دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
آیا عوارض خوابیدن با شکم پر را میدانید؟
27
زمان مطالعه: 6 دقیقه
خوابیدن با شکم پر : بعد از خوردن غذا معده پر شده و فرد احساس سنگینی می‌کند که در این صورت استراحت کوتاه مانعی نداشته اما خوابیدن ساعتی برای سلامتی مضر است.

عوارض خوابیدن با شکم پر را میدانید؟

با ما در مجله دلگرم همراه باشید تا با عوارض خوابیدن با شکم پر آشنا شوید

خوابیدن با شکم پر : هیچ وقت پس از غذاخوردن نخوابید بهتر است قدری تامل کنید و مانع این امر شوید چون باعث آسیب به دستگاه گوارش خود خواهید شد. بسیار از رفتارهای تغذیه‌ای که انسان در زندگی از خود بروز می‌دهد، بر اساس عادت‌هایی است که طی زندگی فردی و اجتماعی فراگرفته است که برخی از این عادت‌ها غلط بوده و بر سلامتی فرد تاثیر سوء می‌گذارد؛ از این‌ رو شناسایی و ترک این عادات یکی از مهم‌ترین راهکارها برای افزایش سلامتی استیک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه “خوابیدن” یکی از مولفه‌های مهم سلامتی است، تاکید کرد: خوابیدن بلافاصله بعد از غذا بر روی سلامتی فرد تاثیر سوء می‌گذارد

نکته: بعد از خوردن غذا معده پر شده و فرد احساس سنگینی می‌کند که در این صورت استراحت کوتاه مانعی نداشته اما خوابیدن ساعتی برای سلامتی مضر است

نکته: خوابیدن بلافاصه بعد از غذا قندخون را بالا برده و در طولانی مدت نیز سبب چاقی در فرد می‌شود؛ از این‌رو افراد باید در این خصوص دقت کرده و حداقل دوساعت بعد از صرف غذا اقدام به خوابیدن کنند

خوابیدن با شکم پر

آیا خوابیدن با شکم پر مضر است؟

هنگامی که شما به خواب می روید اگر شما شکم پر داشته باشید ، این می تواند باعث ریفلاکس اسید شود ، که به طور بالقوه باعث آسیب درازمدت به مری می شود . اگر بعد از رفتن به خواب ، مشکلات گوارشی داشته باشید ، باید با پزشک خود صحبت کنید و تغییرات را در شیوه زندگی خود انجام دهید.

هضم معده:

هنگامی که شما غذا می خورید ، معده شما برای کمک به مخلوط کردن غذا با اسید معده و هضم آن است . بالای شکم شما با یک حلقه عضلانی شناخته شده به عنوان اسفنکتر مرطوب است . این عضله از محتویات معده شما جلوگیری می کند تا به مری شما برنگردد . با این حال ، هنگامی که غذای حاوی هضم شده در برابر اسفنکتر مری به پایین فشار آورد ، می تواند آرامش یابد. هنگامی که شما معده کامل دارید و دراز می کشید ، غذای بیشتری می توانید در برابر اسفنکتر فشار دهید، به این طریق محتویات معده شما مجددا وارد مری شود.

اثرات اسید:

معده شما مقادیر زیادی اسید تولید می کند تا به تجزیه مواد غذایی کمک کند و آنزیم های خاصی را که پروتئین بیشتری هضم می کنند فعال کنند. اگر چه معده شما میتواند این اسید را هضم کند ، مری شما نیست. اگر مقداری اسید معده شما در داخل مری است ، سلولهای مرطوب شما توسط اسید معده آسیب می بینند . این فرآیند ، به نام ریفلاکس اسید ، می تواند موجب سوزش در قفسه سینه شما شود و همچنین ممکن است طعم ناخوشایند در دهان شما ایجاد شود . شما همچنین ممکن است دچار سرفه خشک ، خارش ، گلو درد یا در بلعیدن دچار مشکل شوید.

مشکلات اسید معده:

در معرض یک معده کامل می تواند ناراحتی قابل توجهی ایجاد کند ، اما همچنین می تواند منجر به مشکلات جدی در سلامت شود . اگر مایع معده شما به طور منظم توسط اسید معده سوخته شود ، سلول های مری به طور پیوسته تغییر خواهند کرد و منجر به پدیده ای می شود که مریض بارت است . این خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد. ریفلاکس مزمن اسید همچنین می تواند باعث ایجاد گلوگاه در ناحیه تناسلی شود.

جلوگیری از ریفلاکس اسید:

ساده ترین راه برای جلوگیری از عوارض جانبی ناشی از خوابیدن با معده پر، اجتناب از خوابیدن حداقل سه ساعت پس از غذا خوردن است . شما همچنین می توانید سعی کنید غذا های کمتر را در شب بخورید . افزایش سر خود در تخت از ۶ تا ۸ اینچ نیز به جلوگیری از ریفلاکس اسید کمک می کند . اگر به طور منظم رفلاکس اسید را تجربه کنید ، ممکن است برخی از مشکلات بهداشتی دیگری مانند فتق هیاتال وجود داشته باشد که ممکن است به این مشکل کمک کند، بنابراین اگر ریفلاکس اسید یک مشکل معمول است ، با پزشک خود صحبت کنید.

اگر قبل از خواب احساس گرسنگی داشتید سعی کنید خودتان را سرگرم کنید تا به سراغ خوردن غذا نروید

همه ما شنیده‌ایم که خوردن غذا در آخر شب مضر است. غذا خوردن در این زمان باعث آشفتگی خواب و افزایش وزن می‌شود. اگر هم مواد غذایی اضافی مثل بستنی، پاپ کورن، چیپس و غیره بخورید اوضاع بدتر می‌شود.

مضرات خوابیدن با شکم پر

آیا با شام معمولی در آخر شب باز هم چاق می‌شوید؟

جواب این سئوال مثبت است. کارشناسان در سال‌های اخیر پرده از اطلاعات بسیاری درباره ارتباط بین خواب و چاقی برداشتند و هنوز سوال‌های زیادی بدون جواب مانده است. شواهد زیادی دلالت می‌کنند بر اینکه بدن می‌داند چه ساعتی برای دریافت غذا بیدار شود و چه زمانی به خواب برود و چیزی دریافت نکند. تغذیه بدن در زمان نامناسب باعث برهم خوردن تعادل و توازن بدن می‌شود.

آنزیم‌هایی که در اکسیداسیون اسیدهای چرب درگیرند، شبانه روزی عمل می‌کنند. این آنزیم‌ها می‌دانند چه زمانی باید گلوکز را متابولیزه کنند. پس زمانی که در وقت غیر معمول مثلاً ۱۱:۳۰ شب غذا می‌خورید، در این زمان که باید بر روی خواب تمرکز کنید- اعضای سوخت و سازی بدن مثل کبد فعال می‌شوند اما چون کاملاً آماده فعالیت نبوده و نمی‌توانند با مقدار زیاد مواد غذایی که وارد بدن شده است برخورد کنند، پس به صورت ناقص و ناکارآمد عمل می‌کنند. این فرایند باعث ایجاد مشکلاتی در سطح انسولین و قند خون شده و بدن را به سمت ذخیره چربی سوق می‌دهد.

راه حل چیست؟

برای آغاز از خوردن‌های دیر وقت شبانه پرهیز کنید. انتخاب‌های شبانه معمولاً از غذاهای ناسالم هستند -انواع اسنک‌ها، کلوچه و شیرینی‌جات- اما حتی اگر این انتخاب‌ها سالم هم باشند، مصرف غذا در آخرین وقت شب باعث بروز مشکلاتی در سیستم سوخت و سازی بدن می‌شود. پس ۲ ساعت قبل از زمان خواب غذا مصرف نکنید.

اما برای برخی روزها که ناچاراً مصرف شام به تعویق می‌افتد، مثلاً بخاطر تعطیلات، کار یا سفر باید وعده آخر روز را سبک انتخاب کنید. بسیاری از مردم گرایش به مصرف صبحانه و نهار سبک و شام سنگین دارند اما تعادل در وعده‌های غذایی و صرف صبحانه و نهار کامل و شام سبک به کاهش و ثبات وزن کمک خواهد کرد.

در این رابطه بیشتر بدانید:

فواید غذا خوردن بعد از ورزش و کسب کالری بیشتر

آموزش درست غذا خوردن کودکان + نکات مهم

غذا خوردن به شکل مدفوع در توالت فرنگی..!!

شیوه ای برای برخورد با بد قلقی کودکان در هنگام غذا خوردن

تهیه و گردآوری مجله دلگرم

مرضیه ملایری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.7 از 5 (27 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits