دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
مزایا و معایب مصرف آب مقطر به جای آب شهری !
7
زمان مطالعه: 5 دقیقه
بعضی منابع ادعا می کنند که نوشیدن آب مقطر به سم زدایی بدن و بهبود سلامت شما کمک می کند و برخی آنرا برای بدن مضر می دانند.

آب مقطر یکی از انواع آب های موجود است که شما می توانید از آن استفاده کنید . از آنجاییکه در بدو تولد و دوران كودكي بيش از 75% وزن بدن را آب تشكيل مي دهد هر چند اين ميزان به تدريج با بالا رفتن سن كاهش پيدا مي كند و حتي در سن 90 سالگي به 25% مي رسد ولی نشان دهنده اهميت این مایع حیاتی براي بدن است بطوريكه بعد از هوا مهم ترين عنصري كه برای حيات ضروري است آب است و انسان بيش از 72 ساعت بدون آب زنده نمي ماند .با پیشرفت تکنولوژی و تولید دستگاه های مختلف آب های مختلفی تولید شده است از جمله آب مقطر , آب قلیایی , آب دیونیزه و .. با ما در این مقاله از مجله دلگرم همراه باشید تا به مزایا و معایب مصرف آب مقطر به جای آب شیر بپردازیم .

نوشیدن آب مقطر

به عنوان یکی از انواع آب های موجود شما می توانید آب مقطر را بنوشید اما ممکن است طعم آن را دوست نداشته باشید زیرا نسبت به آب شیر کم طعم تر و بی مزه تر است .
آب مقطر با جوشاندن آب و سپس تقطیر بخار آب بدست می آید بنابراین با حذف ناخالصی ها و مواد معدنی با این عمل یک آب خالص به دست می آید .
بعضی منابع ادعا می کنند که نوشیدن آب مقطر به سم زدایی بدن و بهبود سلامت شما کمک می کند . برخی دیگر ادعا می کنند که آب مقطر به دلیل نداشتن مواد معدنی برای بدن خطرناک است و در دراز مدت بدن را دچار کمبود خواهد کرد اگر شما مواد معدنی را به اندازه کافی از طریق مواد غذایی دریافت نکنید. در واقع هیچ‌یک از این ادعاها درست نیست .

اب مقطر

عوارض مصرف آب مقطر


به غیر از طعم کمتر , آب مقطر نمی تواند مینرالهایی مانند کلسیم و منیزیم که در آب شیر یافت می شوند را به بدن شما برساند . از آنجایی که خلوص آب مقطر بالا است و بیشتر مینرالهای آن حذف شده اند برای حفظ تعادل این مینرالها را از هر منبعی جذب می کند . بنابراین وقتی که شما آب مقطر می نوشید‌ ممکن است مقداری از مینرالهای بدن شما از جمله مواد معدنی دندان های شما را حل کند .
از آنجاییکه شما در حال حاضر بیشتر مواد معدنی مورد نیاز خود را از رژیم غذایی خودتان دریافت می کنید، نوشیدن آب مقطر نباید شما را ناراحت کند. با این حال، اگر قصد نوشیدن آب مقطر را دارید، ابتدا مطمئن شوید که مینرالهای روزانه را از میوه ها و سبزیجات دریافت می کنید .


مزایای مصرف آب مقطر

بسته به جایی که زندگی می کنید گاهی اوقات خوردن آب مقطر برای شما بهتر از آب شیر است . اگر آب شهر شما به مواد شیمیایی مضر یا آفت کش ها آلوده باشد قطعاً نوشیدن آب مقطر درصورتی‌که مینرالهای ضروری را از مواد غذایی دریافت کنید سالم‌تر است .


مضرات مصرف آب مقطر


ذخیره آب مقطر نیز می تواند یک مشکل باشد زیرا آب مقطر در هر ظرفی قرار بگیرد مواد معدنی آنرا بیرون کشیده و جذب می کند . بنابراین می تواند ظروف پلاستیکی یا هر ظرفی که در آن نگهداری می شود مواد معدنی را جذب کند.

مزایا و معایب آب مقطر


تفاوت آب مقطر با آب تصفیه شده

آب مقطر یک نوع آب تصفیه شده است که آلاینده ها و مواد معدنی آن حذف شده است . آب تصفیه شده شیر فاقد مواد شیمیایی و آلاینده است اما هنوز هم حاوی مواد معدنی است .
آب تصفیه شده از طریق یکی از فرآیندهای زیر تصفیه می شود:
اسمز معکوس : آب توسط غشایی با نفوذپذیری نسبی فیلتر می شود . این ماده اجازه عبور آب را داده ولی نمک و ناخالصی ها را حذف می کند.
تقطیر : آب جوشانده می شود و بخار آب مجدداً مایع می شود و به این ترتیب ناخالصی ها و مواد معدنی حذف می شود.
دیونیزاسیون : نمک و دیگر یونهای معدنی ( مینرالها) از آب حذف می شوند.


استفاده های معمول از آب مقطر

به دلیل اینکه مواد معدنی از آب مقطر جدا شده است اغلب در اتومبیل ها و لوازم خانگی , اکواریوم , آزمایشگاه ها و برخی دستگاه های پزشکی استفاده می شود .


حرف آخر

آب مقطر به احتمال زیاد به طور چشمگیری سلامت شما را بهبود نخواهد داد، اما احتمالا به آن آسیب هم نخواهد رساند. اگر طعم آب مقطر برای شما مهم نباشد و از طریق رژیم غذایی به حد کافی مینرالهای مورد نیاز بدن را دریافت کنید می توانید با خیال راحت از آب مقطر استفاده کنید.
شما همچنین می توانید از آب مقطر در اطراف خانه استفاده کنید. آن را در اتو یا سیستم خنک کننده ماشین خودتان بریزید تا از تولید جرم جلوگیری کنید یا از آن برای آب دادن گیاهان و یا پر کردن آکواریوم خودتان استفاده کنید.

divider

ترجمه توسط بخش سلامت مجله دلگرم

طیبه بیگی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.4 از 5 (7 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

۱ دیدگاه

شما هم می توانید نظرات خود را ثبت کنید

محمد مهدی | ۵ سال پیش
آیا داخل آب مقطر آکسیژن هست؟؟؟
میشه آب مقطرو برای ماهی استفاده کرد؟


راستی چطوری میشه کربن دی اکسید به آب اضافه کرد
0
1

hits