دلگرم
امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
7 خاصیت شگفت انگیز روغن ماهی درمان بیماری های مختلف
5
زمان مطالعه: 5 دقیقه
روغن ماهی جزو سالم ترین روغن هاست. طبق مطالعات انجام شده روغن ماهی مملو از اسیدهای چرب امگا 3 است و به درمان برخی از بیماری ها کمک می کند .

خواص و فواید روغن ماهی

روغن ماهی را چگونه مصرف کنیم؟

روغن ماهی برای قلب

برخی تحقیقات نشان داده است اسیدهای چرب امگا 3 ای که در روغن ماهی وجود دارد به کاهش عوامل خطرساز بیماری های قلبی کمک می کند. روغن ماهی به تری گلیسریدها (چربی های داخل خون) متصل شده و با آهسته کردن روند تشکیل پلاک یا لخته های خونی به جلوگیری یا درمان سخت شدن دیواره عروق کمک می کند.
تحقیقات همچنین نشان می دهد مصرف مرتب مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 به جلوگیری از سکته نیز کمک می کند. اگر چه شواهد جدید از تجزیه و تحلیل 14 مورد بالینی نشان می دهد روغن ماهی ممکن است روی افرادی که از پیش به حمله قلبی یا سکته دچار شده اند تأثیری نداشته باشد. سئونگ کون میانگ، پزشک و محقق گروه پزشکی در دانشگاه ملی سئول در کره جنوبی می گوید؛ مدرکی وجود ندارد که مؤثر بودن مکمل های امگا 3 را در جلوگیری از ابتلای مجدد به بیماری های قلبی-عروقی اثبات کند.

روغن ماهی برای کاهش کلسترول

کلینیک مایو ، ماهی و اسید های چرب امگا3 (بخش اصلی سازنده روغن ماهی) را جزء یکی از بهترین 5 ماده غذایی که کاهش دهنده کلسترول هستند، می داند . امگا3 به کاهش سطح تری گلیسرید ( چربی های خون ) کمک کرده و منجر به افزایش سطح HDL یا کلسترول خوب می شود . همچنین مکمل های روغن ماهی نیز می توانند موثر واقع شوند . الین مگی ، کارشناس سلامت اجتماعی و متخصص تغذیه و مولف چندین کتاب تغذیه می گوید : خوردن ماهی های چرب مثل سالمون یا حتی کنسرو تن ماهی ، دو یا سه بار در هفته به طور قطع بر کلسترول اثر می گذارد .

روغن ماهی برای استخوان ها

به عقیده دانشگاه پزشکی مریلند ، اسید های چرب امگا3 ای که در روغن ماهی یافت می شوند به حفظ سلامتی استخوان ها کمک می کنند . مطالعات نشان داده است اسید های چرب میزان جذب کلسیم بدن را افزایش و میزان کلسیمی که از طریق ادرار دفع می شود را کاهش می دهند که این مسئله باعث بالا رفتن استحکام و رشد استخوان می شوند .

روغن ماهی
قرص روغن ماهی

روغن ماهی برای کاهش دردهای قاعدگی

پژوهشی کوچک به مدت 4 ماه نشان داده است زنانی که مکمل های روغن ماهی مصرف کرده اند نسبت به زنانی که از دارونما استفاده کرده اند درد قاعدگی کمتری داشته اند . مطالعات دیگری توسط محققان دانمارکی بر روی 78 زن با مشکلات قاعدگی انجام شده است که روزانه 5 کپسول روغن ماهی ، روغن ماهی به همراه ویتامین B12 ، روغن سیل و یا دارونما مصرف کرده اند. بعد از 4 ماه دریافتند زنانی که از مکمل روغن ماهی به همراه ویتامین B12 استفاده کرده اند ، درد کمتری را در دوران قاعدگی تجربه کرده اند. ( توجه کنید همیشه پیش از مصرف مکمل های روغن ماهی با پزشک خود مشورت کنید)

درمان بیماری های روانی

ما می دانیم که اسید های چرب برای سلامت و کارکرد مغز ضروری هستند اما تحقیقات در رابطه با تاثیرگذاری مکمل های روغن ماهی برای درمان برخی بیماری های روانی ، هموز در مراحل ابتدایی خود قرار دارند ، بنابراین همیشه قبل از خود درمانی با پزشک خود مشورت کنید . تعدادی از پژوهش ها نشان می دهند امگا 3 موجود در روغن ماهی بر روی افرادی با افسردگی اولیه تاثیرات مثبتی داشته است . یک پژوهش دیگر نیز نشان می دهد بیمارانی با اختلالات دوقطبی که از مکمل های روغن ماهی به همراه داروهای خود استفاده کرده اند با نوسانات خلقی کمتری نسبت به افرادی که از قرص های دارونما استفاده کرده اند مواجه شدند و در پنج از شش آزمایش دوسوکور در اسکیزوفرنی ، امگا3 را دارای خواص درمانی دانسته اند .

روغن ماهی برای مهار دیابت

پژوهش جدید دانشکده سلامت اجتماعی هاروارد نشان می دهد امگا3 موجود در مکمل های روغن ماهی ، سطح آدیپونکتین خون (هورمونی که به تنظیم میزان گلوکز کمک می کند ) را افزایش می دهد . تحقیقات انجام شده اثبات کرده اند مقدار بالاتر آدیپونکتین در روغن ماهی موجب پایین آمدن خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم می شود .

روغن ماهی
قرص روغن ماهی

کاهش علائم روماتیسم مفصلی

بررسی های انجام شده نشان می دهند ، اسید های چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی به کاهش علائم روماتیسم مفصلی ( یک بیماری خود ایمنی که موجب التهاب دردناک مفاصل می شود ) کمک می کنند . طبق اطلاعات بدست آمده از دانشگاه پزشکی مریلند ، امگا3 موجود در روغن ماهی در کاهش درد مفاصل و خشکی صبحگاهی آنها موثر است . پژوهشی دیگر نیز اثبات می کند، مصرف مکمل های روغن ماهی به همراه روش های درمانی معمول روماتیسم مفصلی ، میزان بهبودی بیشتری به همراه داشته است و این به این معناست که مصرف درازمدت امگا3 در تسکین درد مفصل موثر است.


خواص مهم روغن ماهی



امیدوارم از این مطلب راضی بوده و با خواص روغن ماهی آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (5 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits