دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
موارد مصرف و عوارض قرص ویتامین B1
48
زمان مطالعه: 4 دقیقه
ویتامین B1 از راه روده جذب خون می‌شود سپس تغییراتی بر روی آن صورت می‌گیرد و آماده استفاده بافت‌ها می‌گردد.

معرفی قرص ویتامین B1

طبقه بندی مارتیندل : عوامل تغذیه ای و ویتامین ها(مکمل ها)
طبقه بندی درمانی : ویتامین ها > ویتامین B Complex

ویتامین B1 یا تیامین تأثیرات بسیار مهمی در سوختن قندها در بدن و عملکرد اعصاب دارد. ویتامین B1 از راه روده جذب خون می‌شود سپس تغییراتی بر روی آن صورت می‌گیرد و آماده استفاده بافت‌ها می‌گردد. یکی از موادی که در جذب آن اختلال ایجاد می‌کند، الکل است که مصرف زیاد آن موجب کمبود ویتامین ویتامین B1 یا تیامین می‌شود. این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود.
عملکرد ویتامین B1 در اندام‌ها، فعال کردن آنزیمهای لازم برای سوختن قند در بدن است. این ویتامین نقش اساسی در ادامه عملکرد چرخه کربن دارد. نقش مهم دیگر آن در اعصاب است. ما برای انجام هر حرکت یا درک حواس از محیط نیاز داریم پیام‌های عصبی از مغز به اعصاب بدن و بالعکس منتقل شوند، تیامین در انتقال پیامهای عصبی نقش مهمی دارد.


عوارض کمبود ویتامین B1

کمبود تیامین در انسان سبب بروز بیماری بری‌بری می‌گردد که معمولاً با عوارض قلبی-عروقی و عوارض عصبی و خیز و ادم همراه است. عوارض قلبی-عروقی شامل تپش قلب، تنگی نفس و هیپرتروفی قلب می‌باشد که تدریجاً منجر به احتقان قلب، کبد، ریه و پیدایش خیز می‌گردد. عوارض عصبی نیز منجر به پلی‌نوریت اعصاب محیطی می‌گردد که ممکن است با یک خونریزی مغزی همراه باشد.
ضعف عضلانی و بی‌اشتهایی، کم شدن حرکات معده، حالت تهوع، تب و لاغری توام با اختلالات رویشی و عوارض پوستی از علایم دیگر این بیماری است. فقدان تیامین با افزایش ترکیبات سه‌کربنه همراه بوده و میزان اسید لاکتیک در سلول‌های عصبی و اسید پیروویک در سلول‌های عضلانی و خون ازدیاد حاصل می‌کند. در دام‌ها کمبود تیامین با بروز علائم عصبی همراه است.

b1

ساختمان شیمیایی ویتامین B1

ویتامین B1 یا تیامین دارای دو حلقه هتروسیلیک می‌باشد که یکی از آنها گوگرددار به نام تیازول و دیگری حلقه ازت دار پیریمیدین است. حلقه پیریمیدین به صورت ۲و۵- دی‌متیل۴-آمینوپیریمیدین و حلقه تیازول به صورت ۴-متیل- ۵-هیدروکسی‌ اتیل ‌تیازول می‌باشد. این دو حلقه توسط ازت حلقه تیازول و ریشه متیل ‌کربن۵ - پیریمیدین به یکدیگر متصل می‌شوند. تیامین یکی از ویتامین‌های محلول در آب است.

عوامل شیمیایی مؤثر ویتامین B1

وجود ریشه‌های متیل حلقه پیریمیدین و تیازول و ریشه هیدروکسی‌اتیل حلقه تیازول برای فعالیت ویتامین ضروری است. هیدروژن متصل به کربن ۲ حلقه تیازول نقش اساسی را در خواص کوآنزیمی این ویتامین به عهده دارد. تیامين یک الکل ازت‌دار است و به کمک عامل الکلی خود می‌تواند با اسیدها استریفیه شود و استر پیروفسفریک آن به نام تیامین پیروفسفات، شکل فعال این ویتامین در بدن می‌باشد.

موارد مصرف ویتامین B1

تيامين براي پيشگيري و درمان كمبود اين ويتامين مصرف مي شود.

مکانیسم اثر ویتامین B1

B1 یا تيامين با آدنوزين تري فسفات(ATP) تركيب شده و تيامين پيروفسفات را كه يك آنزيم ضروري براي متابوليسم كربوهيدرات ها است، ايجاد مي كند.

فارماکوکینتیک ویتامین B1

به استثناي سندرم سوء جذب، در ساير موارد ويتامين هاي گروه B به خوبي از مجراي گوارش جذب مي شوند. متابوليسم اين كبدي و دفع آن كليوي است (تقريباً به طور كامل به صورت متابوليت) مقادير بيش از حد مورد نياز روزانه بدون تغيير از طريق ادرار دفع مي شود.

ویتامین b1

توصیه های دارویی ویتامین B1

1.از آنجا كه كمبود ويتامين هاي گروه B به تنهايي شايع نيست، به طور معمول تركيبي از اين ويتامين ها تجويز مي شود.
2.در صورت فراموش كردن يك نوبت مصرف دارو، به دليل اين كه زمان زيادي براي تخليه ويتامين لازم است، نيازي به مصرف نوبت فراموش شده ضروري نمي باشد. دوره درمان مطابق برنامه بايد تكميل گردد.

مواد غذایی حاوی ویتامین B1

حبوبات، کبد و کلیه ها، غنی از تیامین هستند ولی در مرحله پخت طولانی غذاها، ویتامین غیر فعال می‌شود.

مقدار نیاز بدن به ویتامین B1

  • انسان برای هر هزار کالری انرژی غذایی مورد نیاز، روزانه به 1 میلی گرم تیامین احتیاج دارد.
  • نیاز به ویتامین B1 در مراحل ضعف عمومی، نقاهت، کار عضلانی زیاد و شیردهی بیشتر است.
  • اگر رژیم غذایی از لیپیدها و پروتئینها غنی باشد، نیاز به تیامین کاهش می‌یابد.

خطر مسمومیت با ویتامین B1

مصرف بیش‌از اندازهٔ این ویتامین (۱۰۰ برابر نیاز بدن به صورت تزریقی) باعث مسمومیت شده و علائمی چون سردرد، تشنج، آریتمی قلبی، و واکنش‌های آلرژیک را ایجاد می‌کند.

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (48 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۴ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

الهام | ۳ سال پیش
من دوساله هرروز ویتامین ب میخورم به خاطرمشکل قلبی که درزایمان برایم افتادمتاسفانه روزی نیست که دردسینه نداشته باشم هنگام شیردهی حالا به نظرشما ممکنه از مصرف زیاداین ویتامین باشه نوک سینه ام همیشه جوش چرکی ریز میزنه وکل سینه ام درد میکنه
0
7
پاسخ ها:
زهرا | ۲ سال پیش
منم همینتورم بیشترازدوساله میخورم . دردقفسه سینه دارم و گزگز دستام . نمیدونستم ازعوارض زیاد مصرف کردنشه.
2
5
ابوالفضل | ۳ سال پیش
آیا اگر قرص ویتامین ب ۱ را دو بار بخوریم چه مشکلی برایمان ایجاد می شود
1
12
احمد | ۴ سال پیش
قرص ب کمپلکس داخلش چقدر تیامین دارد
0
6

hits