دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سوء هاضمه در بارداری - 5 راهکار طلایی برای مبارزه با این مشکل
3
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سوء هاضمه در بارداری را شما هم تجربه کردید ؟ آیا مسائل مربوط به گوارش و هضم در هنگام بارداری نرمال است ؟

سوء هاضمه در دوران بارداری میتواند یک مشکل بزرگ باشد که آرامش رو از شما میگیرد. یک زن در دوران بارداری تغییرات زیادی را تجربه می کند، از آنجایی که فرد می تواند به طور کامل مستند سازی کند. اگر تنها یک نفر بتواند به شما در این دوران کمک کند زندگی راحت تر خواهد بود، درسته؟ اما این احتمال غیر ممکن است، زیرا هیچ حاملگی یکسان نیست .تفاوت دو نفر را فراموش کن حتی یک زن در دو حاملگی مختلف تجربه های جداگانه ای دارد. با این حال، مشکلات معمولی وجود دارد که اکثر زنان باردار در معرض آن قرار دارند و یکی از آنها اختلال گوارشی است.

بارداری و سوء هاضمه

از آنجایی که اختلالات گوارشی یک احساس درد اطراف ناحیه شکم ایجاد می کند، برخی ممکن است اشتباه کنند که برای نوزادشان اتفاق بدی افتاده است. تقریبا 8 نفر از 10 زن باردار در برخی موارد دچار سوء هاضمه هستند. اطمینان حاصل کنید که اگر واقعا سوءهاضمه باشد، در دوران بارداری طبیعی است و به خودی خود عادی است، به شما و نوزادتان ضرری نخواهد زد.

علت سوء هاضمه در بارداری

سوء هاضمه، در شرایط پزشکی، دیسپپسا نامیده می شود. این وضعیت در طی بارداری به دلیل تغییرات هورمونی رخ میدهد. اعتقاد بر این است که هورمون ها در دوران بارداری، ماهیچه های بدن شما را ریلکس می کنند و باعث کاهش عملکرد سیستم های بدن می شوند. در نتیجه سیستم گوارش شما نیز تضعیف می شود و از این رو سبب اختلال در دستگاه گوارش شما می شود که احساس خفگی، احساس سوزش قلب، حالت تهوع یا استفراغ را تجربه می کند.

علائم سوء هاضمه در بارداری

از آنجا که هورمون ها مقصر هستند، احتمال بارداری بدون هیچ گونه سوء هاضمه، تقریبا صفر است. بعضی از علائم شایع گوارشی عبارتند از:

• سوزش سر دل و یا احساس سوزش
• احساس پریشانی
• آروغ زدن دائمی
• تهوع و استفراغ
• نفخ

مواجه نشدن با این وضعیت در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است، اما خبر خوب این است که ما تعدادی از اقدامات پیشگیرانه تسکین سو هاضمه داریم.

سوء هاضمه در بارداری
سوء هاضمه در بارداری

رفع سوء هاضمه در بارداری


1-از خوردن بعضی از غذاها اجتناب کنید

غذاهایی مثل مواد تند ، الکل، نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای، شکلات و غیره باید اجتناب شود. مواد غذایی چرب به سو هاضمه بیشتر کمک میکند حتی آب میوه هم می تواند یک عامل مضر برای تشدید سوء هاضمه باشد.

2- به اندازه کافی آب بنوشید

قبل و بعد از وعده های غذایی و نه با وعده های غذایی اب اشامیدنی بسیار خوب است. مایعات اضافی باعث نفخ و تشدید سوزش سر دل و سوء هاضمه در دوران بارداری می شود.

3-انتخاب غذا های کوچکتر

به جای داشتن سه وعده غذایی بزرگ، شش وعده غذا را در فواصل منظم روز مصرف کنید. غذاهای کوچکتر به هضم غذا کمک می کنند. قبل از به خواب رفتن از خوردن یک وعده غذایی سنگین اجتناب کنید زیرا ممکن است باعث سوء هاضمه شود.

4-استفاده از انتی اسید

همیشه آنتی اسیدها را در خانه داشته باشید. آنتی اسیدها نوعی دارو هستند که از سوء هاضمه امتناع می کنند. این داروها اسیدهای معده را خنثی می کنند و باعث می شوند که اسید کمتری تولید شود تا پوشش سیستم گوارش را تحریک نکند.

5-نوجه به موقعیت

قبل از رفتن به رختخواب، از بالش ها استفاده کنید تا سر و شانه خود را بالا ببرید و بیش از حد فشار بر روی معده خود به هنگام خوردن نیارید .سوء هاضمه در دوران بارداری طبیعی است اما باید در حد محدود خود باشد. تشدید سوء هاضمه می تواند شما را تحریک و همیشه در معرض بیماری قرار دهد. در صورتی که این مورد را دارید، حتما بلافاصله با دکتر خود مشورت کنید و از او بخواهید برخی از داروهای مناسب را تجویز کند.


با استفاده از نکاتی که گفته شد، میتوانید مشکل سوء هاضمه در دوران بارداری را کنترل کنید. نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (3 رای)  

    دیدگاه ها

    اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !

    
    hits