دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
همه چیز در مورد مصرف داروی مترونیدازول (Metronidazole)
15
زمان مطالعه: 7 دقیقه
مترونیدازول یکی از آنتی بیوتیک های پر مصرفی است که اکثر افراد بارها و بارها آنرا مصرف کرده اند با دلگرم در این مقاله همراه باشید تا موارد مصرغ و عوارض این دارو آشنا شوید ...

معرفی داروی مترونیدازول

طبقه بندی مارتیندل : داروهای ضد پروتوزوآها
طبقه بندی درمانی : داروهای ضد عفونت > داروهای ضد پروتوزوآل > داروهای متفرقه ضد پروتوزوآل

مترونیدازول یک آنتی بیوتیک پر مصرف است که در درمان و پیشگیری عفونت های متنوعی که عامل بیماریزای آنها یک باکتری بی هوازی یا پروتوزوآ باشد تجویز می شود.این باکتری ها معمولاً در فضای داخلی و بسته بدن که اکسیژن وجود ندارد (مانند لثه، حفره لگنی و شکمی مانند روده ها) ایجاد عفونت می کنند.
مترونیدازول معمولاً جهت درمان عفونت های تناسلی(واژینال) بانوان که ناشی از باکتری باشد تجویز می شود اما این بدین معنی که هر نوع عفونت در واژن با مترونیدازول قابل درمان می باشد نیست. مترونیدازول همچنین به عنوان پیشگیری از عفونت، پیش از جراحی های تناسلی و شکمی تجویز می شود.

  • از مزایای مترونیدازول مناسب بودن آن برای افرادی است که به پنی سیلین ها حساسیت دارند.
  • مترونیدازول در ایران به صورت قرص خوراکی و سوسپانسیون، ژل و شیاف واژینال، ویال تزریقی و کیسه آماده ی تزریق و ژل موضعی موجود است.
  • این داروی ارزان قیمت و پر کاربرد می تواند همراه با آموکسی سیلین در درمان و پیشگیری از عفونت های دهانی تجویز شود.

مواردی که باید پیش از مصرف مترونیدازول بدانید

  • در صورت بارداری یا قصد باردار شدن و شیردهی، مشکلات کبدی، خونی و سابقه حساسیت دارویی حتما پزشک خود را مطلع کنید.
  • مصرف الکل در مدت درمان با این دارو ممنوع می باشد.
  • از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.

مترونیدازول

نحوه مصرف مترونیدازول

آنتی بیوتیک ها را دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف کنید و دوره درمان را حتی اگر احساس بهبودی می کنید و علائمتان برطرف شده است کامل کنید زیرا در این زمان ممکن است هنوز باکتری به‌صورت کامل ریشه کن نشده باشد و این کار احتمال بروز مقاومت ميكروبی را افزایش می دهد.


مقاومت میکروبی یکی از مشکلات جهانی می باشد که با سرعت زیادی رو به افزایش است و در صورتی که مصرف بی رویه و نامناسب آنتی بیوتیک ها در دنیا ادامه یابد با مشکلات تهدید کننده حیات مواجه خواهیم شد.زماني كه اين داروها بدون تجويزپزشك ،با مقدار نامناسب يا طول درمان نامناسب مصرف شوند،نه تنها اثرات مطلوب براي خود فرد ندارند بلكه منجر به عدم ريشه كن شدن باكتري هاي موجود در بدن آن فرد مي شوند و علاوه بر اين،باكتري هايي كه در معرض دارو قرار گرفته اند اما از بين نرفته اند، نسبت به اين دارو مقاومت پيدا مي كنند.اين مسئله منجر به ايجاد نسل جديد و مقاومي از ميكروب ها مي شود كه ديگر به سادگي به داروهاي آنتي بيوتيكي موجود ،پاسخ نمي دهند.
از آنجا كه عموماً عفونت ها مسری می باشند مصرف بي رويه آنتی بیوتیک ها نه تنها براي خود فرد بيمار بلكه براي ساير افراد جامعه نیز مشکل آفرین می باشد.

  • در صورتی که فرم سوسپانسیون خوراکی برای شما یا کودکتان تجویز شده است، به شرایط نگهداری و مصرف نوشته شده در برشور دارو توجه فرمایید.همچنین مقدار داروی مصرفی در هر نوبت را دقیقا اندازه گیری کنید.(با سرنگ یا پیمانه مخصوص)
  • در صورت تجویز فرم خوراکی این دارو به صورت 2 تا 3 نوبت در روز تجویز می شود،مقدار دارو در هر نوبت برای اطفال با توجه به سن و وزن آنها توسط پزشک محاسبه می شود.لذا مصرف دارو را دقیقا مطابق مقدار و تعداد نوبتی که پزشک تجویز می کند تا انتهای دوره درمانی (معمولا دوره ی درمان با مترونیدازول بسته به عفونت حداکثر تا 14 روز می باشد و در برخی عفونت ها نیاز به مصرف مقدار زیادی از دارو تنها در یک نوبت میباشد) ادامه دهید.
  • هر نوبت از دارو را همراه با میان وعده یا پس از غذا میل کنید .قرص را به صورت کامل با یک لیوان آب ببلعید و از خرد کردن یا جویدن آن خودداری کنید.
  • در صورت فراموش کردن یک نوبت مصرف دارو، به محض یادآوری دارو را مصرف نمایید مگر اینکه تا زمان مصرف بعدی کمتر از 4 ساعت باقی مانده باشد.از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت خودداری نمایید.
  • در صورتی که شیاف واژینال مترونیدازول برای شما تجویز شده،شیاف را از پوشش آن خارج نمایید و به پشت دراز بکشید و زانوهای خود را خم نمایید با انگشت با کمی فشار داخل واژن قرار دهید و چند دقیقه در همین وضعیت بمانید تا دارو کاملا در محل مناسب قرار بگیرد.

شربت مترونیدازول

توصیه ها در رابطه با مصرف مترونیدازول

  • از مصرف الکل در مدت درمان با مترونیدازول و حداقل تا 48 ساعت پس از اتمام دوره درمان با آن خودداری کنید زیرا مصرف الکل با مترونیدازول عوارض بسیار بدی نظیر تپش قلب شدید ،گرگرفتگی و سردرد شدید به همراه دارد.
  • در مدت درمان با این دارو رنگ ادرار شما به قرمز یا آجری تیره تغییر می یابد که طبیعی می باشد و با پایان درمان برطرف می گردد.
  • در صورتی که مترونیدازول به مدت طولانی برای شما تجویز شده است،آزمایشات و بررسی های لازم توسط پزشک را انجام دهید .
  • در صورت بروز تحریک گوارشی، مترونیدازول را می‌توان با غذا مصرف کرد.
  • مترونیدازول تزریقی فقط باید به صورت انفوزیون آهسته وریدی مصرف شود؛ که در این صورت انفوزیون محلول‌ها یا سرم‌های دیگر باید قطع شود.
  • شستن دست‌ها قبل و بعد از استعمال واژینال دارو توصیه می‌شود. همچنین رعایت اصول بهداشتی برای جلوگیری از بروز مجدد عفونت ضروری است.
  • در صورت بروز حساسیت یا تحریک، مصرف مترونیدازول باید قطع شود.
  • در صورت مصرف شکل واژینال مترونیدازول در درمان تریکوموناز، استفاده از کاندوم به منظور پیشگیری از بروز مجدد عفونت ضروری است. ممکن است به‌طور همزمان مردان نیز به مصرف این دارو نیاز داشته باشند.
  • در صورت بروز سر گیجه یا منگی با مصرف این دارو باید احتیاط نمود.
  • در طول مصرف شکل واژینال مترونیدازول به منظور پیشگیری از عفونت متقاطع، عفونت مجدد یا رقیق شدن دوز دارو، باید از مقاربت جنسی خودداری نمود.

عوارض شایع مترونیدازول

  • احساس خستگی، تهوع و استفراغ از عوارض شایع مترونیدازول می باشد که با مصرف غذاهای ساده و سبک و مصرف دارو همراه میان وعده سبک یا پس از غذا کمتر می شود.
  • مترونیدازول باعث احساس تغییر مزه ها در دهان، تیره شدن زبان و احساس طعم فلزی در دهان و زخم دهانی می شود که با اتمام دوره ی درمان دارو برطرف می شوند.با این حال می توانید از دهان شویه های غیر الکلی برای کاهش این علائم استفاده نمایید.
  • کاهش اشتها نیز یکی از علائم مصرف مترونیدازول می باشد.

نگهداری شربت مترونیدازول

در صورتی که فرم سوسپانسیون برای شما تجویز شده است، دارو را طبق دستورالعمل موجود در بسته دارو، با آب جوشیده سرد شده تهیه کنید و دارو را قبل از مصرف خوب تکان دهید و حداکثر تا 14 روز در یخچال نگهداری کنید.

قرص های مترونیدازول


تداخل‌های دارویی مترونیدازول

  • اثر وارفارین درصورت مصرف همزمان با این دارو ممکن است افزایش یابد.
  • مترونیدازول متابولیسم فنی توئین را مهار می‌کنند و غلظت پلاسمایی این دارو را افزایش می‌دهند.
  • فنوباربیتال، متابولیسم مترونیدازول را افزایش و غلظت پلاسمایی آن را کاهش می‌دهد.
  • مترونیدازول متابولیسم فلوئورواوراسیل را مهار می‌کند
  • احتمال مسمومیت با لیتیم با مصرف همزمان مترونیدازول گزارش شده‌است.
  • واکنش شبه دی سولفیرام با مصرف همزمان مترونیدازول و فراورده‌های حاوی الکل ممکن است بروز کند.

مصرف مترونیدازول در دوران بارداری

مترونیدازول در دوران بارداری برای جنین مضر است و در صورتی که بارداری هستید و یا قصد حاملگی دارید ، قبل از مصرف مترونیدازول با پزشک مشورت کنید.
مصرف مترونیدازول در زمان حاملگی بستگی به شرایط شما و عفونت دارد . وجود عفونت در دوران بارداری برای جنین و مادر بسیار مضر است . اگر پزشک تشخیص دهد که فواید مصرف مترونیدازول در دوران بارداری برای درمان عفونت باکتریایی ، بیشتر از عوارض آن است ، این دارو را برای شما تجویز خواهد کرد .
در زمان مصرف مترونیدازول بهتر است مقدار زیادی آب مصرف کنید .

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.9 از 5 (15 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits