دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
هورمونهای ضد پیری و منافع آنها را بیشتر بشناسید!!
1
زمان مطالعه: 7 دقیقه
هورمونهای ضد پیری اخیرا توجه محققان را به خودشان جلب کرده اند . این هورمونها عبارتند از DHEA ، پروژسترون ، HGH ، تستوسترون و استروژن و..

کدام هورمونها شما را جوان نگه می دارند؟

هورمونهای ضد پیری اخیرا توجه محققان را به خودشان جلب کرده اند . هورمونها مسئول اعمال مختلفی در بدن ما از جمله تنظیم متابولیسم ، عملکرد سیستم ایمنی ، رشد و غیره هستند . هورمونهای مختلف از جمله DHEA ، پروژسترون ، HGH ، تستوسترون و استروژن در انسانها با پیری مقابله می کنند . بهم خوردن تعادل هریک از این هورمونها ممکن است این روند را تغییر داده و باعث تسریع پیری شود . موضوع مقابله با پیری بحث داغی است که شامل مصرف ویتامین های مختلف , انتی اکسیدانها , مینرالها , ابر غذاها و میوه ها و بسیاری از مواد دیگر است اما مطرح کردن نقش هورمونها برای مقابله با پیری بحث جدید و بسیار جذابی است . در ادامه مقاله در مجله دلگرم با ما همراه باشید تا به هورمونهای ضد پیری بپردازیم .

هورمونهای ضد پیری و مکانیسم عمل آنها

هورمون رشد (HGH)

هورمون رشد به عنوان یکی از هورمونهای ضد پیری در بدن ما رشد و متابولیسم را کنترل می کند . این هورمون در هیپوفیز تولید می شود غده کوچکی که در مغز قرار دارد . در حال حاضر فرم سنتتیک این هورمون نیز ساخته شده و به عنوان دارو برای افرادی که نیازمند هورمون رشد هستند مورد استفاده قرار می گیرد . زیادی یا کم شدن ترشح هورمون رشد در کودکان و بزرگسالان می تواند سلامت بدن را به مخاطره بیاندازد.

آیا افراد سالم می توانند از این هورمون استفاده کنند؟

مطالعه بر روی افراد سالمی که هورمون رشد را به عنوان هورمون ضد پیری استفاده کرده اند نتایج متفاوتی ارائه داده است. مطالعات کوتاه مدت نشان داده است که این هورمون در افراد مسن توده عضلانی آنها را افزایش داده است اما تغییری در قدرت و استقامت عضلانی آنها مشاهده نشده است.

برخی افراد برای متوقف و معکوس کردن تاثیرات افزایش سن به صورت خودسر از این هورمون استفاده می کنند . ورزشکاران نیز همراه با استروئیدهای آنابولیک در تلاش برای عضله سازی ، افزایش قدرت و عملکرد ورزشی و کاهش چربی بدن از هورمون رشد استفاده می کنند.مطالعات بیشتری در این رابطه مورد نیاز است تا مشخص شود مصرف این هورمون در افراد سالم می تواند منافعی داشته باشد یا خیر.

خطرات استفاده از هورمون رشد

در صورت مصرف خودسرانه هورمون رشد در کوتاه مدت عوارض جانبی مانند درد عضلانی و مفاصل ، لرزش دست ها یا پاها را تجربه خواهید کرد . استفاده از دوز بالای هورمون رشد در طولانی مدت ( بیش از چند ماه) ممکن است منتهی به دیابت ، فشارخون بالا یا بیماریهای قلبی شود .

هورمون رشد در قالب مکمل نیز در بازار وجود دارد که ممکن است شامل مواد مضری باشد . هورمون رشد تنها وقتی مفید است که تزریق شود بنابراین خوردن این مکمل ها هیچ فایده ای ندارد.

هورمون ضد پیری

هورمون DHEA

DHEA(دهیدرواپی اندروسترون) هورمونی است که در غدد آدرنال شما از کلسترول ساخته می شود . غدد آدرنال بر روی کلیه ها قرار دارند و DHEA را به عنوان هورموم ضد پیری تولید می کنند.

بدن ما DHEA را به دو هورمون جنسی مهم تستوسترون و استروژن تبدیل می کند . تستوسترون در دوران بلوغ باعث خصوصیات جنسی مردانه مانند رویش موها روی صورت , بزرگ شدن بیضه ها و بم شدن صدا می شود . در مردهای بالغ تستوسترون باعث افزایش توده عضلات و استخوان و افزایش میل جنسی و تولید اسپرم می شود . استروژن در خانم ها با رشد سینه ها , آزادسازی تخمک از تخمدان ها , سیکل عادت ماهیانه و بارداری در ارتباط است . مردها مقدار کمی استروژن و زنان هم مقدار کمی تستوسترون دارند .

نقش درمانی DHEA در بیماریهای خاص

DHEA در درمان بیماریهای خاص مورد استفاده قرار می گیرد این بیماریها عبارتند از:

  • بیماری آدیسون
  • افسردگی
  • لوپوس
  • چاقی
  • بیماری آلزایمر
  • پوکی استخوان
  • بیماری کرون
  • ناباروری
  • مشکلات یائسگی

DHEA هنوز از طرف FAD برای درمان بیماریها تائید نشده است و تحقیقات بیشتری برای مطالعه منافع احتمالی و خطرات بلندمدت DHEA مورد نیاز است.

خطرات استفاده از DHEA

برخی از افراد برای افزایش قدرت و استقامت عضلانی , افزایش انرژی , کاهش چربیهای بدن و تقویت امنیت از DHEA استفاده می کنند اما این تاثیرات ثابت نشده است . مصرف DHEA در ورزشکاران نیز ممنوع است .

در خانم ها DHEA می توانند باعث تغییراتی شبیه به افزایش تستوسترون از جمله سیکل ماهیانه نامنظم , افزایش موهای صورت , افزایش تعریق , سینه های کوچک و بم شدن صدا در ارتباط باشد.

در مردها DHEA باعث تغییراتی شبیه به افزایش استروژن و کاهش تستوسترون از جمله بزرگ شدن سینه ها , کوچک شدن اندازه بیضه ها , آکنه و ریزش موها می شود. برخی عوارض جانبی با توقف مصرف DHEA ناپدید می شوند اما برخی دیگر باقی می مانند .

بطور کلی پزشکان مصرف DHEA را برای بهبود کیفیت زندگی توصیه نمی کنند و به جای آن ورزش , خواب کافی و رژیم غذایی متعادل را توصیه می کنند.

پروژسترون

پروژسترون یکی دیگر از هورمونهای ضد پیری و مسئول فعالیت های متعددی در مردان و زنان از جمله تنظیم سیکل خواب , تقویت ایمنی و کنترل فعالیت های مغزی است . عدم تعادل پروژسترون در بدن انسان می تواند منتهی به علائم پیری مانند بی خوابی و افکار منفی و غیره شود . براساس سابقه سلامت فردی مصرف مکمل پروژسترون می تواند منافعی برای مقابله با علائم پیری با حفظ تعادل پروژسترون در بدن داشته باشد.

هورمون رشد

تستوسترون

تستوسترون مهمترین هورمون گروهی از هورمون ها به نام اندروژن است. این هومورن اساسا یک هورمون مردانه است اما عملکردهای دیگری در بدن مردها و زنها دارد. در مردها تستوسترون با رشد موهای صورت و بدن و تولید اسپرم درارتباط است . در زنان هورمون تستوسترون با تولید انرژی و افزایش وزن و فعالیت های جنسی ارتباط دارد. برخی افراد از این هورمون برای مقابله با پیری استفاده می کنند.

مکمل های تستوسترون باعث بهبود حافظه شده , از ضعف جلوگیری کرده و باعث افزایش قدرت در مردها و زنان می شود.

استروژن

استروژن هورمون اصلی گروهی از هورمونها به نام استرون , استرادیول و استریول است .فرض بر این است که این هورمونها در مردها و زنان دارای عملکرد متفاوتی هستند اما برای زنان مهمترند . در زنان نقش استروژن توسعه خصوصیات جنسی مختلف مثل رشد سینه ها و تغییرات رحم در سیکل جنسی است . استروژن به عنوان هورمون ضد پیری مانع بیماری قلبی در زنان می شود درحالیکه در مردها تغییرات فیزیکی مانند رشد قفسه سینه و رشد صورت را تسهیل می کنند.

ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که در مغز تولید می شود و با کاهش روشنایی روزانه ترشح آن افزایش می یابد تا بدن را آماده خواب و استراحت شبانه کند . پس از بلوغ سطح ملاتونین ما کاهش می یابد و به همین دلیل خوابیدن برای ما خصوصا پس از 40 سالگی دشوار خواهد شد.

تحقیقات صورت گرفته بر روی موشها نشان داده است که مصرف مکمل ملاتونین آسیب های اکسیداتیو و التهاب ها را خنثی کرده و فرآیند پیری را به تعویق می اندازد . برخی از محققان فقدان ملاتونین را با ابتلا به سرطان در ارتباط می دانند.

هورمون های ضد پیری توانایی حفظ جوانی و سلامت شما را دارند . گاهی اوقات استفاده از این هورمونهای ضد پیری برای جلوگیری از بدتر نشدن علائم پیری بسیار ضروری خواهد بود . اما توصیه می شود که برای ایجاد تعادل در این هورمونها مصرف مکمل آنهل تنها با توصیه و مشورت پزشک انجام شود تا مشکلی برای سلامت شما ایجاد نشود .

divider

بیشتر بخوانید:

اضافه وزن هورمونی و ۱۰ هورمون مسئول اضافه وزن در خانم ها

8 روش برای کنترل سطح هورمون لپتین جهت کاهش وزن

رابطه سطح هورمون استروژن با ابتلا آقایان به میگرن !

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
1.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits