دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
تقویت پانکراس با گیاهان دارویی خاص!
33
زمان مطالعه: 9 دقیقه
تقویت پانکراس یا لوزالمعده یکی از کارهایی است که می تواند به بهبود وضعیت گوارش شما کمک کند.


راهکارهایی برای تقویت پانکراس


تقویت پانکراس یا لوزالمعده یکی از کارهایی است که می تواند به بهبود وضعیت گوارش شما کمک کند. پانکراس یکی از اعضاء گوارش بدن است که آنزیم هایی برای گوارش چربی و پروتئین تولید کرده و با تولید انسولین سطح قند خون را کنترل می کند. خیلی از مردم از مشکلات پانکراس مانند پانکراتیت یا التهاب پانکراس یا سرطان لوزالمعده اطلاعات زیادی ندارند. به همین دلیل در خصوص نقش مهم و اساسی این عضو کوچک در گوارش غذا و بخصوص در تجزیه و تبدیل مواد غذایی به مواد مغذی سلول های بدن و تأمین انرژی آن ها اطلاعات کافی وجود ندارد.


لوزالمعده غده ی پهن و لوله ای شکل اسفنجی بوده و طول آن 15 سانتی متر است. این عضو در قسمت فوقانی شکم و پشت معده واقع شده است و با ترشح آنزیم ها به هضم پروتئین، چربی و کربوهیدرات ها کمک مهمی می کند.


لوزالمعده، زیر معده قرار دارد و با حفظ قندخون به سلامت بدن کمک می کند. هنگامی که قندخون افزایش پیدا می کند، به رگ های خونی آسیب می رساند. به همین دلیل است که مشکلات پانکراس اغلب به دیابت نوع یک یا دو منجر می شود. از طرفی پانکراس با مصرف غذاهای ناسالم به آسانی آسیب می بیند؛ با این حال برخی مواد غذایی وجود دارد که در بهبود عملکرد پانکراس نقش دارد.نتایج بررسی های علمی نشان می دهد که برنامه غذایی غنی از میوه و سبزی، بروز سرطان پانکراس را کاهش می دهد.

مشکلات پانکراس


تقویت پانکراس با مواد خوراکی


تاثیر کلم بروکلی بر تقویت پانکراس


کلم بروکلی که یکی از سالم ترین گیاهان به حساب می آید، غنی از آنتی اکسیدان و ماده ای به نام سولفورافین است. کلم بروکلی کلسترول، مقاومت بدن به انسولین و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. هر یک از این ۳عامل باعث آسیب دیدگی پانکراس می شود. بررسی دیگری که در سال ۲۰۱۲ انجام گرفت، ثابت می کند که مکمل های کلم بروکلی به طور چشمگیری میزان تراکم انسولین در خون بیماران مبتلا به دیابت را کاهش می دهد.


تاثیر گیلاس بر تقویت پانکراس


برخلاف این تصور که مصرف میوه میزان قندخون را افزایش می دهد و برای مبتلایان به دیابت مضر است، مصرف میوه به ویژه گیلاس خطر دیابت نوع۲ را کاهش می دهد. علت این امر، خاصیت ضدالتهابی است که آسیب های عروقی لوزالمعده بر اثر دیابت را کاهش می دهد.


تاثیر سیر بر تقویت پانکراس


سیر نه تنها برای سلامت قلب و عروق مفید است بلکه ضدفشار خون بالا و کاهش دهنده چربی است. این دو خاصیت کنترل گلیسمی و سلامت لوزالمعده را بهبود می دهد. نتایج تحقیق سال ۲۰۱۳ نشان می دهد که سیر، میزان قندخون ناشتا را متعادل می کند.


تاثیر سوپ گوجه فرنگی بر تقویت پانکراس


یکی از بهترین راه های پیشگیری از بروز سرطان لوزالمعده، مصرف میوه و سبزی است. گوجه فرنگی نیز غنی از لیکوپن است که عامل ضدسرطانی قوی است و می تواند بروز سرطان لوزالمعده را کاهش دهد. در این زمینه مصرف سوپ گوجه فرنگی توصیه می شود.


تاثیر اسفناج بر تقویت پانکراس


ماده ای به نام MGDG ماده قوی ضدسرطان است، زیرا مانع از تکثیر DNA در سلول های سرطانی می شود. نتایج بررسی های سال ۲۰۱۳ نشان می دهد که این ماده «MGDG» می تواند روند رشد سلول های سرطانی را کُند کند و همچنین باعث مرگ سلول های سرطانی شود.

اسفناج


تاثیر ماست طبیعی بر تقویت پانکراس


ماست طبیعی منبع عالی کلسیم است. علاوه بر آن دارای پروبیوتیک نیز است که از بروز عفونت جلوگیری می کند و در سیستم ایمنی بدن نقش دارد. مصرف این ماده، یکی از طبیعی ترین راه های محافظت از پانکراس و پیشگیری از آسیب دیدن بافت آن است.


تاثیر انگور قرمز بر تقویت پانکراس


این میوه سرشار از میزان بالای پلی فنولز و ریزوراترول است که سوخت و ساز کربوهیدرات ها را در بدن تنظیم می کند و روند انتقال گلوکز به سلول ها را بهبود می بخشد. این دو به طور موثر انسولین را متعادل می کند.


تاثیر سیب زمینی شیرین بر تقویت پانکراس


اگر می خواهید در مصرف سیب زمینی های معمولی تنوعی ایجاد کنید می توانید به هم خانواده ی پرخاصیت آن یعنی سیب زمینی شیرین اعتماد کنید. این سبزی مفید شاخص گلیسمی پایینی دارد و به حفظ سلامت پانکراس کمک زیادی می کند. نتایج پژوهشی که در دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است نشان می دهد که این ماده ی نشاسته ای نارنجی رنگ باعث تحریک و بهبود عملکرد پانکراس شده و خطر ابتلا به سرطان آن را به میزان 50 درصد کاهش می دهد.


تاثیر زردچوبه بر تقویت پانکراس


زردچوبه ادویه ای محبوب در پخت و پز روزانه است و خوشبختانه یکی از مواد مفید برای سلامت پانکراس نیز هست. زردچوبه دارای خواص ضد سرطانی است و برای جلوگیری از سرطان پانکراس نیز مفید است. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳۳ در مجله مقابله با سرطان، منتشر شده است؛ که نشان می دهد عصاره زردچوبه می تواند جایگزین شیمی درمانی در سرطان لوزالمعده شود . زردچوبه همینطور یک عامل ضد التهابی قدرمند است که می تواند از التهاب پانکراس جلوگیری کند و همینطور برای کنترل قند خون بالا و دیابت مفید است.


تاثیر بلوبری بر تقویت پانکراس


همه توت ها برای بهبود سلامتی لوزالمعده شما مفید هستند. اما در این بین زغال اخته بهترین است. زغال اخته سرشار از آنتی اکسیدان است و پانکراس را از خطر رادیکال های آزاد و اکسیده شدن محافظت می کند. زغال اخته همینطور برای کاهش قند خون در افراد دیابتی موثر است.
مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ در مجله امریکایی تغذیه بالینی، منتشر شده که نشان داده است؛ مصرف میوه ها و سبزیجات و به طور ویژه انواع توت ها قادر به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.توت ها همینطور خواص ضد التهابی دارند و در کاهش التهاب عروق پانکراس (ناشی از دیابت) موثر هستند. پیشنهاد می کنیم برای داشتن لوزالمعده سالم، زغال اخته و سایر توت ها را در پرنامه غذایی خود بگنجانید.

تاثیر قارچ بر تقویت پانکراس


قارچ ها دنیای متنوعی دارند و در حالت کلی مواد غذایی معجزه گری محسوب می شوند. نتایج پژوهشی که در لابراتوار تحقیقات سرطان انستیتوی مطالعات متدیک دانشگاه ایندیانا انجام شده است نشان می دهد که نوعی درمان سنتی آسیایی که از قارچ ها تهیه می شود باعث مسدود شدن ژن MMP می شود که نقش مؤثری در رشد سرطان پانکراس دارد. پس اگر در مناطقی زندگی می کنید که به انواع قارچ ها دسترسی دارید در مصرف آن ها کوتاهی نکنید.

پانکراس


گیاهان دارویی مفید برای تقویت پانکراس


دم اسب (Horsetail)


دم اسب از جمله گیاهان دارویی است که از قدیم در اروپا و چین بکار می‌رفته ‌است. درفارسی به آن «دم اسبی»، «دم اسب» و «علف هفت‌بند» نیز می‌گویند.سلیس موجود در این گیاه باعث درمان نسوج آسیب دیده در اثر بیماری پانکراتیت می‌شود. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف عصاره این گیاه به مدت ۵ هفته می‌تواند در درمان دیابت ناشی از لوزالمعده موثر باشد.


مرزنگوش (Oregano)


مرزنگوش در طب سنتی در درمان دیابت بکار گرفته می‌شده است. در سال ۲۰۰۴ پژوهشگران دانشگاه ماساچوست آمریکا خاصیت ضد دیابت این گیاه را مورد بررسی قرار دادند و متوجه تاثیر آن بر لوزالمععد شدند. این گیاه به خاطر خاصیت انتی اکسیدانتی آن می‌تواند در جلوگیری از دیابت موثر باشد.



هلیله (Haritaki)


در سال ۲۰۰۷ دانشمندان موسسه سرطان دانشگاه پیتسبورگ در آمریکا خواص ضد سرطان این گیاه به ویژه در مورد غده‌های لوزالمعده را کشف کردند. این گیاه باعث می‌شود تا غده‌های سرطانی لوزالمعده به خودی خود نابود شوند. در طول این تحقیق خوردن عصاره این گیاه باعث شد تا دیابت بیماران هم درمان شود و میزان قند خون آنها کاهش یابد.

گل همیشه بهار (Calendula)


داروشناسان در تحقیق‌های متعدد متوجه خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد مسمومیت این گیاه شدند. دانشمندان اسپانیایی در سال ۲۰۰۶ اعلام کردند که خورد عصاره این گیاه می‌تواند در ۷۰ تا۱۰۰ درصد بیماران باعث کاهش غده‌ها می‌شود.


قاصدک (Dandelion)


این گیاه در درمان سرطان لوزالمعهد بسیار موثر است. در سال ۲۰۱۲ دانشمندان کانادایی خاصیت جوشانده ریشه قاصدک را کشف کردند. این جوشانده در پاکسازی روده‌ها و ترمیم بافت‌های لوزالمعده هم موثر است.


گل سپاسی (Gentian)


این گیاه کار خود را در بهسازی لوزالمعده به اثبات رسانده است. ریشه این گیاه باعث تحریک پانکراس شده و ترشح بیشتر آنزیم‌های گوارشی می‌شود.

سلامت پانکراس

خوک طلایی (Goldenseal)


این گیاه که در آستانه انقراض قرار دارد، امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته و از خواص آن پایین آوردن قند خون و کمک به عمکرد لوزالمعده است.این گیاه خاصیت ادرار آور، ضد باکتری، ضد عفونی، روان کننده روده، معده و عضلات را دارد و در سلامت روده و لوزالمعده موثر است.

میوه کنار (Cedar Berry)


این گیاه بومی آمریکای جنوبی است. شبیه انگور می‌باشد و خاصیت غذایی دارد و برای سلامتی بدن مفید است. این گیاه کار لوزالمعده را تنظیم می‌کند و سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارد.

برگ درخت زیتون (Olive Leaves)


مردم به مرور با خواص درمانی برگ درخت زیتون آشنا می‌شوند. این برگ حاوی مواد موثری است که گردش خون را تنظیم کرده، بدن را سم زدایی می‌کند، رادیکال های آزاد را از بین می‌برد و فشار خون را کاهش می‌دهد. این برگ حاوی اوله‌روپین که ضد التهابی است و بر لوز‌المعده تاثیرگذار می‌باشد. ورم لوزالمعده را برطرف و سلول‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کند و جلوی انتشار سرطان‌های پستان و لوزالمعده را می‌گیرد.

شیرین بیان (Licorice)


شیرین بیان در درمان بسیاری از ناراحتی‌های لوزالمعده مفید است. این گیاه خواص ضد التهابی قوی دارد و درد و ورم ناشی از پانکراتیت را التیام می‌بخشد.

divider

بیشتر بخوانید:

تغذیه مناسب سرطان پانکراس(لوزالمعده)

سرطان چیست؟سرطان لوزالمعده و علائم آن

سرطان لوزالمعده؛ علائم و درمان

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (33 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits