دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از عوارض خود ارضایی بیشتر بدانید!
12
زمان مطالعه: 13 دقیقه
خود ارضایی نوعی تحریک میکانیکی در دستگاه تناسلی است؛ به نحوی که فرد عمداً با خود کاری می‌کند که به تخلیه هیجان منجر شود.


خود ارضایی و عوارض خود ارضایی بر بدن

خود ارضایی (استمناء برای مردان و استشهاء برای زنان) یکی از روش‌های انحرافی ارضای میل جنسی است، این عمل با انگیزش و تحریک اندام جنسی شخص از سوی خودش و یا آلات مصنوعی انجام می‌گیرد و معمولاً انجام آن تا رسیدن به لذت جنسی ادامه پیدا می‌کند که در مردان همراه با بیرون پاشیدن منی و در زنان بصورت اسپاسم (سفتی عضلانی) همراه با لذت شدید در ناحیهٔ مهبل می‌باشد. خود ارضایی را عموماً انجام این عمل توسط خود شخص در نظر می‌گیرند اما تحریک آلت توسط فردی دیگر البته بدون آمیزش جنسی (معمولاً با دست) را نیز خود ارضایی گویند. تمایلات جنسی خوب هستند و برای سلامت بدن ضروری هستند اما اگر در مسیر نادرست قرار گیرند کاملاً نتیجه برعکس خواهد بود.


خود ارضایی نوعی تحریک میکانیکی در دستگاه تناسلی است؛ به نحوی که فرد عمداً با خود کاری می‌کند که به تخلیه هیجان منجر شود. این موضوع در میان دختران و پسران و متأسفانه حتی در میان زنان و مردان آمار تلخی دارد و تلخ تر از آن عوارض بسیار بد این مشکل است؛ چرا که افرادی که خود ارضایی را تجربه می کنند فقط برای مدت کوتاهی احساس رضایت و آسودگی دارند و بعد همه چیز برعکس شده و عوارض آن بروز می نمایند.


همان طور که می دانید خود ارضایی یک گناه است ولی باید بدانید که این مسئله تنها در میان مسلمانان مطرح نمی شود و کشورهایی با ادیان غیر از اسلام هم به شدت از لحاظ علمی با این رفتار مخالف هستند. چرا که این گناه مستقیماً با جسم در ارتباط بوده و به همین دلیل روح را نیز مورد حمله قرار می دهد. از مهمترین عارضه این عمل در فرد احساس افسردگی،بد بینی ، گوشه گیری و احساس پوچی می باشد. زیرا مهمترین مزیت رابطه زناشویی احساس پذیرفته شدن می باشد که فرد را ارضا می کند که در خود ارضایی این حس ایجاد نمی شود . افراد که خودارضایی می کنند،بی اراده،تنبل،کمرو ،تندخو ،خودخواه ،بدبین عبوس هستند و قدرت سازش با مردم را ندارند.

عوارض خود ارضایی


مضرات خود ارضایی

  • گرفتگی عضلانی برای رسیدن به حالت اوج لذت جنسی یا ارگاسم: عضلات دستگاه تناسلی در مردان برای تخلیه‌ اسپرم و در زنان برای پمپاژ خون به ناحیه‌ تناسلی منقبض می‌شوند. بنابراین عضلات در استمنای اعتیاد گونه و زیاده از حد، همیشه در حال انقباض و گرفتگی قرار می‌گیرند که این خود باعث گرفتگی عضلانی می‌شود.
  • انزال زودرس: حتی در کنار همسر و در مقاربت، انزال زودرس عارضه‌ای است که روابط صحیح را به خطر می‌‌اندازد.
  • خستگی و کوفتگی مفرط: ایجاد زمینه برای احساس خستگی در افراد و رخوت بی‌حاصل پس از ارتکاب، از دیگر مسائل قابل توجه است. این حالت به دلیل صرف انرژی زیاد در اعمال جنسی که خود ارضایی را نیز شامل می‌شود، باعث کمبود انرژی و تخلیه ‌ذخایر گلیکوژن (نوعی قند) می‌شود که برای تأمین انرژی سلول‌های عضلانی لازم است. در نتیجه، خستگی و کوفتگی مفرط روی می‌دهد.
  • اختلال‌های اجتماعی و فرهنگی: هدف واقعی میل جنسی و غریزه که ازدواج است به تدریج از افراد مبتلا به استمناء دور می‌شود و این افراد از مشغول شدن با خود رضایت پیدا می‌کنند و این امر، علاوه بر عوارض جسمانی و روانى، سبب پیدایش اختلال‌های اجتماعی و فرهنگی می‌شود.
  • احساس بی‌‌کفایتی در حیات اجتماعی و بدبینی نسبت به دیگرانی که دارای حیاتی با نشاط‌اند، از دیگر عوارض استمناء است. احساس حسادت در این بین از مسائل ناگواری است که عواقب بدی برای فرد پدید می‌آورد.
  • شخصیت اجتماعی و انسانی چنین افرادی به تدریج متزلزل‌تر شده، روز به روز بدتر می‌شود و از این حیث، زیان آن از این دید نیز انکار ناپذیر است.
  • ناسازگاری خانوادگی و سردی در روابط بعد از ازدواج از عوارض دیگری است که منشأ بسیاری از اختلافات زوجین است؛ به ویژه در دختران، ابتلا به این کار، سبب می‌شود که تحریکات جنسی در آنها بی‌اثر باشد و از شوهر دلسرد شوند. این حالت برای کسانی بیشتر است که قبل از ازدواج چنین وضع و حالتی را داشته‌اند.
  • کم شدن حافظه و قدرت یادگیری
  • ضعف اعصاب و کم شدن قدرت تحمل در برابر مسائل
  • خطر از بین رفتن پرده بکارت برای دختران بر اثر دستکاری زیاد
  • برخی از آسیب‌های روانی و شخصیتی استمناء عبارتند از: احساس محرومیت جسمی و روحی در صورت عدم انزال.
  • آشفتگی‌های خُلقی مانند: افسردگى، غمگینى، بی‌ خوابى، بی‌اشتهایى، ناتوانی در انجام وظایف روزانه.
  • ضعف اراده و گرفتاری در اخذ تصمیم‌های لازم تا حدی که فرد را چون غلامی حلقه به گوش و دچار جنگ و جدال می‌سازد.
  • کاستی در اعتماد به‌نفس به‌ خاطر دلهره و وحشت فرد در حین ارتکاب از بیم رسوایى.
  • درهم کوبیده شدن شخصیت فرد به‌خاطر سرزنش و تحقیر خود، به علت ارتکاب گناه
  • فراهم شدن زمینه بی‌مبالاتی به‌خاطر احساس دائمی گناه از عمل.
  • اضطراب دختران به‌خاطر وحشت آن‌ها نسبت به از دست دادن بکارت خود.

دلایل خود ارضایی


علاوه بر احساس لذت جنسی، خودارضایی برای رهایی از تنش‌ های جنسی بویژه در هنگامی که شریک جنسی در دسترس نیست انجام می‌شود. خودارضایی گاهی به منظور رفع اضطراب و رسیدن به آرامش صورت می‌گیرد. در نوجوانان گاهی خودارضایی با هدف کنجکاوی در خصوص دستگاه‌های تناسلی اجرا می‌شود. همچنین گاهی با هدف پیشگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی و یا بارداری صورت می‌گیرد.

تاثیر خود ارضایی بر چهره


تفاوت خود‌ ارضایی با ارضای طبیعى


باید گفت که، خود‌‌ تحریکی افزون بر ضررهای متعددی که دارد، تفاوت عمده‌ای با ارضای غریزه جنسی از راه طبیعی و ازدواج دارد. هنگامی که ارضای غریزه جنسی از راه طبیعی و ازدواج صورت می‌گیرد، فرد از طریق مشاهده، لمس و سایر حواس، مرکز تحریکات جنسی را در مغز، بر می‌انگیزاند و از جهت فیزیولوژى، تأثیراتی از چشم، لمس و… به مراکز مغزی منتقل می‌‌شود و سپس انعکاسات جنسی پدید می‌آید و در نهایت، عمل جنسی به صورت طبیعی انجام می‌گیرد.


اما در «خودْ تحریکی» قضیه کاملا بر عکس است و این راه دگرگون می‌شود و تخیل و تصور مَناظر خاص و لمس موضعى، جانشین عوامل و تحریک طبیعی می‌شود و به این طریق، یک سیستم انعکاسی انحرافی بر مدار جنسی ایجاد می‌شود. به تعبیر دیگر در خود ارضایی با هر بار دفع منى، انسان از دو جهت جسمی و روانی در معرض تخلیه و کاهش نیرو قرار می‌گیرد که در جریان روابط زناشویى، این تخلیه و کاهش قوای روحی با توجه و القائات روانی فرد مقابل، جبران می‌شود.


هنگامی که عمل «خودْ تحریکی» تکرار شود و «انعکاس انحرافی» در وجود جوان تثبیت شود، سبب می‌شود که هنگام لزوم نتواند عمل جنسی را به طور طبیعی انجام دهد؛ زیرا سیستم طبیعی راه ارضای غریزه جنسی در او مختل می‌شود و به همین دلیل، خود را در کامیابی هنگام ازدواج، ناتوان می‌بیند. باید گفت که، «خود‌‌تحریکی» افزون بر ضررهای متعددی که دارد، تفاوت عمده‌ای با ارضای غریزه جنسی از راه طبیعی و ازدواج دارد.


عوارض خود ارضایی بر بدن انسان


دکتر اسـپایـتک متخصص برجسته کالبد شناسی امریکایی و رئـیس جامعه عصب شناختی نیـویورک در کـتـاب خـود بـا عنوان "انرژی خالق” اظهار میدارد کـه جنـون هـای متفاوتی بـه واسـطه ی خـود ارضایی و آزار و اذیت های جنسی پدید خـواهد آمـد، چراکه مایـع مـغزی ابتـدا سـرشـار از لسیـتـین است و سپس بـواسطه انـزال غیـرمترقبه، از لسیتین خالی می شود. به همین دلیل ارگان ها بـه جـای آن باید از سایر بافت ها و اعصاب موجود در مغز استفاده کنند.

در هـر بار انـزال مـردها چیـزی در حـدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میـلیون اسپرم به همراه مقادیر زیادی انرژی از دست می دهند. واقعاً چه می شد اگر انسانها می دانستند که چگونه می توانند این انرژی را به جای خارج کردن از بدن، در بدن خود ذخیره نمایند؟! نتیجه حتماً انسانی شبیه به سوپرمن می شد!

پروستات غده ای است که دقیقاً در زیر گردنه ی مثانه قرار گرفته است؛ مایعی به رنگ سفید کدر و لزج ترشح می کند که به عنوان وسیله ای برای انتقال اسپرم ها به شمار می رود. این غده تقریباً در سن ۲۱ سالگی به مرحله ی رشد کامل خود می رسد. زمانیکه فرد پیش از رسیدن به بلوغ کامل (در مردان سن ۲۱ سالگی) دست به خود ارضایی می زند، پروستات دچار ضعف و نقصان می شود و این امر سبب بروز اختلالات مربوط به پروستات در سنین چهل سالگی به بعد می شود. این اختلال بدین شرح است که غده ی پروستات بزرگ شده، راه خروج ادرار را مسدود می کند و فرد برای تخلیه ادرار باید عمل جراحی انجام دهد. این عارضه درست مانند وازکتومی، سبب ایجاد ناتوانی جنسی می شود.


بد نیست بدانید بچه هایی که پدر آنها خودارضایی می کرده، نمی توانند در سلامت کامل روحی و روانی به سر برند. آنها دارای بیماری های گوناگونی هستند چراکه از یک تخم نه چندان سالم بوجود آمده اند. خود ارضایی همچنین در خانم ها هم دیده می شود و امری زجر آور و دردناک قلمداد می شود.

خود ارضایی سبب ایجاد ناتوانی جسمی و انزال زوردس می شود. این امر به وفور در میان مردهای سنین زیر ۴۰ سال قابل مشاهده است. ساموئل اون ویر در کتاب دیگر خود با عنوان «آموزش های بنیادین» در بخش «نوجوانی» اینطور نوشته است که: «جرم های خاموشی وجود دارند و پی آمدهای منفوری در پی آن گریبانگیر افراد می شود. اگر فرد مشکلات جنسی اش را مخفی نگه دارد، مرتکب گناه می شود. اگر در مورد مشکلات خود اطلاعات غلط بدهد نیز مرتکب جرم دیگری شده است.

از بین بردن مغز


«فسادی که به واسطه خود ارضایی ایجاد می شود، قابلیت ها و توانایی های مغزی را به طور کامل از بین می برد. افراد باید توجه داشته باشند که ارتباط تنگاتنگی میان منی و مغز وجود دارد. مغز برای منی از اهمیت ویژه ای برخودار است و منی هم برای مغز مهم است. مغز برای منی انرژی ایجاد کرده و سبب انتقال آنها می شود، منی هم ذهن را تصفیه کرده و اگر در جهت درست هدایت شود، توانایی های آن را ارتقا میبخشد.»

نابود شدن زیبایی چهره

مطالعات فیلسوفانه ای که عمیقاً بر روی عملکرد غده های درون ریز متمرکز شده اند، بر این باروند که بدن طی فرایند خودانزالی انرژی بی شائبه ای را از دست می دهد. چه بسیار افرادی زیادی با چهره های زیبا بوده اند که در اثر انجام این کار زیبایی خود را از دست داده اند! چه بسیار مغزهایی که منحط و فاسد شده اند! و … همه و همه ی این وقایع به دلیل آن است که انزال در شرایط و موقیعت و زمان مناسب انجام نمی پذیرد.

آمار و ارقام گویای این مطلب هستند که این روزها خود ارضایی در خانم ها و آقایون جوان بیش از پیش باب شده است. بیمارستان های روانی مملو از زنان و مردانی هستند که مغزشان به دلیل خودارضایی بیمار گشته و تیمارستان، مقصد نهایی فردی است که به خودارضایی اعتیاد پیدا می کند.

ترک خودارضایی


راه‌های ترک خود ارضایی


خود ارضایی در بلند مدت می‌تواند صدمات سنگین و حتی در بعضی مواقع جبران ناپذیری بر شخص وارد کند، با وجود آنکه سن انجام خود ارضایی معمولاً در دوران نوجوانی و جوانی است، اکثر مشکلات جسمی و روحی پس از ترک خودارضایی از بین می‌روند. انجام خودارضایی هم در ادیان دینی (مخصوصاً اسلام) نهی شده است، پس ترک خودارضایی واجب است.


برای انجام هر عملی پیش از همه اراده و تصمیم لازم است و در ترک خود ارضایی این مساله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. تلاش برای تقویت اراده از گام‏‌های مهم در ترک خود ارضایی است. نگویید اراده از ما سلب شده است! ممکن است اراده انسان ضعیف شود؛ ولی هیچ گاه از بین نمی‌‏رود. نشانه اینکه هنوز اراده باقی است، این است که شخص عمل خود ارضایی را در حضور دیگران و در هر شرایطی انجام نمی‌‏دهد.

در زیر به مواردی اشاره می‌شود که انجام آن می‌تواند فرد را از رفتار پر خطر خود ارضایی برهاند:

  • بعد از اراده و تصمیم راسخ به ترک خود ارضایی، اولین قدم در این راه پرهیز از دست ‏کاری با اندام جنسی است و بهترین راه گریز از این امر بودن در حضور دیگران و بیرون رفتن از خلوت و تنهایی خود است.
  • از پوشیدن لباس‏‌های تنگ و چسبان بخصوص در خانم‌ها
  • پرهیز از نگاه کردن به مناظر، فیلم‏‌ها و تصاویر تحریک کننده
  • از شنیدن و خواندن مباحث و مطالب جنسی و حتی شوخی‏‌های تحریک‏ کننده و فکر در مورد آن‌ها دوری کنید و اوقات فراغت خود را با مطالعه، ورزش و برنامه‌های جمعی پر کنید.
  • هر کاری که شما را به فکر خود ارضایی بیندازد آن کار را سریع ترک کنید.
  • شب‌ها تنها نخوابید و یا در جایی بخوابید که فرصت انجام این عمل نباشد.
  • از رفت و آمد با کسانی که شما را مستقیم و غیر مستقیم به خود ارضایی دعوت می‌کنند، دوری کنید و رابطه خود را با دوستان جلقی‌تان تا حد ممکن کم کنید.
  • استمداد از نیروی ایمان و عقاید مذهبی: با تمام وجود از خدا بخواهید تا از این عادت زشت نجات پیدا کند.
  • ورزش کردن در مواقعی که میل جنسی فشار زیادی بر شما وارد می‌کند.
  • روزه گرفتن: پیامبر اسلام (ص) فرمودند ای جوانان هر کسی از شما قدرت بر ازدواج ندارد روزه بگیرد که برای کنترل غریزه جنسی مفید است.
  • قبل از خواب مثانه تخلیه شود.
  • از نوشیدن افراط گونه آب و مایعات پرهیز شود.
  • هرگز نباید به رو خوابید.
  • سعی شود شکم به هنگام خواب، بیش از حد معمول پر نباشد.
  • از خوردن مواد غذایی محرک، مانند خرما، پیاز، مرچ، تخم‏ مرغ، گوشت سرخی، و غذاهای چرب اجتناب و به میزان ضرورت اکتفا شود.

divider


بیشتر بخوانید:

انتقال بیماریها از طریق رابطه جنسی محافظت نشده

بیماریها واختلالات زنانه را با طب سنتی از بین ببریم

بیماریهای منتقل شونده از راه تماس جنسی

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.4 از 5 (12 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits