دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
9 دلیل برای اینکه دیگر از آب معدنی استفاده نکنیم
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شما ممکن است فکر کنید که آب داخل بطری‌ها در مقایسه با آب شیر پاکیزه تر و تصفیه شده تر است اما واقع اینطور نیست.

مضرات مصرف آب معدنی

در این مقاله واقعیت هایی عنوان شده است که شرط می بندیم شما نمی دانید – مثلا در هند سالیانه 13.3 میلیون لیتر بطری آب در سال 2017 خریداری شده است ! هند یکی از کشورهایی است که بیشتر آب مصرفی آن از طریق بطری های آب تامین می شود . حداقل می توان گفت که بیشتر جمعیت شهری هندوستان پشت این آمار هشدار دهنده از مصرف بطریهای آب قرار دارد.
اما چرا هشدار دهنده ؟ خب به این دلیل که نوشیدن آب بطری برای سلامتی مضر است . اما هنوز هم برای اجتناب از خوردن این آب ها دیر نیست در اینجا 9 دلیل ترسناک عنوان شده است که باعث می شود که شما برای همیشه استفاده از بطری های آب را کنار بگذارید!


1- از بطری‌های پلاستیکی مواد شیمیایی نشت می شود

اگر برای یک مدت طولانی بطری‌های پلاستیکی پر از آب را در معرض نور خورشید قرار دهید این پلاستیک ها نرمتر می شوند و سپس شروع به ذوب شدن می کنند . این مسئله باعث می شود که آبی که می خورید طعم پلاستیک بدهد و برای مصرف مناسب نباشد . در حقیقت مواد شیمیایی موجود در بطری‌های پلاستیکی می تواند به داخل آب نشت کند و آنرا آلوده کند. بدترین نوع این مواد شیمیایی BPA است که ثابت شده رشد مغزی کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

آب بطری


2 – آب بطری ها بیشتر همان آب شرب شهری است


شما ممکن است فکر کنید که آب بطری‌ها در مقایسه با آب شیر پاکیزه تر و تصفیه شده تر است اما واقع اینطور نیست. بیشتر کارخانه ها در واقع آب شیر را به عنوان منبع پر کردن بطری ها استفاده می کنند به جای اینکه منبع آب تصفیه شده تری را برای این منظور در نظر بگیرند. تحقیقات صورت گرفته نشان داده است که 25% بطری‌های آب موجود در بازار آب شرب شهری هستند !


3 – آب شرب شهری سالم تر از آب بطری است

برای اینکه آب شیر قابل شرب شود باید استانداردهایی را داشته باشد و تحت قوانین و مقررات خاصی تولید شود . بطری های آب لزوما پایند به هیچ یک از این مقررات و استانداردها برای تبدیل به آب بسته بندی شده داخل بطری نیستند. در واقع آب بطری ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضرتری نسبت به آب شیر باشد . بنابراین از آنجا که مطمئن نیستید بطری‌های آب کجا و تحت چه شرایطی پر شده اند بهتر است برای حفظ سلامت خودتان از آب شیر استفاده کنید.


4 – هیچ مزیتی در نوشیدن آب بطری وجود ندارد

بیشتر مردم به خاطر سلامتی خودشان ترجیح می دهند آب بطری را به جای آب شیر استفاده کنند . با اینحال سالم بودن آب بطری یک افسانه است! بر اساس تحقیقات شورای دفاع از منابع ملی پس از 4 سال بررسی مشخص شد که آب بطری هیچ برتری نسبت به آب شیر ندارد . بنابراین صرف نظر از هزینه خرید هیچ منفعتی از خوردن آب بطری کسب نمی کنید.


5 – بطری‌های پلاستیکی برای محیط زیست مضر هستند

بطری‌های پلاستیکی علاوه بر اینکه برای سلامت انسان‌ها مضر هستند برای محیط زیست هم مفید نیستند و بسیار مخرب هستند. برآورد شده است که سالانه برای رفع تقاضای بالای بطری‌های آب حدود 17 میلیون بشکه نفت مورد نیاز است و این جدا از هزینه انرژی برای حمل و نقل آنها است . اگر ما همچنان به این کار ادامه بدهیم منابع تجدید ناپذیر زمین بسیار سریع‌تر از آنچه انتظار داریم تمام خواهند شد.

بطری های آب


6 – استفاده از بطری‌های آب باعث تولید مواد زائد می شود

اگر شما به سطل های زباله مراکز خرید بزرگ نگاه کنید خواهید دید که پر از بطری‌های PET استفاده شده است . PET نوعی پلاستیک است که برای ساخت بطری‌های نازک و شفاف آب بکار می رود . محل دفن زباله ها در همه کشورها نیز پر از بطری‌های PET است که می تواند منتهی به زباله های شیمیایی زیادی شود که گیاهان و جانوران را تهدید می کند . خوشبختانه این بطری‌های می توانند بازیافت شوند.


7 – آب بطری هزینه بر است

شما حتماً استدلال می کنید که در هر صورت برای آب هزینه خواهید کرد پس چرا آب بطری استفاده نکنید ؟ ابتدا باید بدانید که با خرید بطری آب فقط برای مقدار کمی آب هزینه می کنید نه مقدار زیاد آن . اگر محاسبه کنید می بینید که پرداخت صورت حساب آب شرب شهری بسیار به صرفه تر از مقدار پولی است که برای 1 لیتر آب بطری می پردازید .


8 – آب بسته بندی شده منتهی به اتلاف آب می شود

برای تولید بطری‌های آب مقدار زیادی آب اضافی مورد نیاز است . این مقدار عملاً بیشتر از مقدار گنجایش بطری است . اعتقاد بر این است که برای تولید 1 بطری آب 6 تا 7 بطری آب مورد نیاز است بنابراین چرا نباید از آب شیر استفاده کنیم.


9 – آب شهری ایمن تر است

همانطور که قبلا ذکر شد آب شهری به شدت تحت کنترل است تا آب سالمی به خانواده های شهری ارائه شود . مسئولین اطمینان می دهند که آب شهری سالم است و بدون هیچ مشکلی می تواند مصرف شود با اینحال اگر بازهم نگران هستید می توانید آنرا بجوشانید و مصرف کنید که خیلی سالم تر از آب بطری خواهد بود.


در نهایت به خاطر خودتان و محیط زیست دیگر از بطریهای آب معدنی استفاده نکنید و اگر مایل به استفاده از آب تمیزتر و خالص تری هستید یک فیلتر تصفیه کننده آب در خانه خودتان نصب کنید.

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits