دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
24 ماده غذایی مفید برای برطرف کردن چاقی شکمی
5
زمان مطالعه: 12 دقیقه
این روزها با شیوع چاقی و خصوصا چاقی شکمی سلامت بسیاری از افراد در معرض خطر است و بنابراین لازم است راهکارهایی برای برطرف کردن آن ارائه شود با دلگرم همراه باشید تا با خوراکی های مفید به جنگ چربیهای انباشته شده در ناحیه شکمی برویم!

رفع چاقی شکمی با مواد غذایی

چاقی شکمی یکی از بدترین چاقی ها و بسیار خطرناک است و نه تنها باعث باعث بد تیپی شما می شود بلکه باعث دیابت , بیماریهای قلبی و مقاومت انسولینی می شود . این بیماریها بدون در نظر گرفتن سن و ژنتیک هر کسی را تحت تاثیر قرار می دهد . بدین ترتیب شما باید فورا با مصرف مواد غذایی که به سوزاندن این چربی ها کمک می کند از شر آنها خلاص شوید . در این مقاله 24 غذای چربی سوز ذکر شده است که می توانید آنها را وارد رژیم غذایی خودتان کنید و از زندگی شاد و سلامت برخوردار شوید .


1- برطرف کردن چاقی شکمی با میوه ها


میوه ها غنی از ویتامین و مواد معدنی هستند . بنابراین آنها را تبدیل به بخش ضروری رژیم غذایی روزانه خودتان کنید تا از شر چربیهای شکمی خلاص شوید. مرکباتی مانند پرتقال , لیمو , نارنگی , کیوی چربی سوز هستند و متابولیسم بدن را افزایش می دهند . اسیدهای موجود دراین میوه ها در مقایسه با دیگر میوه ها باعث می شود چربیها سریعتر بسوزند .علاوه بر این سیب , هندوانه , انگور و توت فرنگی نیز از میوه های چربی سوز هستند.


2- برطرف کردن چاقی شکمی با مصرف غلات


غلات غنی از پروتئین هستند در عین حال کالری و چربی کمی دارند . پروتئین موجود در غلات باعث تقویت عضلات شده و سرعت متابولیسم را افزایش می دهد و عملکرد کلی بدن را بهبود می بخشد .


3- برطرف کردن چاقی شکمی با خوردن ماهی


ماهی یک منبع عالی پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 است. پروتئین ها عضله سازی را تحزیک می کنند و اسیدهای چرب امگا 3 باعث کاهش التهاب در بدن و افزایش میزان متابولیسم می شوند. التهاب پایین تر، شانس افزایش وزن که با استرس و التهاب بالا می رود را کاهش می دهد.

خوردن بادام


4 – برطرف کردن چاقی شکمی با خوردن بادام


بادام، معده را برای مدت طولانی پر می کند و حاوی چربی های خوبی است که به کالری شما اضافه نمی کند. بادام منبع خوبی از مواد مغذی برای چربی سوزی گیاهخواران است. آنها همچنین دارای امگا 3 هستند که انرژی و متابولیسم را افزایش می دهند.


5- برطرف کردن چاقی شکمی با لوبیا و حبوبات


لوبیا و حبوبات منابع خوبی از پروتئین، فیبر، ویتامین ها، و مواد معدنی هستند. مصرف آنها به طور مرتب می تواند به سرکوب گرسنگی کمک کند . به علاوه، آنها یک منبع عالی از پروتئین برای گیاهخواران و وگان ها هستند. سعی کنید سه نوع مختلف از حبوبات را ترکیب کنید تا ریزمغذیهای مختلفی به بدنتان برسانید.


6- برطرف کردن چاقی شکمی با اسفناج و سبزیجات سبز دیگر

سبزیجاتی مانند اسفناج، تربچه، هویج، کلم بروکلی و شلغم غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، آب و فیبر هستند. در واقع، محتوای کالری این خوراکیها پایین تر از میوه است. این سبزیجات می توانند به کاهش چربی شکم کمک کرده و جلوی پرخوری شما را بگیرند . علاوه بر این آنها ، متابولیسم شما را تقویت کرده ، به هضم غذا و پاک کردن روده بزرگ کمک می کنند. اینها کم کالری هستند و بهترین گزینه برای مصرف به عنوان میان وعده های سالم (خیار، هویج، و چغندرقند) هستند تا خوردن هله هوله را محدود کنند.


7- برطرف کردن چاقی شکمی با محصولات لبنی


اگر مشکل عدم تحمل لاکتوز ندارید شیر و ماست پر چرب و پنیر فتا، محصولات لبنی هستند که باید در رژیم غذایی خود داشته باشید . لبنیات پرچرب مملو از ریزمغذی هستند و شما را برای مدت طولانی سیر نگه می دارند در نتیجه باعث کاهش وزن شما می شوند .


8 – برطرف کردن چاقی شکمی با جو دوسر


جو دوسر غنی از فیبر است و به هضم غذا کمک می کند . آنها حاوی فیبر نامحلول و کربوهیدرات هایی هستند که گرسنگی شما را محدود می کنند، به شما برای تمرینات بهتر کمک می کنند و میزان چربی بدن را کاهش می دهند. خوردن یک کاسه جو دوسر با شیر بهترین کاری است که هر روز صبح می توانید انجام دهید . وقتی جو دو سر می خرید بدون طعم آنرا انتخاب کنید زیرا طعم دهنده حاوی شکر و مواد شیمیایی هستند.

کره بادام زمینی


9 – برطرف کردن چاقی شکمی با مصرف کره بادام زمینی


کره بادام زمینی، اگرچه کالری زیادی دارد اما بهترین گزینه برای شیرین کردن صبحانه و یا اسموتی های شما است. کره بادام زمینی سرشار از پروتئین و چربی های سالم است که شانس اضافه وزن را کاهش می دهند اما مراقب میزان مصرف خودتان باشید که از دو قاشق غذاخوری در روز بیشتر استفاده نکنید.


10- برطرف کردن چاقی شکمی با روغن زیتون


روغن زیتون یک روغن سبک، کم کالری، خوشمزه و بسیار معطر است. پخت و پز با روغن زیتون برای از دست دادن وزن و سلامت شما به طور کلی خوب است زیرا به کاهش کلسترول بد یا LDL کمک کرده و سطح کلسترول خوب یا HDL را بالا می برد . همچنین باعث می شود خیلی راحت وزن از دست بدهید و برای سلامتی غلب شما بسیار خوب است.


11- برطرف کردن چاقی شکمی با غلات کامل


غلات کامل مانند ارزن , برنج قهوه ای و گندم منابع خوبی از پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر غذایی هستند. مصرف اینها باعث می شود که شما را سیر نگه دارند , توده عضلات شما را افزایش دهند , به هضم غذا کمک کنند و روده شما را پاک کنند . در نتیجه باعث می شوند که چربی های شکمی شما از بین برود.


12- برطرف کردن چاقی شکمی با مصرف مکمل پروتئینی


پودر پروتئین یک گزینه عالی است اگر شما نمی توانید از تمام مواد غذایی که غنی از پروتئین هستند استفاده کنید . شما می توانید از پروتئین وی (whey) یا هر پودر پروتئین دیگری برای بهبود توده عضلات خودتان , افزایش متابولیسم و خلاص شدن از شر چربی های شکمی استفاده کنید.

دانه چیا


13 – برطرف کردن چاقی شکمی با دانه چیا


دانه چیا برای کاهش وزن شگفت انگیز است. در حال حاضر سعی می شود که دانه چیا در سالادها , اسموتی ها و غلات صبحانه گنجانده شود . آنها منبع خوبی از پروتئین و چربی های سالم هستند و دو قاشق غذاخوری از دانه های چیا حاوی 10 گرم فیبر رژیمی است. بنابراین استفاده از دانه های چیا سبب جلوگیری از اضافه وزن شده و هضم و متابولیسم را بهبود بخشیده و از سلامت روده های شما محافظت می کند و سبب کاهش وزن می شود .


14 – برطرف کردن چاقی شکمی با قارچ ها


تحقیقات نشان داده است که سطح پایین ویتامین D با چاقی شکمی در ارتباط است. قارچ ها منابع عالی از ویتامین D وهمچنین پروتئین هستند. آنها کالری کم و محتوای آب بالا دارند. شما به راحتی می توانید سوپ قارچ را تهیه کنید یا آنها را به سالاد و ساندویچ خودتان اضافه کنید تا یک ناهار یا شام خوشمزه را بدون نگرانی از کالری بپزید.


15- برطرف کردن چاقی شکمی با تمشک ها


تمشک ها منابع عالی ویتامین Cو آنتی اکسیدان طبیعی هستند که به سم زدایی بدن کمک می کنند. آنها همچنین سرشار از فیبر غذایی هستند . گفته می شود حدود 30 گرم تمشک در روز که 300 کالری منفی دارد باعث کاهش وزن حدود 30 پوند در سال می شود . تمشک ها یکی از موثرترین مواد چربی سوز هستند که می توانید با آنها شکم خودتان را صاف و کمرتان را باریک کنید .


16 - برطرف کردن چاقی شکمی با روغن نارگیل


روغن نارگیل تأثیر خوبی بر سطوح چربی خون دارد و حتی ممکن است به کاهش چربی شکم کمک کند. روغن نارگیل حاوی چربی سالم است و سطح کلسترول بد خون را کاهش می دهد، هضم را بهبود می بخشد و باعث افزایش ایمنی عمومی بدن می شود. از روغن نارگیل درجه خوراکی برای پخت و پز استفاده کنید. شما همچنین می توانید یک فنجان قهوه را به عنوان نوشیدنی صبحانه خود میل کنید تا بتوانید تمام روز پر انرژی باشید.


17- برطرف کردن چاقی شکمی با خوردن سوپ ها


به گفته متخصصین تغذیه خوردن سوپ پیش از غذای اصلی به کاهش کالری مصرفی کمک کرده و این مسئله به نوبه خود از انباشته شدن چربی در ناحیه شکم جلوگیری می کند . شما باید در سوپتان از سبزیجات , مرغ و قارچ استفاده کنید و بهتر است سوپ خانگی بپزید تا حداکثر منافع را از آن کسب کنید.

خوردن تخم مرغ


18 – برطرف کردن چاقی شکمی با تخم مرغ


مطالعه ای که در مجله بین المللی چاقی منتشر شده بود ، کاهش وزن افرادی که برای صبحانه تخم مرغ مصرف می کردند با صبحانه هایی با کالری های مشابه مقایسه شده بود . شرکت کنندگانی که صبحانه تخم مرغ مصرف کرده بودند 65% بیش از گروه دیگر وزن کم کرده بودند و دور کمر آنها 34% بیشتر کاهش یافته بود . به این دلیل که تخم مرغ منبع بسیار عالی از پروتیئن و ویتامین های محلول در آب و چربی است که گرسنگی را سرکوب کرده و عضله سازی می کند.


19 – برطرف کردن چاقی شکمی با فلفل تند


فلفل های سبز یا قرمز تند سرشار از ویتامین C وکاپسایسین هستند که باعث افزایش سرعت متابولیسم شده و چربی سوزی را تسریع می کنند . مصرف فلفل تند باعث از دست دادن وزن شده و تجمع چربی در ناحیه شکم را کنترل می کنند . برای مصرف آن می توانید فلفل تند را به سالاد ها و املت ها اضافه کنید .فلفل نه تنها طعم و مزه غذا را بهتر می کنند بلکه شما را لاغر می کنند.


20 – برطرف کردن چاقی شکمی با بروکلی


کلم بروکلی یکی از بهترین غذاها چربی سوز شکم است . از منافع فراوان کلم بروکلی می توان از کاهش وزن تا درمان سرطان اشاره کرد . در حقیقت متخصصان معتقدند که مصرف کلم بروکلی شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. فیتونوترینت های موجود در کلم بروکلی باعث کاهش سموم و التهاب شده , متابولیسم را افزایش داده و باعث بهبود ایمنی می شوند . بروکلی خرد شده را به سالاد ها و سوپ های خودتان اضافه کنید تا شکمی تخت داشته باشید.


21 – برطرف کردن چاقی شکمی با خوردن آجیل ها


آجیل هایی مانند گردو , فندوق و پسته برای کاهش وزن مفید هستند . آنها سرشار از چربیهای سالم و پروتئین هستند که باعث سیری شما می شوند , طعم غذا را بهبود می بخشند و شما را از خوردن غذاهای آماده مملو از چربی ترانس باز می دارند . مطالعات نشان داده است افرادی که به جای هله هوله آجیل می خورند چربی شکمی کمتری دارند.

خوردن ماست


22- برطرف کردن چاقی شکمی با مصرف ماست


ماست سرشار از باکتریهای روده ای خوب است که به هضم غذا کمک کرده و از سلامت روده ها مراقبت می کند . دانشمندان طی مطالعات دریافتند زنانی که پروبیوتیک مصرف می کنند در مقایسه با سایرین دو برابر بیشتر وزن کم می کنند . ماست را برای استفاده در اسموتی ها و سالادها به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید.


23 - برطرف کردن چاقی شکمی با کلم ترشی


کرم ریز شده پخته که با سرکه به ترشی تبدیل شده است منبعی از پروبیوتیک یا باکتریهای روده ای خوب است که به کاهش نفخ و بهبود هضم کمک می کند . اضافه کردن کلم ترشی به رژیم غذاییتان مانع انباشته شدن باکتریهای پاتوژن در روده می شود که سلامت شما را به خطر می اندازند . بنابراین برای کاهش وزن از این ماده خوراکی استفاده کنید.


24 – برطرف کردن چاقی شکمی با اسپيرولينا


اسپيرولينا یک جلبک سبز- آبي ميكروسكوپي و مقوي ترين غذاي سبز شناخته شده در جهان است. اسپیرولینا کالری کمی دارد , غنی از پروتیئن است , اشتها را کاهش می دهد و باعث کاهش چربی و فشار خون می شود . این تک سلولی یک مکمل بی نظیر برای کاهش چربی شکمی است که پس از مشورت با دکتر می توانید آنرا در رژیم غذایی خودتان بگنجانید. شما می توانید آنرا به سالادها , اسموتی یا آب میوه ها اضافه کنید.
این فهرستی از 24 ماده خوراکی چربی سوز بود که شما می توانید برای کاهش چربی شکمی به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید . علاوه بر این نکات زیر نیز به شما کمک خواهند کرد.

کاهش چربی شکمی


مواردی که باید برای رفع چاقی شکمی مورد نظر قرار دهید

  • اجتناب از آب میوه های پاکتی , نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه ها
  • در همه وعده های غذایی پروتئین بخورید.
  • کربوهیدرات رژیم غذایی را محدود کنید.
  • مواد غذایی غنی از فیبر به ویژه فیبرهای ویسکوز استفاده کنید.
  • ورزش در کاهش چربی شکمی بسیار موثر است , بطور منظم ورزش کنید.
  • وعده های غذایی خودتان را مشخص کنید و بررسی کنید که چه مقدار و چقدر ازهرماده باید استفاده کنید.

چربی شکمی بسیار سرسخت است و طی یکی دو روز از بین نمی رود بنابراین صبوری کلید موفقیت است . عادت های سالم غذایی را وارد رژیم روزانه کنید و هدف خودتان را فراموش نکنید . کمترغذا بخورید و بیشتر ورزش کنید تا وزنتان کم شود . بنابراین همین الان برای سطح فعالیت خودتان برنامه ریزی کنید تا بدون از دست دادن توده عضلانی چربی های شکمی و چاقی موضعی را از بین ببرید.

همچنین در این رابطه بخوانید:

5 نوع چاقی شکمی و ترفندهایی برای از بین بردن آن

اضافه وزن، خطر ابتلا به 11 نوع سرطان را افزایش می‌دهد !

لیست خوراکی هایی که باعث بزرگی شکم می شوند

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.8 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits