دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
نوشیدن آب گرم در طول روز و این همه خاصیت باورنکردنی!
3
زمان مطالعه: 10 دقیقه
نوشیدن آب گرم به بدن در خلاص شدن از شر اسید اضافی معده و خنثی سازی شیره های گوارشی کمک می کند.

فواید باورنکردنی نوشیدن آب گرم در طول روز

نوشیدن آب گرم را هنگام صبح پزشکان توصیه می کنند، حتی اگر چندان به مذاق جوانه های چشایی خوش نیاید. می توان یک لیوان آب ساده نوشید یا مقدار کمی آب لیمو برای بهبود مزه به آن اضافه کرد.البته، نوشیدن آب گرم تنها به ساعات صبحگاهی محدود نمی شود. در ادامه با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا با برخی از فواید سلامت نوشیدن آب گرم در طول روز بیشتر آشنا می شویم.


ژاپنی ها از دیرباز بر این باورند نوشیدن آب با معده خالی برای بدن بسیار مفید می باشد.بررسی ها نشان می دهند، ژاپنی ها با مصرف آب گرم در ناشتا می توانند بیماری هایشان را درمان کنند. گفتنی است، با نوشیدن چهار لیوان آب به صورت ناشتا می توانید تمام سموم را از بدن خود دفع کنید و سلامتی، شادابی و طراوت هرچه بیشتر خود کمک کنید.سعی کنید این روش را در سبک زندگی خودتان روتین کنید.


همه‌ ما این حقیقت انکار ناپذیر را می‌دانیم که آب برای بقای ما حیاتی است. این توصیه‌ پزشکان را هم زیاد شنیده‌ایم که نوشیدنِ حدود ۸ لیوان آب در روز، ایده‌آل است. با وجود این، چیزی که بیشتر مردم نمی‌دانند این است که آب گرم مزایای منحصربه‌فرد خودش را دارد، مزایایی که در آب سرد یافت نمی‌شود.


فواید باورنکردنی نوشیدن آب گرم برای سلامت بدن


بهبود گوارش


برای بهبود گوارش خود، نوشیدن آب گرم به طور منظم را آغاز کنید زیرا غده گوارشی را برای ارائه عملکرد درست و بهتر تحریک می کند. آب گرم به تجزیه غذا در معده کمک می کند، از این رو، سیستم گوارش نیازی به سخت کار کردن ندارد و همچنین، انرژی کمتری برای فرآیند گوارش استفاده می کند.


افزون بر این، آب گرم به بدن در خلاص شدن از شر اسید اضافی معده و خنثی سازی شیره های گوارشی کمک می کند. افرادی که از گوارش ضعیف رنج می برند می توانند نوشیدن یک لیوان آب گرم در ابتدا و انتهای روز را مد نظر قرار دهند.

خواص آب


تسکین یبوست


نوشیدن آب گرم بطور منظم با معده خالی می تواند به تنظیم حرکات روده و مبارزه با یبوست کمک کند. یبوست هنگامی که محتوای آب در روده کم است، رخ می دهد که به شکل گیری مدفوع خشک و دشواری در دفع مدفوع منجر می شود.


نوشیدن آب گرم به حفظ نظم و عملکرد درست دستگاه گوارش کمک می کند. این کار به تجزیه بقایای مواد غذایی کمک می کند و قضای حاجت بی دردسر و کمتر دردناک را به همراه دارد. همچنین، نوشیدن آب گرم نفخ شکمی، درد و ناراحتی که بیشتر با یبوست در ارتباط است را کاهش می دهد.


نوشیدن یک لیوان آب گرم هر روز صبح با معده خالی برای مبارزه با یبوست توصیه می شود. برای افزایش فواید می توانید مقداری عسل یا آب لیمو به آب گرم اضافه کنید.


حرکات روده


آب گرم نه‌تنها گوارش را تسریع نموده بلکه حرکات روده را به یک فرایند بی‌درد و سالم تبدیل می‌کند. کم‌آبی بدن به مشکلاتی نظیر یبوست منجر می‌شود. هرچقدر مدفوع بیشتری در روده انباشته شود، حرکات روده کمتر خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود که هرروز صبح، زمانی که معده خالی است، یک لیوان آب داغ یا گرم بنوشید. آب گرم مواد غذایی را تجزیه نموده و حرکات روده را سریع و بدون درد، می‌کند.


بهبود هضم غذا


شما با نوشیدن آب گرم به صورت ناشتا به بدنتان برای هضم بهتر کمک می کنید. نوشیدن آب سرد بعد از غذا می تواند برای بدنتان مخرب باشد زیرا باعث ایجاد رسوبات چربی و هضم مشکل تر غذاها می شود. شما با مصرف آب گرم در صبحگاه میتوانید این مشکل را تا حد زیادی کاهش داده و از بین ببرید.


تسکین گلودرد


گلودرد یک مشکل شایع است که با درد و سوزش گلو توصیف می شود و به واسطه عفونت سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شکل می گیرد. نوشیدن آب گرم گلودرد را تسکین می دهد و احساس راحتی بیشتری را در فرد ایجاد می کند.


آب گرم به حل کردن مخاط غلیظ و حذف آن از دستگاه تنفسی کمک می کند. فزون بر نوشیدن آب گرم، شما می توانید نوشیدن مایعات گرم مانند چای و دمنوش های گیاهی را نیز مد نظر قرار دهید. همچنین، می توانید با حل کردن نصف قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم و غرغره کردن آن به درمان گلودرد و عفونت گلو کمک کنید.

آب گرم


درمان گرفتگی بینی


نوشیدن آب گرم درمان طبیعی خوبی برای گرفتگی بینی محسوب می شود. آب گرم به پاکسازی حفره های بینی کمک می کند و در زمان گرفتگی بینی آرامش را برای فرد به ارمغان می آورد. هنگامی که آب گرم می نوشید به کاهش غلظت و شکل گیری مخاط در حفره های بینی و دستگاه تنفسی کمک می کنید. این شرایط احتمال رشد ویروس ها یا باکتری ها در این مناطق را کاهش می دهد.


همچنین، نوشیدن آب گرم به سم زدایی کمک می کند و از این رو، بدن قادر به خلاص شدن از شر سموم خواهد بود. این شرایط به تسریع روند بهبودی کمک می کند.


کاهش وزن


افرادی که یک رژیم غذایی سخت و برنامه ورزشی منظم را برای کاهش وزن دنبال می کنند می توانند از فواید نوشیدن آب گرم به جای آب سرد بهره‌مند شوند. آب گرم دمای مرکزی بدن را افزایش می دهد که این شرایط نرخ سوخت و ساز را افزایش می دهد. افزایش نرخ سوخت و ساز به سوزاندن کالری بیشتر کمک می کند.


آب گرم به تجزیه رسوبات چربی در بدن نیز کمک می کند. برای افزایش فواید، شما می توانید مقدار اندکی آب لیمو را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و هر روز صبح بنوشید. این کار به تجزیه هر چه بهتر چربی یا بافت چربی کمک خواهد کرد. افزون بر این، فیبر پکتین موجود در لیمو به کنترل هوس های غذایی کمک خواهد کرد که می تواند به معنای پرهیز از خوردن غذاهای چرب و ناسالم باشد.


سم زدایی بدن


نوشیدن آب گرم می تواند به پاکسازی بدن از طریق تخلیه سموم مضر کمک کند. هنگامی که چند لیوان آب گرم در روز می نوشید، این کار به افزایش دمای بدن منجر می شود. از این رو، میزان تعریق برای خنک سازی بدن افزایش می یابد. تعریق به تخلیه سموم از بدن کمک می کند.


مصرف روزانه آب گرم پوست را نیز سم زدایی می کند و از این رو، احتمال ابتلا به بیماری های مرتبط با پوست مانند آکنه و لکه های پوستی را کاهش می دهد. به طور کلی، نوشیدن آب برای سم زدایی و از بین بردن ناخالصی های موجود در بدن گزینه خوبی است. برای کسب نتایج بهتر می توانید مقداری آب لیمو به لیوان آب گرم خود اضافه کنید.


کاهش گرفتگی های قاعدگی


اگرچه عجیب به نظر می رسد، اما نوشیدن آب گرم می تواند به پیشگیری و کاهش گرفتگی های دردناک قاعدگی کمک کند. آب گرم عضلات منقبض در رحم را آرام می سازد که این شرایط تسکین فوری از گرفتگی ها و اسپاسم های عضلانی را به همراه دارد.


افزون بر این، نوشیدن آب گرم به توقف حفظ آب توسط بدن کمک می کند و از نفخ دردناک در دوران قاعدگی پیشگیری می کند. افزون بر نوشیدن آب گرم، هنگام گرفتگی قاعدگی می توانید یک کیسه آب گرم را برای تسکین درد روی قسمت پایینی شکم قرار دهید.

فواید آب گرم


بهبود گردش خون


نوشیدن آب گرم به بهبود گردش خون کمک خواهد کرد که برای حرکت خون در سراسر بدن به منظور ارسال اکسیژن و مواد مغذی به بافت ها و اندام های مختلف بسیار مهم است. گردش خون مناسب برای عملکرد درست و مناسب عضله و عصب ضروری است.


هنگامی که آب گرم می نوشید، رسوبات چربی در بدن سوزانده می شوند و رسوبات موجود در سیستم عصبی نیز تجزیه می شوند. این شرایط به بهبود گردش خون در بدن و همچنین، تخلیه سموم مضر منجر می شود. از نوشیدن آب بسیار سرد پرهیز کنید زیرا می تواند به تنگ شدن رگ ها منجر شود.


کند شدن روند پیری


نوشیدن آب گرم برای پوست نیز خوب است. این کار به حذف سموم و دیگر ناخالصی ها از بدن کمک می کند. سموم مختلفی در پیری زودرس و برخی مشکلات سلامت نقش دارند. همچنین، نوشیدن آب گرم به ترمیم سلول های پوست کمک می کند و از این رو، در جوان سازی و بهبود قابلیت ارتجاعی پوست نقش دارد.


برای بهره‌مندی از فواید بیشتر در زمینه سم زدایی می توانید آب نصف یک لیمو را به لیوان آب گرم خود اضافه کنید و سپس آن را بنوشید.

افزایش رشد مو


فعال کردنِ ریشه‌های مو مزیت دیگری دارد و آن رشد موهاست! آب داغ، فعالیت عادیِ ریشه‌های مو را بالا می‌برد و در نتیجه سرعت رشد موها را بیشتر می‌کند.


پیشگیری از جوش و آکنه


مزایای آب داغ برای پوست همچنان ادامه دارد. آب داغ بدن را عمیقا پاک می‌کند و دلایلِ ریشه‌ایِ عفونت‌های مرتبط با آکنه و جوش را برطرف می‌کند.


تقویت سیستم عصبی


مزیت مهم دیگر نوشیدن آب گرم این است که گردش خون را تقویت می‌کند. گردش خون برای فعالیت درست عضلات و عصب‌ها مهم است. افزون بر این، سیستم عصبی را با شکستن رسوبات چربی اطراف آن، سالم نگه می‌دارد.


پیشگیری از شوره‌ سر


آب گرم پوست سر را هیدراته نگه می‌دارد و به مبارزه با خشکی پوست سر یا شوره‌‌ سر، کمک می‌کند.


بهبود خواب


اگر با مشکلات خواب مواجه هستید و به راحتی به خواب نمی روید، نوشیدن آب گرم پیش از به تختواب رفتن می تواند به بهبود خواب کمک کند. آب گرم دمای داخلی بدن را افزایش می دهد که این شرایط به آرامش و شل شدن بدن، آرامش اعصاب و احساس خواب آلودگی و آرامش کمک می کند.


همچنین، نوشیدن آب گرم از هوس های نیمه شب پیشگیری کرده و احساس شادابی صبحگاهی را موجب می شود.


چند نکته مهم که باید هنگام نوشیدن آب گرم یا ولرم دقت کنید


1. در هنگام نوشیدن آب، به جای ایستادن و نوشیدن آب بنشینید و آب بخورید چون تعادل مایعات بدن را بر هم می زند و به مفاصل و استخوان ها آسیب می رساند.
2. آب را یک بار در یک واحد قورت ندهید، جرعه های کوچک بنوشید آن را قورت بدهید نفس بکشید و به سمت دیگری بروید این کار به کاهش وزن کمک می کند.
3. نوشیدن آب سرد یا خنک به طور حتم توصیه نمی شود چون به گوارش آسیب می زند و مانع گردش خون به اعضای بدن می شود آب گرم و یا آب هم دمای اتاق بنوشید.
4. یک لیوان آب بنوشید فقط زمانی که بدن علامت تشنگی رانشان می دهد.
5. وقتی بیدار می شوید اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک لیوان آب بنوشید تا سموم از بدن خارج شوند .
6. برای سلامت بهترآبی بنوشید که در ظروف مسی و یا نقره نگه داری می شود.
7. می توانید برخی مواد را به آب مثل لیمو، دانه رازیانه، نعناع، گلبرگ های گل رز و غیره برای فایده بیشتر اضافه کنید.
8. دقت کنید که بیش از حد آب ننوشید.
9. نوشیدن آب گرم با وعده های غذایی به سیستم های گوارشی کمک می کند تا به طور موثر کار کنند و خطر انحطاط غذا در معده را کاهش دهند.

divider

بیشتر بخوانید:

آیا میدانستید آب دریا درمانگر است؟

۱۵ فایده خوردن آب گرم در اول صبح

۹ راه محافظت از پوست و مو در مقابل کلر موجود در آب استخر

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم




این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits