دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا دوش گرفتن با آب سرد ضرری هم دارد ؟
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دوش آب سرد ، ایا حمام کردن با آب سرد مضر است ، آیا ورزشکاران که دوش اب سرد میگیرند کار درستی انجام میدهند یا برای بدنشان مضر است

مضرات دوش آب سرد :

تفاوت‌های فردی ورزشکاران برای استفاده از دوش سرد و یا گرم، تعیین کننده است اما در کل دوش آب سرد از نظر علمی نسبت به دوش گرم بهتر و اساسی‌تر است.

به طور مثال دونده‌های آمریکایی قبل از آغاز مسابقه پاهای خود را در حوضچه‌های آب یخ فرو می‌برند که با این کار باعث انتقال حرارت در عضلات خود می‌شوند که درنهایت این اقدام موجب می‌شود تا خون قابل توجهی به سمت پاهای آن‌ها هدایت شود.

در واقع می‌توان گفت با انجام این کار خون به سمت عضلات سرازیر می‌شود و در این حالت گلوکز، مواد غذایی و اکسیژن بیشتری به عضله برای فعل و انفعالات کمک می کند.

حمام آب سرد و گرم برای ورزشکارانی که پس از تمرین و یا مسابقه سنگین فرصت انجام حرکات و تمرینات سبک را نداشته‌اند، نمی‌تواند جایگزین باشد چرا که در چنین مواقعی باید عضلات دچار کشش شوند که استفاده از دوش آب سرد و یا گرم نمی‌تواند این کار را انجام دهد ولی این کار از نظر ایجاد جریان خون در عضلات می‌تواند کمک کننده باشد.

وقتی ورزشکار ورزش می‌کند، عضله او سفت می‌شود که در این حالت عروق خونی‌اش محدود می‌شود و جریان خون او در عضلات کاهش پیدا می‌کند که این وضعیت باعث می‌شود، مواد تولیدشده در آن موضع از بدن باقی بماند که در چنین حالتی دوش آب سرد و گرم می‌تواند به ورزشکار کمک کند. در واقع برخورد پرفشار و با ضربه آب به بدن، نوعی ماساژ برای عضله ورزشکار است.

حمام آب سرد به ورزشکارانی که تاکنون دوش سرد نگرفته‌اند، پیشنهاد نمی‌شود چرا که این افراد به انجام این کار عادت ندارند و ممکن است این اقدام برای آن ها نتیجه عکس داشته باشد.

استفاده از دوش آب سرد آموزش می‌خواهد و فرد باید آموزش ببیند که چگونه پس از سرما دادن به بدن، گرما را نیز به آن برساند و ورزشکارانی که تاکنون از دوش آب سرد استفاده نکرده‌اند، باید این کار را با آموزش انجام دهند.

مضرات دیگر دوش آب سرد :

از سوی دیگر، آب سرد در افرادی که به سرمای آب حساسیت دارند، امکان دارد باعث سنکوپ و افت فشار خون شود و حالتی شبیه سکته در فرد به‌وجود آورد.

به گفته برخی از پزشکان و متخصصین : بهترین درجه حرارت برای استحمام، درجه حرارتی معادل با بدن انسان (۳۷ درجه سانتیگراد) می باشد. به بیانی دیگر می توان گفت که متوسط درجه حرارت آب باید بین ۳۵ تا ۳۷ درجه سانتیگراد باشد

divider

بیشتر بخوانید :

آیا در حمام کردن کودکتان دچار مشکل هستید؟

مضرات زیاد حمام کردن(دوش گرفتن)را میدانید؟!

فواید دوش آب سرد برای سلامتی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.5 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits