دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۹ مزیت شگفت انگیز شیر بوفالو برای سلامت بدن
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
شیر بوفالو نه تنها منبع غنی از محتوای کالری است بلکه از نظر ویتامین ها نیز بسیار غنی است.

خواص شیر بوفالو را بیشتر بشناسیم

شیر بوفالو ممکن است به اندازه شیر گاو معروف نباشد اما مزایای خاصی از جمله تقویت استخوانها ، مراقبت از قلب و کاهش فشارخون دارد .شیر بوفالو و گاو اغلب با هم مقایسه می شوند زیرا خیلی باهم متفاوت نیستند . اگرچه همه معتقدند که شیر گاو استفاده گسترده تری دارد ولی منافع شیر بوفالو به خاطر محتوای منابع مغذی آن قابل انکار نیست و این شیر در مناطق مختلف جهان از جمله هند و بخش هایی از آسیا بطور معمول مصرف می شود .

شیر بوفالو می تواند به عنوان یک نوشیدنی مغذی به رژیم غذایی روزانه اضافه شود . شیر بوفالو بویژه می تواند برای طولانی مدت به خاطر فعالیت پراکسیداتیو آن ذخیره شود و برای کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه بر این شیر بوفالو برای تولید محصولات سنتی لبنی مانند پنیر و کره ، ماست به دلیل غلظت و چربی بالای آن مورد استفاده قرار می گیرد .

منافع مصرف شیر بوفالو

پس از تحقیقات گسترده از منابع معتبر و مشخص شدن بسیاری از خواص شیر بوفالو با اطمینان می توان گفت که ارزش غذایی این شیر آنرا به یک نوشیدنی ایده آل و یک ماده غذایی سالم در رژیم غذایی تبدیل کرده است. با ما همراه در مجله دلگرم همراه باشید تا با مزایای این شیر بیشتر آشنا شویم.

۱-شیر بوفالو و تولید انرژی

یکی از منافع شیر بوفالو غنی بودن محتوای کالری آن است . تخمین زده شده است که ۱۰۰ میلی لیتر از این شیر ۱۰۰ کیلوکالری انرژی دارد که تقریبا مشابه با شیر گاو است که ۷۰ کیلوکالری انرژی فراهم می کند ولی در هرحال شیربوفالو محتوای کالری بیشتری نسبت به شیر گاو دارد.

شایان ذکر است که شیر بوفالو محتوای آب نیز بالایی دارد که تقریبا حاوی ۹۰٪ آب است که می تواند بدن را به خوبی هیدراته کند .

شیر بوفالو

۲- شیر بوفالو و پیشگیری از بیماریهای قلبی

شیر بوفالو نه تنها منبع غنی از محتوای کالری است بلکه از نظر ویتامین ها نیز بسیار غنی است. این شیر پرچرب حاوی سطح بالایی از ویتامین B12 و ریبوفلاوین است که منافع بسیاری برای سلامت و رشد دارد . بر اساس مطالعات صورت گرفته ویتامین B12 نقش مهمی در کاهش ریسک سکته و حملات قلبی دارد این بدان معناست که شیر بوفالو می تواند مانع بیماری جدی شود و سلامت عمومی را بهبود می بخشد.

شیر بوفالو همچنین حاوی ویتامین های دیگری از جمله ویتامین A ، ویتامین B6 ، ویتامین C ، فولات و نیاسین است که همگی برای رشد و تکامل و تقویت بدن ضروری هستند.

۳- شیر بوفالو و بهبود سلامت استخوان ها

یکی دیگر از مزایای شیر بوفالو سطح بالای مینرالهای محتوی آن است که مهمترین آنها کلسیم است که یک مینرال ضروری برای سلامت استخوانها و دندانها است . در نتیجه مصرف منظم شیر بوفالو به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می کند .

بعلاوه این شیر پرچرب غنی از مینرالهایی مانند فسفر ، پتاسیم و منیزیم است که همه برای سلامت عمومی بدن لازم هستند . بویژه شیر بوفالو حاوی سطح بالایی از آهن است که به گلبولهای قرمز خون در فراهم کردن اکسیژن برای قسمت های مختلف بدن کمک می کند . این مینرال همه عضلات از جمله عضلات قلبی را تقویت می کند و کمک می کند که به خوبی فعالیت کنند . بنابراین شیر بوفالو برای پیشگیری از بیماریهای استخوان بسیار مفید است و در بهبود عملکرد خون و عضلات موثر است.

۴- شیر بوفالو غنی از پروتئین است

یکی دیگر از مزایای شیر بوفالو این است که غنی از پروتئین است و به سلامت عمومی بدن کمک می کند. این شیر پرچرب منبع بسیار خوبی از پروتئین ها است زیرا محتوی ۹ آمینواسید ضروری است . تخمین زده شده است که یک فنجان شیر بوفالو حدود ۱۹ گرم پروتئین دارد که مقدار کمی نیست . بنابراین مصرف شیر بوفالو به شدت برای سالمندانی که قوای عضلانی خود را از دست داده اند توصیه می شود زیرا مانع تضعیف عضلات می شود .

در مقایسه با شیر گاو محتوای پروتئینی شیر بوفالو ۱۱٪ بالاتر است . بنابراین توصیه می شود افرادی که نیازمند منبع بزرگی از پروتئین هستند می توانند به جای شیر گاو از شیر بوفالو استفاده کنند.

۵- شیر بوفالو باعث افزایش وزن می شود

شیر بوفالو حاوی مقدار زیادی چربی است بنابراین برای افرادی که قصد چاق شدن دارن بسیار عالی است . علاوه بر این مزه این شیر شما را ترغیب به مصرف بیشتر آن می کند و باعث می شود به وزن دلخواهتان برسید . در مقایسه با شیر گاو ، این شیر پرچرب محتوای چربی بسیار بیشتری است که به بهبود توده عضلانی شما کمک می کند .

با اینحال باید توجه کنید که مصرف شیر بوفالو باید با حجم مناسبی صورت بگیرد زیرا سطح بالای چربی آن می تواند منتهی به بیماریهای عروقی شود . برای داشتن یک رژیم مناسب حاوی شیر بوفالو شما باید با پزشک مشورت کنید تا اضافه وزن شما همراه با افزایش سلامت عمومی شما باشد.

6- شیر بوفالو و پیشگیری از چاقی

یکی دیگر از منافع شیر بوفالو توانایی آن در پیشگیری از چاقی است . اگرچه شیر بوفالو یک منبع غنی از چربیها است اما محتوای پایین کلسترول آن برای افرادی که از دیابت و بیماریهای قلبی رنج می برند بسیار مناسب است .

مصرف شیر بوفالو به افراد چاق ، مبتلا به دیابت و بیماریهای کلیوی ، افراد مبتلا به فشار خون ، دیس لیپیدمی و PCOD ( تخمدان پلی کیستیک) توصیه می شود. علاوه بر این شیر پرچرب بوفالو به کاهش سطح کلسترول بد و بیماریهای شایع این روزها کمک می کند.

مزایای شیر بوفالو

۷- بهبود سلامت پوست با شیر بوفالو

به دلیل اینکه شیر بوفالو منبع غنی از ویتامین ها ، مینرالها ، پروتئین و دیگر ریزمغذی های ضروری است نوشیدن آن برای سلامت پوست بسیار مهم است. شیر بوفالو مقدار کافی آب و مواد مغذی را برای پوست فراهم می کند در نتیجه باعث صافی و نرمی پوست شده و از عفونت های مختلف پوستی پیشگیری می کنند . به عبارت دیگر شیر پرچرب بوفالو سلامت پوست را بهبود می بخشد و آنرا زیباتر و جذابتر می کند.

۸ – شیر بوفالو و تقویت سیستم ایمنی

ویتامین A ویتامین C در مقادیر بالا در شیر بوفالو موجود هستند و این دو ویتامین برای عملکرد سیستم ایمنی کلیدی هستند . این ویتامین ها به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و بدن را از رادیکالهای آزاد خطرناک و توکسین ها پاک می کنند که باعث بیماریهای مزمن می شود . علاوه بر این ویتامین C سیستم ایمنی را تحریک می کند تا گلبولهای سفید بیشتری تولید کند که اولین خط دفاعی بدن هستند . زینک و دیگر مینرالهای کمیاب در شیر بوفالو می توانند به عنوان آنتی اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی عمل می کند.

۹ - شیر بوفالو و تنظیم فشار خون

محتوای بالای پتاسیم موجود در شیر بوفالو نسبت به شیر گاو کمتر شناخته شده است . این محتوای بالای پتاسیم اثر وازودیلاتور ( منبسط کننده عروق) داشته و می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. با کاهش انقباض عروق خونی و سرخرگ ها شیر بوفالو مانع پیشرفت آترواسکلروزیس و بیماریهای عروق کرونری می گردد.

بنابراین شما می توانید شیر بوفالو را جایگزین شیر گاو کنید و از مزایای فوق برخوردار شوید ولی قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کنید زیرا این شیر پرچرب می تواند عوارض پیش بینی نشده ای برای سلامت داشته باشد اگر برای کاهش وزن تلاش می کنید , متابولیسم پائینی دارید یا سبک زندگی غیر فعالی دارید .

divider

بیشتر بخوانید:

۷ مزیت باورنکردنی شیر گوسفند که نمی دانستید!

۱۳ مزیت ثابت شده شیر بز برای سلامت بدن

آیا شیر مادر به جز تغذیه کودک خواص درمانی دیگری دارد؟

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits