دلگرم
امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چگونه یونجه میتواند سلامتی شما را تضمین کند؟ پاسخ اینجاست
3
زمان مطالعه: 6 دقیقه
یونجه فواید زیادی دارد که از جمله آن می توان به توانایی آن در کاهش سطح کلسترول، بهبود هضم و سیستم گوارش، حفظ سلامت قلب، جلوگیری از سرطان، بهبود شرایط تنفسی، سم زدایی بدن، تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب اشاره کرد.

یونجه جزو محصول مهم برای تغذیه در اکثر کشورهای جهان است و در اروپا و سایر کشورها lucerne نامیده می شود. اگر چه در ابتدا در جنوب آسیای مرکزی کشت می شده، به دلیل مواد عالی مغذی و متنوع در آن، امروزه به عنوان محصول جهانی شناخته شده است.این گیاه در درجه اول برای حیوانات مهم است. نام علمی یونجه Medicago sativa است. این گیاه همچنین محصول مهمی برای انسان هست از جمله جوانه یونجه. محتوای فیبر. خاصیت های که این گیاه برای حیوانات دارد متفاوت با خاصیت ان برای انسان است اما هر برای هر دو قشر محصول با ارزشی است.به خاطر بالا بودن سطح ویتامین B، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E و انواع پروتئین ها و دیگر مواد معدنی مهم در این گیاه، افزودن جوانه های ان به سالاد و ساندویچ ها، یک راه اسان برای افزودن مواد مهم ان در رژیم غذایی است.

عوارض یونجه

یونجه
مزارع یونجه

برخی از خطرات این گیاه

سم موجود در ان می تواند به هنگام خوردن جوانه های یونجه خام برای بدن ما خطرناک باشد زیرا این سم می تواند تعادل اسید آمینه در بدن را از بین ببردو حتی باعث ایجاد التهاب و علائم لوپوس در حیوانات و انسان ها شود بنابراین یونجه باید در حد اعتدال مصرف شود. مصرف ان چه برای اسب و چه برای حیوانات دیگر باید تحت کنترل باشد اما مواد غذایی موجود در ان حتما باید به مواد غذایی اضافه شود.

خواص درمانی یونجه

خواص یونجه برای انسان

یونجه
جوانه یونجه

فواید سلامتی یونجه شامل توانایی آن در کاهش سطح کلسترول، کاهش التهاب و درمان شکلات مربوط بهدستگاه گوارش است.

یونجه برای کاهش سطح کلسترول

یونجه در خود مقدار قابل توجهی فیبر رژیمی دارد که در مبارزه با کلسترول بسیار مهم است. علاوه بر بسیاری از ترکیبات شیمیایی دیگر که ساپونین ها نامیده می شوند، فیبر میتواند به کلسترول متصل شود و از قفل شدن به دیواره های شریانی جلوگیری کند و به این ترتیب باعث تعادل کلسترول خوب در بدن می شود. این می تواند باعث پیشگیری از ایجاد پلاک، تصلب شریان، حملات قلبی و سکته مغزی شود.

یونجه برای کاهش التهاب

یونجه اغلب در درمان ارتروز و سایر مشکلات التهابی استفاده می شود. یونجه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C و ویتامین B و همچنین ترکیبات کلسیم و آنتی اکسیدانی است که می تواند باعث کاهش التهاب مفاصل و التهاب سایر بدن شود واز طریق تقویت سیستم ایمنی بدن از بیماری های مزمن و ایجاد استرس پیشگیری می کند.

یونجه برای بهبود حرکات روده

فیبر رژیمی باعث کنترل سیستم گوارشی و هضم می شود. فیبرر ژیمی نه تنها باعث تسهیل در مدفوع و سرعت حرکت آن در روده می شود، بلکه می تواند باعث کاهش التهاب در روده هم شود، بنابراین مشکلات مربوط به سوء هاضمه، التهاب، گرفتگی، اسهال، یبوست و عدم تعادل باکتریایی در میکروفلور روده را بهبود می دهد.

یونجه برای سرعت در التیام دادن

از جمله استفاده های قدیمی از این گیاه، کاربرد جوانه های یونجه برای تسهیل بهبودی زخم ها و جلوگیری از عفونت ان ها می باشند. اجزای آنتی اکسیدان یونجه از زخم مراقبت می کند و در حالی که خون ، سایر مواد معدنی و مواد مغذی را به منطقه اسیب می رساند باعث افزایش سرعت بهبودی می شود. با مصرف یونجه در واقع منبع پروتئینی ان وارد بدن میشود و در نتیجه ،باعث بازسازی وتسهیل رشد می شود.

یونجه برای تقویت سیستم ایمنی

به خاطر بالا بودن ویتامین C، جوانه این گیاه برای تقویت سیستم ایمنی بدن عالی می باشد. ویتامین C نه تنها تولید گلبول های سفید را در خون افزایش می دهد، بلکه همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان برای کاهش استرس عمل می کند. علاوه بر این، ویتامین B و ویتامین E به عنوان تنظیم کننده های سوخت و ساز و ترکیبات آنتی اکسیدانی در سراسر بدن عمل می کنند و هر دو آنها را می توان همزمان در این جوانه گیاه پیدا کرد.

یونجه برای رفع سموم بدن

از یونجه برای درمان مشکلات کلیوی هم استفاده می کنند ، و به خاطر خواص ادرار اور می تواند سم زدایی در بدن را همراه با نمک های زیاد، چربی ها و غیره افزایش دهد.

یونجه برای جلوگیری از سرطان

فیتواستروژن ها جزو ترکیبات شیمیایی خیلی خوبی هستند که برای مبارزه با بیماری های مزمن مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی در بدن بسیار اهمیت دارند این هورمون ها اساسا به عنوان آنتی اکسیدان ها عمل می کنند و از جهش سلول های سالم پیشگیری می کند، پس خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند در واقع این گیاه باعث می شود موادی که در بدن مضر هستند قبل از اینکه اسیبی به بدن بزنند از بدن خارج شوند.

یونجه برای سلامت سیستم تنفسی

در قدیم یونجه در درمان مشکلات تنفسی مانند برونشیت، آنفولانزا و سرماخوردگی، و همچنین سایر عفونت های ویروسی و باکتری استفاده میشد. یونجه دارای خواص ضد التهابی است که در درمان مشکلات تنفسی مختلف مانند آسم مفید است و از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن عفونت های سیستم تنفسی را برطرف می کند.

یونجه برای محافظ سلامت قلب

پتاسیم و آهن به مقدار زیاد در یونجه یافت می شود و روی قلب تاثیر مثبتی می گذارد پتاسیم باعث گشاد شدن رگ خونی می شود و از این طریق باعث کاهش فشار خون می شود همچنین محتوای آهن در این گیاه باعث افزایش تولید گلبول قرمز می شود و گردش خون را بهبود می دهد و باعث اکسیژن رسانی بهتر به اعضای بدن می شوند این عمل باعث می شود فشار کم تری به قلب برای اکسیژن رسانی به اندام ها وارد شود.

یونجه
بسته یونجه

نکته:

با توجه به میزان بالای ساپونین ها و کانواوانین، مصرف بیش از حد جوانه های یونجه خام می تواند اثرات نامطلوب بر بدن داشته باشد. اگر شما حامله یا در حال حاضر از مشکل لوپوس رنج می برید، نباید این جوانه ها را مصرف کنید. برای دیگران که به دنبال تغییر رژیم غذایی خود هستند، همیشه قبل از اضافه کردن یونجه باید با پزشک خود یا متخصص تغذیه مشورت کنید.


با استفاده از یونجه از خواص بینظیر آن بهره مند شوید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.7 از 5 (3 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits