دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
23 خاصیت معجزه آسا روغن میخک که تا کنون نمی دانستید !
13
زمان مطالعه: 14 دقیقه
از جمله فواید سلامتی روغن میخک می توان به ضد میکروبی، ضد قارچ، ضد عفونی، ضد ویروسی،محرک قوای جنسی آن نام برد.

روغن میخک برای درمان انواع مشکلات از قبیل مسائل پوستی، درد دندان، سوء هاضمه، سرفه، آسم، سردرد، استرس و ناخالصی های خون استفاده می شود. مهمترین و رایج ترین استفاده از روغن میخک در مراقبت از دندان است. انواع خمیر دندان، دهانشویه ها و داروهای مراقبت از دهان حاوی این روغن به عنوان یک عنصر مهم هستند.

divider

روغن میخک چیست ؟

روغن میخک از درخت همیشه سبز میخک، که یک جوانه گل تولید می کند وخواص دارویی متعددی دارد،گرفته می شود و اغلب به عنوان جوانه گل میخک شناخته می شود. این گل دارای شکل استوانه ای است و نام لاتین ان clavus، به معنی ناخن است. گل میخک به طور گسترده در هند و چین باستان مورد استفاده قرار می گرفت و در طول قرن هفتم و هشتم به سایر نقاط جهان، از جمله اروپا، گسترش پیدا کرد حتی در حال حاضر، گل میخک در چندین غذای هند و چینی استفاده می شود.
گل میخک غنی از مواد معدنی مانند کلسیم، اسید هیدروکلریک، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم و ویتامین A و ویتامین C است.

روغن میخک
گل و روغن میخک

فواید بهداشتی و درمانی روغن میخک

گرچه در درجه اول کاربرد ان برای سلامتی دندان رایج است ولی مزایای ان فقط محدود به ان نیست و این روغن می تواند برای شما چندین خواص سلامتی دیگر هم فراهم کند.

درمان عفونت ها با روغن میخک

با توجه به خواص ضد عفونی کننده آن، روغن میخک برای زخم، بریدگی، خارش ، عفونت های قارچی، کبودی، صدمات ناشی از تیغ و سایر انواع مشکلات این چنینی مفید است. همچنین می تواند برای درمان نیش حشرات هم استفاده شود. این ماده بسیار قوی است و همیشه باید به شکل رقیق شده از ان استفاده کرد و برای افرادی که پوست حساسی دارند باید به صورت محدود استفاده شود.

روغن میخک برای دندان درد

روغن میخک
گل میخک

روغن میخک برای سلامت دندان

مهمترین استفاده از روغن میخک برای سلامت از دندان می باشد. خواص ضد میکروبی موجود در روغن باعث کاهش درد دندان و زخم های دهان می شود. این روغن شامل ایگنول است، که در دندانپزشکی سالیان سال است که استفاده می شود.

روغن زیتون با روغن میخک رقیق شده و در کاهش درد و سوزش گلو کمک می کند. بوی این روغن باعث کاهش تنفس سخت می شود.میخک نیز در مقابله با خرابی دندان موثر است و به طور سنتی در هند، هر روز قبل از رفتن به خواب، یک پنبه کوچک حاوی قطره روغن میخک را در دندان خراب شده قرار می دهند.. خرابی یا کرم خوردگی دندان چند روز بعد بهبود می یابد. در نتیجه، این روغن به بسیاری از محصولات دندانی و داروها، از جمله دهان و دندان ها اضافه می شود. دندانپزشکان نیز ان را با اکسید روی مخلوط می کنند تا ماده پر کننده سفیدی را به عنوان جایگزین موقت برای کانال ریشه آماده کنند. اما در استفاده از ان باید مراقب باشید جون این ماده بسیار قوی می باشد و حتما باید در حالت رقیق شده از ان استفاده کرد در غیر این صورت می تواند باعث سوختگی در دهان شما شود.
مطالعات اخیر در مورد روغن میخک، باعث شده که به عنوان یک آرام بخش برای نوزادانی که در حال دندان در اوردن هستند استفاده شود. این روغن به شکل رقیق شده بر روی لثه نوزادان استفاده می شود و به علت داشتن ویژگی های ضد عفونی کننده و تسکین دهنده ، این روغن می تواند درد و ناراحتی ناشی از ان را کاهش دهد.

روغن میخک برای مراقبت از پوست

روغن میخک برای مراقبت از پوست هم توصیه می شود، مخصوصا برای افراد مبتلا به اکنه و بهترین تاثیر ان از طریق استفاده روغن مایع ان است که در قسمتی از پارچه پخش شده شده باشد. شما این روغن را در بسیاری از محصولات مربوط به کاهش اثرات افزایش سنن، مانند چین و چروک، و غقب انداختن پیری پوست و جوان سازی صورت برای پوست اطراف چشم ها خواهید یافت. این به خاطر این است که این روغن دارای خواص جوان کننده و تحریک کننده است که از طریق افزایش جریان خون به پوست ناسالم ان را بازسازی می کند.

تقویت سیستم ایمنی


گل میخک و روغن میخک هر دو برای تقویت سیستم ایمنی مفید هستند. خواص ضد ویروسی آنها توانایی خالص سازی خون و مقاومت در برابر بسیاری از بیماری ها را افزایش می دهد، زیرا آنتی اکسیدان ها موجود در روغن گل میخک بدن را از رادیکال های خطرناکی که آزاد هستند و باعث ایجاد بسیاری از بیماری هایی مانند مشکلات قلبی و انواع مختلف سرطان می شوند پاکسازی می کند.

کاهش استرس


روغن گل میخک یک ماده تحریک کننده در طبیعت است پس می تواند استرس را در ما کاهش دهد. این خاصیت تحریک کننده بر روی ذهن ما اثر می گذارد و خستگی ذهنی و روحی و کوفتگی را از بین می برد. هنگامی که دراندازه مناسب مصرف می شود، ذهن را بازسازی و عملکرد مغز را تحریک می کند. همچنین موجب خواب ارام می شود بنابراین برای بیماران مبتلا به بی خوابی مفید است. همچنین برای درمان اختلالات عصبی مانند از دست دادن حافظه، افسردگی و اضطراب مفید است.

رفع سردرد

این روغن را دوست داشته باشید چون که وقتی با نمک مخلوط شده و در پیشانی قرار می گیرد، یک اثر خنک کننده ایجاد می کند و کمک می کند تا از سردردها رهایی یابید. این روغن شامل بسیاری از فلاونوئیدها است که عامل ضد التهابی دارند. هنگامی که مقداری از ان را به شریان یا گردن میمالید، خاصیت ضد التهابی آن التهاب یا تنش را کاهش می دهد که اغلب عوامل ایجاد کننده ی سردرد هستند. به همین دلیل، روغن میخک به عنوان کاهش درد در قسمت های دیگر بدن مانند مفاصل و عضلاتی که بیش از حد کار می کنند به کار می رود تا التهاب درد اور و یا تورم ان را کاهش دهد.

درمان مشکلات تنفسی


روغن میخک دارای اثر خنک کننده و ضد التهابی است و اغلب برای پاکسازی مسیر تنفسی استفاده می شود. این ماده خلط اور یک درمان مفید برای انواع اختلالات تنفسی مانند سرما خوردگی ، سرفه، برونشیت، آسم، سینوزیت و سل است. خرد کردن جوانه های ان برای کاهش درد کاربرد دارد.

درمان گلمژه

روغن میخک و گل میخک برای درمان بیماری گلمژه بسیار مفید است. این بیماری التهاب مژه است و می تواند بسیار درد اور باشد.و همین طور باعث اختلال عملکد چشم می باشد و همچنین مطالعات نشان داده که این روغن و گل به علت خاصیت ضد باکتری که دارد می تواند باعث پیشگیری از سایر عفونت های چشم هم بشود.

کاهش درد گوش


ترکیب روغن میخک و روغن کنجد می تواند یک نوع درمان خوب برای گوش درد باشد. میخک یک منبع مفید برای این مشکل است.

درمان بیماری های قلبی عروقی


روغن میخک به طور سنتی برای درمان معضلات مربوط به دستگاه گوارش مانند سکسکه، سوء هاضمه، و بیماری روده موثر است. بنابراین، گل میخک یکی از مهمترین ادویه هایی است که به بسیاری از غذاهای هندی اضافه میشود .


کاهش تهوع


روغن میخک در کاهش تهوع و استفراغ مفید است و اغلب برای درمان بیماری استفاده می شود. استفاده ا ان به صورت استنشاقی در موقع خواب می تواند اثر مثبتی داشته باشد.


افزایش گردش خون


روغن میخک متابولیسم بدن را از طریق افزایش گردش خون و کاهش دمای بدن افزایش می دهد.افزایش گردش خون به این معنی است که تنش عروق خونی که ممکن است مرتبط با سردرد اشد را کاهش میدهد علاوه بر این، افزایش گردش خون باعث افزایش اکسیژن در سیستم های خون و ارگانیزم می شود که باعث افزایش متابولیسم و افزایش کارآیی اندام ها می شود. در نهایت، از نظر دیابت، افزایش جریان خون می تواند به جلوگیری از برخی از عوارض جانبی خطرناک این بیماری که می تواند منجر به ، قطع عضو و حتی مرگ شود کمک می کند. ایگونول ماده فعال در عصاره گل میخک است که باعث افزایش گردش خون می شود.

پاکسازی خون


روغن میخک در پاکسازی خون کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که عصاره های بوی آن می توانند باعث کاهش مواد سمی در خون شوند و فعالیت آنتی اکسیدانی را در سراسر بدن زیاد می کند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و همچنین پلاکت های خون را کاهش می دهد.

روغن میخک
روغن میخک فرآوری شده

روغن میخک برای زود انزالی


جلوگیری از انزال زودرس


یک تحقیق نشان داده است که میخک برای درمان انزال زودرس مفید است با این وجود باید تحقیق بیشتری در این زمینه انجام شود.


درمان وبا


مطالعاتی که توسط بسیاری از پزشکان انجام شده نشان می دهد که روغن میخک برای درمان وبا کاربرد دارد.


کنترل دیابت


روغن میخک با کنترل فشار خون به بیماران مبتلا به دیابت کمک می کند.. مطالعات نشان داده اند که مکانیسم های پاسخ انسولین بعد از صرف شام زمانی که از این روغن استفاده می شود بیشتر اثر گذار هست این در درجه اول به دلیل غلظت فنل موجود در آن است .


جلوگیری از سرطان


بسیاری از مردم بر این باورند که روغن گلمیخک در پیشگیری و درمان سرطان مفید است. با این حال، انجمن سرطان آمریکا اشاره می کند که هیچ شواهد علمی در مورد خواص درمانی روغن میخک وجود ندارد.


استفاده های دیگر از روغن میخک


حشره کش: روغن میخک معمولا به عنوان یک ماده کشنده برای ساس و حشرات به کار می رود. زیرا بخار برای حس بویایی بسیاری از حشرات بسیار قوی است. در قدیم، چند قطره روغن میخک را بر روی ملافه ها پخش می کردند تا آلودگی ها را از بین ببرد.

لوازم آرایشی

روغن میخک معمولا به کرم ها و لوسیون های آرایشی اضافه می شودو به عنوان روغن ماساژ خوب شناخته شده است که درد و استرس را کاهش می دهد.


سیگار گل میخک

استفاده از گل میخک در تولید سیگار اتفاق جدیدی است که در سراسر جهان رخ داده است، اگر چه در قدیم، گل میخک در اندونزی به سیگار اضافه میشد. سیگاری ها به اشتباه می کنند که فایده های سلامتی متعدد گیاه این گل می تواند عوارض جانبی سیگار کشیدن را از بین ببرد، درصورتی که عناصر طبیعی در سیگارهای گل میخک تنها اثرات مضر آن را کاهش می دهد، اما می تواند سرطان زا هم باشد


عامل طعم دهنده

علاوه بر تلاش برای به دست آوردن خاصیت گوارشی این گل، روغن اسانس به دلیل طعم خوب آن به مواد غذایی اضافه می شود. در هند به بسیاری از غذاها ، ترشی ها ، سس ها ، کیک های ادویه و بسیاری از غذاهای فرهنگی دیگر اضافه شده است.


صابون

با توجه به عطر و بوی قوی، اثر آرام بخش و خواص ضد عفونی کننده،گل میخک معمولا به عنوان یک ماده فعال در صابون اضافه می شود.


عطر و ادکلن

روغن میخک در عطرها به دلیل رایحه قوی و منحصر به فرد آن استفاده می شود.


عطر درمانی

روغن میخک با ترکیبات بسیاری از عصاره ها حاوی ریحان، رزماری، گل رز، دارچین، گریپ فروت، لیمو، ماست، نخود سیاه، نارنجی، اسطوخودوس و گل شمعدانی ترکیب می شود. این باعث می شود روغن میخک یک عنصر محبوب در عطردرمانی و سایر ترکیبات گیاهی باشد.


اثرات جانبی روغن میخک

روغن میخک
روغن میخک

روغن میخک در بارداری


در هنگام استفاده از روغن گلمیخک، احتیاط کنید، زیرا حتی در مقادیر کم نیز بسیار قوی است و باید قبل از مصرف رقیق شود. از آنجا که اژنوول (بخش اصلی اسانس گل میخک) بسیار رایج نیست، بعضی از افراد وقتی که بیش از حد مصرف میکنند ، دچار آلرژیهای خطرناکی میشونداگر تا حالا ان را مصرف نکردید سعی کنید به مقدار کمی از ان استفاده کنید.
علاوه بر این، خطرات اصلی روغن میخک شامل برخی مشکلات روده است که معمولا در کودکان رایج است و حتی به نارسایی کلیه و کبد هم گزارش شده است. این روغن می تواند باعث کاهش قند خون شود، بنابراین بیماران دیابتی باید محتاط باشند. زنان باردار و افرادی که در حال پرستاری هستند نباید از روغن میخک استفاده کنند، زیرا معلوم نیست که آیا این ترکیب به وارد شیر مادر می شود یا خیر. بهتر است قبل مصرف ان برای تغییر رژیم غذایی با پزشک مشورت کنید.


سوالات متداول در مورد روغن میخک


چگونه از روغن میخک برای دندان درد استفاده کنیم؟


یک تکه پنبه بردارید و یک کمی روغن میخک روی آن بریزید. سپس، ان را روی دندان خراب خود نگه دارید. در عرض چند دقیقه، دندان بی حس می شود. اثر این روغن در دندان درد تقریبا فوری است و انجام آن بسیار ساده است. ماده ضد التهابی و ضد درد از روغن میخک ان را به ماده بسیار کاربردی تبدیل کرده و همچنین می تواند به کاهش عفونت و حفاظت از سیستم ایمنی هم کمک کند.

طریقه مصرف میخک


چگونه از روغن میخک استفاده کنیم؟


شما می توانید از روغن میخک به روش های مختلفی استفاده کنید، بسته به نوع بیماری که دارد که با ان روبرو هستید به عنوان مثال، شما می توانید یک مقدار کمی از این روغن را روی یک دندان درد بمالید و همچنین می توانید روغن میخک را با عسل یا روغن دیگری مخلوط کنید و به طور موضعی آن را روی پوست بمالید. این می تواند زخم را بهبود بخشد و دندان ها را سفیدکند. اگر میخواهید با روغن میخک روده خود را درمان کنید، می توانید مقادیر کمی از این روغن را مصرف کنید، اما بهتر است این کار را تحت نظارت یک پزشک انجام دهید.


روغن گل میخک چطور است؟


روغن میخک برای چند مورد به عنوان یک عامل شفا طبیعی است. هنگامی که برای درد موضعی از ان استفاده می کنید، می تواند عامل بی حس کننده ی ان باشد، در حالی که درد و التهاب را نیز کاهش می دهد. روغن میخک را می توان در دندان ها استفاده کرد تا درد را کاهش داد و از عفونت های دهان هم پیشگیری میکند. آنتی اکسیدان ها موجود در ان باعث کاهش استرس و پیش گیری از بیماری مزمن می شود.


چگونه می توان روغن جامد میخک را خریداری کرد؟


اگر می خواهید روغن جامد میخک را خریداری کنید، باید به صورت انلاین از شرکت هایی که روغن جامد میخک رادارند خریداری کنید . هند، سریلانکا و اندونزی به عنوان کشورهایی بالاترین کیفیت این گل میخک را دارند معرفی شدند کشورهای تولید کننده صحبت کنید و از انها بخواهید در مورد اجزای تشکیل دهنده یان برای شما توضیح دهند . پس از خریداری ، شما می توانید مقداری از ان را استفاده کنید تا از خالص بودن ان اطمینان پیدا کنید.


کاربرد روغن میخک چیست؟


روغن میخک اثرات ضد التهابی و ضد درد زیادی ارایه می کند. بسیاری از مردم نسبت به این خواص گل میخک اگاهی دارند چون که خوب شدن آکنه ها و تحریکات شدید پوست را در خود ببینندکنند و همچنین این گل می تواند عفونت های باکتریایی را در روده بهبود دهد. روغن میخک برای رشد و ظاهر مو مفید است. همچنین می تواند با روغن های محلول دیگر مخلوط شود و به صورت شستشوی صورت برای مرطوب سازی پوست استفاده شود.


روغن ایوجنیک چیست؟


روغن ایونجیک عصاره ی اصلی روغن میخک است. این یک مایع زرد یا بی رنگ است که می تواند از روغن میخک جدا شود. همچنین در برگ و دارچین هم یافت می شود. همچنین به عنوان eugenol شناخته شده است، این روغن اغلب به عنوان ضد عفونی کننده و ماده بیهوشی استفاده می شودبا این حال در صورت استفاده بیش از حد ان می تواند برای کبد مضر باشد.


خواص درمانی میخک



امیدوارم از این مطلب راضی بوده و با خواص روغن میخک آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
4.2 از 5 (13 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits