دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روش های ایمن و طبیعی کنترل بارداری
0
زمان مطالعه: 12 دقیقه
روش های طبیعی کنترل بارداری در صورت استفاده صحیح می تواند در پیشگیری از بارداری موثر باشد . رایج ترین شیوه ها بررسی تغییرات دمای بدن و ترشحات واژنی طی سیکل ماهیانه است

پیشگیری از بارداری با روشهای طبیعی

روش های طبیعی کنترل بارداری در صورت استفاده صحیح می تواند در پیشگیری از بارداری موثر باشد . رایج ترین شیوه ها بررسی تغییرات دمای بدن و ترشحات واژنی طی سیکل ماهیانه است . استفاده از تست های باروری هم می تواند مفید باشد . در ادامه این مقاله با مجله دلگرم همراه باشید تا با روش های طبیعی کنترل بارداری بیشتر آشنا شویم.

شما بطور مداوم در اخبار و رسانه ها از عوارض جانبی مصرف دراز مدت قرص های ضد بارداری برای بدن می شنوید و همه زنان ترغیب می شوند که دیگر از این قرص ها استفاده نکنند . اما مسئله این است که در صورت مصرف نکردن قرص های ضد بارداری هورمونی باید چه چیزی را جایگزین آن کرد؟ شیوه های طبیعی کنترل بارداری نسل ها است که مورد استفاده قرار می گیرند اما همه آنها به اندازه کافی موثر نیستند .

آیا شما هم باید از روش های طبیعی کنترل بارداری استفاده کنید؟

درحالیکه روش کنترل بارداری طبیعی ممکن است به اندازه متداول ترین شیوه های مصنوعی مانند کاندوم های مردانه یا زنانه و قرص های کنترل بارداری موثر نباشد اما اگر هر یک از روش های مبتنی بر آگاهی از باروری مدرن (FABM) دقیقا دنبال شود، کنترل بارداری می تواند تا 97-99 درصد موثر باشد.

با این حال، باید بدانید که اگر شما درمحاسبات خودتان اشتباه کنید یا گام نادرستی بردارید این روش حفاظتی ممکن است از 98-99 درصد تا حدود 75 درصد یا کمتر کاهش پیدا کند . اگر چه این روش ها برای اکثر زوج ها تا 90% کارایی دارند اگر شما بخواهید کارایی آنها را بیشتر افزایش دهید باید مطمئن شوید که تمام قوانین را دنبال می کنید . علاوه بر این، ممکن است بخواهید روش های دیگری را در نظر بگیرید اگر:

  • اگر وضعیت پزشکی خاصی داشته باشید که در صورت بارداری خطری بچه را تهدید کند.
  • اگر دوره های قاعدگی نامنظم داشته باشید
  • اگر داروهایی استفاده می کنید که مانع تولید مخاط واژن شود
  • اگر به تازگی روش های پیشگیری از بارداری هورمونی را متوقف کرده اید
  • اگر به تازگی زایمان یا سقط جنین کرده باشید
  • اگر بچه شیر می دهید
  • اگر به مناطق زمانی مختلف سفر می کنید
  • اگر دچار عفونت های واژنی مانند STI یا قارچ هستید
  • اگر خیلی زیاد الکل مصرف می کنید

فاکتورهای ذکر شده در بالا می توانند اثربخشی این نوع از روشهای کنترل بارداری را کاهش دهند یا بر سلامت شما تأثیر بگذارد. علاوه بر این، به یاد داشته باشید، در حالی که روش های کنترل بارداری طبیعی می تواند مانع بارداری شما شوند اما از بیماری های منتقله از راه جنسی جلوگیری نمی کنند. بنابراین اگر شما رابطه های جنسی متعدد داشته اید و نگران این هستید که ناقل یکی از انواع عفونت های مقاربتی باشید می توانید از کاندوم به عنوان یک سد محافظتی استفاده کنید.

بررسی دمای بدن

1- بررسی دمای بدن و ترشحات واژنی

این موارد نمونه هایی از FABM هستند. روش بررسی دمای بدن شامل استفاده از دماسنج دقیقی است که نشان دهنده افزایش اندک دمای بدن بعد از تخمک گذاری باشد. توجه داشته باشید که دماسنج گوش و بینی برای این روش از دقت کافی برخوردار نیستند . در این روش شما هر روز صبح در یک زمان مشخص پس از بیرون آمدن از رختخواب و قبل از خوردن یا نوشیدن هر چیزی دمای بدن خودتان را اندازه بگیرید.

برای 3 روز پیاپی دمای بدن شما باید بالاتر از 6 روز قبل باشد . این افزایش دما بسیار اندک است به طور کلی حدود 0.2 سانتی گراد است که نشان دهنده تخمک گذاری است.

روش بررسی ترشحات واژن شامل بررسی تغییرات مقدار و بافت ترشحات سرویکس در طول سیکل ماهیانه است . برای انجام این کار دست خودتان را به خوبی بشویید و انگشتتان را به آرامی وارد واژن کرده و کمی به اندازه بند انگشت وسطی به داخل حرکت کنید .

شما متوجه خواهید شد که چند روز اول بعد از پریود واژن شما خشک است و مخاط زیادی ترشح نمی کند . با افزایش سطح هورمونها طی سیکل ماهیانه برای تخمک گذاری موکوس واژنی شما مرطوب , چسبناک , سفید و کرمی شکل خواهد شد . این نشان دهنده شروع دوره باروری شما در سیکل قاعدگی است . بلافاصله پس از تخمک گذاری مخاط واژنی شما آبکی , شفاف تر و لزج تر شبیه سفیده تخم مرغ می شود . به تدریج مخاط واژن شما غلیظ تر و چسبنده تر می شود و 3 روز بعد از آن شما دیگر قدرت باوری نخواهید داشت.

ثابت شده است که این دو روش می تواند مانع بارداری شود . در واقع مطالعه ای نشان داده است که این یک روش موثر برای کنترل بارداری و تنظیم خانواده است .برای استفاده از این روش کافی است در طول روزهای باروری مقاربت محافظت شده یا هر روش جلوگیری از بارداری مورد استفاده قرار گیرد. از بین زنانی که در این مطالعه شرکت کردند تنها 1.8 نفر از هر 100 نفر در طی 13 سیکل بارداری حامله شدند . محققان تاکید می کنند که اثربخشی این روش ها بستگی به پیروی از دستورالعمل ها جهت مشاهدات/ پیگیری پارامترها دارد.

2 – روش مبتنی بر تقویم

شما همچنین می توانید بارورترین روزهای سیکل قاعدگی خودتان را از روی تقویم تعیین کنید . روش FABM مدرن برای انجام این کار روش روزهای استاندارد نامیده می شود . اگر چرخه قاعدگی شما 26 تا 32 روزه است روش مبتنی بر تقویم برای شما موثر خواهد بود زیرا بارورترین روزهای شما بین روزهای 8 تا 19 سیکل خواهد بود که معمولا 7 روز قبل از تخمک گذاری و 2 روز بعد از تخمک گذاری است که شانس بارداری شما در این دوره بسیار بالا است . با عدم مقاربت یا استفاده از روش های کنترل بارداری در این زمان ها شانس شما برای بارداری صفر خواهد بود . دانشمندان با انجام مطالعاتی این روش را در کشورهای مختلف بررسی کردند و دریافتند که در صورت استفاده صحیح از این روش شانس بارداری تنها 4.75 % خواهد بود بنابراین می تواند یک جایگزین طبیعی برای روش های کنترل بارداری باشد.

تنها مشکل این روش این است که اگر سیکل قاعدگی خانمی نامنظم یا غیرقابل پیش بینی باشد دقت و کارایی روش کاهش خواهد یافت .

3- استفاده از تست باروی

این روش بر استفاده از کیت های خانگی ساده جهت استفاده متکی است و معمولا شامل دستگاهی است که می تواند به شما بگوید بارورترین روزهای سیکل شما کدام روزها هستند . این کار با اندازه گیری سطوح هورمون لوتئولیزه یا متابولیت های استروژن در ادرار انجام می شود و شما باید درابتدای دوره سیکل مقدار آنها را ثبت کنید، یعنی ثبت تغییرات اولین روز قاعدگی تان و سپس این کار تا روز ششم ادامه دهید . در این روش شما اولین کاری که هر روز انجام می دهید باید تست ادرار اول صبح تان باشد . بسته به کیتی که خریداری کرده اید ممکن است مجبور شوید 10 – 20 روز آزمایش را تکرار کنید.

در این روش , دستگاه باروری پایین , بالا یا اوج باروری شما را نشان می دهد همچنین 2 تا 5 روز قبل از روزی که واقعا تخمک گذاری صورت می گیرد به شما اخطار می دهد . در طول این دوره توصیه می شود که از مقاربت خودداری کنید یا از روش های پیشگیری استفاده کنید . این روش بسیار ساده است و استفاده از این دستگاه اندازه گیری بسیار دقیق است . بطورکلی در طول دوره یک ساله استفاده از این دستگاه شانس بارداری تصادفی 1تا 3 درصد است وقتی که به درستی استفاده شود.

در رابطه با این دستگاه گفته شده است که علاوه بر گران بودن دوره هشدار آن ممکن برای جلوگیری از بارداری کافی نباشد و به مخاط واژنی توجهی نمی کند. از اینرو ترکیب این روش یا روش بررسی مخاط واژن ممکن است برای پیشگیری از بارداری ایده آل باشد . همچنین استفاده از این روش همراه با اندازه گیری تغییرات دمای بدن ممکن است دقت آنرا بالا ببرد . یکی از مطالعات صورت گرفته نشان داده است که شانس بارداری برای هر 12 ماه استفاده صحیح از این روشها 2.1% است . یعنی تاثیر حفاظتی آن 97 تا 99 درصد است .

روش مبتنی بر تقویم

4 – روش آمنوره ناشی از شیردهی (LAM)

این روش برای مادرانی کاربرد دارد که نوزاد را فقط با شیر خودشان تغذیه می کنند و نوزدانی با سن کمتر از 6 ماه دارند . پس از تولد نوزاد شیردهی به او باعث می شود که مادر پریود نشود . هر دوی این موارد منجر به ناباروری موقت مادر می شوند که برخی زنان از آن به عنوان یک روش پیشگیری استفاده می کنند.

وقتی که این روش به درستی استفاده شود کمتر از 2% زنان طی مدت 6 ماه باردار خواهند شد . با این حال، مراقب باشید که از این روش به درستی استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید که با غذاهای دیگرکودک خودتان را تغذیه نکنید زیرا ممکن است شیردهی شما را کاهش دهد. توجه داشته باشید که این روش موقعی غیر قابل اطمینان خواهد بود که:

  • شیر مادر با غذاها یا مایعات دیگر جایگزین شود
  • کودک شما 6 ماهه شود
  • شما پریود شوید

علاوه بر این گاهی اوقات بارداری شما قبل از شروع پریود امکان پذیر است زیرا زنان 2 هفته قبل از پریود تخمک گذاری می کنند.

5- مقاربت بدون دخول

این روش شامل عشق بازی بدون دخول واژنی است . این روش می تواند یک رابطه جنسی گرم و حتی همراه با ارگاسم باشد بنابراین هیچ مایع منی , ترشحات واژنی یا خونی بین زوج ها یا شرکای جنسی ردو بدل نشده و یک راه موثر برای پیشگیری از بارداری است.

کنترل طبیعی بارداری

6-مصرف گیاهان دارویی

به نظر می رسد گیاهان دارویی در کاهش باروری به منظور پیشگیری از بارداری به طور طبیعی بسیار ایمن و موثر هستند. برخی از این گیاهان ممکن است بر تخمدان تأثیر بگذارند، در حالی که برخی بر روی رحم عمل می کنند یا بر تولید هورمون های طبیعی تأثیر می گذارند یا هورمون های خاصی را مهار می کنند. بعضی از گیاهان نیز توانایی دخالت در لانه گزینی جنین را دارند و به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری مفید هستند. برخی از گیاهان عبارتند از:

هویج وحشی :

این گیاه برای زنانی مفید است که به ندرت رابطه جنسی دارند . تحقیقات نشان می دهد که ترپنوئیدهای موجود در دانه این گیاه سنتز پروژسترون که در حیوانات باردار حیاتی است را مهار کرده و لانه گزینی جنین را مختل می کنند و حتی اگر تخمک لقاح یافته مدت کوتاهی است لانه گزینی کرده آنرا بدون پیشرفت بیشتر از دیواره رحم جدا و دفع می کند. برای آزمایش این روش یک قاشق چای خوری از دانه این گیاه را طی 8 ساعت از مقاربت محافظت نشده بخورید و این کار را تا 1 هفته ادامه دهید . برای حداکثر اثربخشی دانه ها را به خوبی بجوید.

گیاه چریش( neem):

گیاه چریش به سه شکل مختلف برگ , روغن و عصاره برگ چریش می تواند برای کنترل بارداری مورد استفاده قرار گیرد . روغن چریش طی 30 ثانیه اسپرم های داخل واژن را می کشد و برای 5 ساعت فعال باقی می ماند . روغن چریش مانند فوم اسپرم کش باعث تحریک یا ناراحتی نمی شود . علاوه بر این روغن چریش مانند یک روان کننده عمل می کند و شما را در برابر بیماریهای مقاربتی و واژینال محافظت می کند. برای استفاده از این روش از روان کننده های واژینال مبتنی بر آب حاوی 10 درصد روغن چریش استفاده کنید و قبل از مقاربت آنرا استفاده کنید تا اثرات حفاظتی و پوششی خودش را اعمال کند. اگر پیش از مقاربت به این روان کننده دسترسی نداشتید پس از مقارت از آن استفاده کنید تا مانع لانه گزینی جنین شود.

گیاه پاپایا :

پاپایای نارس بطور سنتی برای پیشگیری یا پایان دادن به بارداری مورد استفاده قرار می گیرد . پاپایای رسیده چنین تاثیری ندارد زیرا فیتوکمیکال های آن که با هورمونها مداخله می کند از بین رفته است . دانه های پاپایا می توانند اسپرم ها را بکشند بنابراین در نتیجه مصرف روزانه , دانه های پاپایا می تواند میزان اسپرم ها را در یک مرد سالم کاهش دهد . تحقیقات نشان داده است که دانه های پاپایا اسپرماتوژنز را در مردها مهار می کند.

گیاهان دیگری نیز وجود دارد که تا حدی یا در ترکیب با سایر روشهای کنترل بارداری طبیعی اثر بخش بوده و به عنوان یک روش ضد بارداری موثر هستند. با این حال ما به دلیل عدم تحقیقات کافی در رابطه با اثربخشی آنها از ذکر آنها صرفنظر کرده ایم . در رابطه با مصرف این گیاهان اگر مشکلاتی برای شما ایجاد شد مصرف این گیاهان را متوقف کنید و هیچگاه بیش از مقدار توصیه شده از آنها استفاده نکنید و توصیه های بهداشتی در رابطه با استفاده از روشهای کنترل بارداری را نادیده نگیرید.

7- روش انزال منقطع ( بیرون کشیدن آلت )

در این روش مرد پیش از انزال آلت تناسلی خودش را از واژن خارج می کند و بنابراین مایع منی بیرون تخلیه می شود . این روش از تماس اسپرم و تخمک جلوگیری کرده و بنابراین مانع بارداری می شود.

در حالی که این یک روش آسان و کم هزینه است، به شدت بستگی به توانایی و تسلط مرد در کنترل انزال دارد. علاوه بر این در این روش حضور اسپرم در مایع پیش آب مردها مورد نظر قرار نگرفته است . همچنین ممکن است از انزال قبلی مقداری اسپرم در مجاری ادراری باقی مانده باشد . از اینرو یکی از کم اثرترین روشهای کنترل بارداری روش انزال منقطع است با اینحال اگر به درستی انجام شود اثربخشی آن به 70% خواهد رسید.

divider

بیشتر بخوانید:

به این دلایل ممکن است حین قاعدگی باردار شوید!

بهترین زمان برای تست بارداری بعد از رابطه جنسی چه موقع است ؟

علائم اولیه بارداری چیست - چگونه خیلی سریع بفهمیم که باردار شدیم؟

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
    توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits