دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
فواید بی شمار و عوارض قرص آسپیرین (آ. اس .آ)
8
زمان مطالعه: 10 دقیقه
آسپیرین یا استیل سالیسیلیک اسید که به اختصار به آن آ.اس.آ (A.S.A) هم می گویند در اصل یک داروی مسکن ، ضد تب و ضد التهاب است.

معرفی قرص آسپیرین معروف به آ. اس .آ

طبقه بندی مارتیندل : داروهای مسکن ،ضد التهاب وضد تب ها
طبقه بندی درمانی : داروهای موثر بر سیستم اعصاب مرکزی > داروهای ضد درد و ضد تب > داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی > سالیسیلات


آسپیرین یا استیل سالیسیلیک اسید که به اختصار به آن آ.اس.آ (A.S.A) هم می گویند در اصل یک داروی مسکن ، ضد تب و ضد التهاب است.
خواص آسپیرین به اندازه ای زیاد است که هیچ کس آن ها را درست و کامل نمی داند. هنوز هم محققان در مورد خواص آسپیرین مطالعه می کنند و چیزهای تازه ای کشف می کنند؛ به تازگی اعلام شده است مصرف روزانه یک عدد قرص آسپیرین، از بیماری های قلبی عروقی در زنان پیشگیری می کند.
آسپیرین اولین دارویی بود که از خانواده داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی یا NSAID ها کشف شد.این خانواده شامل ایبوپروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک و دیگر مسکن ها هستند که همگی اثراتی مشابه آسپیرین دارند و نحوه عملکردشان کمابیش شبیه آسپیرین است.
آسپیرین عمدتاً به عنوان مسکن مورد استفاده قرار می گیرد، اما تاثیرات بسیار دیگر آن باعث شده تا یکی از پرمصرف ترین داروها در سراسر جهان باشد؛ به طوری که سالانه 80 میلیارد عدد از این دارو در دنیا به فروش می رسد.آسپیرین برای تسکین دردهای ملایم تا متوسط، سردرد ، میگرن ، درد دندان و درد استخوان ها و عضلات و کاهش تب و التهاب به کار می رود.همچنین این دارو با داشتن خاصیت ضد انعقاد خون می تواند به عنوان رقیق کننده خون به کار رفته و برای پیشگیری از لخته شدن خون و جلوگیری از وقوع سکته قلبی یا مغزی در کسانی که سابقه آن را داشته اند مفید واقع شود.


موارد مصرف آسپیرین

آسپیرین یا آ. اس .آ نیز برای درمان دردهای خفیف تا متوسط (سر درد، دیس منوره، میالژی، دردهای دندانی)، درمان درد و التهاب در بیماران آرتریت روماتوئید، اوستئوآرتریت و نیز کاهش تب مصرف می شود. همچنین به علت اثرات ضد پلاکتی، این دارو در درمان اولیه اختلالات کاردیووسکولار (آنژین پکتوریس، انفارکتوس میوکارد) نیز مصرف دارد.آسپیرین ریسک انواعی از سرطان به خصوص سرطان کلورکتال را نیز کاهش می دهد.

A.S.A

مکانیسم اثر قرص آسپیرین


بدن انسان درد را به وسیله اعصاب حس می کند. وقتی قسمتی از بدن آسیب ببیند، سلول های آن ناحیه نوعی ماده شیمیایی به نام پروستاگلاندین تولید می کنند که به اعصاب کمک می کند درد را حس کنند. آسپیرین مانع از ساخته شدن این مواد شیمیایی می شود و به این ترتیب ما درد را حس نمی کنیم.

پروستاگلاندین ها باعث ایجاد التهاب در بدن نیز می شوند، یعنی موجب می شوند تا عضو آسیب دیده قرمز و متورم شود. آسپیرین با ممانعت از ساخت پروستاگلندین ها التهاب را نیز کاهش می دهد.
آسپرین آنزيم سيكلواكسيژناز را مهار مي‌كند. پلاكتها بخصوص به اين اثر خيلي‌ حساسند. همچنين اثرات ضد التهابي آن از طريق مهار توليد آنتي بادي ، مهار آزاد شدن هيستامين بوسيله آنتي‌ژن و تثبيت نفوذپذيري مویرگ‌ها طي واكنش‌هاي ايمونولوژيكي اعمال مي‌گردد.

اثر ضد درد: آسپیرین احتمالاً با اثر بر روی هیپوتالاموس (اثر مرکزی) و با متوقف کردن تولید تکانه های درد (اثر محیطی) اثر ضد درد ایجاد می کند. اثر محیطی ممکن است به علت مسدود کردن ساخت پروستاگلاندین از طریق مهار آنزیم سیکلواکسیژناز باشد.


اثر ضد التهاب: اگرچه مکانیسم دقیق این اثر معلوم نیست، ولی به نظر می رسد آسپیرین ساخت پروستاگلاندین ها را مهار می کند. همچنین، این دارو ممکن است ساخت یا اثر واسطه های دیگر دخیل در التهاب را مهار کند.


اثر ضد تب: آسپیرین با اثر بر روی مرکز تنظیم کننده گرما در هیپوتالاموس برای گشاد کردن عروق محیطی، تب را تخفیف می دهد. این عمل جریان خون محیطی را افزایش داده و سبب تعریق می شود که به از دست دادن گرما و سرد شدن بدن از طریق تبخیر منجر می شود.


اثر ضد انعقادی: به نظر می رسد آسپیرین در دوز پایین با مسدود کردن اثر پروستاگلاندین سنتتاز از تشکیل ترمبوکسان A2، مادهای که موجب تجمع پلاکتها می شود، جلوگیری می کند. این عمل غیر قابل برگشت بوده و می تواند زمان خونروی را طولانی کند. در دوزهای بالا این دارو اثر پروستاگلاندین را که یک ماده قوی منقبض کننده عروق و مهارکننده تجمع پلاکتی است، بلوک کرده و در نتیجه اثر ضد انعقاد دارو را خنثی می کند.

بر اساس تحقیقات متعدد دانشمندان دریافتند استفاده از این دارو و دیگر داروهای خانواده NSAID می تواند از بزرگی پروستات و پیشرفت آن در مردان مسن جلوگیری کند. بزرگی پروستات بیماری خوش خیمی است که اغلب مردان بالای پنجاه سال را گرفتار می کند و باعث بروز مشکلات ادراری در آن ها می شود. به این ترتیب معلوم شد استفاده از آسپیرین و دیگر اعضای خانواده آن می تواند به سلامت سیستم ادراری مردان کمک کند.
بحث درباره اثرات آسپیرین بر سیستم قلبی عروقی نیز تا کنون موضوع پژوهش های بسیاری بوده است. متخصصین قلب و عروق مرکز پزشکی دانشگاه دوک در یک بررسی دریافتند آسپیرین می تواند خطر بروز سکته مغزی را در زنان تا حد چشمگیری کاهش دهد.
همچنین چندی پیش دانشمندان موسسه تحقیقات شنوایی دانشگاه میشیگان خاصیت جالب دیگری از این دارو را کشف کردند.آن ها متوجه شدند آسپیرین می تواند مانع از بروز عارضه های شنوایی گروهی از آنتی بیوتیک ها شود. شاید شنیده اید که برخی از آنتی بیوتیک ها مانند جنتامایسین دارای اثرات جانبی نامطلوب و برگشت ناپذیری بر شنوایی انسان هستند. محققان به این نتیجه رسیدند که استفاده از آسپیرین می تواند مانع از بروز یا پیشرفت این عارضه در بیماران شود.


فارماکوکینتیک آسپیرین

آسپیرین پس از تجویز به فرم خوراکی به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شود. دارو به میزان 90-80% به پروتئین های پلاسما متصل می شود. نیمه عمر دارو 3-2 ساعت است و به طور وسیعی در کبد متابولیزه می شود. دارو توانایی عبوراز جفت و شیر را دارد.

آسپیرین


روش مصرف قرص آسپیرین (آ.اس. آ)

آسپرین را در چه زمانی و به چه مقدار برای بیماریهای مختلف مصرف کنیم؟


الف) آرتریت

  • بزرگسالان: مقدار 2.4-3.6 گرم/ روز در مقادیر منقسم مصرف می شود. دوز دارو را می توان هر هفته به میزان 325 میلی گرم تا 1.2 گرم افزایش داد. دوز نگهدارنده بین 3.6-5.4 گرم روزانه می باشد.
  • کودکان با وزن بیشتر از 25 کیلوگرم: 2.4 تا 3.6 گرم روزانه در مقادیر منقسم .
  • کودکان با وزن کمتر از 25 کیلوگرم: 110-60 میلی گرم / کیلوگرم روزانه در مقادیر منقسم. در فواصل هفتگی می توان دوز دارو را روزانه تا 10 میلی گرم / کیلوگرم افزایش داد. دوز نگهدارنده بین 100-80 میلی گرم / کیلوگرم روزانه، حداکثر تا 130 میلی گرم / کیلوگرم روزانه، می باشد.

ب) درد خفیف یا تب

  • بزرگسالان 650 میلی گرم تا 1.3 گرم از قرص آهسته رهش هر 8 ساعت ، حداکثر تا 3.9 گرم روزانه یا 650-325 میلی گرم از راه خوراکی یا رکتال هر 6-4 ساعت حداکثر تا 4 گرم روزانه.
  • کودکان بالای 11 سال: 15-10 میلی گرم / کیلوگرم در هر دوز هر 6-4 ساعت حداکثر تا دوز 4 گرم روزانه.
  • در کودکان 11-2 سال: 65 میلی گرم / کیلوگرم خوراکی یا از راه رکتال در دوزهای منقسم هر 6-4 ساعت در صورت لزوم، حداکثر تا 2.5 گرم.

پ) حملات گذرای ایسکمیک و اختلالات ترومبوآمبولیک

50 تا 325 میلی گرم روزانه (دوز پروفیلاکسی در آقایان) و 160 تا 325 میلی گرم (دوز درمانی) روزانه بلافاصله یا در فاصله 48 ساعت بعد از حمله (stroke).


ت) کاهش خطر حملات قلبی در بیماران دارای سابقه انفارکتوس میوکارد یا آنژین صدری ناپایدار

  • پروفیلاکسی اولیه : 325-75 میلی گرم روزانه.
  • پروفیلاکسی ثانویه : 325-75 میلی گرم روزانه.
  • دوز درمانی: 325-160 میلی گرم روزانه.

ث) تب روماتیسمی

  • بزرگسالان، 8-5 گرم روزانه به صورت منقسم هر 6-4 ساعت برای 2-1 هفته مصرف می شود، سپس دوز به 70-60 میلی گرم / کیلوگرم روزانه کاهش یافته و برای مدت 6-1 هفته ادامه یابد و بعد در عرض 2-1 هفته به تدریج قطع شود.
  • کودکان: 100 میلی گرم / کیلوگرم روزانه برای 2 هفته سپس 75 میلی گرم / کیلوگرم روزانه برای 6-4 هفته.

ج) پریکاردیت متعاقب انفارکتوس قلبی حاد.

بزرگسالان: 325-160 میلی گرم روزانه.


چ) جلوگیری از بسته شدن عروق کرونر بعد از انجام آنژیوپلاستی

  • بزرگسالان: 325 میلی گرم هر 6 ساعت بعد از جراحی، سپس روزانه 325 میلی گرم برای حداقل یک سال.
  • بعد از گذاشتن استنت: 325-160 میلی گرم 2 ساعت قبل از گذاشتن استنت و سپس مادام العمر ادامه یابد.

ح) درمان سندرم کاوازاکی (Kawasaki) (گره لنفاوی ـ مخاطی ـ پوستی)


بزرگسالان: از راه خوراکی ، مقدار 100-80 میلی گرم / کیلوگرم در چهار دوز منقسم به همراه ایمونوگلوبولین وریدی مصرف می شود. بعد از فروکش کردن تب، مقدار مصرف باید به 5-3 میلی گرم / کیلوگرم در روز کاهش یابد. دوره درمان معمولاً 8-6 هفته است. در صورت درگیری عروق کرونر باید مادام العمر ادامه یابد.

ASPIRIN


تاثیر آسپیرین بر آزمایشهای تشخیص طبی

  • آسپیرین با تجزیه گلوکز ادرار در آزمایشهای Clinitest, Tes-Tap, Clinistix و محلول بندیکت و با آزمونهای 5- هیدروکسی ایندول استیک اسید (5HIAA) و وانیل مندلیکاسید (VMA) تداخل ایجاد می کند.
  • غلظت سرمی اسیداوریک ممکن است به طور کاذب افزایش یابد.
  • آسپیرین ممکن است با آزمایش Gerhardt برای سنجش استواستیک اسید ادرار تداخل ایجاد کند.
  • دارو باعث افزایش غلظت سرمی کراتینین، BUN، افزایش آنزیمهای کبدی و کاهش شمارش گلبولهای سفید و پلاکت ها می شود.

موارد منع مصرف آسپیرین

در كودكان زير 12 سال (احتمال بروز سندرم ري)، وجود زخم خونريزي‌دهنده دستگاه گوارشی، هموفيلي، وجود يا سابقه حساسيت به ساير داروهاي ضد التهاب غير استروئيدي (NSAIDs) ، ترومبوسيتوپني، آنژيوادم و پوليپ‌هاي بيني همراه آسم نبايد مصرف شود.


عوارض جانبی آسپیرین

  • تحريك ملايم دستگاه گوارش، گاهي همراه با خونريزي بدون علامت و افزايش زمان خونريزي، شايع است.
  • در بيماران حساس، اسپاسم برونش‌ها و واكنش‌هاي پوستي ممكن است بروز نمايد.
  • نارسايي كليوي، كبدي وعوارض عصبي نظير اغتشاش، سرگيجه، وزوز گوش، تشنج و افسردگي و نيز اختلالات اسيد-باز و اثرات تب‌زا از عوارض وابسته به مقدار مصرف اين دارو مي‌باشند.

تداخلات دارویی آسپرین


الف- خطر خونریزی ناشی از مصرف داروهای ضد انعقادخوراکی در حین درمان با این دارو تشدید می گردد.

ب- مصرف همزمان این دارو با آنتی بیوتیک ها، کورتیکواستروئیدها و NSAIDs احتمال بروز عوارض گوارشی را تشدید می کند.

ج- پیرو مصرف همزمان این دارو با فوروزماید، آمینوگلیکوزیدها، سیس پلاتین، کاپرومایسین، اریترومایسین، ونکومایسین احتمال تشدید اتوتوکسیتی وجود دارد و از این نظر باید بیمار را چک کرد.


هشدار ها در رابطه با مصرف آسپیرین


1- در بيماريهايي مانند آسم، آلرژي، آسيب‌هاي كليوي يا كبدي، كاهش آب بدن، اولسرپپتيك و كمبود G6PD بايد با احتياط فراوان مصرف شود.

2- ASA درمان مناسبي براي كودكان مبتلا به بيماري‌هاي خفيف نبوده و در كودكان زير 12 سال فرآورده‌هاي حاوي آن ، مگر در موارد خاص نظير آرتريت جوانان، نبايد مصرف شود.


توصیه های دارویی آسیپرین


الف- در کودکان تب دار با علائم سرماخوردگی و زیر 12سال به علت احتمال بروز سندروم ری (Reye ‘s syndrome) مصرف آسپیرین به عنوان داروی ضد تب و ضد درد، منع مصرف دارد.

ب- در بیماران با سابقه آسم احتمال تشدید حملات پیرو مصرف آسپیرین افزایش می یابد و در نتیجه مصرف این دارو در بیماران آسمی کنترااندیکه است.

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (8 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits