دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوش گرفتن آب سرد و 12 مزیت تاثیرگذار آن
2
زمان مطالعه: 6 دقیقه
دوش گرفتن آب سرد باعث سر مستی نشاط و شادابی ، خوش خلق و خوی می شود ، برای پوست مو بسیار مفید است و درمان افسردگی

فواید دوش آب سرد :

فواید دوش گرفتن با آب سرد این شیوه اگر به شکل متعادل و منظم مورد استفاده قرار بگیرد، می تواند اثرات مثبت زیادی داشته باشد.

زمانی که به حمام با آب گرم و بخار ناشی از آن فکر می کنیم، احساس راحتی و سرمستی به ما دست می دهد. اما اگر استحمام با آب سرد باشد، وضعیت چطور است؟ شاید بسیاری از شما درباره نتایج مثبت دوش آب سرد تردید داشته باشید.

از جمله اعتقادات رایج درباره حمام کردن این است که دوش آب سرد ، فقط برای شکنجه است، اما آب سرد، تاثیرات بسیار مثبتی بر سلامت روانی افراد دارد. افزون بر اینکه ورزشکاران از دوش آب سرد به عنوان روشی برای درمان گرفتگی عضلات استفاده می کنند.

افرادی که با آب سرد دوش می گیرند، بعد از پایان این کار، به احساس سرمستی و نشاط و شادابی دست یافته و روحیه خوبی برای کار کردن پیدا می کنند.

این روش، خلق و خوی افراد را بهتر کرده و باعث می شود از آرامش و نشاط به مدت طولانی تر برخوردار شوند.

حمام آب سرد برای موها و پوست بهتر است، زیرا دوش آب گرم ممکن است باعث خشکی پوست شود، اما دوش آب سرد به پوست و مو کمک می کند تا کمبود آب خود را جبران کنند.

همچنین دوش آب سرد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و حتی بر روی تعداد گلبول های سفید خون هم تاثیر مثبت دارد.

یکی از اثرات قطعی و اثبات شده دوش آب سرد، مقابله با افسردگی است. متخصصان برای درمان افسردگی توصیه می کنند دو مرتبه در روز دوش آب سرد به مدت 2 تا 3 دقیقه گرفته شود. فقط قبل از انجام این کار، حتما با پزشک خود مشورت کنید


1. همیار لاغری :

حمام آب سرد باعث می شود بدن ما حاوی چربی های قهوه ای است که به مقابله با سرما کمک می کنند. این چربی های قهوه ای در سوزاندن چربی های سفید و در نتیجه لاغری نقش دارند.

این سلول ها گلوکز را برای تولید انرژی می سوزانند. در نتیجه به لاغری نیز کمک می کنند.

2. مقابله با اینسومنیا یا مرض بیخوابی :

زمانی که هوا خیلی گرم می شود، دوش ولرم مایل به سرد به شما کمک می کند تا دمای بدن کاهش پیدا کرده و بتوانید خواب راحت تری را تجربه کنید. دوش آب ولرم مایل به سرد باعث افزایش ترشح آندورفین می شود که یک مسکن طبیعی است و باعث ایجاد احساس آرامش می شود

3. برای تنظیم دمای بدن :

اگر زیاد عرق می کنید و یا دست و پایتان همیشه سرد است، می توانید دوش آب ولرم مایل به سرد را امتحان کنید. این کار باعث تنظیم دمای بدن شما می شود.

4. برای مقابله با افسردگی :

حمام آب سرد باعث تحریک بخشی از مغز می شود که منبع اصلی نورآدرنالین محسوب می شود. این هورمون به طور طبیعی خاصیت ضدافسردگی دارد.

از طرفی گیرنده های حساس به سرما در سطح پوست بیشتر از گیرنده های حساس به گرما است.

علاوه بر این محققان به این نتیجه رسیده اند که دو تا سه دقیقه قرار گرفتن زیر دوش آب با دمای بیست درجه باعث افزایش قدرت مغز می شود.

آب سرد مانند ورزش باعث آزاد شدن میزان زیادی آندورفین در مغز می شود که به هورمون خوشبختی معروف است.

بنابراین به نظر می رسد که گرفتن دوش آب سرد به استرس زدایی و رسیدن به آرامش کمک می کند.

5. برای افزایش سوخت و ساز بدن :

دوش آب سرد علاوه بر افزایش سطح چربی های قهوه ای، فشار خون و دمای بدن می تواند باعث افزایش سوخت و ساز یا همان متابولیسم بدن شود.

به این ترتیب نیز تمام فرآیندهای بدن مانند رشد، احیای عضلانی و سلولی، هضم غذا و غیره با راحتی و سرعت بیشتری انجام می شود.

فواید دوش آب سرد

6. زیبایی پوست :

آب سرد باعث انقباض رگ های خونی می شود. این کار نیز پف کردگی و گودی زیر چشم ها را کاهش می دهد.

خانم ها توجه داشته باشند که گرفتن آب سرد روی سینه ها باعث پیشگیری از افتادگی آنها می شود.

علاوه بر این، آب سرد همچنین باعث بستن کورتیکول موها و درخشندگی آنها می شود. در نتیجه موها قوی تر شده و از ریزش آنها نیز جلوگیری می شود.

8. تنفس بهتر :

زمانی که آب سرد به بدن می خورد ناخودآگاه نفس های عمیق می کشیم. در واقع بدن با تامین میزان اکسیژن مورد نیاز برای تنفس و گرم شدن در برابر استرس ناشی از این شوک، واکنش نشان می دهد.

در نتیجه ریه ها درست همانند زمانی که ورزش می کنید، باز می شوند تا هوای بیشتری دریافت کنند. این کار نیز باعث تقویت بدن و شادابی آن در طول روز می شود.

9. دوش آب سرد باعث افزایش ترشح هورمون ها می شود :

آب سرد باعث تحریک غدد بدن می شود و بویژه برای افزایش باروری مردها موثر است. به خاطر اینکه سرما باعث افزایش میزان اسپرماتوزوئیدها می شود.

10. مسکن است :

آب سرد باعث افزایش ترشح آندورفین می شود که یک مسکن طبیعی است و باعث ایجاد احساس آرامش می شود.

11. برای حفاظت از محیط زیست:

دوش آب سرد به نفع محیط زیست است. به خاطر اینکه برای یک حمام گرم و طولانی مدت لازم است که حدود 110 لیتر آب مصرف کنید. در حالی که برای یک دوش آب سرد نصف این میزان آب را مصرف خواهید کرد.

12. کاهش استرس :

دوش آب سرد اگر به یکی از عادات زندگی فرد تبدیل شود به تدریج گلتونین خون را افزایش می دهد و آنتی اکسیدان بدن را در سطح قابل قبولی نگه می دارد. بنابراین ممکن است در بارهای اول دوش گرفتن با آب سرد استرس زا باشد، اما اگر تکرار شود به تدریج نه تنها دیگر استرس زا نیست بلکه خود در کاهش اضطراب و استرس اثر گذار است.

divider

بیشتر بخوانید :

آیا در حمام کردن کودکتان دچار مشکل هستید؟

هنگام حمام کردن نوزاد به چه نکاتی باید توجه کرد؟

دانستنی حمام کردن نوزادان و کودکان

مضرات زیاد حمام کردن(دوش گرفتن)را میدانید؟!

آیا دوش گرفتن با آب سرد ضرری هم دارد ؟

کاربر گرامی چنانچه این مطلب برای شما مفید بوده لایک کنید ، و نظر و پیشنهادی دارید با دیگر کاربران مجله دلگرم به اشتراک بگذارید.

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

جهان باورصاد



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits