان کافی آب بنوشید، این میزان تقریبا 1400 میلی‌لیتر است و باید در بدن ادرار بی‌رنگ یا زردکم رنگ تولید شود. از جمله خوارکی‌ها می‌توان به چای، سوپ‌ها، سیب، انگور، کاهو، کرفس و گوجه‌فرنگی اشاره کرد.


خوردن 100 گرم ماهی روغنی پخته یا کباب‌شده دو بار در هفته می‌تواند به سلامت کلیه‌ها کمک کند. اگر می‌خواهید سلامت کلیه‌های خود را افزایش دهید، سعی کنید به وعده غذایی روزانه خود مقدار محدودی گوشت اضافه کنید. گوشت کمک می‌کند بدن شما عضله‌سازی کند، بافت‌ها را ترمیم نماید و با عفونت‌ها مقابله کند. اگر بیماری کلیوی دارید با یک متخصص تغذیه در مورد میزان پروتئین مناسب و مورد نیاز بدن خود مشورت کنید.

کلیه ها


تقویت کلیه با روشهای خانگی


تقویت کلیه با گلپر


این گیاه مفید علاوه بر کاهش نفخ برای کاهش ناراحتی‌های هورمونی نیز بسیار سودمند است. این گیاه باعث تسکین نفخ و افزایش ادرار شده بخصوص در زنانی که در دوره عادت ماهیانه دچار این عارضه‌ها می‌شوند. بطرز شگفت انگیزی این گیاه برای عملکرد صحیح کلیه در مردان مفید است، همچنین باعث ترشح هورمون بیشتر در آقایان شده و سلامت جنسی آنان را بهبود می‌بخشد. زنان باردار و شیر دهنده با مشورت پزشک مصرف کنند.

تقویت کلیه با زالزالک


این گیاه فوق العاده برای کاهش احتباس آب اضافی و حمایت از عملکرد کلیه‌ها بهترین انتخاب است. برای هزاران سال، مردم نپال و تبت از زالزالک به عنوان یک گیاه مهم و مفید در بهبود عملکرد کلیه ها و بینایی استفاده می‌کنند. همچنین برای داشتن یک خواب آرام می‌توانید آن را در چایتان ریخته و میل کنید، افرادی که قند خون پایینی دارند از مقدار کم این گیاه استفاده نمایند.

تقویت کلیه با جینسنگ


انرژی زا، ارزش غذایی بالا، محافظ کلیه‌ها و حفظ شرایط سالم بدن همگی در این گیاه خلاصه می‌شود. به گفته سازمان بهداشت جهانی جینسنگ سرشار از مزایای بالقوه برای سلامت بدن بدون حتی یک عارضه جانبی است. این ریشه خارق العاده به تنظیم جریان خون، کنترل سطح قندخون، تمرکز اعصاب، افزایش حافظه و از همه مهم تر بهبود در سیستم گوارش و کلیه‌ها کمک شایانی می‌کند. توصیه می‌شود افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از این گیاه استفاده کنند.

جینسینگ

تقویت کلیه با قاصدک


برای کسانی که به دنبال گیاهی موثر برای کاهش احتباس آب اضافی بدنشان هستند و علاوه بر آن می‌خواهند گیاه مورد نظر دارای مواد معدنی فراوان باشد گیاه قاصدک یکی از کارامدترین گیاهان در این زمینه است. قاصدک یک گیاه موثر برای عملکرد صحیح سیستم گوارش و کلیه ها است. مطالعات نشان داده است افرادی که هنگام بیدار شدن دچار پف می‌شوند این گیاه سریع پف آنان را کاهش می‌دهد علاوه بر آن برای کاهش قند خون بالا بسیار مفید است.


تقویت کلیه با گل گاو زبان


طبیعت گل گاوزبان سرد است و به‌عنوان تصفیه‌کننده خون استفاده می‌شود. آرام‌کننده اعصاب است، عرق‎آور و ادرارآور است. کلیه‎ها را تقویت می‎کند و برای درمان بی‏اختیاری دفع ادرار در کودکان مفید است. برگ‎های گل گاوزبان را پخته و مانند اسفناج استفاده کنید. منیزیم موجود در گل گاوزبان خاصیت ضدسرطانی دارد و با داشتن آلکایوییدها می‎تواند ضدحساسیت و ضد رماتیسم و التهاب باشد. مصرف این گیاه دارویی برای زنان باردار و کودکان مفید است و از برگ‎های گل گاوزبان به دلیل داشتن ویتامین C در برخی از کشورها به‌عنوان سالاد استفاده می‌کنند.


تقویت کلیه با لیمو ترش


لیموترش یکی از بهترین درمان‌های طبیعی موجود است. احتمالاً شما نیز از فواید نوشیدن آب حاوی لیموترش (به‌صورت ناشتا) زیاد شنیده‌اید. اما آیا می‌دانید که لیموترش برای مراقبت از کبد و کلیه‌هایتان نیز مفید است؟ باید بدانید که لیموترش تصفیه‌کننده‌ی طبیعی بدن است و با هر عامل عفونت‌زایی مقابله می‌کند. اگر دچار کبد چرب شده‌اید به این میوه‌ی ترش اعتماد کنید. لیموترش سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که باعث تقویت کلیه‌ها و کبد می‌شوند. علاوه بر این لیموترش می‌تواند به تجزیه‌ی مواد غذایی در معده کمک کرده و به این ترتیب به هضم راحت غذا نیز کمک کند.

تقویت کلیه با ویتامین ها


مراقب باشید بدنتان دچار کمبود ویتامین نشود، زیرا کمبود ویتامین‌ها بر فشار خون بالا، سنگ کلیه، التهاب کلیوی، عفونت‌های دستگاه ادراری بر عملکرد کلیه تاثیر می‌گذارند. انواع ویتامین‌ها می‌توانند سلامتی کلیه‌های شما را بازیابی کنند و عملکرد آنها را بهبود بخشند.


ویتامینD نوعی ویتامین محلول در چربی است که عملکرد کلیه‌ها را بهبود می‌بخشد، مواد زاید و سموم را از کلیه‌ها دفع می‌کند. آسیب‌های کلیوی را ترمیم می‌نماید، خطر ابتلا به بیماری کلیوی را کاهش می‌دهد و به جذب کلسیم غذاها کمک می‌کند. غذاهایی که ویتامین D دارند عبارتند از: تخم‌مرغ، غلات غنی شده، ماست غنی‌شده، آب پـــرتقال غنی شده، شیر، ماهی و جگر گوساله.


ویتامین C سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و از کلیه‌ها در برابر هر آسیبی محافظت می‌نماید. ویتامین C آسیب کلیوی را نیز ترمیم می‌کند، عملکرد کلیه را بهبود می‌بخشد، میزان پروتئین موجود در ادرار را که یک علامت شایع آسیب کلیوی است کاهش می‌دهد، غذاهایی که ویتامین C دارند عبارتند از توت‌فرنگی، گوجه‌فرنگی، تمشک، گیلاس، فلفل‌سبز شیرین، پرتقال و اسفناج.

دمنوش


نقش تغذیه در سلامتی کلیه ها


از بیماری‌های کلیه می‌توان به سنگ کلیه، کیست کلیه، تنبلی کلیه‌ها، فشار خون، عفونت مجاری ادراری، تومورهای کلیه و نفریت (التهاب کلیه‌ها) اشاره کرد. تغذیه صحیح و مصرف مواد معدنی و مایعات سالم تأثیر به سزایی در سلامتی کلیه‌ها دارد.مصرف نمک، غذاها و مایعات ناسالم و همچنین استفاده خودسرانه از داروهای شیمیایی نیز می‌تواند سلامت کلیه‌ها را به خطر بیندازد.


مواد غذایی مفید برای کلیه‌ها


از جمله مواد غذایی مفید برای کلیه‌ها می‌توان به آب سالم، به ویژه آب چشمه اشاره کرد، بنابراین افراد وقتی به مکانی می‌روند که مشکوک به آلوده بودن آب هستند، باید چند قطره لیموترش یا سرکه به آب اضافه کنند تا ضدعفونی شود.


سیب درختی، کاهو، خیار، مغز بادام، لیموترش تازه، روغن زیتون بودار، انجیر، برگه زردآلو، جوانه گندم، عسل، سیاه دانه، عرق خارشتر، خارخاسک، کرفس و سبزیجات تازه نیز از جمله مواد غذایی مفید برای کلیه‌ها هستند.


موادغذایی مضر برای کلیه‌ها


نوشیدن چای سیاه پررنگ برای سلامتی کلیه‌ها بسیار مضر است، زیرا مصرف چای سیاه پررنگ موجب می‌شود که سلول‌های اپی تلیال کلیه بیش از حد تحریک شوند. در نتیجه ادرار افزایش پیدا می‌کند و با ازدیاد ادرار املاح و موادمعدنی مفید بدن نیز از طریق ادرار دفع می‌شوند.


از دیگر موادغذایی مضر برای کلیه‌ها می‌توان به مصرف بیش از حد موادغذایی سرخ‌کردنی، غذاهای ساندویچی، ادویه‌جات تند، نمک زیاد، آب یخ، ترشیجات، نان خامه‌ای، شیرینی‌های قنادی، رب صنعتی، موادغذایی کنسرو شده و انواع سس‌های تند اشاره کرد. استعمال سیگار و مشروبات الکلی نیز سبب به خطر افتادن سلامتی کلیه‌ها می‌شود؛ افراد باید توجه داشته باشند که نوشیدن آب یخ به خصوص زمانی که فرد بر اثر فعالیت زیاد عرق کرده، بسیار مضر است.

divider

بیشتر بخوانید:

راهکارهای خانگی برای پیشگیری از نارسایی کلیه

علت درد کلیه و راهکارهایی برای درمان آن

معرفی محلول خوراکی اورتیکا جهت دفع سنگ کلیه

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits