دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
۱۵ مزیت وزنه زدن برای خانم ها
5
زمان مطالعه: 7 دقیقه
در صورت انجام ورزشهای قدرتی و وزنه زدن نیرو و قدرت عضلانی شما افزایش می یابد

مزیت تمرین با وزنه برای خانم ها

تمرین معمولی بدون تمرینات قدرتی و زدن وزنه ورزش کاملی نیست اما بسیاری از خانم ها فکر می کنند وزنه زدن باعث می شود آنها ظاهری شبیه مردها پیدا کنند . اما این واقعیت ندارد زیرا شما به اندازه مردها هورمون تستوسترون که باعث رشد عضلات می شود تولید نمی کنید . واقعیت این است تمرینات قدرتی بدن شما را تقویت می کند و باعث می شود شما 15-10 سال جوانتر به نظر برسید . تحقیقات نشان داده است که وقتی زنان بالغ وزنه می زنند احساس بهتر و انرژی بیشتری نسبت به افراد عادی خواهند داشت. این کار همچنین مزایای جسمی و روانی زیادی برای شما خواهد داشت . بنابراین اگر در مورد وزنه زدن هنوز هم مردد هستید در ادامه 15 دلیل ذکر شده است که نظر شما را تغییر خواهد داد.


1 – وزنه زدن باعث سوزاندن چربی و کالری بیشتر می شود


تمرینات قدرتی یا وزنه زدن باید به تمرینات ورزشی شما اضافه شود تا باعث از بین رفتن چربی و حفظ عضلات شود . تمرین با وزنه باعث می شود که در مقایسه با تمرینات کاردیو چربی بیشتری بسوزانید . بعلاوه با این تمرینات وضعیت چربی سوزی بدن شما مدت طولانی تری پس از رفتن از باشگاه باقی می ماند که در ورزش های دیگر این تاثیر وجود ندارد.


2- تقویت عضلات با وزنه زدن


وزنه زدن می تواند باعث چابکی و تقویت بدن شما شود به عبارتی عضلات ضعیف شما را تنومند و قوی کند . دانشمندان امریکایی به این نتیجه رسیده اند که تمرینات کاردیو و استقامتی همراه باهم باعث چربی سوزی بیشتر شده و توده عضلات شما را تقویت می کند و وقتی توده عضلاتی شما تقویت شود بدن شما متناسب به نظر خواهد رسید .

وزنه زدن


3 – کاهش خطر تحلیل عضلات با وزنه زدن


بعد از سن 30 سالگی تحلیل عضلات بدن شروع می شود و وقتی این اتفاق می افتد پوست , باسن , شکم , بازوها , چانه و شانه های شما دچار افتادگی خواهد شد . بنابراین شما باید از اواخر سن 20 سالگی نسبت به این مسئله محتاط باشید و تنها کاری که می تواند به شما کمک کند تمرینات قدرتی با وزنه است . تحقیقات نشان داده است تحلیل عضلات در افرادی که تمرینات کاردیو و قدرتی را همزمان انجام می دهند کمتر از افرادی است که فقط تمرینات کاردیو انجام می دهند.


4 – وزنه زدن ریسک آسیب ها را کاهش می دهد


تمرینات قدرتی و وزنه زدن می تواند ریسک آسیب ها را با تقویت عضلات , استخوان ها , رباط ها و تاندون ها کاهش دهد . در واقع تولید کلاژن که فیبر اصلی بافت همبند است با وزنه زدن افزایش می یابد. در نتیجه استخوان های شما کمتر شکننده شده و عضلات قوی مانع آسیب دیدن بدن شما می شوند.


5 – تقویت متابولیسم با وزنه زدن


با افزایش سن متابولیسم تضعیف می شود در نتیجه وزن شما افزایش خواهد یافت و کم کردن چند کیلو از وزن برای شما بسیار دشوار خواهد شد. برای جلوگیری از این امر تمرین با وزنه به شدت توصیه می شود. زیرا رابطه مستقیمی بین متابولیسم و توده عضلانی وجود دارد . عضلات شما حاوی میتوکندری هستند که گلوکز را به شکل انرژی قابل استفاده تبدیل می کند . با کاهش عضلات تعداد میتوکندریها کم شده و متابولیسم کاهش پیدا می کند . از آنجاییکه تمرینات قدرتی عضلات شما را قوی می سازد متابولیسم شما با افزایش سن بدون تغییر باقی می ماند.


6 – کاهش خطر دیابت با زدن وزنه


دیابت یکی از بیماریهایی است که بدون درنظر گرفتن سن افراد را درگیر مشکلات فراوانی می کند . تحقیقات نشان می دهد که تمرینات قدرتی و با وزنه شما را در برابر این بیماری محافظت می کند . طبق تحقیقی که توسط دکتر جوزف دی بوستری انجام شد افرادی با رژیم غذایی مملو از فروکتوز وقتی که تمرینات قدرتی انجام می دهد تحمل گلوکز بیشتری دارند , حساسیت آنها نسبت به انسولین افزایش یافته و کاهش التهاب و بهبود لیپید پروفایل نیز رخ می دهد.

ورزش


7 – وزنه زدن از قلب شما محافظت می کند


اگر دچار مشکلات قلبی هستید تمرینات کاردیو انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود . اما دانشمندان ثابت کرده اند که وزنه زدن می تواند از قلب شما محافظت کند و وضعیت آنرا بهبود ببخشد . در واقع، افراد مبتلا به بیماریهای عروق کرونر (CAD) می توانند تغییرات ضربان قلب (HRV)و قدرت عضلات قلب خودشان را زدن وزنه بهبود ببخشند.


8 - زدن وزنه ژست بدن را بهبود می بخشد


ژست بدنی بد , چیزی است که خود ما مقصر اصلی آن هستیم . اما شما می توانید با وزنه زدن و پیگیری تمرینات قدرتی وضعیت ظاهری بدن خودتان را بهبود ببخشید. وزنه برداری به شما در استخوان سازی و تقویت عضلات کمک می کند درنتیجه خمیدگی های قامت شما همگی از بین خواهد رفت.


9 – وزنه زدن قدرت و توان عضلات را افزایش می دهد


در صورت انجام ورزشهای قدرتی و وزنه زدن نیرو و قدرت عضلانی شما افزایش می یابد . محققان دریافتند وزنه زدن در زنان مسن تر قدرت عضلانی آنها را بهبود می بخشد . در تحقیق دیگری مشخص شد که انجام تمرینات قدرتی به مدت سه روز در هفته باعث کاهش وزن شرکت کنندگان و بهبود فعالیت های عملکردی آنها می گردد.


10 – وزنه زدن باعث افزایش انرژی می شود


وقتی که شما در خانه یا باشگاه با وزنه کار می کنید متوجه تفاوت میزان انرژی خودتان در طول روز خواهید شد . این مسئله به این دلیل رخ می دهد که با وزنه زدن همه فیبرهای عضلانی شما فعال می شوند و بطور موثری کار می کنند تا مواد غذایی را به انرژی تبدیل و از آن استفاده کنند . این امر به شما کمک می کند چربی بیشتری بسوزانید و التهاب را در کل بدنتان کاهش دهید که باعث سبکی و چالاکی شما خواهد شد .

تمرین با وزنه


11- وزنه زدن کمک می کند انحناهای بدن شما بیشتر مشخص شود


این بهترین بخش وزنه زدن است و هیچ ورزشی به جز کار با وزنه نمی تواند به شما کمک کند توده عضلات خودتان را تقویت کنید , چربی سوزی کنید و انحناهای خاص بدن مانند کمترتان را بیشتر مشخص کنید . از دمبل و هالتر و سایر وزنه ها به این منظور استفاده کنید .


12 – افزایش انعطاف پذیری بدن با زدن وزنه


با وزنه زدن انعطاف پذیری عضلات افزایش می یابد . زیرا حرکات کششی و انقباظات مداوم عضلات حین تمرین باعث تقویت استخوان ها و عضلات می شود که انعطاف پذیری را افزایش می دهد . قسمت های مختلف بدن را با تمرینات قدرتی همراه با تمرینات کششی تقویت کنید تا به بهترین وجه از مزایای وزنه زدن بهره مند شوید .


13 – تناسب ورزشی خودتان را افزایش دهید


تناسب ورزشی بستگی به قدرت عضلات و استخوان ها, ظرفیت تحمل و واکنش سریع شما دارد. اگر قصد دارید در ورزش خاصی حرفه ای شوید باید تمرینات قدرتی را با کاردیو برای بهبود عملکرد خودتان دنبال کنید.


14 – وزنه زدن استرس را کاهش می دهد


به طور کلی، ورزش تاثیر مثبتی بر سلامت روانی دارد. وقتیکه شما حداقل به مدت دو روز در هفته وزنه بزنید تمام تمرکز شما بر روی انجام درست تکرارها بدون آسیب رساندن به خودتان است . همین تمرکز ذهن شما را مسائل مختلف زندگی و مشکلات پرت کرده و باعث کاهش اضطراب , افسردگی و استرس شما خواهد شد . بنابراین وقتی عضله سازی می کنید و بر تغییرات آهسته بدنتان متمرکز می شوید از دست نگرانیها خلاص شده و تمرکز بیشتری روی جنبه های مثبت زندگی خواهید داشت.


15 – بهبود کیفیت خواب با وزنه زدن


پس از گذراندن وقت زیاد در باشگاه و کار کردن بر روی بدنتان قطعا شب هنگام مانند یک کودک خواهید خوابید و در حال خواب عضلات شما بازسازی و جوانسازی خواهند شد . دانشمندان امریکایی گزارش کردند که مردان و زنان مسن که دچار مشکلات خواب هستند پس از تمرینات استقامتی راحتتر می خوابند . بنابراین اگر شما هم دچار مشکلات خواب هستید و به سختی به خواب می روید تمرین با وزنه را امتحان کنید.
با این 15 مزیت شما از این ذهنیت که وزنه زدن یک ورزش مردانه است خلاص می شوید و برای رفتن به باشگاه آماده خواهید شد . تمرین وزنه باعث آمادگی جسمانی و روانی شما طی یک دوره تمرین مداوم خواهد شد.

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.6 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits