دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
7 خوراکی که خوردن آنها طی دوره سرماخوردگی و آنفلونزا ممنوع است!
27
زمان مطالعه: 6 دقیقه
سرماخوردگی و آنفلونزا شایعترین بیماری های انسانی هستند وهیچ ویژگی توصیفی نمی تواند احساسات وحشتناک و بسیار ناخوشایند دوران سرماخوردگی و آنفلونزا را بیان کند

خوراکیهای که نبایدطی دوره سرماخوردگی و آنفلونزا مصرف کرد


سرماخوردگی و آنفلونزا شایعترین بیماری های انسانی هستند وهیچ ویژگی توصیفی نمی تواند احساسات وحشتناک و بسیار ناخوشایند دوران سرماخوردگی و آنفلونزا را بیان کند. طی این دوره اشتهای ما از بین می رود , کل بدن دردناک است و از شدت سردرد سرمان در حال انفجار است . شما برای رهایی از این احساسات وحشتناک باید به درمان های خانگی مادر بزرگها عمل کنید . اجتناب از برخی غذاها می تواند این شرایط را تسهیل کند و ما دقیقا می خواهیم در همین رابطه صحبت کنیم . در طول دروه سرماخوردگی و آنفلونزا از این مواد غذایی اجتناب کنید تا زودتر بهبود یابید.


1- مصرف فست فود و غذاهای فرآوری شده


بیماری را فراموش کنید حتی وقتی که سالم هستید هم این غذاها برای شما خوب نیستند. بنابراین در دوره ابتلا به سرماخوردگی و آنفلونزا بهتر است از فست فودها و تنقلات فرآوری شده اجتناب کنید. این غذاها دارای کمترین مواد مغذی و بیشتر مواد نگهدارنده هستند. آنها به ندرت به تقویت ایمنی شما کمک می کنند و عمدتا مانع از بهبودی می شوند.
این مواد غذایی حاوی محصولات اصلاح شده ژنتیکی مانند گلوتامات مونو سدیم، رنگ مصنوعی، شربت فروکتوز غلیظ ، آسپارتام و بسیاری از مواد تشکیل دهنده دیگر مهار کننده ایمنی هستند. هیچ کدام از این ها نمی توانند به کاهش مشکلات شما کمک کرده و یا سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان کنند.


2 – مصرف مصرف الکل در دوران سرماخوردگی


بسیاری از مردم از نوشیدن مقداری الکل برای تسکین دردهای سرماخوردگی استفاده می کنند . الکل ممکن است گلوی شما را گرم کند و یک تسکین موقت باشد اما در واقع، الکل تنها سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و بدن را دهیدراته ( کم آب) می کند. کم آبی بدن و سیستم ایمنی ضعیف وضعیت را بدتر می کنند و به جای اینکه احساس بهتری به شما بدهند حال شما را بدتر خواهند کرد. مصرف الکل می تواند پاسخ ایمنی را تضعیف کند و بر خطر پیشرفت سرماخوردگی تاثیر بگذارد. با این حال، شراب قرمز که غنی از فلاونوئیدها است، ممکن است اثر محافظتی در برابرسرماخوردگی داشته باشد. مصرف متوسط شراب، اما نه سایر نوشیدنی های الکلی، ممکن است بروز سرماخوردگی را کاهش دهد.

سرماخوردگی و آنفلونزا


3- مصرف غذاهای چرب در دوران سرماخوردگی


طی دوره بیماری باید از خوردن غذاهای پرچرب و روغنی اجتناب کنید . غذاهای سرخ شده و چرب باعث التهاب معده و ناراحتی معده می شوند. غذاهای چرب و مواد غذایی با روغن زیاد می توانند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد و باعث تاخیر در بهبودی شوند . باید از خوردن مرغ سرخ شده، سیب زمینی سرخ کرده یا هر غذای سرخ شده دیگری طی دوره سرماخوردگی اجتناب کرد.


4 – مصرف محصولات لبنی در دوران سرماخوردگی


تعجب نکنید از این که لبنیات را در این فهرست می بینید . اگرچه ممکن است مصرف محصولات لبنی کم چرب بسیار خوب باشد اما از لبنیات پرچرب باید اجتناب کرد . در واقع یک لیوان شیر گرم که با کمی پودر زردچوبه مخلوط شده است می تواند سرماخوردگی را درمان کند . با این حال، از آنجا که بسیاری از محصولات لبنی حاوی مقادیر زیادی چربی هستند و می توانند تولید مخاط را افزایش دهند و بهتر است شما از همه آنها پرهیز کنید.


5 – مصرف غذاهای حاوی قند فراوان


قندهای تصفیه شده و شرین کننده های مصنوعی و مواد نگهدارنده اجزاء تشکیل دهنده آب میوه های پاکتی , دونات , آب نبات ها یا سایر غذاهای شیرین هستند . شکر یا قند با مکانیسم های بدن برای مبارزه با باکتری هایی که باعث سرماخوردگی و آنفلوآنزا می شود، تداخل می کنند. مصرف مواد غذایی با قند فراوان مانع مقابله بدن با احتقان شده و این مسئله باعث انباشت خلط بیشتر می شود . شکر انباشت اخلاط را افزایش داده و توانایی گلبول های سفید خون برای مبارزه با بیماری ها را کاهش می دهد و محیط مساعدی برای رشد باکتری ها را فراهم می کند. اگر شما می خواهید آب میوه بخورید خودتان آنها را در خانه تهیه کنید اما به آنها شکر اضافه نکنید . اگر مجبور شدید یک ماده شیرین به آب میوه هایتان اضافه کنید از عسل استفاده کنید که حاوی بسیاری از مواد معدنی مفید است.

سرماخوردگی


6 – مصرف گوشت و فرآورده های گوشتی


مصرف گوشت و فرآورده های گوشتی را حداقل به طور موقت تا بهبود سرماخوردگی و آنفلونزا کنار بگذارید . هضم محصولات گوشتی زمان بیشتری نیاز دارد و سیستم گوارش شما باید بیشتر کار کند تا بتواند آنها را بطور کامل هضم و جذب کند. در عوض طی دوران بیماری مصرف غذاهای گیاهی باعث می شود بدن شما سریعتر بهبود یابد و بطور موثرتری با بیماری مقابله کند . چربیهای حیوانی قدرت بدن را برای حذف باکتریها و ویروسهای عامل بیماری تضعیف می کنند و این باعث می شود که بیماری شما بیشتر طول بکشد . درعوض بسیاری از غذاهای گیاهی حاوی آنتی اکسیدان ها هستند که به مقابله با باکتری ها کمک می کند و باعث بهبودی می شود.


7- مصرف غذاها و نوشیدنی های سرد


یک فنجان نوشیدنی گرم و یا داغ می تواند به کاهش علائم سرماخوردگی و یا آنفلوانزا کمک کند، زیرا بخار حاصل از نوشیدنی باعث باز شدن راههای تنفسی بینی می شود. نوشیدن هر چیز سردی می تواند باعث گلو درد شده و یا گلو درد را تشدید کند. همانطور که می دانیم نوشیدن آب سرد به دلیل کند کردن فرآیند هضم غذا کلا توصیه نمی شود. هنگامی که به سرماخوردگی و آنفلوآنزا مبتلا می شوید ، مهمترین چیز این است که با پوشیدن لباس گرم، خوردن غذای گرم، و اجتناب از هر چیز سردی خوتان را گرم نگهدارید .


غذاهای گرم باعث افزایش دمای داخلی بدن می شوند. خوردن یا نوشیدن غذاهای سرد باعث کاهش دمای بدن می شود و بدن را مجبور به کار اضافی برای گرم کردن خودش می کند . این مسئله روند بهبودی را کند و آنفولانزا و سرماخوردگی را طولانی می کند. بنابراین بهترین کاری که باید بکنید این است که سوپ های گرم، چای و سایر غذاهایی را مصرف کنید که درون بدن شما را سرد نمی کنند.. غذاهای سرد می توانند تا بهبودی شما صبر کنند.
در نهایت وقتیکه به سرماخوردگی یا آنفلونزا مبتلا می شوید اجتناب از مواد فوق و استفاده از مواد غذایی گیاهی می تواند سیستم ایمنی شما را تقویت کرده و بهبود شما را تسریع کند . طی دوره بیماری بدن خودتان را هیدراته نگهدارید , چایی و سوپ گرم علائم سرماخوردگی را بهبود می بخشند . دانستن اینکه چه غذاهایی مصرف شود و چه چیزی باید اجتناب شود، می تواند مدت زمان بیماری را تعیین کند. بدن خودتان را درک کنید و برای مبارزه با بیماری به آن کمک کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

فواید بی نظیر انار پخته برای درمان سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی با معجون معجز آسای شلغم و عسل

گیاهان دارویی مفید برای سرماخوردگی

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (27 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

امیرحسین | ۳ ماه پیش
پس کوفت بخوریم🤣
0
4

hits