دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
از مکمل سلنیوم و فواید آن بیشتر بدانید
10
زمان مطالعه: 10 دقیقه
سلنیوم از مواد معدنی ضروری جهت تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست و مو می‌باشد.

سلنیوم و تاثیر آن بر سلامت بدن

سلنیوم (Selenium) یکی از مواد معدنی کمیاب مهم برای سلامت انسان می باشد. این ماده معدنی در ساختار برخی از آنزیم ها شرکت کرده و همچنین در بسیاری از واکنش های متابولیک در بدن نقش دارد. سلنیوم موجب تقویت سیستم ایمنی می شود چون در خنثی کردن رادیکال های آزاد نقش دارد. رادیکال های آزاد تحت تأثیر محیط آلوده مانند هوای آلوده و یا استرس زیاد در بدن ایجاد می گردند. سلنیوم بعنوان یک ریز مغذی یا عنصر معدنی کمیاب در بدن عمل می کند. مقدار آن در پوسته زمین از مکانی به مکان دیگر متفاوت است. میزان آن در آب و غذا نیز بسیار متغیر است. به نظر می رسد که مردان نیاز بیشتری به این ماده معدنی دارند و نصف ذخیره سلنیوم در بدن آنها انباشته می شود. سلنیوم یک عنصر کریستالی تیره در گروه گوگرد می باشد. بعنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و فعالیت زیستی آن بسیار وابسته به ویتامین E می باشد.

مقادیر کم سلنیوم می تواند افراد را در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان یا بیماری های قلبی- عروقی، بیماریهای التهابی و سایر وضعیت های مرتبط با افزایش آسیب رادیکال های آزاد مانند پیری زود رس و بیماری کاتاراکت چشم قرار دهد. ضعف عضلانی و یا از دست رفتن آن، کاردیومیوپاتی و التهاب در برخی موارد کمبود سلنیوم دیده می شود.

سلنیوم وظایف زیادی بر عهده دارد. در واقع این ماده‌ی مغذی در تولید پروتئین‌های مخصوص و همچنین خنثی کردن اثرات منفی رادیکال‌های آزاد به بدن یاری می‌رساند. در ادامه با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا با این مینرال ارزشمند بیشتر آشنا شویم.

مزایای مصرف سلنیوم

  • حفظ جوانی و شادابی پوست
  • پیشگیری از سفید شدن زودرس موها
  • افزایش قوای باروری
  • تقویت سیستم ایمنی
  • بهبود عملکرد غده تیروئید
  • پیشگیری از سرطان ها
  • حفاظت از قلب و عروق

مکمل سلنیوم

مکمل سلنیوم و فواید مصرف آن

سلنیوم از مواد معدنی ضروری جهت تقویت سیستم ایمنی و سلامت پوست و مو می‌باشد. قرص سلنیوم برای کمبود این ماده در بدن مصرف می‌شود. سلنیوم از مواد معدنی ضروری جهت محافظت از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد که عاملی آسیب رسان به سلول‌ها هستند می‌باشد. این عنصر با خواص آنتی اکسیدانی خود نقش بسیار مهمی در محافظت از پوست و مو دارد. کمبود سلنیوم سبب کاهش استحکام ناخن‌ها شده و آنها را شکننده می‌سازد و کمبود آن باعث تحلیل رنگدانه‌های پوست می‌شود. این عنصر از عوارض مخرب اشعه خورشید روی سلول‌های پوستی جلوگیری کرده و به حفظ جوانی و شادابی پوست کمک می‌نماید. قرص سلنیوم دارای خاصیت جذب بسیار بالا و ماندگاری طولانی در بدن می‌باشد.

خاصیت آنتی اکسیدانی سلنیوم

سلنیوم به همراه ویتامین E بعنوان یک آنتی اکسیدان غیر اختصاصی (عمومی) عمل کرده و از غشاهای سلولی و بافت ها محافظت می نماید.

نقش سلنیوم در جوانی و شادابی

سلنیوم و ویتامین E فرایند پیری و سخت شدن بافت ها را آهسته کرده و یا ممانعت می نماید. سلنیوم در حفظ حالت انعطاف پذیری بافت ها که نشانه جوان بودن آنها است بسیار موثر است.

تأثیر سلنیوم در سنتز پروتئین های ویژه

سلنیوم در سنتز پروتئین های ویژه ای بنام آنزیم های آنتی اکسیدان که در جلوگیری از آسیب سلولی نقش مهمی ایفا می کنند نقش دارد. حداقل ۲۵ آنزیم آنتی اکسیدانی شناخته شده اند. مهمترین این آنزیم ها گلوتاتیون پراکسیداز می باشد. این آنزیم بعنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و از آسیب بالقوه گونه های فعال اکسیژن (ROS) به بدن جلوگیری می کند. یکی دیگر از این آنزیم ها از اسپرم در حال تکامل در مردان در مقابل آسیب اکسیداتیو محافظت می کند. آنزیم مهم دیگر در این گروه تیوردوکسین ردوکتاز می باشد که در بازیافت بسیاری از آنتی اکسیدانها مانند ویتامین C نقش ایفا می کند.

نقش سلنیوم در پیشگیری از سفید شدن زودرس موها

هر چند این مسأله تا حدودی جنبه ارثی دارد ولی کمبود سلنیوم نیز در سفید شدن زودرس موها بی تأثیر نیست. این عنصر با محافظت از رنگدانه های پوست و مو به پیشگیری از تحلیل رفتن آن ها کمک می کند.

سلنیوم و افزایش قوای باروری

سلنیوم به محافظت از اسپرم ها در برابر رادیکال های آزاد مواد آسیب رسان کمک کرده و همچنین سبب افزایش میزان تحرک اسپرم ها و قوای باروری آقایان شده و از این طریق می تواند شانس باروری را افزایش دهد.

تاثیر سلنیوم در سلامت غده تیروئید

یدوتیرونین دیود نیاز پروتئینی است که در بلوغ و تکامل هورمون غده تیروئید نقش دارد. سلنیوم در ساختار این آنزیم شرکت کرده و لذا در تکامل، رشد و متابولیسم طبیعی این غده نقش دارد. سلنیوم در تنظیم ترشح هورمون های تیروئیدی نیز نقش دارد.

تاثیر سلنیوم در سلامت رگ های خونی

سلنوپروتئین P یک پروتئین وابسته به سلنیوم است که در پلاسما و نیز سلول های اندوتلیال رگ ها (سلولهایی که دیواره داخلی رگ های خونی را می پوشانند) یافت می شود. کار مهم این پروتئین، در انتقال پروتئین های دیگر است. همچنین بعنوان یک آنتی اکسیدان در محافظت از سلول های اندوتلیال در برابر آسیب ناشی از رادیکال آزاد عمل می کند.

تاثیر سلنیوم در سلامت عضله

یکی از آنزیم هایی که در عضله یافت شده و در متابولیسم آن شرکت می کند، سلنوپروتئین W می باشد که حاوی سلنیوم در ساختار خود است. در همین زمینه مشخص شده است که سلنیوم در پیشگیری و درمان بیماری کشان (Keshan disease) بسیار موثر می باشد. این سندرم در منطقه کشان در چین که خاک آن فاقد سلنیوم کافی بوده، شایع گردید. این بیماری با تجزیه و از بین رفتن فیبرهای عضلانی قلب مشخص می گردد. زنان بویژه در سنین بارداری نسبت به این بیماری آسیب پذیر می باشند.

تقویت سیستم ایمنی

سلنیوم در عملکرد بهینه سیستم ایمنی نقش داشته و مقاومت بدن را در برابر انواع بیماری ها افزایش می دهد. کمبود این عنصر در رژیم غذایی سبب آسیب پذیرتر شدن افراد در برابر انواع بیماری ها می گردد.


تاثیر سلنیوم در پیشگیری از سرطان

برخی مطالعات علمی نشان می دهند که سلنیوم ممکن است در پیشگیری از برخی انواع سرطان موثر باشد ولی برای اثبات این امر نیاز به مطالعات بیشتری می باشد. یکی از سلنوپروتئین ها بنام sep15 در شبکه آندوپلاسمی سلول یافت می شود. این پروتئین عملکرد محافظتی داشته و در پیشگیری از سرطان نقش دارد.

مینرال سلنیوم

مقدار و نحوه مصرف سلنیوم

روزانه یک قرص سلنیوم به همراه غذا و یا طبق تجویز پزشک مصرف می‌شود. اگرچه پیشنهاد می‌گردد میزان دقیق مصرف توسط پزشک تعیین گردد اما به طور معمول میزان مصرف سلنیوم روزانه را به شرح زیر می‌توان تعیین کرد:

  • از زمان تولد تا 3 سالگی 10 تا 20 میکروگرم در روز
  • از 3 تا 6 سالگی 20 میکروگرم در روز
  • از 6 تا 10 سالگی 30 میکروگرم در روز
  • مردان جوان و بزرگسال 40 تا 70 میکروگرم در روز
  • زنان جوان و بزرگسال 45 تا 55 میکروگرم در روز
  • زنان باردار 65 میکروگرم در روز
  • مادرانی که نوزاد خود را با شیرخود تغذیه می کنند 75 میکروگرم در روز

توجه: رشد سالم جنین با میزان دریافت مواد مغذی توسط مادر در ارتباط است اما با این وجود از مصرف بیش از حد مکمل های غذایی در دوران بارداری باید پرهیز کرد زیرا برای مادر و جنین مضر می‌باشد.

علائم و عوارض جانبی کمبود سلنیوم

ضعف عضلانی یا دردهای عضلانی، بی رنگی موها یا پوست و سفید شدن ناخن‌ها از علائم کمبود سلنیوم محسوب می‌شوند. در کشورهای پیشرفته کمبود این ماده‌ی معدنی به ندرت پیش می‌آید. اما با این حال کمبود این ماده‌ی معدنی می‌تواند در بین افرادی که به مدت طولانی تغذیه‌ی وریدی داشته‌اند بروز پیدا کند.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کمبود سلنیوم می‌تواند باعث بروز پرکاری تیروئید و همچنین ضعف سیستم ایمنی بدن شود. به عقیده‌ی محققان، کمبود این ماده‌ی معدنی به طور مستقیم نمی‌تواند باعث بروز بیماری شود اما با این حال باعث می‌شود بدن زودتر در دام بیماری‌هایی بیفتد که بر اثر مشکلات تغذیه ای و عفونی به وجود می‌آید. اختلالات و مشکلات جدی مربوط به روده‌ها می‌تواند باعث شود که بدن در جذب این ماده‌ی معدنی دچار مشکل شود.

منابع غذایی سلنیوم

هر ماده‌ غذایی که پایه‌ گیاهی دارد مانند سبزیجات منبع این ماده‌ی معدنی محسوب می‌شود. میزان سلنیوم موجود در سبزیجات بستگی به میزان سلنیوم موجود در خاکی دارد که این گیاهان در آن کشت شده‌اند.

توجه داشته باشید ماهی، غذاهای دریایی، گوشت قرمز، دانه های کامل، تخم مرغ، مرغ، جگر، گردو به خصوص گردوی برزیلی و سیر نیز از منابع خوب این ماده‌ی معدنی محسوب می‌شوند.

باید بدانید گوشت حیواناتی که از دانه‌های کامل یا از گیاهان کشت شده در خاک سرشار از سلنیوم تغذیه می‌کنند حاوی میزان بیشتری از این ماده‌ی معدنی می‌باشد. از این گذشته مخمر آب جو، جوانه‌ی گندم و نان‌های غنی شده با سلنیوم نیز برای تأمین این ماده‌ی معدنی مفیدند.

مسمومیت با سلنیوم

مسمومیت با سلنیوم به اندازه کمبود آن در بدن خطرناک است. بنابراین مراقب مقدار مصرف سلنیوم در رژیم غذایی خود باشید. نشانه‌های مسمومیت از طریق سلنیوم شامل بوی بد از دهان (همانند بوی سیر)، اختلالات گوارشی، خستگی؛ تحریک پذیری ، اشکال در تمرکز، سیروز کبدی ، ادم ریوی و حتی مرگ است. اگر رژیم غذایی غنی از سلنیوم دارید از مصرف مکمل‌های آن پرهیز کنید.

نکاتی که در ارتباط با مصرف این مکمل باید بدانید

  • در دوران بارداری و شیردهی قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید.
  • مصرف مقدار زیاد از یک مکمل غذایی در دوران شیردهی ممکن است به ضرر نوزاد یا مادر باشد، با این وجود دریافت مقدار مناسب ویتامین و مواد معدنی برای رشد مناسب لازم است.
  • وجود هرگونه حساسیت به این دارو یا داروهای دیگر را به اطلاع پزشکتان برسانید.
  • بیماری‌ها و مشکلات پزشکی دیگر ممکن است بر نحوه استفاده از دارو اثرگذار باشد. وجود هرگونه مشکل پزشکی را به اطلاع پزشک خود برسانید.
  • اگر یک بار مصرف دارو را فراموش کردید فوراً آن را مصرف کنید اما اگر به مصرف دوز بعدی نزدیک هستید دارو را طبق معمول مصرف کرده و مصرف دارو را دو برابر نکنید.
  • در صورت داشتن ناراحتی معده احتمال بالا رفتن سطح سلنیوم در خون وجود دارد که باعث افزایش عوارض جانبی می‌شود.

شرایط نگهداری مکمل سلنیوم

دور از دسترس اطفال و در جای خشک و خنک نگهداری شود.

divider

بیشتر بخوانید:

مزایای مصرف مکمل استئوکینون (Osteo Quinone)

مزایای باورنکردنی مصرف مکمل تائورین

مزایای استفاده از مکمل زد ام ای (ZMA) برای مردان!

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (10 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits