دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
7 حقیقت باورنکردنی در رابطه با مصرف قند و ابتلا به افسردگی
3
زمان مطالعه: 10 دقیقه
تحقیقات نشان داده است که مصرف کربوهیدرات های ساده با بسیاری از بیماریهای مزمن و حتی اختلالات خلق و خو و افسردگی در ارتباط است بنابراین منطقی است که بخواهیم مقدار این مواد را در رژیم غذایی خودمان محدود کنیم اگر شما هم چنین قصدی دارید با دلگرم همراه...

رابطه بین مصرف قند و افسردگی

افسردگی در نتیجه خوردن قند از کشفیات جدید دانشمدان است . طبق این تحقیق غذا می‌تواند اثرات زیادی بر خلق‌وخوی شما داشته باشد. هنگامی‌که شما گرسنه هستید و می‌خواهید غذا بخورید، می‌توانید خسته، ناراحت یا حتی عصبانی باشید و هنگامی‌که غذای خوشمزه‌ای دارید ممکن است احساس خوشبختی و خوشحالی کنید.غذائی که می‌خورید نیز می‌تواند پیامدهای درازمدت برای سلامتی شما داشته باشد. به‌طور خاص، خوردن بیش‌ازحد قند ممکن است خطر ابتلا به اختلالات خلقی، ازجمله افسردگی را افزایش دهد.

قند به‌طور طبیعی در کربوهیدرات‌های ساده و پیچیده , میوه‌ها، سبزیجات و غلات وجود دارد . در غذاهای ساده و تصفیه‌شده مانند ماکارونی، کیک، محصولات پخته، نان، نوشابه و آب‌نبات نیز قند وجود دارد. یک رژیم غذایی معمولی آمریکایی به‌شدت بر روی حذف کربوهیدرات قابل‌هضم ساده متمرکز است تا کربوهیدرات‌های پیچیده‌ از منابع سالم‌تر در رژیم غذایی مصرف شود زیرا استفاده زیاد از قندهای ساده ممکن است خطر افسردگی، اختلالات خلقی و ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش دهد.

رابطه کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده با افسردگی

محققان انگلیسی کشف کردند که یک رژیم غذایی غنی از کل مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها و ماهی، می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را در میانسالی کاهش دهد. بر اساس مطالعات آن‌ها افرادی که غذاهای فرآوری شده مانند دسرهای شیرین، غذاهای سرخ‌شده و گوشت فرآوری شده خورده بودند نسبت به افرادی که عمدتاً از غذاهایی فرآوری نشده استفاده کرده بودند به احتمال بیشتری به افسردگی مبتلا می‌شوند .شما قبلاً می‌دانستید که باید میوه‌ها، سبزیجات و ماهی را برای سلامت قلب و مغز و برای جلوگیری از بیماری‌های مزمن بخورید. اما در حال حاضر شما باید بشقاب خودتان را برای جلوگیری از افسردگی با گیاهان پرکنید.


قندها اعتیادآورتر از کوکائین هستند!

مطالعه انجام‌شده بر روی موش‌های صحرایی نشان داده است که گیرنده‌های شیرینی مغز با مقادیر ثابت و سطوح بالای قند سازگار نیستند. این شدت شیرینی ممکن است مرکز پاداش را در مغز تحریک کند و حتی شاید در افراد معتاد لذت‌بخش‌تر از کوکائین باشد . به‌عبارت‌دیگر میزان بالای قند قوی‌تر از کوکائین است و با مکانیسم‌های خودکنترلی باقدرت قند مطابقت ندارد .

آیا شما دوست دارید از شر اعتیاد به قندها خلاص شوید ؟ قندها در همه‌جا هستند از نوشیدنی‌ها و سس‌ها تا سوپ‌ها و ساندویچ‌ها . مکان‌هایی که قندها در رژیم غذایی شما پنهان‌شده است را پیدا کنید و استراتژی‌های برای حذف آهسته آن‌ها پیدا کنید . همان‌طور که قند را حذف می‌کنید ذائقه شما تعدیل می‌شود و دیگر نیاز به خوردن شیرینی‌جات فراوان برای حس رضایتمندی نخواهید بود.

قند و افسردگی


قند با بیماریهای التهابی و در نتیجه با افسردگی در ارتباط است

رژیم غذایی که سرشار از میوه‌ها و سبزی‌ها است سبب کاهش التهاب در بافت‌های بدن می‌شود، درحالی‌که رژیم غذایی که مملو از کربوهیدرات تصفیه‌شده، ممکن است التهاب را افزایش دهد.التهاب مزمن با بیماری‌های گوناگون ازجمله اختلالات متابولیک , سرطان و آسم در ارتباط است . بر اساس یکی از مطالعات انجام‌شده التهاب ممکن است با افسردگی در ارتباط باشد زیرا بسیاری از علائم التهاب در افسردگی نیز شایع هستند ازجمله :

  • از دست دادن اشتها
  • تغییرات در الگوی خواب
  • تشدید دردها

به همین دلیل افسردگی ممکن است نشانه‌ای از مشکلات التهابی باشد.اگر مشکوک به التهاب مزمن هستید، با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند آزمایشاتی را انجام دهند تا ببینند آیا شما مبتلابه بیماری‌های التهابی هستید یا خیر . آن‌ها همچنین می‌توانند پیشنهاداتی برای کمک شما جهت پیروی از یک رژیم ضدالتهابی به شما ارائه دهند.


انسولین ممکن است به درمان افسردگی کمک کند

محققان معتقدند که افسردگی می‌تواند با مصرف قند در ارتباط باشد که آن‌ها استفاده از انسولین را برای درمان آن مطالعه کرده‌اند . در یک مطالعه، محققان دریافتند افرادی که دارای افسردگی شدید و مقاومت به انسولین هستند علائم افسردگی‌شان بهبود می‌یابد وقتی‌که داروهایی برای درمان دیابت برای 12 هفته دریافت کردند. این اثر در شرکت‌کنندگان جوان مطالعه بسیار قوی بود. البته قبل از اینکه پزشکان بتوانند تزریق انسولین یا سایر داروهای دیابت را برای افراد مبتلابه افسردگی تجویز کنند، تحقیقات بیشتری لازم است .


مردان در ارتباط با مصرف قند در معرض خطر بیشتری هستند

مردان ممکن است نسبت به اثرات قند بر سلامت روان نسبت به زنان حساسیت بیشتری داشته باشند . در یک مطالعه، محققان دریافتند مردهایی که 67 گرم قند- شکر یا بیشتر در روز مصرف کردند، پس از پنج سال 23 درصد بیشتر در معرض افسردگی بودند . مردانی که 40 گرم قند یا کمتر مصرف کردند، خطر افسردگی کمتری داشتند.
انجمن قلب آمریکا توصیه می‌کند که بزرگسالان مؤنث و مذکر به ترتیب نباید بیش از 25 و 36 گرم قند در هرروز مصرف کنند . اگرچه بیش از 82% از آمریکایی‌ها قند بیشتری از این مقدار توصیه‌شده مصرف می‌کنند . به این علت که قندها خیلی راحت می‌توانند در رژِم غذایی بالا بروند . به‌عنوان‌مثال یک قوطی نوشابه حاوی 39 گرم شکر است که بیش از میزان توصیه روزانه است . بر اساس گزارش CDC، مردان روزانه کالری بیشتری از قندها نسبت به زنان مصرف می‌کنند.
برای پیشگیری از خوردن بیش از حد قندها برچسب‌های مواد غذایی را با دقت بخوانید تا قندهای پنهان را ببینید. فقط به این دلیل که وعده غذایی چیزی شبیه سس یا یک پیاله ماست خوشمزه نیست، به این معنی نیست که هیچ قند دیگری هم در آن وجود ندارد.

شکر و افسردگی


نوع کربوهیدرات مهم است نه مقدار آن

کاهش قند به این معنا نیست که شما نیاز به کاهش کربوهیدرات‌ها دارید. یک مطالعه به بررسی میزان و کیفیت کربوهیدرات مصرف‌شده در 70،000 از زنانی پرداخت که نزدیک به سن یائسگی بودند. محققان عدد گلیسمی (GI) را برای هر ماده غذایی آنالیز کردند و به کاربردند. غذاهای با عدد GI بالا که باعث افزایش بیشتر سطح قند خون می‌شوند، اغلب از کربوهیدرات ساده تهیه شده و پر از قندهای ساده هستند . نتايج نشان داد زناني که غذاهایی با GI بالا مصرف می‌کردند، خطر افسردگي بيشتري نسبت به افرادي داشتند که غذاهايی با GI پایین مصرف می‌کردند . زناني که غذاهایی با GI پایین مانند سبزیجات و میوه‌های غیر شور مصرف می‌کردند ، خطر ابتلا به افسردگی را پایین‌تری داشتند.این نتایج بدان معنی است که کربوهیدرات‌ها عموماً علت افسردگی و دیگر اختلالات مربوط به‌سلامت روان نیستند بلکه کیفیت کربوهیدراتی که مصرف می‌کنید می‌تواند ریسک افسردگی را در شما افزایش دهد.


خوردن مواد غذایی پخته تجاری با افسردگی ارتباط دارد

کوفته‌ها، شیرینی‌ها و سایر محصولات پخته‌شده که به‌صورت تجاری آماده می‌شوند، ممکن است طعم خوبی داشته باشند اما ممکن است باعث افسردگی شوند. محققان اسپانیایی دریافتند افرادی که اکثراً محصولات پخته‌شده را می‌خوردند 38 درصد بیشتر از سایرین دچار افسردگی بودند. محققان نشان دادند که مصرف چربی‌های ترانس نیز ممکن است در افسردگی نقش داشته باشد. این نوع چربی ناسالم باعث التهاب می‌شود و خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد. این چربی‌های ناسالم معمولاً در محصولات پخته تجاری یافت می‌شود.شما می‌توانید برچسب‌های غذایی را بخوانید تا دریابید که غذائی که می‌خورید حاوی چربی‌های ترانس است یا خیر. شما همچنین می‌توانید رژیم غذایی خودتان را بر روی مواد غذایی که حاوی مواد مصنوعی مانند چربی‌های ترانس نیستند, متمرکز کنید.

برای مصرف کمتر قندها در جستجوی کمک باشید

اگر در هر علائم یا نشانه‌ای از افسردگی را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید . این اختلال روانی رایج قابل‌درمان و قابل‌کنترل است پس نگران نباشید زیرا پزشکان با تجویز دارو , روان‌درمانی , پیشنهاد‌هایی برای تغییر سبک زندگی ازجمله تغییر رژیم غذایی می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند. برخی از این تغییرات عبارت‌اند از:
1- مصرف میوه‌ها
2- مصرف سبزی‌ها
3- مصرف گوشت کم‌چربی
4- ورزش کردن
ترکیبی از این روش‌ها برای درمان افسردگی بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

افسردگی ناشی از قند


راهکارهایی برای کنار گذاشتن قند

1 – منابع قندی آشکار را حذف کنید
نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، ازجمله نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشیدنی‌های حاوی قهوه ، حاوی مقدار زیادی شکر هستند . اسموتیها، نوشیدنی‌های آبدار و آب‌میوه‌ها اغلب حاوی مقدار بالایی قند هستند . به‌جای این‌ها می‌توانید یک بطری آب , شربت آب‌لیموی کم شیرین استفاده کنید یا برای طعم کردن آب به آن لیمو یا شیرینی طبیعی استفاده کنید.


2 – دسرهای سالمتری انتخاب کنید
دسرهای غلات و دسرهایی لبنی پر از قند و کربوهیدرات ساده هستند . در پایان وعده های غذایی بزرگ گزینه‌های مغذی‌تر غذایی را انتخاب کنید که شامل:

  • میوه‌های تازه
  • تعداد معدودی خرما
  • یک قطعه شکلات تلخ
  • میوه‌های خشک با طعم دارچین
  • آب‌نبات‌های میوه‌ای

3 – کربوهیدرات‌های باکیفیت را انتخاب کنید
همه کربوهیدرات‌ها بد نیستند اما کیفیت آن‌ها موردنظر است غلات ساده گزینه‌های پیچیده‌ای هستند . برخلاف آرد سفید , پاستای سفید و برنج سفید غلات کامل باعث کاهش قند خون شما می‌شوند و مواد مغذی بیشتری نسبت به غذاهای فرآوری شده به شما ارائه می‌دهند.


4 – برچسب مواد غذایی را بخوانید
تولیدکنندگان مواد غذایی اغلب سس‌های شیرین را برای خوش‌طعم و عطر شدن به مواد غذایی کنسرو شده و افزایش رضایت مشتری به آن‌ها اضافه می‌کنند . برچسب مواد غذایی را بررسی کنید اگر قند یکی از 5 جزء اولیه فراورده بود آن را به قفسه مواد غذایی برگردانید .


5 – خودتان را به چالش بکشید
چالش کاهش استفاده از قند و شکر را بین خانواده راه بیاندازید و قندهای مصنوعی و افزودنی را از رژیم خودتان حذف کنید . بعد از مدتی خواهید دید که ذائقه شما تغییر می‌کند و دیگر شیرینی مزه ارجح خوراکی‌های شما نخواهد بود.

divider

ترجمه توسط بخش سلامت

مجله دلگرم



این مطلب چقدر مفید بود ؟
2.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits