دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مکمل کافئین و تاثیرات مثبت آن بر بدنسازی
6
زمان مطالعه: 10 دقیقه
مکمل کافئین یک مکمل ارزان و مؤثر برای بدنسازان و ورزشکاران استقامتی است که یک کمک مؤثر برای انجام تمرین بهتر می باشد

آشنایی با فواید و عوارض مکمل کافئین

مکمل کافئین، یک مکمل ارزان و مؤثر برای بدنسازان و ورزشکاران استقامتی است. کافئین در اشکال مختلفی وجود دارد و با کمال تعجب، قهوه بهترین شکل آن نیست. مطالعات متعدد نشان داده‌اند که کافئین بدون آب به شکل قرص در بهبود عملکرد مؤثرتر از کافئین موجود در قهوه است. تأثیر کافئین بر افراد مختلف با توجه به بدن و سیستم عصبی ، وزن ، جنسیتشان و عوامل متعدد دیگری متفاوت می باشد . بر همین اساس دوز تاثیر گذار کافئین برای کودکان به علت کوچک بودن جسته شان پایین تر می باشد . با این حال ، تأثیرات کافئین می‌تواند تا ۸ ساعت بر بدن افراد باقی بماند .


کافئین یک ماده دارویی پرمصرف و پر طرفدار در جوامع بشری می باشد و می توان گفت که بیش از 90 % از افراد جامعه روزانه مقادیر مختلفی از اینماده محرک استفاده می کنند . انواع مختلفی از داروهای پزشکی که توسط پزشک و یا بدون تجویز پزشک در جامعه مصرف می شوند حاوی ماده کافئین می باشند . از جمله داروهای پزشکی که حاوی کافئین هستند می توان به دارو های ضد سرفه ، دارو های ضد درد و دارو های درمان سرما خوردگی اشاره کرد . نکته جالب توجه این است که میزان مصرف سرانه کافئین در جوامع بشری حدوداً 70 میلی گرم تخمین زده می شود .


کافئین چیزی فراتر از یک محرک است. مکمل کافئین یک کمک مؤثر برای انجام تمرین بهتر می باشد. بیشتر از ۲۰ سال پیش جامعه علمی هزینه هنگفتی را پرداخت کرد تا متوجه تأثیر روانی کافئین روی تمرین شود و نتایج به وضوح نشان داد که این می تواند نوع برتری را تأمین کند. شما می توانید چربی سوزی را در حین تمرین بیشتر کنید و می توانید با مصرف مکمل کافئین عملکرد تمرین هوازی و بی هوازی خود را بهبود ببخشید. یکی از مهمترین عواملی که راندمان تمرین را بالا می برد، ممکن است در داخل آشپزخانه منزلتان یا در کافی شاپ نزدیک منزلتان باشد.


فواید مصرف مکمل کافئین

  • تحمل و عملکرد ورزشکاران تا حدود 3.3 درصد بهبود می بخشد(در بعضی موارد تا 17 درصد نیز گزارش شده است).
  • قدرت بدنی و توان ورزشی تا 20 درصد پیشرفت می کند.
  • عملکرد ورزشکار در بدنسازی شدید و طاقت فرسا تا 6.5 درصد بهتر می شود.
  • عملکرد وزنه برداران تا 9.5 درصد پیشرفت می کند.
  • خستگی عضلات و ماهیچه ها تا 6 درصد کاهش می یابد.

مکمل کافئین

مزایای مصرف مکمل کافئین برای تمرینات ورزشی

کافئین ماده ای است شیمیایی که در گیاهان گوناگونی از جمله قهوه ، کاکائو ، کولا و انواع مختلف چای به مقدار زیاد یافت می شود و مصارف خوراکی و پزشکی مختلفی دارد . در واقع ماده کافئین نوعی داروی محرک قوی می باشد که استفاده بیش از دوز نرمال از این ماده می تواند باعث بی خوابی شود . از نظر شیمیایی کافئین یک آلکالوئید از دسته گزانتین هاست که ویژگی های آن به تئوفیلین و تئوبرومین هم شبیه می باشد . از نظر ظاهری کافئین خالص به شکل پودر سفید رنگ می باشد که مزه تلخی دارد . عناصر تشکیل دهنده کافئین 3 ماده هیدروژن ، نیتروژن و اکسیژن می باشد .

ماده کافئین مغز انسان را تحریک می کند و خلق و خوی را بهتر می کند و خستگی فیزیکی و روانی فرد مصرف کننده را بر طرف می کند . کافئین در سطح کارهای فکری ساده و همچنین فعالیت های فیزیکی که نیاز به تامل و بردباری دارند عملکرد فرد مصرف کننده را بهبود می بخشند . در مورد کارهای ظریف ، مصرف کافئین باعث ایجاد اختلال می شود چرا که باعث مثلاً لرزش دست می شود .

یکی از منابع مهم آنتی اکسیدان ها مواد حاوی کافئین مانند قهوه ، کاکائو و چای می باشند . این مواد از پیری زود رس جلوگیری می کنند و به گفته خیلی از دانشمندان باعث کاهش احتمال مبتلا به بیماری سرطان می شوند . مواد کافئینی مانند قهوه ، کاکائو و چای حاوی اسید های چرب و برخی از ویتامین های مختلف می باشند که در سالم نگه داشتن بدن انسان موثر می باشند .

مکمل کافئین تاثیر مثبتی برعملکردتان در تمرین خواهد داشت:

با مصرف کافئین چربی سوزی حین تمرین افزایش یافته، راندمان تمرین بالا خواهد رفت و عملکرد تمرین هوازی و بی‌هوازی بهبود می‌یابد.
کافئین، ترشح اسیدهای چرب را در خون افزایش می‌دهد و از چربی برای سوخت بدن استفاده می‌نماید. تحقیقات نشان داده‌اند کافئین میزان اکسیداسیون چربی را بالا می‌برد. در صورتی‌که به ازای هر یک کیلوگرم از وزن بدنتان، 5 میلی‌گرم کافئین مصرف کنید، میزان اکسیداسیون چربی ۵۰% بیشتر خواهد شد.

مکمل کافئین انقباض عضلات را آسان‌تر کرده و عوامل عضلانی را بهبود می‌بخشد:


قبل از انقباض عضلات، باید کلسیم در کنار سلول‌های عضلانی آزاد گردد. کافئین حساسیت سلول‌ها و در دسترس بودن کلسیم را افزایش می‌دهد. هم‌چنین نیروی انقباض دیافراگم را افزایش می‌دهد. این موضوع منجر به تنفس راحت‌تر در حین تمرین خواهد شد.

مکمل کافئین باعث در دسترس قرار دادن چربی‌ها می شود

کافئین علاوه بر سوزاندن چربی، ظرفیت هوازی را بهبود می‌بخشد. در فعالیت‌های هوازی، بدن ذخیره فراوانی از چربی را سوزانده و ذخیره گلیکوژن یا قند را محدود می‌نماید. با مصرف کافئین استفاده از چربی به عنوان سوخت افزایش یافته و میزان کم شدن گلیکوژن را کاهش می‌یابد. این ویژگی منجر به کاهش خستگی می‌شود و در پی آن تمریناتتان طولانی‌تر می‌شود.

کافئین خالص (قرص کافئین):

با استفاده ازقرص کافئین عملیات هضم بهتر می‌گردد. هم‌چنین در تحقیقاتی نشان داده شده است که قهوه‌های کافئین دار اثردهی کافئین خالص را ندارند. قابل ذکر است آیس تی و نوشابه، منابع خوبی برای جایگزین شدن به جای مکمل کافئین نیستند. زیرا شامل مقدار زیادی شکر و یک مقدار کمی کافئین هستند که برای عملکرد تمرین مضر هستند.

تاثیر کافئین بر بدنسازی

ماندگاری تاثیر کافئین در بدن

اگر کافئین را به شکل نوشیدنی مصرف کنید اثرات آن پس از 5 دقیقه شروع می شود و پس از 30 دقیقه به اوج مقدار خود می رسد و اگر به صورت قرص ویا کپسول مصرف می کنید زمان شروع شدن تاثیرات آن به 15 دقیقه می رسد . معمولاً اوج اثر کافئین 4 ساعت طول می کشد و با گذشت زمان اثر آن از بین می رود . به همین خاطر می باشد که مصرف کافئین نزدیک به زمان خواب توصیه نمی شود و استفاده آن باعث بی خوابی می شود .


راهنمای مصرف کافئین

این تفکر وجود دارد که اثر مصرف کافئین در افرادی که به طور متعادل کافئین مصرف می کنند ممکن است کند باشد اما قاعده خاصی وجود ندارد در حقیقت چندین مطالعه نشان داده است که کسانی به آنها مصرف کننده سنگین (بیشتر از ۶ فنجان قهوه در روز و در حدود ۶۶۰ میلی گرم از قهوه) خطاب می شود و کسانی که به آنها مصرف کننده سبک (کمتر از دو فنجان قهوه در روز و در حدود ۲۲۰ میلی گرم) خطاب می شود دارای عملکرد یکسان می باشند. بنابراین این انگیزه، ایجاد می شود که برای دست آوردن کافئین یک استراتژی داشته باشید.


الف) اگر شما عمدتاً چندین فنجان قهوه در روز می نوشید سعی کنید که در روزهای تمرین مصرف قهوه تان را محدود کنید و قبل از تمرین مقداری قهوه بنوشید.


ب) اگر یک ورزشکار مصمم هستید، سعی کنید که مصرف کافئین تان را محدود کنید. با تقریباً ۷۲ ساعت قبل از ساعت قبل از مسابقه مصرف آن را متوقف کنید که این از لحاظ تئوری قدرت اثربخشی آن را قبل از مسابقه خیلی زیاد می کنند.


ج) اگر شما مقادیر زیادی کافئین را استفاده می کنید باید قبل از مسابقه کاملاً از مصرف آن پرهیز کنید و این کار را انجام دهید. تا متوجه شوید که چقدر کافئینتان عقب نشینی می کند.

آیا استفاده از مکمل کافئین خطرناک است؟

مصرف 300 الی 400 میلی گرم کافئین که معادل 3 تا 4 فنجان قهوه می باشد در طول شبانه روز برای یک فرد بالغ سالم مشکلی ایجاد نمی کند ولی اگر این مقدار به 700 تا 800 میلی گرم افزایش پیدا کند فرد مصرف کننده را در خوابیدن دچار مشکل می کند . احساس اضطراب و دلشوره ، بی قراری و افسردگی و مبتلا شدن به زخم معده از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه کافئین و با نوشابه های کافئین دار و مکمل های کافئینی می باشد . مصرف مقدار بالاتر می تواند باعث حالت های عصبی شدید ، لرزش دست شدید و تپش قلب بسیار بالا و خطرناک شود .


دانشمندان پس از تحقیقات علمی مختلف اعلام کردند که مصرف بیش از 5000 میلی گرم کافئین ( معادل تقریباً 40 فنجان قهوه ) در یک مدت کوتاه می تواند منجر به فوت یک فرد سالم بالغ شود .

تاثیر مکمل کافئین دار


عوارض استفاده بیش از حد از کافئین

  • سردرد های کوتاه و گاهاً طولانی مدت
  • مشکلات و ناراحتی های معده و دستگاه گوارش
  • فرد را برای مدتی دچار عصبیت و دلهره می کند
  • ایجاد اختلال در خوابیدن فرد

استفاده از دوزهای بالای کافئین در افرادی که به استفاده از این ماده عادت ندارند می تواند باعث عوارض خطرناکی مانند ایست قلبی در اثر بالارفتن بیش از اندازه ضربان قلب ، تشنج و حتی روان پریشی شود .


تاثیر کافئین در زنان باردار و مادران شیرده


با اینکه رابطه میان مصرف میزان بالای کافئین و ناقص شدن جنین به اثبات نرسیده است ولی توصیه می شود زنان باردار در طول مدت بارداری خود از میزان خیلی کمتری کافئین و یا نوشابه های کافئین دار استفاده کنند تا با این روش جلوی آسیب های احتمالی ناشی از مصرف بیش از اندازه کافئین گرفته شود . همچنین مادران باید بدانند که کافئین در شیرشان وارد می شود و نوزاد را تحت تاثیر خود قرار می دهد .


آیا مصرف کافئین اعتیاد آور است ؟


مصرف منظم و پیوسته ماده کافئین و یا فرآورده های حاوی کافئین وابستگی فرد را به این ماده زیاد می کند و قطع مصرف کافئین باعث ایجاد حس خستگی و بی حوصلگی در فرد می شود و ممکن است فرد را دچار سر درد کند . علائم ناشی از قطع مصرف کافئین از 18 تا 24 ساعت پس از مصرف کافئین شروع می شود و گاهی وقت ها ممکن است تا 1 هفته طول بکشد .


برای جلوگیری از ایجاد مقاومت و بی‌اثر شدن کافئین:

  • در طول روز از منابع دیگر، کافئین مصرف نکنید.
  • در روزهایی که تمرینات وزنه‌ای ندارید کافئین مصرف نکنید.
  • از ۷ روز قبل از رویدادهای مهم، کافئین را کاملا حذف کنید.
  • برای اینکه کافئین در خواب‌تان اختلال ایجاد نکند، تمرینات‌تان را در صبح انجام دهید.
  • اگر فشار خون‌تان بالاست یا هرگونه بیماری قلبی دارید، از کافئین استفاده نکنید.

نکته : سطح کافئین مصرفی شما حدود 60 تا 90 دقیقه پس از مصرف به بیشترین مقدار ممکن در جریان خون می رسد. بنابراین مکمل کافئین را 1 یا 2 ساعت قبل از شروع تمرینات بدنسازی مصرف کنید. به یاد داشته باشید که کافئین تا 6 ساعت در بدن عمر می کند، بنابراین اگر 200 میلی گرم کافئین را ساعت 6 عصر بخورید،‌ نصف شب و حین خواب در بدنتان کافئین وجود دارد،‌ طوری که می تواند چرخه خواب معمول شما را به هم بریزد.

divider

بیشتر بخوانید:

فواید مصرف مکمل ویتامین ث در بارداری

مکمل های ضد خستگی برای ورزشکاران حرفه ای

مزایای مکمل فوق العاده سینتا ۶ برای بدنسازی

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.8 از 5 (6 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits