دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اگر امروز با فواید عجیب روغن شاهدانه آشنا نشوید پشیمان خواهید شد
13
زمان مطالعه: 6 دقیقه
روغن شاهدانه مزایای زیادی دارد که مهم ترین آن ها محافظت از پوست، کاهش استرس و اضطراب، بهبود کیفیت خواب، افزایش اشتها، بهینه سازی هضم غذا، کاهش درد، جلوگیری از سرطان و حفظ سلامت قلب است.

روغن شاهدانه صرفا به دلیل گیاهی که از آن به دست می‌آید یکی از روغن های غیر معمول در بین روغن های درمانی است. گرچه شاهدانه و بوته آن هزاران سال به عنوان بوته های درختی مورد استفاده قرار گرفته اند اما شهرت آن به عنوان مواد مخدر در خیلی از نقاط دنیا رابطه بین استفاده کننده گان از شاهدانه و بوته آنرا با مقامات دولتی در موارد بخصوصی پیچیده کرده است.
با این حال، روغن شاهدانه یک روغن مفید است و به طور گسترده ای به عنوان یکی از موثر ترین روغن‌ها برای کاهش بیماری ها و شرایط خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن با تقطیر به وسیله بخار آب از گل و برگ های بالاتنه گیاهان شاهدانه استخراج می شود.

روغن شاهدانه یک مایع سبز رنگ است که بسیار فرار است و مواد تشکیل دهنده بسیار قدرتمندی از جمله مونوترپنس، سسکویترپنس ودیگر ترکیبات آلی بسیار فعالی دارد.
روغن شاهدانه به صورت عمده در کشور فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی مختلف تولید می‌شود اما استخراج این روغن همانطور که در بالا ذکر شد به دلیل قانون استخراج آن و اینکه این روغن از چه چیزی استخراج شده است، محدود است.
علاوه بر کاربرد های پزشکی گستره، این روغن همچنین در صنایع عطر، صابون و شمع، و در آشپزی استفاده می شود. با توجه به این که این روغن بسیار قدرتمند است مقدار بسیار کمی از آن کافی است.

خواص درمانی روغن شاهدانه

روغن شاهدانه
روغن شاهدانه

شاهدانه یک گیاه کمتر شناخته شده است، اما مزایای روغن آن می تواند برای بدن شما شگفت انگیز باشد. این مزیت ها را بشناسید و سلامت بدنتان را به وسیله آن افزایش دهید.

تسکین اضطراب و استرس

یکی از محبوب ترین و شناخته شده ترین انواع مختلف استفاده از روغن شاهدانه خلاصی از استرس و اضطراب است. ترکیبات طبیعی موجود در این روغن، از جمله THC - چیزی که آنرا در بسیاری از کشورها به عنوان یک ماده مخدر قلمداد می‌کند- برای آزاد کردن هورمونهای لذت بخش و آرامش ذهن، کاهش استرس و ایجاد آرامش بسیار مفید است.

خوب بخوابید

برای افرادی که از بی خوابی رنج می برند، در طول شب مداوم اضطراب دارند و یا به سادگی با کوچکترین صدا بیدار می شوند روغن شاهدانه برای یک شب خواب آرام مانند جادو است. روغن شاهدانه با آرام کردن بدن و ذهن و ایجاد یک سطح انرژی پایین ترباعث پایین آمدن ضربان قلب شما میشود و قبل از یک شب خواب آرام ذهن شما را پاک و سبک می کند.

اشتها را افزایش می دهد

همه می دانند کسانی که شاهدانه را در دیگر شکل های آن مصرف می کنند افزایش اشتهای قابل توجه ای را احساس می کنند که به "مونشای"معروف است. با این حال، روغن شاهدانه می تواند به تنظیم اشتها و گرسنگی شما کمک کند، در حالی که سیستم گوارشتان را نیز در یک سطح منظم فعال می کند. این خاصیت می تواند به ویژه به افرادی که پس از یک بیماری پیشرفته یا آسیب دیدگی می خواهند به سرعت وزنشان را افزایش دهند کمک کند.

کاهش درد

روغن شاهدانه به شکل شگفت انگیزی دردهای زیاد را تسکین میدهد و توصیه می شود که افرادی که دچار درد های مزمن و یا التهاب هستند به صورت منظم آنرا استفاده کنند. دلیل بسیار محکمی وجود دارد که چرا افرادی که از سرطان رنج می برند زمانی که تحمل درد شیمی درمانی یا بیماری برایشان غیر قابل تحمل می شود اغلب به شاهدانه و فراورده های آن رومی‌آورند.

روغن شاهدانه
روغن شاهدانه و برگ این گیاه

روغن شاهدانه برای سرطان

با وجودی اینکه در حال حاضر بحث بر سر این موضوع در جریان است و تحقیقات زیادی در حال انجام است، گزارش های اولیه نشان داده اند که مواد فعال موجود در روغن شاهدانه می توانند اثرات پیشگیرانه‌ای بر روی سرطان داشته باشند. همچنین می توانند باعث کاهش اندازه تومور شوند که در نتیجه باعث می شود مبارزه با این بیماری را برای کسانی که از این بیماری دردناک رنج می برند آسان تر کنند.

بهبود سلامت قلب

خاصیت فرار بودن روغن شاهدانه باعث می شود با حفظ تعادل روغن های منفی در سیستم بدن سلامت قلب را بهبود بخشد. این روغن همچنین می تواند فرآیندهای آنتی اکسیدان را تحریک کند و باعث کاهش کلسترول اضافی و به حداکثر رساندن سلامت سیستم قلب و عروق شود.

روغن شاهدانه برای پوست

اجزای قدرتمند روغن شاهدانه برای محافظت از پوست موثر هستند که می توان هم به صورت داخلی و هم استعمال خارجی مورد استفاده قرار گیرد تا مثمر ثمر واقع شود. این روغن می تواند ریزش پوست مرده را تحریک کند و رشد دوباره پوست سالم و درخشان را سریعتر کند. همچنین برای جلوگیری از چین و چروک، علائم پیری و حفاظت در برابر اگزما موثر است.

کاهش آب سیاه چشم

از لحاظ سلامت چشم، مصرف عصاره شاهدانه و روغن شاهدانه با کاهش آب سیاه و جلوگیری از انقباض ماکولا، ارتباط مستقیمی دارد. سلامت چشم یکی از دلایل اصلی است که افراد در سنین بالا به روغن شاهدانه روی می آورند.

سردرد را از بین می‌برد

استعمال موضعی روغن شاهدانه در شقیقه سر و یا ناحیه ای که درد می کند برای کسانی که دچار میگرن و یا سردرد هستند می تواند یک راه موثر برای رهایی از درد باشد. برای بسیار از افراد که دچار سر درد و درد های ناشی از آن هستند روغن شاهدانه و شاهدانه تجویز می شود.

روغن شاهدانه
روغن شاهدانه و برگ آن

مضرات روغن شاهدانه

موارد احتیاط: هرچند این فهرست به وضوح نشان می دهد که روغن شاهدانه می تواند یک درمان مؤثر برای بسیاری از بیماری های شایع باشد اما هنوز یک ماده شیمیایی قوی از یک گیاه با مواد روانگردان است. بنابراین هنگام استفاده ازاین روغن از جمله مقدار مورد استفاده و شرایطی که از آن استفاده می کنید همیشه باید بسیار مراقب باشید. قبل از مصرف همزمان این روغن و داروهایی که درحال استفاده هستید با یک متخصص صحبت کنید. همچنین استفاده از شاهدانه در بسیاری از کشورها محدودو یا ممنوع است. بنابراین قبل از استفاده با بهیار محلی مشورت کنید.


روغن گیری از شاهدانه



امیدوارم از این مطلب راضی بوده و با خواص روغن شاهدانه آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (13 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits