دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
روغن جینسینگ و این همه خاصیت !

خواص و فواید دارویی و درمانی روغن جینسینگ

روغن جینسینگ و این همه خاصیت !
37
زمان مطالعه: 14 دقیقه
18 خواص روغن جینسینگ برای مو و پوست : جینسینگ یک ماده پرفایده برای سلامتی است که به مدت هزاران سال است در طب سنتی چینی استفاده می‌شود. روغن جینسینگ اکسیرحیات جهت تقویت قوای جنسی و جسمی، مقابله با سرطان، پیشگیری از دیابت، بهبود سیستم ایمنی و رفع...

خواص روغن جینسینگ برای مو - پوست و درمان ناتوانی جنسی

موهای پرپشت و نرم و خوش حالت یکی از بهترین چیزها برای داشتن یک چهره زیبا و جذاب است. همچنین پوست سالم و بدون چین و چروک و لک نیز از نشانه های جوانی و جوان ماندن و یا پیری زودرس است. اما استفاده از کرم های دست و صورت و روغن های گیاهی همچون جینیسینگ برای پوست و مو بسیار مفید است. در این مطلب در مورد خواص روغن جینسینگ برای مو و پوست و جوانسازی پوست و درمان ریزش مو و تقویت ریشه مو و ساقه مو و پرپشت کردن موها اشاره کرده ایم که امیدواریم از مطالعه آن استفاده لازم را ببرید.

جینسینگ خواص فوق العاده برای موهای سر دارد. کمتر شدن ریزش موها و پیشگیری از سرطان از جمله عواملی است که مصرف جینسینگ برای آن فوق العاده است.عده ای بر این باورند که ریشه گیاه جینسینگ میتواند پوست سر را شاداب کند و به رشد موها کمک کند.تحقیقات نشان داده که خواص جینسینگ استرس را از بین می برد.از آنجایی که استرس یکی از عوامل ریزش مو است با این روش باعث جلوگیری از ریزش مو میشود.

اما جینسینگ برای بدن و پوست انسان خواص فوق العاده ای دارد این خواص هم میتواند بر روی ریزش موها تاثیر بگذارد.استفاده از جینسینگ در حین شست و شوی موهای سر باعث میشود که موهای شما پر پشت تر شوند. معمولا در برخی از روغن جینسینگ و شامپو ها از جینسینگ نیز به مقداری استفاده می شود که بسیار مفید است.در یک تحقیق دیگر یافته شد که کسانی که از روغن جینسینگ برای جلوگیری از ریزش مو استفاده کرده اند استعداد کمتری در سرطان دارند.

خواص روغن جینسینگ برای مو و پوست

انواع جینسینگ

به طور کلی، سه نوع جینسینگ بر اساس منطقه‌ای که این گیاه در آن می‌روید، وجود دارد.

۱. جینسنگ آمریکایی: این نوع جینسنگ بومی جنوب اونتاریو است و از آن‌جا به جورجیا و ویسکانسین نیز راه یافته‌است. جینسینگ آمریکایی در چین نیز کشت می‌شود. این گیاه به دلیل اثر آرام‌بخشی که دارد به کاهش استرس کمک می‌کند.

۲. جینسنگ آسیایی: جینسنگ آسیایی یا پاناکس ریشه در کره‌ی شمالی و چین دارد. این گیاه به رنگ قرمز است و توسط پردازش و بخار دادن جینسنگ سفید پاناکس و خشک کردن آن آماده می‌شود. این نوع از جینسنگ بیش‌تر در تهیه‌ی دمنوش استفاده می‌شود و به صورت برش‌خورده یا کپسول نیز در دسترس است و به دلیل تأثیر گرم‌کننده‌ای که بر بدن دارد بسیار معروف و شناخته‌شده است.

۳. جینسنگ سیبری: این نوع جینسنگ، واقعی نیست، اما متعلق به خانواده‌ای مشابه با انواع دیگر جینسینگ است. این گیاه بومی روسیه و ژاپن است. ریشه‌ی آن عاری از جینسنوسیدهایی است که در سایر انواع جینسنگ یافت می‌شوند. در عوض این نوع جینسینگ الوتروسید دارد که به عنوان یک جینسنگ بدلی در نظر گرفته می‌شود.

خواص جینسنگ برای پوست

این گیاه دارویی به غیر از خواص متفاوتی که برای سلامتی دارد، تاثیر مثبتی هم روی پوست شما دارد. امروزه جینسنگ یا عصاره‌ی جینسنگ به طور گسترده‌ای در ساخت محصولات زیبایی و سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه به شیوه‌های زیر روی پوست شما تاثیر مثبت خواهد گذاشت:

جینسینگ دارای خواص ضد پیری است

جینسنگ به عنوان یک داروی ضد پیری شناخته شده‌است. این گیاه حاوی مقدار زیادی از مواد مغذی است که می‌توانند متابولیسم پوست را تحریک و فعال کنند. جینسنگ کمک می‌کند که پوست شما از شر رادیکال‌های آزاد که وقتی در معرض نور آفتاب و آلودگی محیط زیست قرار دارید جمع می‌شوند،‌ خلاص شود. این گیاه دارویی همچنین حاوی ترکیبات خاصی است که می‌توانند تولید کلاژن را در لایه‌ی میانی پوست به نام درم افزایش دهند و پوست شما را سفت‌تر کنند. این کلاژن سبب می‌شود که پوست‌تان انعطاف‌پذیرتر و روشن‌تر شود، در نتیجه چین و چروک و خطوط نازک روی صورت و سایر قسمت‌های بدن کاهش می‌یابد.

رنگ چهره را بهبود می‌دهد

ریشه و برگ جینسینگ غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای سلامتی کلی پوست مفید هستند. آن‌ها سلولهای پوست را متابولیزه می‌کنند و از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست را برای تولید پوست جدید و سالم تسهیل می‌کنند. دمنوش جینسنگ به ویژه برای پاکسازی و آبرسانی پوست شما بسیار عالی است. این دمنوش با افزایش اکسیژن‌رسانی، سلول‌های پوست را بازسازی می‌کند. جینسنگ همچنین گردش خون را بهبود می‌بخشد و یک ماده‌ی ضدعفونی‌کننده‌ی خون است. همه‌ی این عوامل به داشتن پوستی سالم‌تر و بهتر و بهبود رنگ پوست کمک می‌کنند. استفاده‌ی موضعی از برگ‌های جینسنگ می‌تواند پوست شما سالم و درخشان نگه دارد.

خواص روغن جینسینگ برای مو و پوست

جینسینگ یک تونر عالی برای پوست است

جینسنگ همچنین یک تونر و طراوت‌بخش عالی برای پوست صورت است. این گیاه دارویی نه تنها تشکیل کلاژن را بهبود می‌بخشد بلکه باعث کاهش لکه‌های تیره در صورت نیز می‌شود. شما می‌توانید ماسک صورت خودتان را با مخلوط کردن روغن جینسنگ با مواد دیگری، مانند روغن آفتابگردان، عسل یا آب آماده کنید. برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، باید دو بار در هفته از این ماسک استفاده کنید.

بیماری‌های پوستی را درمان می‌کند

متابولیسم ناقص پوست در بروز مشکلات پوستی مانند آکنه، اگزما و زبر شدن پوست نقش دارد. جینسنگ در این زمینه موثر است زیرا به سرعت جذب پوست می‌شود و گردش خون عروق زیر جلدی را بهبود می‌بخشد. مصرف منظم جینسنگ می‌تواند به شما در از بین بردن و درمان این مشکلات کمک کند، و در عین حال پوستتان را روشن و شاداب کند.

حلقه‌های تیره‌ی دور چشم را درمان می‌کند

یکی دیگر از خواص قابل توجه و مهم جینسنگ این است که به کاهش پف دور چشم کمک می‌کند و سبب روشن شدن حلقه‌های تیره‌ی زیر چشم می‌شود. برای این منظور می‌توانید از ماسک جینسینگ استفاده کنید.

خواص جینسینگ برای مو

موهای سالم نشان‌دهنده‌ی یک بدن سالم هستند. دریافت مواد مغذی مناسب برای تحریک رشد موهای سالم ضروری است و این مواد مغذی را توسط جینسینگ می‌توانید به بدن‌تان برسانید. مصرف منظم جینسنگ می‌تواند خواص زیر را برای پوست داشته باشد:

رشد مو را تحریک می‌کند

جین سنگ Panax یک ضد آپوپتوز است به این معنی که باعث افزایش تکثیر سلول‌های پاپیلای پوستی می‌شود. از این رو، استفاده‌ی موضعی از آن، توانایی بازسازی مو را بهبود می‌بخشد. این گیاه دارویی توسط تحریک جریان خون به پوست سر باعث تقویت رشد مو می‌شود. جینسنگ همچنین باعث بهبود سلامت فولیکول‌ها و سلول‌های مو می‌شود و به این ترتیب از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

با فرایند ریزش مو مبارزه می‌کند

ریزش مو اغلب با سیستم ایمنی ضعیف مرتبط است. یک سیستم ایمنی سالم شما را برای مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها توانمند می‌کند. اما هنگامی‌که بدن شما مشغول ترمیم خود باشد، قادر به انجام کارهای دیگر مانند رشد مو نیست و به همین دلیل شما دچار مشکل ریزش مو خواهید شد. جینسنگ گردش خون مناسب و همچنین جذب اکسیژن کافی توسط خون را تسهیل می‌کند. این گیاه دارویی با بهبود سلامت ارگان‌های داخلی بدن، به طور خودکار با مشکل ریزش مو مبارزه می‌کند.

خواص جینسینگ برای سلامتی

جینسینگ به عنوان یک داروی مقوی و تقویت‌کننده‌ی قوه‌ی جنسی طبیعی شناخته شده‌است. این گیاه دارویی بخش مهمی از طب چینی بوده‌است. برخی از خواص این گیاه برای سلامتی عبارتند از:

دارای خواص ضد سرطان است

برخی از مواد موجود در جینسنگ دارای خواص ضد سرطانی هستند. تحقیقات انجام شده توسط مجله‌ی پزشکی چین نشان می‌دهد که جینسنوسیدها دارای اثرات ضد توموری هستند و می‌توانند به سلول‌های سرطانی پروستات، سلول‌های سرطانی تخمدان، سلول‌های نوروبلاستوما و سلول‌های آدنوکارسینوم ریه آسیب برسانند. این گیاه دارویی همچنین می‌تواند پیشرفت چرخه‌ی سلولی را مهار کند، و به این ترتیب رشد سلول‌های سرطانی را کند می‌کند. مطالعات انجام شده توسط محققان Vanderbilt-Ingram Cancer نشان می‌دهند که مصرف جینسنگ پس از ابتلا به سرطان پستان، شانس زنده ماندن و کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.

سلامت روحی و جسمی را بهبود می‌دهد

جینسینگ می‌تواند سلامت جسمی و روانی افرادی را که اغلب احساس ضعف و خستگی می‌کنند، بهبود ببخشد. این گیاه یک داروی مقوی فوق‌العاده است که می‌تواند سطح استقامت و انرژی شما را افزایش دهد. جینسنگ موجب تقویت هوشیاری روحی می‌شود و با از بین بردن خستگی، خلق و خوی فرد را تغییر می‌دهد. استرس بیش از حد باعث می‌شود که هورمون‌های غدد فوق کلیوی مانند کورتیزول، آدرنالین و نورآدرنالین به درستی آزاد نشوند و همین منجر به بروز مشکلات عمده‌ای در سلامتی فرد می‌شود. جینسنگ به تنظیم تعادل سطح آدرنالین در بدن کمک می‌کند. دمنوش جینسنگ یک محرک عالی برای سلول‌های مغز محسوب می‌شود و توانایی تمرکز و تفکر را بهبود میبخشد.

برای دیابت نوع دو سودمند است

مصرف جینسنگ می‌تواند به کاهش شدید قند خون منجر شود. مطالعات نشان داده‌اند که جینسینگ آمریکایی می‌تواند قند خون خود را در حالت ناشتا و همچنین پس از صرف قند غذا کاهش دهد. حتی اگر داروهای دیابت مصرف می‌کنید، می‌توانید جینسنگ را همراه با آن‌ها مصرف کنید. با این حال، ابتدا با پزشک‌تان مشورت کنید چرا که ترکیب داروهای دیابت و جینسنگ می‌تواند سطح قند خون خود را بیش از اندازه پایین بیاورد.

یک داروی مقوی برای سلامت قلب است

خواص آنتی‌اکسیدانی جینسنگ پاناکس قرمز به ویژه برای بیماران قلبی بسیار مفید است چرا که اکسید شدن کلسترول LDL را کاهش می‌دهد. این گیاه به سلامت سیستم قلبی عروقی کمک می‌کند و جریان خون را بهبود می‌دهد. با این حال، جینسنگ همچنین می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و کسانی که فشار خون بالا دارند باید از مصرف آن پرهیز کنند.

کلسترول را کاهش می‌دهد

برخی مطالعات نشان داده‌اند که جینسینگ سطح کلسترول LDL را در بدن کاهش می‌دهد. این خاصیت را می‌توان به حضور جینسنوسیدها در جینسینگ نسبت داد.

سیستم ایمنی بدن و دستگاه عصبی را تقویت می‌کند

جینسنگ در طب گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شود. این گیاه مقوی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به ویژه برای بیماران مبتلا به برونشیت مزمن مفید است زمانی که همراه با آنتی‌بیوتیک‌ها مصرف شود. خواص آداپتوژنیک آن می‌تواند شما را جوان نگه دارد و در عین حال سلول‌های آسیب‌دیده را در افراد مسن‌تر بازیابی کند. این گیاه دارویی همچنین تاثیر واکسن آنفلوآنزا را افزایش می‌دهد.

اختلال نعوظ را درمان می‌کند

جینسنگ یک داروی تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی است و می‌تواند اختلالات مرتبط با رابطه‌ی جنسی از جمله اختلال نعوظ را در مردان درمان کند. جینسینگ قرمز پاناکس به دلیل تاثیر مثبتی که روی نعوظ، میل و رضایت جنسی دارد، در طب گیاهی چینی برای درمان اختلالات جنسی استفاده شده‌است. جینسینگ قرمز کره‌ای نیز برای تقویت عملکرد جنسی زن استفاده شده‌است.

جینسنگ دارای خواصی برای زنان است

مصرف دمنوش جینسنگ آمریکایی اغلب به زنان جوان توصیه می‌شود چرا که می‌تواند گرفتگی‌های قاعدگی را کاهش دهد. این گیاه دارویی در کاهش درد ناشی از قاعدگی مؤثر است. جینسنگ اغلب برای زنانی که در دوره‌ی قبل از یائسگی به سر می‌برند توصیه می‌شود زیرا می‌تواند تولید استروژن را در بدن بهبود دهد. این تحریک استروژن در تخمدان‌ها باعث افزایش میل جنسی در زنان می‌شود.

دارای خواص ضد التهابی

جینسینگ از هفت نوع جینسنوسید تشکیل شده که دارای اثرات ایمنیِ سرکوب‌کننده هستند. خواص ضد التهابی این گیاه می‌تواند به اثرات ترکیبی جینسنوسیدها نسبت داده شود، که سطوح مختلف فعالیت ایمنی را در بدن هدف قرار می‌دهند.

خواص روغن جینسینگ برای مو و پوست

به کنترل وزن کمک می‌کند

دمنوش جینسنگ یک سرکوب‌کننده‌ی اشتها است و به همین دلیل به کنترل وزن کمک می‌کند. عصاره‌ی جینسنگ می‌تواند به مبارزه با چاقی کمک کند و کنترل وزن را تسهیل کند.

استقامت بدن را بهبود می‌دهد

جینسنگ به ویژه برای افراد ورزشگار بسیار مفید است چرا که به آن‌ها کمک می‌کند که اکسیژن را به صورت کارآمدتری استفاده کنند و همین‌طور به تنظیم متابولیسم بدن کمک می‌کند و در نتیجه سبب می‌شود که انرژی بیش‌تری داشته باشند. این گیاه دارویی به دلیل قدرتی که برای بهبود استقامت بدن دارد، یک تونیک محرک بسیار محبوب در میان ورزشکاران است. ورزشکاران به مقاومت بالا نیاز دارند تا بتوانند در حین تمرین پایداری داشته باشند و جینسنگ به خوبی می‌تواند ورزشکاران را به این هدف برساند.

نکات احتیاطی در مورد استفاده از روغن جینسینگ

اگرچه جینسنگ می‌تواند برای پوست، مو و سلامتی شما سودمند باشد و به شیوه‌های مختلفی مورد استفاده قرار بگیرد، اما باید در مصرف آن بسیار دقت کنید چرا که عوارض جانبی زیادی در ارتباط با مصرف این گیاه دارویی وجود دارد. در واقع، این گیاه برای همه مناسب نیست. هرچند معروف است که جینسنگ خستگی را در بعضی افراد کاهش می‌دهد، اما ممکن است حالت تهوع، سرگیجه و سردرد میگرنی را در برخی دیگر افزایش دهد. اگر چه، جینسنگ یک گیاهی دارویی محسوب می‌شود، اما برخی از افراد ممکن است پس از استفاده از جینسنگ سفید و قرمز واکنش‌های آلرژیک را تجربه کنند.

افراد دیابتی که انسولین یا داروهای مشابه مصرف می‌کنند، پس از استفاده از جینسنگ آمریکایی، می‌توانند واکنش هیپوگلیسمی را تجربه کند. ثابت شده‌است که این گیاه فشار خون و ضربان قلب را افزایش می‌دهد. از این رو، کسانی که فشار خون بالای کنترل نشده دارند باید از مصرف این گیاه دارویی پرهیز کنند.ثابت شده‌است که جینسینگ در عملکرد داروهای رقیق‌کننده‌ی خون که در حین عمل جراحی مصرف می‌شوند، اختلال ایجاد می‌کنند، بنابراین مصرف آن دست کم هفت روز قبل از انجام عمل جراحی باید متوقف شود. هرچند جینسینگ می‌تواند سطح قند خون را در بدن کاهش دهد، اما استفاده از آن می‌تواند خطر کم‌خونی را افزایش دهد.

مصرف جینسینگ برای زنان باردار و مادران شیرده توصیه نمی‌شود. این گیاه می‌تواند روی واکنش‌های داروهایی مانند آسپرین، وارفارین، هپارین و سایر دیورتیک‌ها تاثیر بگذارد.برای به حداکثر رساندن مزایای جینسینگ ، بهتر است با پزشک خود در مورد دوز مناسب برای خودتان مشورت کنید. بعضی از محققان معتقدند این گیاه اگر به مدت طولانی مصرف شود، می‌تواند هورمون‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین نباید بیش از سه ماه آن را مصرف کنید. جینسنگ را عاقلانه مصرف کنید تا از عوارض جانبی آن دور بمانید و زندگی سالم‌تری را سپری کنید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (37 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits