دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
راهکارهایی برای تقویت پوست نازک
35
زمان مطالعه: 10 دقیقه
تقویت پوست نازک یک کار ضروری است زیرا نازک شدن پوست همیشه خوب نیست و باعث چروکیده شدن پوست می شود.


تقویت پوست نازک با روشهای ساده


تقویت پوست نازک یک کار ضروری است زیرا نازک شدن پوست همیشه خوب نیست و باعث چروکیده شدن پوست می شود. با افزایش سن، پوست بطور طبیعی بعلت از دست دادن کلاژن و خاصیت ارتجاعی پوست نازکتر می شود. البته دلایل مختلفی برای تسریع در نازک شدن پوست مانند آلودگی هوا، استفاده از لایه بردار های قوی، ارثی و… باشد.


علاوه بر این نازک شدن پوست یکی از پیامدهای قابل پیش بینی افزایش سن است. بدن افراد با افزایش سن، اجزای کمتری را برای حمایت از رشد و سلامت پوست تولید می کند. اما افزایش سن تنها عامل نازک شدن پوست نیست، براساس گزارش کلینیک مایو در ایالات متحده، قرارگیری مستقیم در معرض نور خورشید باعث تجزیه کلاژن و الیاف تامین کننده ی انسجام لایه های پوست می شود. چندین روش می تواند برای افزایش ضخامت پوست مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بیشتر درمان ها با بهبود سلامت عمومی بدن به تولید سلول های پوست کمک می کنند.


برخی از افراد، به‌خصوص خانم‌ها، از نازک و حساس شدن پوست صورت خود شکایت دارند و می‌گویند که پوست نازک آن‌ها در برابر اشعه آفتاب، تحریک‌پذیر است و به‌سرعت، لک می‌شود. استفاده از ترکیبات حاوی کورتون و رژیم های سخت لاغری از علل نازک شدن پوست هستند. به گفته متخصصان پوست و مو معمولاً نازک شدن پوست بدن، خودبه‌خود ایجاد نمی‌شود. یکی از شایع‌ترین علل نازک شدن پوست، استفاده مکرر از ترکیبات موضعی حاوی کورتون است. در این موارد باید مصرف داروی موضعی قطع شود و از داروهای ترمیم‌کننده حاوی زینک یا روی، استفاده گردد. چرب کردن پوست با مواد نرم‌کننده و استفاده از صابون‌های مخصوص پوست‌های آسیب‌دیده و خشک هم می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند.


علایمی که نشان میدهد باید به فکر تقویت پوست نازک بود

پوست نازک ممکن است شفاف‎تر به نظر برسد و در این حالت می‎توان وریدها، استخوان‎ها یا تاندون‌های فرد را به روشنی از روی پوست مشاهده کرد. پوست نازک به آسانی آسیب می‎بیند. فرد ممکن است متوجه شود که بر اثر کمترین جراحتی پوست وی پاره یا کبود می‎شود. کمبود چربی در هیپودرمیس باعث می‎گردد تا پوست کمتر مهر و موم شده یا پر به نظر برسد که این می‎تواند به نازک‌تر جلوه کردن پوست منجر شود.

تقویت پوست

روش هایی برای تقویت پوست نازک


اجتناب از لمس پوست


همان طور که می دانید پوست های حساس بیشتر در معرض آسیب هستند و دست کشیدن روی پوست به صورت پی در پی موجب می شود آلودگی های دست به صورت منتقل شود و باعث آکنه و جوش شود. هر وقت می خواهید پوست را لمس کنید از تمیزی دستتان مطمئن بشوید.

اجتناب از محصولات آرایشی عطری

یک قانون طلایی که همه ی خانم هایی که پوست حساس دارند باید رعایت کنند، اجتناب از لوازم آرایشی عطری است.لوازم آرایشی حاوی مقدار فراوانی مواد شیمیایی است که معطر هم هست. این مواد شیمیایی باعث آسیب، خارش و آکنه به پوست می شود . برای تقویت پوست نازک به این مورد توجه کنید.

اجتناب از پاک کردن پوست های حساس

پاک کردن بیش از اندازه پوست باعث می شود رطوبت طبیعی پوست از بین برود و پوست خشک شود.تکرار زیاد این کار تاثیراتی را روی پوست می گذارد. صورت را یکبار وقتی از خواب بیدار شدید و یکبار قبل از خواب بشویید،مطمئن باشید که تمیز می شود اینکار به تقویت پوست نازک کمک می کند.


امتحان مقداری از لوازم آرایشی

هر نوع کرم، ماسک ، لوازم آرایشی و مرطوبت کننده را که می خواهید مصرف کنید اما قبل از مصرف روی بخشی از پوست تست کنید. اگر پوست واکنش هایی از قبیل:قرمزی، خارش،نشان نداد می توانید از آن استفاده کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب برای تقویت پوست نازک


پوست های حساس در مقایسه با پوست های دیگر بیشتر در مقابل آفتاب آسیب می بینند.ضد آفتابی با spf 40 یا بالاتر نه تنها در تابستان بلکه در تمام طول سال قبل از اینکه از خانه بیرون بروید، بزنید.


استفاده مداوم از گلاب برای تقویت پوست نازک

گلاب به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارد، روزی 2 بار آن را روی صورت اسپری کنید.همیشه اسپری کوچکی از گلاب را داخل کیفتان حمل کنید و در صورت لزوم روی صورتتان اسپری کنید.

نازکی پوست


مصرف مرطوب کننده برای تقویت پوست نازک


به طور مرتب از یک مرطوب کننده برای نواحی نازک پوست استفاده کنید. ناحیه ی مورد نظر را با یک صابون تمیز کنید، البته توجه کنید که صابون مصرفی بدون ترکیبات خوشبو کننده باشد. سپس پوست مرطوب را با یک لوسیون مرطوب کننده نرم کنید.


استفاده از مکمل های روغن ماهی و بذرکتان

از مکمل های روغن ماهی یا دانه بذر کتان در رژیم غذایی خود استفاده کنید. براساس مطالعه منتشر شده در مجله بریتانیایی تغذیه، در برخی شرایط نازک شدن پوست ممکن است با اضافه کردن روغن ماهی یا دانه بذرکتان به رژیم غذایی بهبود یابد. روغن ماهی و دانه بذر کتان هر دو به صورت مکمل های غذایی در دسترس است. همچنین برای مصرف دوز صحیح از دستورالعمل موجود بر روی مکمل ها پیروی کنید.


نوشیدن آب کافی در روز

روزانه حداقل ۸ لیوان آب یا مایعات بنوشید. هیدراته کردن بدن بر قابلیت ارتجاعی پوست تاثیر دارد و به درمان آن به صورت طبیعی کمک می کند.

مصرف مکمل های ویتامینی برای تقویت پوست نازک

مصرف مکمل‌های خوراکی ویتامینی مخصوص پوست، تحت نظر پزشک متخصص نیز می‌تواند در درمان سریع‌تر نازکی پوست، کمک‌کننده باشد. یکی دیگر از علت‌های نازک شدن پوست هم ممکن است رژیم‌های غذایی سخت برای لاغری باشد که در این مورد هم مشورت با متخصص پوست و تغذیه جهت رفع مشکل کمبود مواد مغذی در بدن، لازم است.

دلایل نازک شدن پوست


اشعه آفتاب


اشعه خورشید عوارض زیادی برای پوست دارد. ما همیشه می گوییم دشمن شماره یک پوست، اشعه آفتاب هست. تماس طولانی با نور خورشید باعث تجزیه کلاژن و الاستین پوست در لایه های عمیق پوست می شود. با گذشت زمان، پوست نازک شده و لک های قهوه ایی پوست ظاهر می شود. از این رو، برای جلوگیری از،از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست و تبدیل شدن به پوست شکننده حتما ضدآفتاب بالای SPF30 استفاده کنید.

کرم ضد آفتاب


لایه برداری عمقی یا میکرودرم

لایه برداری باعث حذف سلول های مرده پوست می شود که منجر به جوان و شاداب شدن پوست می شود. با لایه برداری، پوست تحریک به کلاژن سازی می شود. ولی اگر بصورت دراز مدت از لایه بردارهای عمقی استفاده کنید باعث نازک شدن اپیدرم پوست می شود. همیشه از لایه بردارهای ملایم برای پوست صورت استفاده کنید.


استفاده طولانی مدت از استروئید موضعی


استفاده طولانی مدت از کورتیکواستروئیدهای موضعی (استروئیدها) می تواند پوست و رگ های خونی در پوست را تضعیف کند. استروئیدهای موضعی با وارد شدن به سلول های پوست از تولید کلاژن پوست جلوگیری می کند از این رو، جلوگیری از استفاده از استروئید های موضعی خیلی مهم هست. برخی از این استروئید های موضعی شامل تریامسینولون استوناید، بتامتازون والرات، کلوبتازول پروپیونات، دیفلوکورتلون والرات می باشد.


تقویت پوست نازک با روشهای درمانی

  • معکوس کردن روند نازک شدن پوست غیر ممکن است. در هر حال، مرطوب نگه داشتن پوست می‎تواند میزان انعطاف‎پذیری آن را افزایش دهد و احتمال ترک یا شیار خوردن آن را کم کند.
  • هر چیزی که باعث ایجاد سرخی یا ناسور شدن پوست شود احتمالاً باعث آسیب دیدن آن نیز خواهد شد. مردم دارای پوست نازک باید از آن در برابر آسیب‌دیدگی محافظت کنند. برای مثال، آنان باید از تماس پوست با مواد شیمیایی قوی پیشگیری نمایند.
  • فرد دارای پوست نازک ممکن است متوجه سریع‎تر آسیب دیدن و کبود شدن پوست خود شود. محافظت از پوست با پوشیدن لباس‎های آستین بلند و پیراهن یا شلوار بلند می‎تواند در این مورد مفید باشد.
  • استفاده از کرم‌های حاوی ویتامین A، که زیر عنوان رتینول یا رتئینوئید شناخته می‎شود می‎تواند به پیشگیری از نازک شدن بیشتر پوست کمک کند.
  • تحقیق منتشر شده در سال 2018 عنوان می‎کند که در برخی موارد رتینول می‏تواند به نرمال شدن میزان ضخامت پوست کمک کند. در هر حال، از رتینول باید با احتیاط استفاده کرد و برای تمامی انواع پوست مناسب نیست.
  • در حالی که هیچ شواهد قطعی در مورد مفید بودن کاربرد کلاژن برای بهبود سلامت پوست یا ضخامت آن در دست نیست، برخی از مردم استفاده از کلاژن را مفید می‎یابند.
  • خوردن غذاهای متوازن و سالم می‌‏تواند به سلامت کلی مردم کمک کند. مردم باید مصرف میوه و سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‎ها را به مقدار کافی در برنامۀ غذایی خود لحاظ کنند.
  • ویتامین E که در برخی غذاها مثل انواع بادام و آووکادو وجود دارد نیز می‎تواند باعث تقویت سلامت پوست شود. چربی‎های موجود در این غذاها می‎توانند به تغذیۀ پوست کمک نمایند.
  • خوردن آب به میزان کافی به سیراب شدن پوست کمک می‎کند. پوست خشک راحت‎تر آزرده شده و آسیب می‎بیند و اغلب اوقات انعطاف‌پذیری کمتری دارد.

ماسک صورت

پیشگیری از نازک شدن پوست

پیشگیری از تمامی نشانه‎های پیری ممکن نیست. ایجاد خطوط و چروک در پوست یا نازک و خشک شدن آن با پا به سن گذاشتن مردم بروز می‎کند. در هر حال، این امکان وجود دارد که مردم بتوانند تا حدودی نشانه‎های پیری را کمتر قابل رویت کنند.


این امکان هست که بتوان از بخشی از نازک شدن مرتبط به سالخوردگی پوست از طریق محافظت از آن در برابر پرتوهای مضر آفتاب، مرطوب کردن منظم پوست و عدم مصرف دخانیات پیشگیری کرد.


نور UV ناشی از آفتاب یکی از علل اصلی پیر شدن پوست است. مردم می‎توانند با اتکاء به روش‌های زیر از پوست خود محافظت کنند:

  • استفاده از ضد آفتاب SPF30 یا قوی‎تر که از پوست در برابر هر دو نوع اشعه UVA و UVB محافظت می‎کند.
  • نشستن در سایه یا گذراندن وقت در محیط سرپوشیده در ساعات گرم و آفتابی روز
  • استفاده از پیراهن آستین بلند و شلوار یا دامن بلند
  • استفاده از کلاه پوشانندۀ گردن و صورت از آفتاب

مرطوب کردن پوست می‎تواند به پیشگیــری از خشکی و آسیب دیدن پوست کمک کند. دلیلش آن است که این کار مانع از خروج آب از پوست می‎شود. پوست سیراب شده انعطاف‎پذیرتر و سالم‎تر است.


الکل نیز باعث خشکی پوست می‎شود، بنابراین باید از مصرف زیاد آن خودداری کرد. نوشیدن یک لیوان آب در فواصل میان مصرف مشروب الکلی می‏ تواند به سیراب ماندن پوست کمک کند.


چه هنگامی به دکتر مراجعه کنیم


معمولاً در مورد نازک شدن پوست به عللی مثل سالخوردگی نیازی به مراجعه به دکتر نیست. اگر مردم متوجه بروز کبودی یا آسیب دیدگی مداوم پوست خود شوند باید به پزشک مراجعه کنند.


برخی داروها می‎توانند باعث نازک شدن پوست شوند. پزشک می‎تواند به بیمار چگونگی متوقف کردن مصرف داروی مورد اشاره را آموزش دهد و داروی دیگری را جایگزین کند.


اگر نازک شدن پوست هیچ علت آشکاری نداشته باشد، مراجعه به پزشک می‎تواند در شناخت و رفع علت کمک کند. دلیل ممکن است سبک زندگی فرد و برای مثال قرار داشتن طولانی مدت در معرض آفتاب، یا استعمال دخانیات باشد.


درمان خاصی برای نازکی پوست در دست نیست، بنابراین پیشگیری در این مورد بهترین گزینه محسوب می‎شود. محافظت از پوست در برابر نور آفتاب و سیراب نگه داشتن پوست می‎تواند از نازک‎تر شدن پوست پیشگیری کند.

divider

بیشتر بخوانید:

۱۱ روش خانگی برای روشن شدن رنگ پوست

حساسیت پوستی کهیر و شیوهای درمانی جدید آن

۱۰ راهکار خانگی شگفت انگیز برای جوانسازی پوست صورت

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم




این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (35 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits