دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
خواص جوش شیرین : ۷۱ کاربرد شگفت انگیز جوش شیرین
67
زمان مطالعه: 24 دقیقه
جوش شیرین یا همان بی کربنات سدیم دارای کاربردها و خواص گوناگون بسیار جالبی است، که سعی بر آن داشته ایم همه آنها را در این مطلب بیاوریم، پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

جوش شیرین (بی کربنات سدیم)

جوش شیرین (بی‌کربنات سدیم) : همانطور که میدانید تنها کاربرد جوش شیرین در پخت کیک و شیرینی به عنوان عامل ورآورنده نیست. این ماده پرفایده ابزار خوبی برای تمیزکاری و پاک کردن لکه‌ها است. خواص زیادی نیز در موارد پزشکی و سلامتی دارد.

در ادامه 71 خاصیت و کاربرد مفید جوش شیرین را آورده ایم.

کاربرد جوش شیرین در زیبایی

1. خواص جوش شیرین برای دندان (خمیردندان خانگی)

جوش شیرین به عنوان یک پاک کننده پلاک شناخته می‌شود. به همین دلیل است که استفاده از آن به عنوان خمیردندان هم رایج است. همچنین جوش شیرین دارای خاصیت سایندگی است و در طول زمان ممکن است مینای دندان را بساید.

به جای استفاده مستقیم از جوش شیرین می‌توانید آن را با خمیر دندان ترکیب کنید. برای زیبا و شاداب نگاه داشتن دندان‌ها، یا جوش شیرین را همراه با خمیر دندان استفاده کنید و مسواک بزنید و یا فقط چند بار در هفته دندانتان را با آب و جوش شیرین بشویید.

جوش شیرین برای سفید کردن دندان ها

2. جوش شیرین برای سفید کردن دندان ها

این قطعا معروف ترین نوع استفاده از جوش شیرین است که در بسیاری از خمیر دندان های تجاری نیز وجود دارد. جوش شیرین یک عامل پاک کننده موثر است، کمک می کند تا پلاک را از دندان ها حذف کند و باعث می شود که رنگ دندان ها روشن تر شوند.

فقط یک مسواک مرطوب را در جوش شیرین بگذارید و دندان هایتان را به آرامی با آن یک دقیقه بشویید پس از آن با خمیر دندان معمولی خود مسواک کنید، این کار را یک بار یا دو بار در هفته انجام دهید.

شما همچنین می توانید از خمیر دندان ساخته شده از جوش شیرین، آب لیمو تازه یا آب استفاده کنید تا دندان ها را مسواک کنید و به عنوان یک لایه بردار عمل می کند.

3. استاده از جوش شیرین به عنوان دهانشویه

جوش شیرین می تواند به عنوان دهانشویه ای شگفت انگیز نیز عمل کند. یک قاشق چایخوری پودر جوش شیرین را در یک لیوان آب بریزید و آن را در دهان خود قرار دهید و این کار را برای 30 ثانیه انجام دهید و چندین بار تکرار کنید. این روش تمام بوی بد دهان را از بین می برد.

4. شستن دندان مصنوعی با جوش شیرین

برای شستشوی دندانهای مصنوعی مخلوط رقیقی از آب و جوش شیرین تهیه کرده و دندانهای مصنوعی را در مدت شب درون آن قرار دهید.

5. درمان آفت دهان با جوش شیرین

آفت دهان واقعا دردناک و اعصاب خرد کن است و میتواند حسابی شما را اذیت کند. تحقیقات علمی نشان داده است که جوش شیرین میتواند درد آفت دهان را از بین ببرد. دهانشویه جوش شیرین درست کنید به این صورت دست کنید : نصف قاشق چایخوری جوش شیرین را در نصف لیوان آب ریخته و مخلوط کنید و دهان خود را روزانه 1 بار با آن شستشو دهید. اینکار را تا زمان بهبود آفت ها باید انجام دهید.

6. از بین بردن جوش های سرسیاه با جوش شیرین

جوش های سرسیاه هنگامی که یک عامل مسدود کننده روی منافذ ایجاد شده و بیش از حد روغن (سبوم) تولید می شود. جوش شیرین مانند یک اسکراب کار می کند زیرا گرانول های خوبی دارد و می تواند جوش های سرسیاه را از بین ببرد.

فقط یک قاشق چایخوری جوش شیرین و شکر را با 2 قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید تا خمیر شود و آن را در مناطق آسیب دیده بزنید و به آرامی برای مدت زمانی ماساژ دهید و بعد با آب گرم بشورید.

همچنین می توانید با جوش شیرین و آب، یک خمیری بسازید و آنرا در ناحیه بینی خود با یک انگشت با حرکات دایره ای بمالید و سپس آبکشی کنید.

7. روشن کردن رنگ پوست لب ها با جوش شیرین

همانطور که قطعا متوجه شدید، جوش شیرین دارای خاصیت پاک کنندگی بالایی است و همین امر باعث شده تا این ماده در روشن کردن رنگ پوست لب ها نیز بسیار موثر باشد. جوش شیرین و عسل را مخلوط کرده و آن را بر روی لب های خود قرار داده و پس از 2 تا 3 دقیقه با آب بشویید.

8. جوش شیرین برای درمان آفتاب سوختگی

اشعه خورشید می تواند باعث آسیب جدی به پوست درخشان شما شود. جوش شیرین می تواند به طور کامل پوست را سریعا بهبود ببخشد، برای این، فقط باید یک حمام جوش شیرین داشت، و یا آن را روی مناطق آسیب دیده زد و آفتاب سوخته زد و بعد شستشو داد. همچنین می‌توانید جوش شیرین را با لوسیونی که استفاده می‌کنید ترکیب کنید.

خمیر جوش شیرین

9. تسکین نیش زدگی و گزیدگی با جوش شیرین

یکی دیگر از استفاده های فوق العاده جوش شیرین در خارش و درد ناشی از نیش است. خمیری را با مخلوط کردن جوش شیرین و آب آماده کنید و آن را روی قسمت آسیب دیده بدن خود بمالید تا تورم را تسکین دهد.

10. جوش شیرین برای آکنه

برای حذف آکنه، ماسک جوش شیرین را در مناطق آسیب دیده اعمال کنید و چند دقیقه اجازه دهید تا بماند و سپس بشورید.

همچنین قلیایی کمی دارد، بنابراین، کثیفی ها را به طور کامل حذف می کند جدا از این، ضد التهاب است و به کاهش درد و تورم ناشی از آکنه کمک می کند.

11. درمان پینه با جوش شیرین

پینه تکه های پوستی سفت و خشنی است که در طولانی مدت و بر اثر اصطکاک و یا فشار بوجود آمده است. برخی از فعالیت ها همچون پیاده روی مداوم، باغبانی و یا انجام برخی فعالیت های ورزشی میتواند باعث بوجود آمدن پینه بشود.

پینه خطر جدی برای سلامت شما ندارد اما زمانیکه به آن فشار وارد شود میتواند باعث درد و ناراحتی گردد.

تحقیقات علمی نشان داده است که قرار دادن ناحیه پینه بسته در محلول آب و جوش شیرین (حمام جوش شیرین) میتواند آن را نرم کرده و درد را کاهش دهد. اگر بطور مداوم ناحیه پینه بسته پوست خود را درون محلول جوش شیرین قرار دهید، به مرور زمان پینه از بین خواهد رفت.

12. جوش شیرین برای بعد از اصلاح

اصلاح کردن ساده ترین راه برای از بین بردن موهای زائد است، اما گاهی اوقات ممکن است موجب بروز آسیب هایی شود.

جوش شیرین موجب کشتن باکتری هایی می شود که باعث ایجاد عفونت هستند، که نه تنها عفونت را درمان می کند، بلکه پوست خشک و خارش دار را نیز پس از اصلاح بهبود می دهد.

یک قاشق غذا خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب مخلوط کنیدو یک تکه پنبه ای را در آن قرار دهید و روی ناحیه های آسیب دیده بگذارید. اجازه دهید چند دقیقه بماند و خشک شود و سپس با آب سرد شستشو دهید.

13. جوش شیرین برای ناخن

برای نرم کردن کوتیکول ها و ایجاد ناخن ها قوی تر و سفید تر، خمیری را با مخلوط کردن آب و جوش شیرین آماده کنید، این مخلوط را روی یک مسواک کودک قرار دهید و ناخن ها و کوتیکول ها را با آن پاک کنید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید.

14. جوش شیرین به عنوان دئودورانت

اگر شما دارای پوست حساسی هستید و نمی خواهید از دئودورانت های شیمیایی بر روی پوست خود استفاده کنید، جوش شیرین را به زیر بغل خود بزنید و یا بعد از خمیرش استفاده کنید.

بوی نامطبوع زیر بغل را از بین می برد و لکه ای را روی لباس یا بدن نمی گذارد. این کار حتی می تواند زیر بغل شما را سفید کند. کمی از خمیر جوش شیرین به زیربغل خود بزنید و پس از مدتی بشورید و این روند را 3_4 بار در هفته تکرار کنید.

برطرف کردن بوی بد پا با جوش شیرین

15. برطرف کردن بوی بد پا با جوش شیرین

یکی از کاربردهای شگفت آور جوش شیرین این است که برای درمان بوی بد پا نیز موثر است. برای اینکار، یک سطل را بردارید و آن را نصف با آب گرم پر کنید، 1/4 فنجان جوش شیرین و آب لیمو را به آن اضافه کنید، پای خود را در آن بگذارید، به مدت 15 تا 20 دقیقه و در انتها، آنها پاها را با پارچه خشک کنید. این ترکیب باکتری‌ها و بوی بد پا را از بین می‌برد. ضمن اینکه از رشد قارچ، بین انگشتان، زیر ناخن و کف پا جلوگیری می‌نماید.

16. جوش شیرین رفع کننده بوی بد کفش

نمی‌توانید بوی بد کفش را رفع کنید؟ حتما تا به حال جوش شیرین را امتحان نکرده‌اید. کفش و صندل خود را بشویید تا خاک و بویش را از بین ببرود. کمی جوش شیرین درون کفش بپاشید. بعد از چند دقیقه بوی بد آن برطرف می‌شود.

17. درمان بثورات های گرمایی با جوش شیرین

بثورات گرمایی زمانی رخ می دهد که عرق و باکتری ها در پوست گرفتار شوند، بثورات هنگام ساییده شدن، تشدید می شود.

می توانید آنها را با جوش شیرین درمان کنید.فقط کافی است یک پارچه را در ظرف آب حاوی جوش شیرین قرار دهید، آب اضافی اش را بگیرید و آن را روی پوست آسیب دیده قرار دهید اجازه دهید تا حدود 20 دقیقه بماند و چند بار در روز تکرار کنید.

18. جوش شیرین برای رفع خارش پوست

اگر پوست شما خشک و خارش دار است، آن را با یک حمام جوش شیرین تسکین دهید، برای این کار، 1/2 فنجان جوش شیرین را به وان حمام پر از آب گرم اضافه کنید.

چند دقیقه در آن آب بمانید و سپس بدنتان را خشک کنید این روش بدن شما را نرم و لطیف می کند و تمام مسائل و مشکلات پوستی را برطرف می کند. می توانید از پودر جوش شیرین برای خارش پوست بعد از رفتن به شنا هم استفاده کنید.

جوش شیرین نرم کننده دست

19. جوش شیرین نرم کننده دست

برای پاک کردن کثیفی‌ها و زبری‌ها و رفع بوهای ناخوشایند کف دست، جوش شیرین را با آب گرم ترکیب کنید و آن را روی دستتان بمالید. این پاک کننده طبیعی، دست شما را نرم و تمیز خواهد کرد.

20. درست کردن بمب حمام با جوش شیرین

جوش شیرین همچنین می تواند به عنوان عنصر اصلی در بمب های وان حمام استفاده شود.

21. جوش شیرین به عنوان لایه بردار پوست

فرآیند برداشت سلول های مرده پوست، لایه برداری نام دارد و از آنجایی که جوش شیرین قلیایی است، پوست را نرم می کند، سلول های مرده پوست را از بین می برد و باکتری ها را نیز می کشد.

یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در نصف پیمانه آب مخلوط کنید و سپس آن را با حرکات چرخشی به پوست صورتتان بمالید.

سپس آب سرد را بر روی صورت خود بریزید تا مطمئن شوید که منافذ پوست بسته شده اند.

همچنین می توانید از این خمیر برای تمام بدن خود استفاده کنید فقط چند قطره از روغن های ضروری را برای رایحه اضافه کنید.

22. تمیز کردن برس آرایشی با جوش شیرین

شما همچنین می توانید برس های آرایش خود را با جوش شیرین تمیز کنید. یک یا دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را به یک فنجان آب اضافه کنید و تمام برس های خود را بشویید و شانه کنید.

23. جوش شیرین پاک کننده شانه و برس مو

شاید دوست نداشته باشید مواد شیمیایی که در ساخت برس و شانه به کار رفته است را به سر خود بکشید.

برای این کار باید پیش از اولین استفاده از شانه، آن را با جوش شیرین تمیز نمایید. برای این کار باید با ترکیب کردن دو قاشق چایخوری جوش شیرین و یک لیوان آب، یک مایع تمیز کننده درست کنید. با این مایع شانه، برس یا … را تمیز کنید و سپس آن را بشویید.

24. جوش شیرین برای موهای نازک

موهای شما می تواند با گرد و غبار و روغن در طی زمان کثیف شوند. برای خلاص شدن از دست موهای نازک و تمیز کردن آنها، از جوش شیرین که عنصری طبیعی است استفاده کنید، 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 1 فنجان آب را مخلوط کنید.

خوب هم بزنید. مخلوط را از ریشه تا به نوک موها بزنید و بگذارید 2_3 دقیقه بماند سپس با آب گرم شستشو دهید.

جوش شیرین به عنوان شامپو خشک

25. جوش شیرین به عنوان شامپو خشک

اگر پوست سر یا موهای خیلی چرب دارید و زمانی برای شستن موها ندارید، می توانید به سادگی از جوش شیرین استفاده کنید و مصرف محصولات مضر حاوی مواد شیمیایی را کاهش دهید.

مقدار کافی از جوش شیرین را روی سطح موهایتان بریزد تا کامل بپوشاند؛ سپس با برس یا شانه موهای خود را تا زمانی که تمام جوش شیرین ها بروند، شانه کنید.

26. جوش شیرین دارای خاصیت پاک کنندگی مو

یک قاشق چایخوری جوش شیرین را به شامپوی خود اضافه کنید و هنگام شستشو آن را به موهای خود بمالید. این یک راه عالی برای پاک کردن موهای چرب و بسیار کثیف است.

خواص جوش شیرین برای سلامتی

27. جوش شیرین تسکین دهنده ناراحتی معده

یکی از شایع ترین داروهای استفاده شده از جوش شیرین، رفع ناراحتی معده است، عادات خوردن بد غذا خوردن، استرس، برخی داروها و غیره، می تواند دلایل ناراحتی معده باشند.

جوش شیرین، که یک آنتی اسید طبیعی است، اسید را در سیستم گوارش خنثی می کند و همچنین PH پوست و بدن را نیز متعادل می کند.

شما همچنین می توانید از جوش شیرین برای سوزش سر دل، گاز بیش از حد و نفخ استفاده کنید برای این کار، 1/2 قاشق چایخوری جوش شیرین را با 1/2 لیوان آب مخلوط کنید و بلافاصله آن را بنوشید.

28. کاهش درد زخم معده با جوش شیرین

از آنجایی که جوش شیرین اسید معده را خنثی می‌کند، یک درمان مناسب برای زخم معده است. یک لیوان آب حاوی 1 تا 2 قاشق چایخوری جوش شیرین بنوشید تا دردتان بهبود یابد.

نوشیدن این محلول را 3_4 بار در روز تکرار کنید. استفاده از جوش شیرین برای رفلاکس اسید نیز مطلوب است.

کاهش درد زخم معده با جوش شیرین

29. جوش شیرین برای سرطان

جوش شیرین به سرعت همراه با سلول های سرطانی بدن را آلکالاین یا قلیایی می کند. بنابراین، میکروب ها را می کشد و در نهایت سرطان را از بین می برد. جوش شیرین PH بدن را در حالت مطلوب حفظ می کند، در نتیجه، از گسترش سلول های سرطانی جلوگیری می شود.

2 قاشق چایخوری آب لیمو، 1/2 قاشق سوپخوری جوش شیرین را با 227 میلی لیتر آب (حدودا یک لیوان) مخلوط کنید و آن را 4 بار در روز بنوشید.

30. بهبود عملکرد ورزشکاران با جوش شیرین

جوش شیرین وقتی که قبل از هر فعالیت شدید جسمانی مثل شنا، رانندگی و غیره مصرف شود، عملکرد بدن را افزایش می دهد و اسید لاکتیک را سپر می کند.

تشکیل اسید در عضلات را خنثی می کند و خستگی را کاهش می دهد. به همین منظور می‌توانید یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب بریزید و آن را میل کنید.

31. بیرون راندن تیغ یا چوب تیز از داخل پوست با جوش شیرین

این قطعا یکی از عجیب و غریب ترین کاربردهای جوش شیرین است تیغها اصولا کوچک هستند، اما اغلب برای بیرون راندن آنها مشکل است.

فشردن آن ممکن است وضعیت را بدتر کند. جوش شیرین را روی یک باند قرار دهید و آن را در منطقه آسیب دیده قرار دهید، باند را به مدت 24 ساعت بگذارید بماند تا تیغ خارج شود.

32. جوش شیرین برای گلو درد

این یکی از کاربرد های سنتی جوش شیرین است که والدین شما می دانند، یک گلودرد به التهاب، خارش، درد یا تحریک گلو اشاره دارد و به طور کلی ناشی از ویروس است و می تواند در خانه با جوش شیرین درمان شود. 1/2 قاشق چایخوری از جوش شیرین را با 1/2 قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و مخلوط کنید و بنوشید و این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

33. جوش شیرین برای عفونت دستگاه ادراری (UTI)

عفونت مجاری ادراری بر دستگاه ادراری تاثیر می گذارد و به طور کلی یک عفونت باکتریایی است. ممکن است باعث درد شدید شود که می تواند به طور موثری با جوش شیرین درمان شود.

1 قاشق چایخوری از جوش شیرین را به یک فنجان آب اضافه کنید و آن را با معده خالی بنوشید، این نه تنها احساس سوزش را کاهش می دهد، بلکه باعث کاهش اسیدیته ادرار نیز می شود که باعث درد می شود.

34. جوش شیرین برای درد نقرس

شما می توانید درد نقرس را بلافاصله با جوش شیرین از بین ببرید، یکی از بزرگترین دلایل نقرس، تولید اسید اوریک در بدن ما است که جوش شیرین مقدار این اسید را کاهش می دهد و برای درمان این بیماری مفید است.

همه چیزهایی که باید انجام دهید این است که 1/2 قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک آب مخلوط کنید و بلافاصله آن را بنوشید.

توجه داشته باشید:

  1. حداکثر دوز روزانه 4 قاشق چایخوری است.
  2. می تواند فشار خون را افزایش دهد بنابراین، باید با پزشک بهداشتی مشورت کنید.

35. بهبود عملکرد کلیه ها با جوش شیرین

جوش شیرین به عنوان یک ماده قلیایی، اسیدهای موجود در بدن را خنثی می‌کند و به حفظ تعادل ph کمک می‌نماید. کلیه‌ها ، وقت زیادی را صرف پاکسازی بدن از اسید می‌کنند. در حالی که مصرف جوش شیرین به خوبی به این عملیات کمک می‌نماید.

36. درمان التهاب و عفونت مهبلی با جوش شیرین

چنانچه دچار التهاب و عفونت مهبلی شدید جوش شیرین را در آب وان حمام مخلوط کرده و در آن قرار گیرید.

37. برطرف کردن گرفتگی بینی با جوش شیرین

از جوش شیرین برای پاک کردن بینی خود استفاده کنید. 1 قاشق سوپ خوری جوش شیرین را به دستگاه بخور خود اضافه کنید، تا هم گرفتگی بینی شما رفع گردد و هم بوهای نامطبوع منزلتان گرفته شود.

موارد استفاده خانگی از جوش شیرین

38. جوش شیرین یک خوشبو کننده طبیعی

برای تهیه خوشبو کننده هوای طبیعی خودتان، 2 قاشق غذا خوری جوش شیرین را با چند قطره روغن ضروری مخلوط کنید و آن را در یک کیسه قرار دهید.کیسه را در اتاق، ماشین و یا هر جا که لازم بود نگه دارید.

39. برطرف کردن بوی یخچال با جوش شیرین

برای گرفتن و حذف بوی داخل یخچال و یا فریزر جوش شیرین را درون یک ظرف سر باز ریخته و درون یخچال قرار دهید. جوش شیرین را هر 2 ماه یکبار تجدید کنید.

کنترل آفات با جوش شیرین

40. کنترل آفات با جوش شیرین

جوش شیرین یک ابزار کنترل آفات عالی است و برای کشتن سوسک ها استفاده می شود. شما می توانید مقادیر یکسانی از جوش شیرین و شکر را در یک بطری مخلوط کنید. شکر آنها را جذب می کند و جوش شیرین سوسک ها را می کشد.

جوش شیرین به عنوان یک کنترل کننده رشد قارچ نیز استفاده می شود.

41. جوش شیرین برطرف کننده بوی کتاب

جوش شیرین به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده خفیف کار می کند و به همین دلیل بو را از کتاب ها بر می دارد.

42. جوش شیرین تمیز و ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات

با اضافه کردن یک قاشق چایخوری جوش شیرین به کمی آب، یک ضدعفونی کننده طبیعی درست کنید. این مخلوط خمیرمانند، یک راه عالی برای برطرف کردن باکتری‌های میوه‌ها و سبزیجات است.

43. جوش شیرین پاک کننده فرش

بسیاری از شوینده‌های فرش، دارای مواد شیمیایی هستند که به خصوص برای کودکان مضر هستند. بنابراین به جای آنها از جوش شیرین استفاده کنید که قابلیت پاک کنندگی خوبی هم دارد. جوش شیرین را روی فرش بپاشید و بعد از 15 تا 20 دقیقه با جارو برقی فرش را تمیز کنید.

برای داشتن فرشهای تمیزتر، کافی است جوش شیرین را روی آنها بمالید و بگذارید تا یک شب بماند. صبح روز بعد از جاروبرقی برای پاک کردن جوش شیرین استفاده کنید.

44. جوش شیرین جایگزین وایتکس

اگر پاک کننده توالت شما تمام شده، یک فنجان جوش شیرین را به توالت خود بپاشید و بگذارید نیم ساعت بماند، سپس بشورید.

45. استفاده از جوش شیرین برای سطل های زباله

مقدار کمی جوش شیرین را در سطل آشغال خود قرار دهید و سپس آشغال در آن بریزید.

خاصیت لایروبی جوش شیرین

46. خاصیت لایروبی جوش شیرین

جوش شیرین را با سرکه سیب مخلوط کنید تا یک پاک کننده و لایروب قوی بسازید. این ترکیب نسبت به گزینه‌های مضر شیمیایی دیگر که برای پاک کردن لوله های فاضلاب و … مورد استفاده قرار می‌گیرند (مثل جوهرنمک) بسیار ایمن‌تر است.

اجازه دهید این ترکیب به مدت 15 دقیقه روی سطح و یا درون لوله مورد نظرتان بماند، سپس با آب گرم آن را بشویید.

همچنین می توانید از جوش شیرین برای تخلیه لوله های مسدود شده استفاده کنید.

47. استفاده از جوش شیرین برای ملحفه حیوانات

برای حذف بوی بد و تمیز کردن ملافه های حیوان خانگی خود، جوش شیرین را بر روی وسایلش بریزید و بعد از چند دقبقه بتکانید.

48. استفاده از جوش شیرین برای حیوانات خانگی

پیش از شستن سگ و یا گربه ی خانگی خود چند ساعت پیش از استحمام کردن روی سطح بدن آنها جوش شیرین بپاشید. این کار بوی نامطبوع و ککهای بدن آنها را از میان میبرد. البته هنگام استحمام، حیوانات خانگی خود را کاملا بشویید تا جوش شیرین روی بدن انها باقی نماند.

49. جوش شیرین پاک کننده لکه های سخت

جوش شیرین را به مواد شوینده لباسشویی خود اضافه کنید تا لکه های سخت را پاک کند.

50. تمیزکننده مایکروویو با جوش شیرین

برای تمیز کردن مایکروویو از مواد شیمیایی و مضر استفاده نکنید. به جای آنها یک قاشق چایخوری جوش شیرین را روی یک پارچه مرطوب بمالید. این ترکیب به سادگی غذا و روغن را پاک می‌کند.

51. خلاص شدن از مورچه ها با جوش شیرین

مخلوطی از مقادیر مساوی جوش شیرین و پودر شکر را در منطقه ای که مورچه ها را در آنجا پیدا می کنید، بپاشید.

52. تمیز کردن تخته برش با جوش شیرین

برای تمیز کردن تخته برش، جوش شیرین را روی آن بپاشید و بسابید، سپس با آب بشورید.

53. رفع بوی بد خودرو با جوش شیرین

جعبه های پر از جوش شیرین را در ماشین خود بگذارید تا بوی بد را از بین ببرید.همچنین می توانید آن را به طور مستقیم بر روی صندلی ها و لوازم جانبی بپاشید و بعد از 20 دقیقه یا بیشتر پاک کنید.

54. پاک کننده پرده دوش با جوش شیرین

با مالیدن مقداری جوش شیرین، از شر لکه‌هایی که روی پرده دوش ظاهر می‌شوند خلاص شوید. کمی آب هم بیفزایید تا شاهد از بین رفتن سریع لکه های چرک باشید.

55. استفاده از جوش شیرین برای تعمیر سریع سوراخ های دیوار

جوش شیرین را با خمیردندان مخلوط کنید و حفره ها و سوراخ های دیوار را با آن پر کنید و بگذارید تا خشک شوند.

56. رفع تلخی چای با جوش شیرین

برای رفع تلخی چای هنگام دم کردن چای اندکی جوش شیرین درون آن بریزید.

57. کاهش نفخ حبوبات با جوش شیرین

برای کاهش نفخ شکم پس از مصرف لوبیا میتوانید لوبیا را در مخلوط آب و جوش شیرین برای چند ساعت قرار دهید تا خیس بخورد.

58. جوش شیرین شستشو دهنده ظروف

جوش شیرین را هم به چرخه معمول خودتان در هنگام شستشوی ظروف اضافه کنید. این پودر باعث می‌شود که چربی‌ها با راحتی بیشتری از ظروف پاک شوند.

59. جوش شیرین تمیز کننده قوری چای و قهوه

برای پاک کردن لکه‌ها و طعم و بوهای کهنه از قوری کافه یا چای، این مخلوط سریع را درست کنید: 1/4 پیمانه جوش شیرین با 1/4 آب گرم. این مخلوط را رو و درون قوری بمالید. اگر با لکه‌های سخت و کهنه‌ای روبرو هستید، اجازه دهید این ترکیب برای چند ساعت روی قوری بماند و سپس آن را بشویید.

60. ترد کردن گوشت با جوش شیرین

برای ترد کردن گوشت میتوانید اندکی جوش شیرین را روی گوشت پاشیده و گوشت را برای چند ساعت درون یخچال قرار دهید. سپس گوشت را کاملا آب بکشید.

61. جوش شیرین خوشبو کننده کمد و کابینت و …

برای اینکه کمدها یا کابینت‌ها و دروارهای خود را خوشبو نگه دارید، مقداری جوش شیرین درون یک جعبه یا لیوان در آنها قرار دهید.

62. پاک کردن خودرو با جوش شیرین

تا به حال در مورد کارواش‌های جوش شیرینی چیزی شنیده‌اید؟ به خاطر قابلیت بالای جوش شیرین در پاک کردن انواع چربی، روغن و سایر کثیفی‌ها، یک ماده ایده‌آل برای تمیز کردن خودرو است.

با ترکیب 1/4 پیمانه جوش شیرین و یک پیمانه آب گرم، یک خمیر درست کنید. با یک اسفنج یا پارچه کهنه، این خمیر را روی خودروی خود بمالید (تایرها، چراغ‌ها، صندلی‌ها و پنجره‌ها) و سپس آن را بشویید.

63. جوش شیرین یک کپسول آتش نشانی

اگر یک آتش‌سوزی کوچک در آشپزخانه برایتان پیش آمد، می‌توانید با استفاده از جوش شیرین آن را خاموش نمایید. پودر جوش شیرین را روی آتش بپاشید تا فورا شعله‌ها را خفه کند.

64. جوش شیرین پاک کننده ظروف و ابزارآلات نقره ای

از جوش شیرین میتوان برای جلا دادن و صیقلی کردن برخی فلزات مانند ظروف سیلور (نقره) و یا استیل زنگ نزن نیز استفاده کرد. با ترکیب 3 واحد جوش شیرین و 1 واحد آب، یک خمیر درست کنید. این خمیر را روی وسایل نقره‌ای خود بمالید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بماند. سپس ظرف نقره‌ای را با آب بشویید.

65. جوش شیرین پاک کننده ملایم لباس کودک

جوش شیرین به عنوان یک تمیزکننده طبیعی و حتی نرم کننده پارچه شناخته می‌شود. به همین خاطر گزینه مناسب و کاملی برای تمیز کردن لباس کودکان است. فقط کمی از آن را داخل لباسشویی خود بریزید.

جوش شیرین پاک کننده ماهیتابه و قابلمه

66. جوش شیرین پاک کننده ماهیتابه و قابلمه

جوش شیرین می‌تواند برای شستن دستی ماهیتابه و قابلمه مورد استفاده قرار بگیرد، بدون اینکه آسیبی به آنها بزند. باید اجازه دهید این ظروف 15 تا 20 دقیقه در جوش شیرین خیس بخورد. بعد از آن، چربی‌ها، غذاها و … به راحتی از کف ظرف جدا می‌شوند.

67. جوش شیرین پاک کننده طبیعی آشپزخانه

کمی جوش شیرین روی سطح سرامیک‌های آشپزخانه بپاشید. از یک اسفنج یا پارچه کهنه برای تمیز کردن و ساویدن کف آشپزخانه استفاده کنید. حتی می‌توانید کمی اسانس لیمو یا نعنا هم اضافه کنید تا یک رایحه طبیعی و عالی به این پاک کننده ساختگی ساده افزوده شود.

68. جلوگیری از رشد علف هرز با جوش شیرین

برای جلوگیری از رشد علف های هرز، از جوش شیرین استفاده کنید، روی جاده های در معرض ترک بریزید تا علف رشد نکند.

69. جوش شیرین جایگزین مایع دستشویی

سه چهارم فنجان جوش شیرین را با یک چهارم فنجان آب مخلوط کنید تا حالت خمیری شکل پیدا کند. میتوانید از این مایع به عنوان مایع دستشویی استفاده کنید چراکه قدرت زیادی در مبارزه با عوامل بیماری زا و پاک کنندگی کثیفی ها دارد.

70. جوش شیرین خوشبو کننده هوا

همه ی خوشبو کننده های هوا نمیتوانند بوی بد را از بین ببرند و تنها بوی بد را در میان رایحه خوب خود مخفی میکنند.

برای درست کردن خوشبو کننده هوا جوش شیرین به این موارد نیاز دارید:

  • یک ظرف کوچک
  • یک سوم فنجان جوش شیرین
  • 10 تا 15 قطره روغن طبیعی (مثل روغن بادام، روغن لاوندر و...)
  • یک تکه پارچه یا کاغذ
  • طناب یا ربان

جوش شیرین و روغن طبیعی را درون ظرف بریزید. درب ظرف را با کاغذ بپوشانید و با ربان آن را محکم ببندید. (دور تا دور کاغذ را بر روی ظرف محکم کنید) در نهایت ظرف را در محلی که میخواهید رایحه خوب آن را حس کنید قرار بدهید. هر موقع که احساس کردید رایحه در حال ضعیف شدن است، ظرف را تکان دهید.

71. استفاده از جوش شیرین برای نگهداری از گل ها

برای نگهداری گلهای تازه برای مدت طولانی، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را به گلدان اضافه کنید.

بیشتر بخوانید :

طرز تهیه ۸ ماسک جوش شیرین برای داشتن پوستی زیبا

خواص معجزه آسای ماسک جوش شیرین برای پوست

معجزات جوش شیرین در زیبایی

۷ کاربرد مهم جوش شیرین در خانه داری



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.3 از 5 (67 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۳ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

ناشناس | ۳ سال پیش
عالی بود خیلی خیلی کارای داره من از ترفند بردن زنگ روی مسی استفاده کردم و عالی بود
0
0
mohammad. | ۴ سال پیش
شگفت انگیزه ممنون مفید بود
0
2
كارمند | ۵ سال پیش
باتشكر از آقاي عطالب زاده بابت مطالب خوب و ارزنده.
0
1

hits