دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
علائم حساسیت به هندوانه چیست؟
4
زمان مطالعه: 5 دقیقه
علائم آلرژی به هندوانه ، تشخیص و درمان آن – اگر به هندوانه آلرژی ندارید، از یکی از لذیذترین میوه های تابستانی بی بهره خواهید ماند. اگر از این حساسیت غذایی خاص رنج می برید باید از علائم احتمالی و شیوه های درمان آن مطلع شوید.

مصرف هندوانه برای این افراد مضر است

تابستان و هندوانه دو یار جدا نشدنی هستند. هندوانه تقریباً در همه جای دنیا پیدا می‌شود و با اینکه می‌توانیم در تمام طول سال از بازار هندوانه بخریم اما فصل هندوانه تابستان است که در این فصل بهترین کیفیت را داشته و بسیار شیرین است.

یک متخصص طب سنتی با اشاره به خواص هندوانه گفت:

هندوانه میوه‌‌ای است که میزان بالایی سدیم و پتاسیم دارد به همین دلیل از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی مانند آسم،سکته قلبی و برخی سرطانها مانند سرطان روده و پروستات محافظت می‌کند.

علائم حساسیت و آلرژی به هندوانه

بسیار شبیه آلرژی سایر مواد غذایی است و همان علائم را دارد . همانطور که با هر گونه حساسیت،حساسیت یعنی عدم توانایی بدن برای تشخیص پروتئین های خاص و یا غیر فعال شدن آنتی بادی درون بدن است. این باعث واکنش های آلرژیک می شود، بسیاری از افرادی که از آلرژی هندوانه رنج می برند نیز به گرده آروماتیک حساس هستند، اما خوشبختانه آلرژی به هندوانه بسیار نادر است. با این حال، بهتر است مواردی را بدانید؛ بعضی از آلرژی ها ممکن است برای سال ها مشخص نشود، حتی اگر در گذشته هر روز هندوانه بخورید ولی عوارض جانبی نداشته باشید

علل آلرژی هندوانه

تحقیقات نشان داده است که سه ماده حساسیت زا در هندوانه وجود دارد که ممکن است آلرژی ایجاد کند – مالات دهیدروژناز، تریوز فسفات, ایزومراز و پرولین . این ترکیبات در همه غذاها وجود ندارد و تشخیص اینکه این مواد در فرد خاصی حساسیت ایجاد میکند مشکل است. همانطور که در بالا ذکر شد، هندوانه حاوی گرده های آلرژیزا است که باعث ایجاد آلرژی در افراد می شود.

حساسیت گوارشی به هندوانه

نشانه های آلرژی به هندوانه عبارتست از :

تهوع، استفراغ، خارش، درد معده، اسهال و تورم زبان یا گلو است. این علائم فقط مخصوص آلرژی به هندوانه نیست برای همه مواد غذایی است، برخی افراد ، اگر به شدت به هندوانه داشته باشند باشند تجربه آنافیلاکسی را دارند. اگر فکر میکنید که به هندوانه حساسیت دارید بهتر است هندوانه نخورید و یا قبل از خوردن آزمایش کنید.

تشخیص آلرژی به هندوانه

موثرترین روش برای تشخیص هر گونه آلرژی غذایی، یک آزمایش پوستی است یا یک آزمون متقابل واکنش پذیری. یک ابزار قابل اعتماد و کنترل شده برای تعیین آرژی است.هندوانه میوه‌ای است که مزاج سرد و تر دارد و رنگ آن در ویتامینش تأثیری ندارد به همین دلیل، مهم این است که هندوانه کاملاً رسیده و شیرین باشد.هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین C و A است و نسبت به سایر میوه‌ها و سبزی‌ها، مقدار بیشتری بتاکاروتن دارد. هندوانه میوه‌‌ای است که حاوی میزان بالایی از سدیم و پتاسیم است به همین دلیل از بدن در برابر بیماری‌های مختلفی مانند آسم و برخی سرطانها مانند سرطان روده و پروستات محافظت می‌کند.

هندوانه دارای آنتی ‌اکسیدانی به نام لیکوپن است که رادیکال‌های آزاد و مضر را از بین می‌برد به همین دلیل از وقوع سکته قلبی جلوگیری می‌کند و به کاهش خطر سرطان پروستات هم کمک می‌کند. هندوانه باعث رقیق شدن خون می شود و مصرف آن، برای افرادی که خون غلیظ دارند مناسب است.همچنین چون برای تعدیل مزاج مناسب است افرادی که صفرا در معده و کبدشان زیاد تولید می‌شود بیشتر از این میوه مصرف کنند.مصرف هندوانه برای افرادی که دارای بدنی لاغر، خشک و گرم هستند بهتر است چون جلوی ضعف آنها را می‌گیرد.

حسینی، بهترین زمان خوردن هندوانه را بین دو وعده غذایی دانست و گفت:

مصرف هندوانه بلافاصله بعد از خوردن غذا باعث اختلال هضم می‌شود و در حالت ناشتا مخصوصاً در هوای گرم یا در هنگام تشنگی، مضر است.در عین حال خوردن هندوانه برای افراد سرد مزاج یا کسانی که معده سرد دارند مضر است و در طولانی مدت باعث ضعیف شدن عملکرد هضم و درد مفاصل می‌شود بنابر این بهتر است این افراد به همراه هندوانه، عسل و قند مصرف کنند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به منع مصرف هندوانه در افرادی که مشکل طحال دارند گفت:

علائم مشکل طحال بعد از خوردن هندوانه، احساس درد یا نفخ در محل چپ شکم و ایجاد تیرگی در رنگ بدن یا سفیدی چشمان است. مصرف هندوانه در افرادی که آلرژی یا حساسیت فصلی یا غذایی دارند ممنوع است.

درمان آلرژی هندوانه

بهترین راه برای درمان آلرژی هندوانه عبارتند از مراجعه به پزشک، اجتناب از دست زدن به هندوانه (و میوه های مرتبط) و افزایش مصرف ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

حساسیت گوارشی به هندوانه

مراجعه به پزشک

با مراجعه به پزشک تست هایی را که لازم دارید انجام میگیرد و پزشک دقیقا مشخص میکند.

چگونه می توانید از این آلرژی جلوگیری کنید.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که از دست زدن به هندوانه خود داری کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.0 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits