دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
درمان بیماری MS توسط نور خورشید
1
زمان مطالعه: 5 دقیقه
محققان معتقدند که تأثیر درمانی نور خورشید بر افراد مبتلا به MS چیزی بیش از دریافت ویتامین D و ناشی از اشعه UBV است

بیماری ام اس (Multiple sclerosis) یک بیماری ناتوان‌کننده است که مغز و نخاع را تحت تأثیر قرارداده و باعث از دست‌دادن کنترل، دید، تعادل و حواس (بی حسی) می‌شود. در بیماری MS اعصاب مغز و نخاع توسط سیستم ایمنی بدن آسیب می‌بینند، که به این اختلال بیماری خود ایمنی می‌گویند. در بیماری MS سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به مغز و نخاع می کند که دو عضو بسیار مهم سیستم عصبی مرکزی هستند و باعث فلج شدن و از کارافتادگی آنها می‌شود. Bمحققان معتقدند که تأثیر نور خورشید بر افراد مبتلا به MS چیزی بیش از دریافت ویتامین D است و آن اشعه UBV است همان اشعه معروفی که در انسان‌ها باعث ایجاد سرطان پوست می شود . با این مقاله از مجله دلگرم همراه باشید تا به این مبحث بپردازیم.

تاثیر اشعه UBV خورشید بر بیماری MS

مطالعات دانشگاه هاروارد تحت سرپرستی هلن ترملت متخصص نورواپیدمیولوژی از اطلاعات پیشرفته ناسا برای این تحقیق و بررسی تأثیر اشعه UBV بر بیماران مبتلا به MS استفاده کرد . در این تحقیق 3226 فرد مبتلا به MS مورد بررسی قرار گرفتند .
در مطالعات زمینه ای گسترده تر مشخص شد افرادی که در مناطقی با UVB بالا زندگی می کنند 45% کمتر از سایرین به MS مبتلا می شوند . همچنین ریسک ابتلا به بیماری MS در افرادی که تابستان‌ها در مناطقی با UVB بالاتر زندگی کرده و بیشتر در معرض نور خورشید داشتند , کمتر بود .
ترملت گفت مردم این مناطق مجبور نبودند که قسمت زیادی از پوست خودشان را در معرض آفتاب بگذارند , همین که در فضای باز در معرض نورخورشید قرار می گرفتند برای تأثیر اشعه UVB و در نتیجه کاهش ریسک بیماری MS کافی بود.
تحقیقات قبلی عنوان کرده بودند که قرار گرفتن در معرض نور خورشید و در نتیجه تولید ویتامین D در بدن باعث کاهش ریسک ابتلا به MS می شود اما این تحقیق نشان داد که عامل دیگری به جز ویتامین D در این ماجرا دخیل است.

MS

مکانیسم اثر اشعه UBV بر بیماری MS

تملت گفت ما نمی دانیم UBV چگونه خطر ابتلا به MS را کاهش می دهد اما مکانیسم احتمالی ممکن است این گونه باشد که نورخورشید شبکیه چشم را تحریک کرده و بر میزان تولید ملاتونین در بدن تأثیر می گذارد , ملاتونین ریتم شبانه روزی بدن را تحت تأثیر قرار می دهد . ملاتونین می تواند چرخه خواب و بیداری و تنظیم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهد .
یک پروژه تحقیقی دیگر در بررسی اشعه خورشید نگاهی به قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول زندگی و رابطه آن با ابتلا به MS در افراد آفریقایی و اسپانیایی تبار و قفقازی می پردازد . در این مطالعه سطح ویتامین D در افراد نیز مورد بررسی قرار گرفت .
اگرچه بسیاری از مطالعات رابطه بین ویتامین D و ابتلا به MS را تصدیق کرده اند اما این مطالعه دریافت که ویتامین D در این بیماری یک نقش کمکی داشته و برای دستیابی به سلامت بهتر خصوصاً برای افراد آفریقایی و اسپانیایی تبار مورد نیاز است.
همچنین مشخص شد که سطح بالاتر ویتامین D با خطر کمتر MS در افراد قفقازی در ارتباط بود اما در افراد آفریقایی و اسپانیایی تبار این ارتباط وجود نداشت .
علاوه بر این به نظر می رسد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول زندگی ریسک ابتلا به MS را بدون در نظر گرفتن نژاد و قومیت کاهش می دهد .

 تاثیر نور خورشید

تاثیر فعالیت در فضای باز بر بیماری MS

"دکتر آنت لانگرگولد عضو گروه تحقیقاتی و انجمن نورولوژی امریکا می گوید : افرادی که بیشتر وقت خود را در خارج از منزل می گذرانند و در فعالیت های ورزشی مانند راه رفتن، پیاده روی، دوچرخه سواری، دویدن و یا باغبانی شرکت می کنند کمتر در معرض ابتلا به MS هستند . بنابراین ممکن است ترکیبی از فعالیت خارج از منزل و نور خورشید در این امر دخیل باشد .
اندازه گیری سطح ویتامین D در افراد قفقازی یک راه ساده است اما در افراد آفریقایی و اسپانیایی تبار سطح ویتامین D خیلی بالا نیست حتی اگر با قرار گرفتن در معرض ویتامین D معادل باشد .
لانگر گولد به Healthline گفت: "توصیه من این است که نور خورشید را از منابع طبیعی دریافت کنید، برای جلوگیری از سرطان پوست از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و به طور متوسط 30 دقیقه در روز در فعالیت‌های فضای باز مانند پیاده روی یا باغبانی شرکت کنید."
نیک لاروکا معاون تحقیقاتی انجمن ملی مولتیپل اسکلروزیس می گوید : کاری که اشعه UV نور خورشید با سیستم ایمنی می کند افزایش سلولهای تنظیم کننده است . بنابراین می توان گفت نقش نورخورشید در رابطه با MS بسیار پیچیده تر از تولید ویتامین D در بدن و تأثیر این ویتامین بر کاهش ریسک ابتلا به MS است .

divider

ترجمه توسط بخش سلامت مجله دلگرم

طیبه بیگی



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (1 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits