دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چقدر با روغن قهوه آشنایی دارید ؟

8 خاصیت اسرار آمیز روغن قهوه برای سلامتی

چقدر با روغن قهوه آشنایی دارید ؟
4
زمان مطالعه: 7 دقیقه
روغن قهوه چیست؟ و چه خواصی دارد؟ فواید و مصارف روغن قهوه شامل کاهش تخریب رادیکال های آزاد، افزایش حس و حال، کاهش تب، تحریک اشتها، محافظت از سیستم عمومی‌بدن، کمک به سلامت سیستم تنفسی، جلوگیری از پیری زودرس، کاهش حالت تهوع، کاهش دهنده واکنش های...

روغن قهوه، از یک فرایند پرس سرد و تقطیر دانه های قهوه به دست می‌آید. این روغن اسانس قوی، رایحه ای مانند یک فنجان قهوه دارد و با طیف وسیعی از آنتی اکسیدان ها و سایر ترکیبات که به این روغن، قدرت اثر بخشی بر سلامت انسان را می‌بخشد، تلفیق شده است. دانه های قهوه، از گیاه قهوه به دست می‌آید، که از منظر سم شناسی، به قهوه عربی معروف است. قهوه عربی که با در نظر گرفتن بازار جهانی قهوه دارای ارزش تقریبی 100 میلیارد دلار (فقط 20 میلیارد دلار از طریق صادرات)، یکی از رایج ترین و جستجو شده ترین گیاهان دنیاست. با وجود دانه های قهوه بسیار زیادی که در دسترس است، شکّی نیست که روغن قهوه در اجتماع محبوبیت بسیاری دارد.

فواید روغن قهوه از ترکیبات استرول های گیاهی، و به همان اندازه از لینولئیک و اولئیک اسید، در بین سایر ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهاب، نشأت می‌گیرد.

خواص روغن قهوه و کاربرد آن

روغن قهوه
روغن قهوه فرآوری شده

مصرف روغن قهوه، به ویژه برای بیمارانی که از استرس، کشیدگی عضلات، مشکلات تنفسی، افسردگی، مشکلات التهابی، مشکلات گوارشی، سرماخوردگی، سرفه، آنفلوآنزا، افت متابولیسم، عدم وجود اشتها، حساسیت ها و رنج می‌برند و افراد در معرض خطر بالای وجود ابتلا به سرطان، کاربرد دارد.

افزایش اشتها با روغن قهوه

عطر این روغن به حدی است که بر سیستم لیمبیک بدن تأثیر گذاشته و حس گرسنگی را تحریک کرده که برای بیمارانی که در دوره نقاهت به سر می‌برند، جراحی یا زخمی‌شده اند و به همان میزان بیمارانی که از سوء هاضمه و تغذیه نامناسب رنج می‌برند بسیار مهم است.

جلوگیری از بیماری های مزمن

آنتی اکسیدان های موجود در رون قهوه، به کاهش استرس اکسیداتیو در پوست، با افزایش گردش خون به داخل این سلولها و جلوگیری از عفونت و بیماری های عفونی کمک شایان توجهی می‌نماید. این روغن، کمک به مقابله با ظهور چین و چروک و لک های صورت نموده، و همچنین قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید مقدار کمی‌از روغن قهوه رقیق شده را (و یا ترکیب آن با روغن های حامل) بر هر نقطه از بدن خود که دوست دارید بدرخشد، ماساژ دهید.

بهبود مشکلات تنفسی با روغن قهوه

استنشاق روغن قهوه می‌تواند به تسکین التهابات سیستم تنفسی و جلوگیری از عفونت در آن عضو از بدن کمک نماید.

روغن قهوه و سرطان

تحقیقاتی در خصوص اثرات روغن قهوه بر سرطان و اثرات جهش زا در بدن، در حال انجام است. باور بر این است غلظت لینولئیک و اولئیک اسید، به اندازه آنتی اکسیدان های دیگر، منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان و استرس های اکسیداسیون در سیستم های مختلف بدن می‌گردد.

کاهش التهابات

یکی از بهترین کاربردهای روغن قهوه، تسکین عضلات و مفاصل دردمند است. با به کار بردن مقدار کوچکی از روغن بر محل های مورد نظر، می‌توانید کمک به شل شدگی عضلات و افزایش جریان خون، تسریع بهبود التهابات نماید. همچنین این روغن برای شرایط التهابی دیگر مثل سردرد، دردهای گوارشی، آرتریت و نقرس نیز مناسب است.

روغن قهوه از آلرژی جلوگیری میکند

تحقیقات نشان داده اند که ترکیبات فعال در روغن قهوه می‌تواند به کاهش پاسخ آلرژیک بدن کمک کند. با کمک به سیستم ایمنی بدن، پاسخ بهینه تر است و می‌تواند به سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.

کاهش تنش و استرس

برخی برای کاهش استرس، افزایش انگیزه و جلوگیری از افسردگی، به سمت خواص آرامش بخش روغن قهوه روی آورده اند. آزاد شدن و نفوذ رایحه قوی و گرم در منزل شما می‌تواند احساس آرامش و آسایش عمومی‌را برای شما تأمین کند.

بهبود گوارش با روغن قهوه

اگر با تنش های معده و روده درگیر هستید، مانند یبوست، تهوع، سندروم روده تحریک پذیر، اسیدها و اکسیدان های موجود در روغن قهوه می‌تواند گوارش شما را بهبود ببخشد. تهوع را رفع کرده و جذب بهتر مواد غذایی را تضمین نماید.

طرز تهیه روغن قهوه

روغن قهوه
طرز تهیه روغن قهوه

روغن قهوه چگونه تهیه می‌شود؟

در حالیکه اغلب مردم که روغن قهوه مورد نیاز خود را بخرند، اما شما نیز می‌توانید آن را در خانه تهیه نمایید؛ با استفاده از دانه های قهوه، روغن زیتون، یک آرام پز، خمره دهن گشاد، صافی و پارچه کتان درشت باف. شما می‌توانید از دانه های قهوه کامل برای آماده سازی استفاده کنید، یا دانه های قهوه را آسیاب کنید (متوسط یا زیاد)، و این قضیه می‌تواند سرعت آزادسازی اسیدها و مواد شیمیایی دانه ها را زیاد کند.

مواد اولیه

• 6 اونس دانه قهوه (بوداده و یا خام)
• 6 فنجان روغن زیتون ارگانیک بکر
• خمره دهن گشاد با گنجایش 32 اونس
• آرام پز
• پارچه کتان درشت باف
• صافی

طرز تهیه

1. دانه های قوه را در آرام پز بریزید
2. روغن زیتون را روی دانه های قهوه بریزید تا آن را بپوشانید.
3. مخلوط را هم زده، تا پوشش خوبی ایجاد شود و سپس حرارت را اعمال کنید. برای دانه های خام، حرارت بیشتر و برای دانه های بوداده حرارت کمتر مورد نیاز است.
4. مخلوط را پس از یک ساعت باز کنید تا دانه ها را آسیاب نمایید. اگر از دانه های خام استفاده می‌کنید باید در فواصل کوتاه به آن سر بزنید تا دانه ها نسوزند.
5. آسیاب را ادامه داده و 8 تا 10 ساعت صبر کنید و سپس به آن سر بزنید.
6. پارچه کتان را روی خمره گذاشته، صافی را روی پارچه قرار دهید.
7. به آرامی‌دنه ها را از داخل آرام پز با ملاقه بیرون کشیده و از مسیر صافی، به داخل خمره بریزید (غربال کنید).
8. هم صافی و هم پارچه هر نوع ناخالی را می‌گیرند. اگر منافذ بسته شدند، آنها را پاک کنید.
9. روغن باقیمانده را از داخل آرام پز به داخل پارچه کتان بریزید.
10. همره ر ابرداشته و در جای خشک، خنک و تاریک قرار داده و تا زمان مصرف آنجا نگه دارید.

عوارض روغن قهوه

طرز تهیه روغن قهوه
عوارض روغن قهوه

اگر مصرف بیش از اندازه روغن قهوه و یا در صورت عدم توجه به تداخل های پزشکی (با توجه به مراقبت ها و سوابق پزشکی خود) صورت پذیرد، عوارض جانبی روغن قهوه شامل واکنش های آلرژیک، خارش و سوزش پوست، و به همان میزان، تنش های گوارشی می‌باشد. عموماً، به هر حال روغن قهوه از منظر بسیاری از حرفه ای ها، بی خطر پنداشته می‌شود.

روغن قهوه و سوزش و خارش پوستی


هر نوع روغن اسانس، ممکن است زمانی که اعمال می‌شود، باعث سوزش و خارش پوستی شود، پس زمانی که برای اولین بار روغن قهوه را استفاده می‌کنید، آن را روی محیط کوچکی از پوست خود ریخته و 2 تا 3 ساعت صبر کنید و بررسی نمایید که پاسخ مثبت می‌دهد یا خیر. اگر قرمز شد و ورم کرد یا دچار خارش شد، مصرف آن را متوقف کنید.

پاسخ های آلرژیک به روغن قهوه

برخی مردم واکنش های آلرژیک به روغن قهوه دارند؛ به ویژه اگر روغن بلعیده شود. لذا این افراد تحت هیچ شرایطی نباید آن را مصرف کنند.

روغن قهوه در بارداری

عموماً در دوره بارداری یا شیردهی، توصیه نمی‌شود که از روغن قهوه استفاده کنید. شما می‌بایست حتماً قبل از مصرف، با پزشک خود مشورت نمایید. کودکان نیز نباید به دلیل ترکیبات قوی آن، روغن قهوه را مصرف کنند.


امیدوارم از این مطلب راضی بوده با خواص و کاربردهای روغن قهوه آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
3.3 از 5 (4 رای)  
توجه: مطالب پزشکی و سلامت مجله دلگرم ، از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند ، لذا توصیه پزشکی یا درمانی تلقی نمی شوند ، چنانچه مشکل پزشکی دارید حتما برای تشخیص و درمان به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits