دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
 چگونه با عوارض شب‌کاری مقابله کنیم؟
11
زمان مطالعه: 4 دقیقه
عوارض شب کاری بر بدن/ کار شیفتی چگونه بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد؟ خستگی مزمن، چاقی، بیماری قلبی، دیابت، زخم معده یا انواع مشخصی از سرطان دارای ارتباط با قطع عملکرد ساعت طبیعی بدن هستند که کار شیفتی روتین آن را ایجاد میکند ...

عوارض شب کاری برای بدن

با پیشرفت مشاغل و همینطور افزایش جمعیت بیش از گذشته شاهد افزایش شب کاری و یا کار شیفتی هستیم. معقوله شب کاری امریست اجتناب ناپذیر و معمولا به منظور ایجاد رفاه و و ارائه برخی از خدمات نظیر درمان، آتش نشانی و … ناگزیر، نیازمند وجود ساعات کاری شبانه هستیم.

اثرات مخرب شب کاری

  • خلل در روابط اجتماعی
  • افزایش احتمال حمله قلبی
  • اختلال در روابط اجتماعی این افراد
  • بروز مشکلات بیماری خصوصا سرطان
  • افزایش گرایش به دخانیات برای فرار از تنهایی و سکوت شب
  • حس عدم اختیار داری مردان شب کار نسبت به همسر و فرزندان

عوارض شب کاری

طبق نظر کارشناسان اگر فردی 17 ساعت مدام استراحت نکند، به لحاظ ذهنی وضعیتی مشابه یک فرد مست را دارد.
در طور کل جالب است بدانید به هنگام نیمه شب بدن برای کاهش فعالیت و استراحت بافت ها و اندام های داخلی برنامه ریزی شده است و عدم رعایت این موضوع سبب به هم ریختن تعادل هورمونی، سیستم قلب و ساز و کار مغز می گردد، که به شدت بر روی اندام های داخلی بدن و عملکرد مغز تاثیرگذار خواهد بود.

راهکارهای موثر برای برطرف کردن مشکلات ناشی از شب کاری اشاره کرده که به شرح زیر است:

مدیریت الگوی خواب

برخی از افراد بدون هیچ مشکلی در طول شب کار می‌کنند در حالیکه برخی دیگر احساس خستگی و کمبود خواب دارند زیرا بدن به گونه‌ای طراحی شده تا در زمان شب به خواب رود. بدن انسان توسط ساعت درونی بدن کنترل می‌شود که کار کردن در شیفت شب موجب می‌شود فرد از طریق تلاش برای هوشیار بودن در طول شب با ریتم طبیعی بدن مقابله کند. افرادی که مجبور به کار کردن در شیفت شب هستند باید خواب خود را در طول روز و احساس خستگی را در شب کنترل کنند.

کنترل قرار گرفتن در معرض نور

هنگام عصر و با تاریک شدن هوا ملاتونین در بدن ترشح می‌شود و فرد احساس خواب دارد در حالیکه در روز میزان ترشح ملاتونین کاهش یافته و ترشح کورتیزول افزایش می‌یابد. نور مصنوعی همچون نور خورشید بر ساعت درونی بدن تاثیر می‌گذارد. بنابراین زمان بندی قرار گرفتن در معرض نور می‌تواند به تغییر چرخه خواب بدن کمک کند. افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند می‌توانند با قرار گرفتن در معرض روشنایی بدن خود را در حالت هوشیار قرار دهند.

توجه به رژیم غذایی

زمانیکه ریتم طبیعی و روزانه بدن از تعادل خارج می‌شود سوخت و ساز بدن هم دچار این وضعیت می‌شود. افرادی که در شیفت شب کار می‌کنند بیشتر احتمال دارد دچار سندرم متابولیک شوند. همچنین خطر اضافه وزن در آنان به دلیل رژیم غذایی نامناسب و اختلال در ساعت درونی بدن افزایش می‌یابد. لذا تنظیم تغذیه و برنامه ریزی برای وعده‌های غذایی با توجه به شرایط شب بیداری و برای حفظ هوشیاری و در عین حال آرامش در طول شب ضروری است.

چرت زدن

خوابیدن کوتاه مدت یکی از فاکتورهای اصلی سلامت کار در شب است. در حالیکه چرت زدن پیش از شروع کار می‌تواند به مقابله با خستگی کمک کند خوابیدن برای مدت زمان کوتاه در طول کار هم ضروری است.

دقت در مصرف کافئین

کافئین ماده محرک است. زمانیکه کافئین به درستی مصرف شود می‌تواند درهنگام کار هوشیاری فرد را حفظ کند هر چند استفاده نامناسب از آن مشکلات گوارشی ایجاد می‌کند.

عوارض شب کاری

توصیه های رفتاری به شب کاران

  1. شبکاران عزیز از مرخصی های خود استفاده کنند تا وقفه ای در روند بی خوابی های شبانه آنها ایجاد شود.
  2. در هر ساعتی از شب که بیدار هستند به منظور دفع سموم از شیر و انواع آب میوه استفاده نمایند.
  3. این افراد اتاق خوابی آرام با پرده های ضخیم را فراهم کنند تا واقعا حالتی مانند شب به وجود آید.
  4. استفاده از نوشیدنی های کافئین دار به منظور جلوگیری از خواب آلودگی و سر حال شدن.
  5. در طی روز و پس از بازگشت از محیط کار از کارهای سنگین و خسته کننده اجتناب کنند.
  6. بعد از پایان شیفت کاری در حدود 6 تا 8 ساعت خواب مکفی داشته باشند.
  7. افرادی که دارای افسردگی هستند، در صورت امکان از شب کاری دوری کنند زیرا سبب افزایش شدت بیماری در آنها می گردد.


این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.5 از 5 (11 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits