دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
اسانس خردل چیست؟ 11 فایده اسانس خردل برای مو
0
زمان مطالعه: 7 دقیقه
آیا با اسانس خردل آشنایی دارید؟ مزایای بهداشتی و سلامتی اسانس خردل شامل تحریک کنندگی، اشتها آور، ضد باکتری، ضد قارچ، دفع کننده حشرات، رویش دهنده مو، تعریق اور، ضد رماتیسم و یک ماده مقوی و نیرو بخش است.

اسانس خردل چیست؟

اسانس خردل، که اغلب با روغن خردل اشتباه گرفته می شود، از طریق فرآیند تقطیر از دانه های خردل به دست می آید. اسانس خردل همچنین روغن فرار خردل نامیده می شود. اسانس حاوی 92 درصد ایزوتيوسيانات آليلي است که مسئول طعم تند خردل است. ایزوتیوسیانات آلیلی همراه با اسید های چرب مهم مانند اسید اولئیک، اسید لینولئیک و اسید اورسیک است که به مزایای دارویی اسانس خردل کمک می کند. اسانس معمولا در مقادیر کوچک و به صورت موضعی استعمال می شود.

خواص و فواید اسانس خردل چیست؟

کمک در هضم و دفع مواد

اسانس خردل باعث تحریک ترشح شیره معده و صفرا از طحال و کبد می شود. این اسانس به سیستم دفع ادرار نیز کمک می کند، زیرا حرکت پریستالتیک روده فعال می شود، بنابراین هضم به خوبی انجام می شود.

اشتها را افزایش می دهد

اسانس خردل به عنوان اشتها آور عمل می کند و باعث گرسنگی می شود. این می تواند یک اثر جانبی از ویژگی های تحریک کننده این اسانس باشد. این اسانس باعث تحریک داخلی معده و روده می شود، شیره معده ترشح می شود و احساس گرسنگی می کنید.

اعمال به عنوان محرک

گرچه تحریک کننده اغلب به عنوان چیز خوبی نیست، در برخی موارد می تواند مفید باشد. تحریک چیزی جز این نیست که یک عضو به یک عامل خارجی یا محرک واکنش نشان می دهد. همچنین نشان می دهد که ارگان های بدن به محرک های خارجی پاسخ می دهد. این ویژگی می تواند برای اندام هایی که مبتلا به بی حسی یا عدم احساس هستند، مورد استفاده قرار بگیرند. اسانس خردل نیز برای تحریک رشد عضلات استفاده می شود.

مبارزه با عفونت باکتریایی

این اسانس دارای خواص ضد باکتری است. در داخل بدن با عفونت های باکتریایی در روده بزرگ، دستگاه گوارش، سیستم دفع ادرار و دستگاه ادراری مبارزه می کند. هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود، می تواند عفونت های باکتریایی را بر روی پوست درمان کند.

اسانس خردل
دانه و اسانس خردل

جلوگیری از عفونت های قارچی

این اسانس به علت وجود ایزوتیوسیانات آلیلی به عنوان عامل ضد قارچ عمل می کند. به قارچ اجازه رشد نمی دهد و همچنین از گسترش عفونت، در صورتی که قبلا تشکیل شده باشد، جلوگیری می کند.

حشره کش مفید

اسانس خردل همچنین به عنوان یک ماده دافع حشرات مفید عمل می کند. این را می توان به صورت اسپری و پودری برای دور کردن حشرات استفاده کرد.

اسانس خردل برای مو

اسانس خردل
اسانس خردل

مراقبت از مو

حضور اسید های چرب مانند اولئیک و اسید لینولئیک در اسانس خردل به عنوان رشد دهنده مو به حساب می آورند. اثرات تحریک کننده آن باعث افزایش گردش خون در پوست سر می شود در حالی که اسیدهای چرب باعث تغذیه ریشه مو می شوند. بارها نشان داده شده است که استفاده طولانی مدت از این اسانس می تواند به طور موثر از ریزش مو جلوگیری کند.

جلوگیری از خلط

احساس گرمی که این اسانس به وجود می آورد، بسیار دوست داشتنی است. سیستم تنفسی را گرم می کند و از ایجاد و تجمع خلط جلوگیری می کند و این ممکن است تا حدی ناشی از اثرات تحریک کننده و محرکی آن باشد.

تعریق آور

اسانس خردل باعث عرق کردن می شود، هم زمانی که در داخل بدن مصرف می شود و هم هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود. غدد عرق را تحریک می کند تا عرق بیشتری تولید کند و حفره های منافذ پوست را افزایش دهد. این ویژگی در پایین آوردن درجه حرارت بدن و حذف سموم، نمک های اضافی و آب بدن کمک می کند.

تقویت کننده عالی

این اسانس به عنوان یک نیرو بخش عالی عمل می کند و تمام سیستم های موجود در بدن را تقویت می کند، قدرت را افزایش می دهد و عملکرد سیستم ایمنی را زیاد می کند.

علائم آرتروز را کاهش می دهد

اسانس خردل از روماتیسم و آرتروز جلوگیری می کند و از زمان های قدیم برای این منظور استفاده شده است.

اسانس خردل
اسانس خردل

مزایای دیگر

در درمان سرماخوردگی و سرفه، سردرد، احتقان ناشی از سرماخوردگی یا بدن درد مفید است و برای رشد عضلات مفید است. همچنین می توان از ان برای تقویت لثه ها استفاده کرد. همچنین دندان ها را از میکروب ها ایمن می کند. این اسانس حاوی درصد خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6، آنتی اکسیدان ها و ویتامین E است که دارای مزایای بهداشتی منحصر به فردی هستند.

اسانس خردل در برابر روغن خردل

اسانس خردل اغلب با روغن خردل اشتباه گرفته می شود زیرا هر دو از این روغن ها از دانه های خردل استخراج می شوند که نام علمی Brassica nigra خردل سیاه یا Brassica hirta خردل سفید را دارند. با این حال، آنها از نظر فرآیند استخراج، ترکیب شیمیایی و خواص دارویی متفاوت هستند.

استخراج اسانس خردل

در حالی که روغن خردل با سرد شدن دانه های خردل استخراج می شود، اسانس آن به وسیله تقطیر بخار دانه های خیس شده در آب استخراج می شود و این تفاوت اصلی است.

ترکیب شیمیایی اسانس خردل

دانه های خردل (سیاه و سفید) دارای آنزیمی است که به نام Myrosinase و Glucosinolate نامیده می شود. این دو در دانه های خردل در شرایط عادی جدا می شوند اما واکنش دانه ها تحت فشار یا گرما انجام می شود. در حضور آب، این دو مولکول واکنش نشان می دهند که ایزوتیوسیانات آلیلی (در مورد خردل سیاه) و ایزوتیوسیانات طبیعی (در مورد خردل سفید)، به عنوان یک ترکیب سمی شناخته می شوند.

خواص دارویی

ایزوتیوسیانات آلیلی موجود در اسانس خردل، همراه با سایر ترکیبات، اثبات شده است که به نفع سلامتی است. با این حال، در سالهای متمادی روغن خردل در نقاط مختلف جهان دارای شهرتی متناقض بوده است. این یک روغن در هند، پاکستان و بنگلادش بسیار محبوب است که در آن به عنوان روغن پخت و پز استفاده می شود و بسیار سالم است، در حالی که در سایر نقاط جهان، آن را اغلب سمی و تحریک پذیر می دانند که برای مقاصد خوراکی مناسب نیست. در برخی از نقاط اروپا و برخی دیگر کشورها ممنوعیت فروش این روغن وجود دارد و به عنوان روغن ماساژ برای استعمال خراجی به فروش می رسد.

احتیاط

علی رغم گزارش های نامطلوب در مورد سمیت و هشدارهای آن در مورد زنان باردار، چنین اثراتی در هند و بنگلادش مشاهده نشده است، چرا که هر دو اسانس و روغن آن برای قرن ها استفاده می شوند. در عین حال، درست است که این روغن اثرات تحریک کننده بر غشاهای مخاطی دارد، اما هیچ گونه تهدید ذاتی وجود ندارد. قبول این حرف ممکن است برای افرادی که این روغن را مصرف نمی کنند دشوار باشد.

ترکیب و ساختار

هیچ اطلاعاتی در مورد ترکیب و ساختار آن به طور خاص وجود ندارد، اما این به دلیل ماهیت محرکی بسیار ناچیز ان است.


نحوه تولید اسانس خردل



از این به بعد سعی کنید بیشتر از خواص اسانس خردل استفاده کنید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
 
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits